Genre: Thriller / Oorlog
Speelduur: 145 minuten
Alternatieve titel: Black Book
Oorsprong:
Nederland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Frankrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Paul Verhoeven
Met onder meer: Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman
IMDb beoordeling:
7,7 (83.534)
Gesproken taal: Nederlands, Duits, Engels en Hebreeuws
Releasedatum: 14 september 2006
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Bekijk via CineMember
Bekijk via Viaplay
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Zwartboek
"To fight the enemy, she must become one of them."
In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.
Externe links
Acteurs en actrices
Rachel Stein / Ellis de Vries
Ludwig Müntze
Hans Akkermans
Ronnie
Günther Franken
Joop
Prison Guard with Baret
Gerben Kuipers
General Käutner
Notary Wim Smaal
Video's en trailers
Reviews & comments
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Nou en? Er worden in het 'Nederlands' ook woorden gebruikt die wij Vlamingen niet gebruiken. So what? Moeten we nu met elkaar in het Engels beginnen praten omdat 'bucht' niet in het Hollands woordenboek staat? Laten we liever elkaars verscheidenheid respecteren en aanvaarden.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
En dan nu... De grote vraag waarmee we zitten vanavond... Waarom is ZWARTBOEK bucht volgens Theatertje???
Er zijn 5 verschillende stadia waarop wij van de Filmjury oordelen.
Wat een ontzettende buchtcriteria (stadia lijkt me niet de juiste benaming)
Wat is het vershil tussen KUNSTZINNIGE WAARDE en WIJZE WAAROP HET GEGEVEN VERTELD WORDT? En hoeveel van TECHNIEK zit daarbij?
*Proest*
Wanneer had je bijvoorbeeld dat idee...?
Tweede keer dat je iets stellig beweert en dan zegt dat je niet meer weet waarom. Ben heel beniwued wat je nu juist vreemd vond aan de effecten.....
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Nou ik zie de film dus als non-fictie,
Da's dan mooi onterecht.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
De boeken zijn erg representatief,ze vertellen de ware drama/verhalen,de personen die aan het woord komen hebben het zelf meegemaakt,en dat is nou juist wat ik zo jammer vind,in de film zijn veel drama's gestopt die niks met mekaar te maken hebben gehad,maar erger is dat ze ook nog onjuist zijn weergegeven.Maar het lijkt me inderdaad beter deze discussie te stoppen,hier gaan we niet uitkomen,ik ga de politiek in.
Zou ik niet doen. Daar wil men ook graag argumenten horen.
Noem nu alsjeblieft eens iets wat absoluut niet klopt in deze film. En dan geen lullig detail, maar iets waar iemand door beledigd zou kunnen zijn.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
En nog een opmerking: met verhalen over het verzet mag je niet mee prutsen.
Wat een ontzettend kortzichtige blik hebben sommigen hier toch.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Nou en? Er worden in het 'Nederlands' ook woorden gebruikt die wij Vlamingen niet gebruiken. So what?
Maakt mij niet uit, maar Nederlands is het niet.
Ovidius
-
- 13 berichten
- 11 stemmen
Geez, vlammend Wouter. Wat zeuren deze mensen toch? Willen jullie intelligent over komen ofzo? Ongelofelijk. Wel, ik zal ook maar eens vertellen wat ik van de film vond, hopelijk hebben jullie daar wat op aan te merken voor een nieuwe eindeloze discussie.
Toen de film begon schrok ik een beetje, de grote explosie en het vliegtuig deden me vrezen dat dit weer een van Verhoevens' slechtere films ging worden, maar daar was gelukkig niks van waar. Het plot van de film was een beetje onrealistisch, maar aan de andere kant ook heel verassend en spannend.
Carice van Houten was echt geweldig, ik kende haar eigenlijk niet echt maar na Zwartboek vind ik haar zeker een van Nederlands betere actrices. Daarintegen was Johnny de Mol weer eens flink teleurstellend, maar anders verwachtte ik niet.
3.5
Theatertje
-
- 1235 berichten
- 1143 stemmen
Beste Wouter,
Ik moet je teleurstellen. Wat betreft mijn uitleg, dat is al lang passé. Jij komt dus nu oude koeien uit de gracht halen, en dat is nergens voor nodig.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Beste Wouter,
Ik moet je teleurstellen. Wat betreft mijn uitleg, dat is al lang passé. Jij komt dus nu oude koeien uit de gracht halen, en dat is nergens voor nodig.
Koeien in een gracht...?
Anyway, ik reageer als ik het lees. Zo oud was het bericht niet
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Offtopic discussie en een reeks van persoonlijke aanvallen verwijderd.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
toch vielen me bij de art-direction ook weer irritante fouten op.
Vertel...
Roddel, maar vooruit, zou zomaar kunnen.
Lijkt me echter dat er niet zo heel erg veel anders jatwerk zou zijn dan het historisch accurate gegeven dat de Duitsers van de Canadezen hun eigen veldrecht mochten blijven uitoefenen, en dus hun eigen krijgsgevangenen mochten executeren.
Dat kan in een ander script voorkomen en dat kan door Soeteman gelezen zijn, maar dat geldt voor wel meer historische feiten uit WO2.
Het is volgens mij niet te ontkennen dat Soeteman zijn research altijd zeer grondig doet, en een gedetailleerd kenner van de geschiedenis is.
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Fouten in de film die vermeld staan in imdb: http://www.imdb.com/title/tt0389557/goofs
Ik denk dat de lijst nog wel langer wordt.
Zoals bij wel meer films. Overigens is de lijst slechts ten dele correct.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
PS. Ook pijnlijk jatwerk
Over dat ene gevalletje met Müntze zegt Soeteman in de commentaartrack dat zoiets op grote schaal gebeurde. 'Tientallen executies in Duitsland van na 8 mei 1945, maar ook in Nederland ...' Lijkt me duidelijk dat hij dus ook hier grondig onderzoek naar heeft gedaan. Waar hij het idee vandaan heeft (tegenaan gelopen tijdens historisch onderzoek of uit een ander (afgekeurd) script, wie zal het zeggen?) lijkt me minder relevant en jatwerk kun je het bij voorbaat al niet noemen, omdat het historische feiten zijn.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Als het puur om het ggeeven gaat, ben ik het daar wel mee eens. Er moet wel wat meer hetzelfde zijn dan het onderwerp van een (of een paar) scenes.
Zelfs al zou Soeteman door het scenario op het idee gekomen zijn (en zijn research daar gestart) vind ik de term jatwerk onjuist.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Zo vaak kwam dat gegeven niet voor. Ik weet dat in de zeventiger jaren er een artikel stond in de Stern over één zo'n geval en daar was men toen behoorlijk geshockeerd over. Het script dat hier over geschreven was heette "The Incident". De titel spreekt hier boekdelen. Als het zo vaak voorkwam zou ik daar graag bronnen van lezen.
Jatwerk is misschien een zwaar woord, maar ik viel zowat van mijn stoel toen ik het befaamde moment in ZB langs zag komen. Ik belde de schrijver van het oorspronkelijke script en vroeg hem of hij ervan op de hoogte was. Hij zij: 'Ja, maar wat doe je eraan.'. Hij bevestigde ook dat hij het script via het fonds aan Soeteman heeft gegeven ter beoordeling.
Over de art direction heb ik al aagegeven dat ik de swastika's broddelwerk vond.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Hij zij: 'Ja, maar wat doe je eraan.'
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
De reactie is gewoon begrijpelijk, waarmee ik niet wil zeggen dat hij een 'zaak' zou hebben. Natuurlijk is zoiets niet te claimen en natuurlijk is Soeteman vrij het idee dat hij uit andere scripts leest te gebruiken als het historisch materiaal betreft.
Het oorspronkelijke script is inmiddels in Duitsland in produktie genomen. Pijnlijk als dadelijk wordt geclaimd dat het idee van dat script uit Zwartboek afkomstig is...
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Pijnlijk als dadelijk wordt geclaimd dat het idee van dat script uit Zwartboek afkomstig is...
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Het is een historisch feit - dat in Zwartboek overigens ook geen doorslaggevende, of al te grote rol in het verhaal speelt
Ik vind het een ENORM doorslaggevend gegeven en een ENORM grote rol spelen. Het verandert het leven van Rachel compleet.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen

Daar heb je helemaal gelijk in.
Ik trek mijn woorden terug en denk het alleen maar... 
cornelis
-
- 4744 berichten
- 681 stemmen
Dat doet er niet toe. Het is gebeurd, en dat het gebeurd is, is niet onbekend. Het woord jatwerk is misplaatst. Ook in je eigen hoofd. 
Het gegeven is zelfs typerend voor Zwartboek, waarin wel meer ongelofelijke zaken plaatsvinden die helaas geheel op de werkelijkheid berusten. Vandaar ook de titel, immers.
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Dat doet er niet toe. Het is gebeurd, en dat het gebeurd is, is niet onbekend. Het woord jatwerk is misplaatst.
Vandaar dat ik mijn woorden heb terug genomen. Ik snap dat dat voor sommigen heel moeilijk te bevatten is en hun punt nogmaals willen maken. Voor mij niet.

Dát, mijn waarde vriend, maak ik zelf gelukkig nog uit 
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Jatwerk is misschien een zwaar woord
Sterker nog, als het slechts om het geven gaat vind ik het een behoorlijk verregaande aantijging.
, maar ik viel zowat van mijn stoel toen ik het befaamde moment in ZB langs zag komen. Ik belde de schrijver van het oorspronkelijke script en vroeg hem of hij ervan op de hoogte was. Hij zij: 'Ja, maar wat doe je eraan.'.
Lijkt me niet iets wat je kunt claimen.
Overigens zou ik wel benieuwd zijn naar een verdere uitwerking. Eerlijk gezegd vond ik dit gegeven wat te groot om zo rap er doorheen te jassen als ZB deed. Wie zou het gaan maken?
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Sterker nog, als het slechts om het geven gaat vind ik het een behoorlijk verregaande aantijging.
Hoevaak moet ik mijn woorden nou nog terugnemen?
Lijkt me niet iets wat je kunt claimen.
Dat zei ik ook al.
Overigens zou ik wel benieuwd zijn naar een verdere uitwerking. Eerlijk gezegd vond ik dit gegeven wat te groot om zo rap er doorheen te jassen als ZB deed. Wie zou het gaan maken?
Het project wordt door de duitse televisie gemaakt onder de titel "Mein Bruder, Mein Mörder". Google het en je leest dat ze financiering hebben. Meer (nog) niet.
En voordat er weer reacties komen op mijn oorspronkelijke opmerking: Hoe Soeteman ook op het idee kwam maakt me niet uit. Ook niet dat áls hij het gegeven uit het voorgenoemde script heeft. Het is allemaal zalig legitiem.
Zo... even mijn mond spoelen met Lysterine...
Stephan
-
- 7894 berichten
- 1387 stemmen
Gaat het wel goed met je?
Ja, inmiddels wel weer. Excuses dat ik wat bot uit de hoek kwam. Nothing personal.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Nog best een kort lijstje, had ik niet gedacht...
Gerelateerd nieuws

Bevrijdingsdag 2025: De best beoordeelde Nederlandse films over de Tweede Wereldoorlog

Tweede Wereldoorlog-film 'Zwartboek' van Paul Verhoeven donderdag op televisie

Videoland heeft drie nieuwe indrukwekkende WOII-films toegevoegd aan het aanbod

Oranje boven! Dit zijn de best beoordeelde Nederlandse films ooit gemaakt
Bekijk ook

Soldaat van Oranje
Oorlog / Drama, 1977
1.045 reacties

Doctor Zhivago
Drama / Romantiek, 1965
128 reacties

Sophie Scholl - Die Letzten Tage
Drama / Oorlog, 2005
228 reacties

Elle S'appelait Sarah
Drama / Oorlog, 2010
252 reacties

Mai Wei
Drama / Oorlog, 2011
56 reacties

De Tweeling
Drama / Oorlog, 2002
401 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








