• 15.869 nieuwsartikelen
  • 178.589 films
  • 12.250 series
  • 34.039 seizoenen
  • 648.346 acteurs
  • 199.164 gebruikers
  • 9.382.110 stemmen
Avatar
 
banner banner

Zwartboek (2006)

Thriller / Oorlog | 145 minuten
3,74 5.431 stemmen

Genre: Thriller / Oorlog

Speelduur: 145 minuten

Alternatieve titel: Black Book

Oorsprong: Nederland / Duitsland / Verenigd Koninkrijk / België / Frankrijk / Verenigde Staten

Geregisseerd door: Paul Verhoeven

Met onder meer: Carice van Houten, Sebastian Koch en Thom Hoffman

IMDb beoordeling: 7,7 (83.534)

Gesproken taal: Nederlands, Duits, Engels en Hebreeuws

Releasedatum: 14 september 2006

Plot Zwartboek

"To fight the enemy, she must become one of them."

In het laatste jaar van de Tweede Wereldoorlog wordt plotseling de boerderij, waar de Joodse revuester Rachel Stein ondergedoken zit, gebombardeerd. Ze wordt opgevangen door een lokale zeiler, maar krijgt dezelfde avond nog bezoek van Van Gein, die hen waarschuwt dat de Duitsers dit nieuwe adres al op het spoor zijn, en hen een veilige doorvaart door de Biesbosch naar het (bevrijde) zuiden van Nederland aanbiedt. Het bezette deel van Nederland ontvluchten blijkt echter niet zo gemakkelijk als ze had gedacht.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Rachel Stein / Ellis de Vries

Ludwig Müntze

Hans Akkermans

Günther Franken

Prison Guard with Baret

Gerben Kuipers

General Käutner

Notary Wim Smaal

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Earth

Earth

  • 863 berichten
  • 375 stemmen

Quido schreef:

(quote)
Waarvan dus ook niet eens alles klopt.

Inderdaad vauten in de vouten:

- eerste electrische trein in Nederland:

1 oktober 1908: De eerste elektrische trein in Nederland rijdt. De Zuid-Hollandsche Electrische Spoorwegmaatschappij (ZHESM) elektrificeert haar spoorlijn Rotterdam Hofplein – Scheveningen (Hofpleinlijn) met 10.000 volt wisselspanning met een frequentie van 25 Hz.

Ik dacht niet dat al reden die electrische treinen niet, ze al die kabels weg gingen halen, beetje onzinnige, niet doordachte, zogenaamde fout.

Verder: er reden vanwege de spoorwegstaking zeker minder treinen, maar er reden nog wel af en toe treinen. Dat er helemaal niets meer reed, klopt niet.

Van deze zaken kun je dus niet zeggen dat het fouten zijn.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

Earth schreef:

(quote)

Inderdaad vauten in de vouten:

- eerste electrische trein in Nederland:

1 oktober 1908: De eerste elektrische trein in Nederland rijdt. De Zuid-Hollandsche Electrische Spoorwegmaatschappij (ZHESM) elektrificeert haar spoorlijn Rotterdam Hofplein – Scheveningen (Hofpleinlijn) met 10.000 volt wisselspanning met een frequentie van 25 Hz.

Ik dacht niet dat al reden die electrische treinen niet, ze al die kabels weg gingen halen, beetje onzinnige, niet doordachte, zogenaamde fout.

Verder: er reden vanwege de spoorwegstaking zeker minder treinen, maar er reden nog wel af en toe treinen. Dat er helemaal niets meer reed, klopt niet.

Van deze zaken kun je dus niet zeggen dat het fouten zijn.

Een groot deel van de bovenleiding en bijna al het ZHESM-materieel werd door de bezetter afgevoerd richting Duitsland, terwijl de spoorlijn op diverse plaatsen door de geallieerden werd gebombardeerd om Duitse transporten te verhinderen. Desondanks kon het treinverkeer tussen Den Haag HSM en de halte Renbaan-Achterweg na de bevrijding toch binnen enkele maanden worden hervat, zij het aanvankelijk nog met stoomtractie...

bron

dus toch een goof...


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

'Een groot deel' ...

Dus niet alles?


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

Hieruit maak ik op dat in 1944 in ieder geval geen passagiers per trein reed en dat de kabels waar je het makkelijkst bij kan komen (bv. in het station) het eerste weggehaald zou zijn. Mischien dat er ergens bij het spoor ter hoogte van het weiland van boer Harmsen nog een halve meter boven het spoor heeft gehangen.


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Stephan schreef:

Hieruit maak ik op dat in 1944 in ieder geval geen passagiers per trein reed en dat de kabels waar je het makkelijkst bij kan komen (bv. in het station) het eerste weggehaald zou zijn. Mischien dat er ergens bij het spoor ter hoogte van het weiland van boer Harmsen nog een halve meter boven het spoor heeft gehangen.

Dat haal ik er allebei niet uit. Het tegendeel echter ook niet. Geen al te duidelijke bron, wat dit betreft.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Wat maakt het eigenlijk uit?


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Mij maakt het ook geen bal uit, maar er zijn altijd mensen die graag films afkraken en met dergelijke 'argumenten' komen (en daarmee doel ik niet op jou, Stephan).


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

"You can hear the sound of common swifts while they try to kidnap Van Gein. These birds migrate in august and are not present in the Netherlands during winter."

Mijn hemel.


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

In de maand dat Rachel en Hans de trein nemen, vond er in werkelijkheid geen personenvervoer per trein meer plaats. Een bewust loopje met de realiteit omwille van de plot.

Wat niet klopt is de opmerking over de verkeerde aanduiding van Franken. Die wordt - correct - voorgesteld als en aangesproken met "Obersturmführer", niet met "Obergruppenführer".


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

Ik vind dat je de identiteitscrisis die deze vogels oplopen als ze vanaf onder het balkon naar de film kijken niet moet onderschatten...


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Ook die schapen zijn bewust aan het landschap toegevoegd omwille van de symboliek.


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

Dat van die vogels vind ik wel grappig gevonden, eigenlijk. Tsja, weten die Engelse soundeditors veel?

Sockwatching, dat wel. [Noemde Hitchcock dat niet zo?]


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

Quido schreef:

Ook die schapen zijn bewust aan het landschap toegevoegd omwille van de symboliek.

Overigens heb ik een home movie uit '44 waarin de koeien weldegelijk door de wei lopen. Niet in het westen des lands, maar ter hoogte van Maartensdijk.

Zal zo even een linkje plaatsen...


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

Hebben ze nou ook nog je home movie uit '44 lopen rippen voor die film????!!!!!!


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

de fuckers.... Let op de overeenkomsten!


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

Stuitend! Schapen! Dat kan geen toeval zijn... Checken of Soeteman ooit in Maartensdijk was!


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

Hier kun je duidelijk zien dat die plek en setting helemaal bedoeld was om een lijkauto te parkeren. Ik heb dit stukje ooit aan een kennis laten zien die Soeteman persoonlijk gekend heeft.

Overigens... Dat mijn oudoom Heinrich heette zegt niets over het feit dat in zijn weiland de koeien rondliepen hoor.


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

lol

Gedraaid op Agfa?

En zo jammer dat niemand ziet dat die schapen helemaal afgetraind zijn voor dat shot. Alsof je zo zo graatmager vindt in 2005...


avatar van Quido

Quido

  • 14649 berichten
  • 6106 stemmen

Haha, onweerlegbaar bewijs!


avatar van Earth

Earth

  • 863 berichten
  • 375 stemmen

Stephan schreef:

(quote)

Een groot deel van de bovenleiding en bijna al het ZHESM-materieel werd door de bezetter afgevoerd richting Duitsland, terwijl de spoorlijn op diverse plaatsen door de geallieerden werd gebombardeerd om Duitse transporten te verhinderen. Desondanks kon het treinverkeer tussen Den Haag HSM en de halte Renbaan-Achterweg na de bevrijding toch binnen enkele maanden worden hervat, zij het aanvankelijk nog met stoomtractie...

bron

dus toch een goof...

Het materieel is in dit geval zeker niet de hoogspanningsdraden, geen fout.


avatar van Earth

Earth

  • 863 berichten
  • 375 stemmen

Stephan schreef:

Hieruit maak ik op dat in 1944 in ieder geval geen passagiers per trein reed en dat de kabels waar je het makkelijkst bij kan komen (bv. in het station) het eerste weggehaald zou zijn. Mischien dat er ergens bij het spoor ter hoogte van het weiland van boer Harmsen nog een halve meter boven het spoor heeft gehangen.

Ze zijn echt alle kabels niet gaan weghalen, heeft ook geen zin, in Duitsland hadden ze die dingen ook wel hangen. Misschien dat het hier en daar weg is gehaald, ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat overal (voor de volle 100%) is gebeurd.


avatar van Earth

Earth

  • 863 berichten
  • 375 stemmen

MadButcher schreef:

Maar wat er vooral nep uitzag waren de hakenkruisen op de vlaggen. Die waren nogal mager. Zoiets leidt af en haalt je uit de film. Iets wat je bij B-films ook wel eens tegenkomt.

Hier zijn de hakenkruisen net zo nep, jammergenoeg was dit de harde werkelijkheid en geen B Film

http://members.home.nl/keesdebrouwer/images/wereldoorlog%20II/hakenkruis%2002.jpg

http://members.home.nl/keesdebrouwer/images/wereldoorlog%20II/Hitler%2009.jpg


avatar van gotti

gotti

  • 14075 berichten
  • 5893 stemmen

Heb ik iets gemist? Wat was er mis met de hakenkruisvlaggen in Zwartboek?


avatar van Earth

Earth

  • 863 berichten
  • 375 stemmen

gotti schreef:

Heb ik iets gemist? Wat was er mis met de hakenkruisvlaggen in Zwartboek?

Zoals je las waren ze te mager, te dun.


avatar van Quentin

Quentin

  • 10202 berichten
  • 8557 stemmen

Doet het overigens nog heel behoorlijk in de VS;

http://www.boxofficemojo.com/movies/?page=weekend&id=blackbook.htm


avatar van Earth

Earth

  • 863 berichten
  • 375 stemmen

Zeker, en we zijn binnenkort de 20 miljoen dollar gepasseerd.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

In de beginjaren variëerde de swastika nogal ja. Later niet meer. De foto's die jij gevonden hebt zijn van begin jaren '30.


avatar van Earth

Earth

  • 863 berichten
  • 375 stemmen

Stephan schreef:

In de beginjaren variëerde de swastika nogal ja. Later niet meer. De foto's die jij gevonden hebt zijn van begin jaren '30.

Zo goed ben ik niet met hakenkruisen, maar om zomaar te stellen dat ze er nep uit zien gaat voor mij te ver.


avatar van Stephan

Stephan

  • 7894 berichten
  • 1387 stemmen

Wat is jou "ding" eigenlijk met Verhoeven? Heb je iets met hem te maken? Just curious...


avatar van Earth

Earth

  • 863 berichten
  • 375 stemmen

Stephan schreef:

Wat is jou "ding" eigenlijk met Verhoeven? Heb je iets met hem te maken? Just curious...

Nee, hoor, ik vind alleen dat er geen onterechte kritiek op een goede film (in mijn ogen dus) gemaakt mag worden. Ik ben daar tamelijk kritisch op. Ik vind het vervelend dat sommige mensen soms iets te snel roepen om kritiek te uiten. Er is zeker wel kritiek te uiten hoor:

- de rol van J. de Mol is lachwekkend slecht.

- soms gaat de film iets te snel van scene naar scene.

- de brandweer komt in een van de eerste scene echt te snel (ook al reden ze mee met vliegtuigen, dit is gewoon te snel).

Al met al vind ik een topper, met hier en daar wat kanttekeningen.

Ikheb wel wat met Verhoeven en zijn films, ik heb ze allemaal en Soldaat van Oranje wel 11 keer (nee, ik mail niet vanuit een gekkenhuis, kijk maar eens op www.neerlandsfilmdoek.nl, making of soldaat van oranje).