The Godfather (1972)

4,36

Misdaad / Drama

geregisseerd door Francis Ford Coppola
met Marlon Brando, Al Pacino en James Caan

Don Vito Corleone staat aan het hoofd van een maffia familie in New York. Als een gangster van een andere familie besluit drugs te gaan verkopen in heel New York, ontstaan er problemen. Don Vito is tegen de handel in drugs en laat dit ook blijken. Dit leidt tot een poging om hem te vermoorden. Daarna wordt één van Don Vito's adviseurs gekidnapt, om zo z'n zoon te dwingen de drugsverkoop goed te keuren.

3251 BERICHTEN 111 MENINGEN
avatar van louisvf
geplaatst: 20 januari 2010, 10:55 uur [permalink]
Tja, iemand dat films zoals de laatste Pirates, Braveheart en We Were Soldiers een 5 geeft!

Is wel zo dat het verboden zou moeten zijn dat zo'n stem toegelaten word...

Al een geluk dat hij hier ook geen 5 geeft, puur omwille van de reputatie en voor zijn reputatie. Denk dat er ook mensen zijn met zo'n ingesteldheid, jammer.

avatar van Mug
Mug
geplaatst: 20 januari 2010, 11:12 uur [permalink]
Opvallender is meer dat mensen dan nog een redelijk hoge notering geven als ze een film niet kunnen afkijken...

Mensen afrekenen op hun stemgedrag op andere films is nog sneuer overigens...

Waarom legendarisch? Tja, een stempel dat door de vele jaren heen op de film is gedrukt. Veel gepersifleerd, geimiteerd en wat al niet meer. De ontzettend lange introductie en lome gang van zaken van de film wist mij als jongeman eerst ook niet te boeien. Filmsmaak verandert nu eenmaal in de jaren. Verder is de repliek 'sfeer' ook het enige dat in me opkomt. De film voert je mee, of juist niet.

avatar van Ceeda7
geplaatst: 20 januari 2010, 13:51 uur [permalink]
louisvf schreef:

Is wel zo dat het verboden zou moeten zijn dat zo'n stem toegelaten word...

Daar vrees ik ook voor. Ik heb de film gezien onder sterke invloed van mijn vader, die niets dan lof had voor deze film. De sfeer, de acteerprestaties, de muziek, Marlon Brando enzovoort ...

Quasi 80 % van de bevolking vindt deze film subliem en uniek. Ik liet mijzelf ook betrappen op de reputatie van de film, ik zocht maw redenen om de film zeer goed te vinden. Maar de reden aanhalen dat 80% percent de film goed vind, en dat jij hem daarom goed vindt is puur meeloperij. En hier vrees ik dat vele mensen dezelfde fout in maken, zonder dat ze het beseffen.

Ik geef toe dat mijn top 10 bestaat uit films die dezelfde situatie uitlokken. Maar bij die films was ik telkens overdonderd en aangegrepen, een puur persoonlijke kwestie zonder er mij van aan te trekken wat iedereen ervan vindt. Bij The Godfather had ik dat gevoel minder.

avatar van De Dré
geplaatst: 20 januari 2010, 14:41 uur [permalink]
Beste van het beste!

geplaatst: 20 januari 2010, 14:42 uur [permalink]
Jaaaaa ga door, blijf de oneliners neerknallen!

avatar van De Dré
geplaatst: 20 januari 2010, 14:48 uur [permalink]
Doen waar je het beste in bent he

avatar van planet_of_death
geplaatst: 20 januari 2010, 17:35 uur [permalink]
The Godfather Talking Bobblehead - bobbleheads.com

De ultieme collectors-prul. Met spraak!

avatar van ThaMovieVoter
geplaatst: 21 januari 2010, 19:33 uur [permalink]
Elke keer als ik deze film weer kijk en die blik van Barzini zie, denk ik: dat was al genoeg voor een oscar. Deze vent was echt perfect gecast als antagonist. Wederom voor deze klassieker die bij iedere kijkbeurt weigert slechter te worden.

geplaatst: 24 januari 2010, 20:07 uur [permalink]
Ik zit nu echt te twijfelen wat voor een cijfer ik deze film ga geven. Het wordt zeker geen 5*, want deze film bleef me bij heel veel momenten vervelen (maar ook intereseren tegerlijke tijd).

Maar er waren ook zoveel scene's die geweldig zijn. Dus ik denk dat ik bij een 4* wel veilig zit.

Dit is een aardige film, wat heel diep gaat over het leven van de maffia, metname de Corleone famillie. En meer valt er gewoon niet te vertellen. Het gaat metname meer over de smaak van de kijker. Bij mij valt het niet echt los te komen. Maar bij andere mensen springen ze van de dak van vreugde door deze film. Gewoon kijken, je zult zeker geen spijt hebben. Geloof me!

geplaatst: 25 januari 2010, 10:06 uur [permalink]
Meesterlijk kan ik wel 10 keer zien

geplaatst: 27 januari 2010, 00:28 uur [permalink]
Nooit het "geniale" aspect van deze film begrepen. Wel een goede film maar heb hem nooit in één ruk kunnen uitkijken. De film verveelt bij veel stukken.

Trouwens sinds wanneer mag je niet stemmen omdat het "jouw soort film" niet is? Dat is natuurlijk onzin van de bovenste plank! Ik denk dat sommige mensen deze film zo de hemel inprijzen dat ze geen enkele kritiek erover kunnen horen, daar kan ik niet tegen.
Mij best dat je deze film de beste ooit vindt maar dat is geen feit.

geplaatst: 29 januari 2010, 14:45 uur [permalink]
Ik had zin om eens een echt goede film te gaan zien. Daarom koos ik voor de nummer twee van de top 250. De nummer 1 heb ik (nog) niet. Ik had the Godfather ook nog nooit gezien. Ik had dus eigenlijk hele hoge verwachtingen, en dan kan het alleen maar tegenvallen. En dat deed het dus ook. Het is niet dat ik niets met het genre heb, Donny Brasco vind ik erg goed, maar ik snap niet dat deze film zo gigantisch hoog gewaardeerd wordt.
Bij een maffia film verwacht ik toch op z'n minst veel meer spanning.
Wie is het volgende slachtoffer, wat gaat er hierna gebeuren, wie wordt er nu weer door wie vermoord. Maar dat had deze film helemaal niet voor mij. Marlon Brando was geweldig voor de rol, dat staat buiten kijf. Maar de film neigde af en toe zelfs naar het saaie en duurt toch wel wat erg lang. Lange tijd zat ik op 2,5 ster. De laatste scene maakte wel weer een hoop goed. Een waardig einde voor een maffia film. Maar om het nou één van de beste films allertijden te noemen .... Daar ga ik niet in mee hoor.

avatar van jbauer
geplaatst: 29 januari 2010, 19:45 uur [permalink]
Ik snap dat er mensen zijn die na de eerste blik op deze film een beetje met een lege maag achter blijven. Ik heb The Godfather voor het eerst gezien toen ik ongeveer 14 jaar was onder invloed van mijn moeder en ook een beetje uit eigen nieuwsgierigheid. Na deze eerste keer was ik wat teleurgesteld en ervaarde ik het ook als saai, en dus liet ik hem links liggen.

Later, toen mijn liefde voor de film een redelijke groei kende heb ik hem nog eens een kans gegeven en heb ik zoveel mogelijk rekening proberen te houden met de bedoeling van Puzo's en Coppola's bedoeling met de film en het verhaal. Na de film enkele keren opnieuw te hebben bekeken kreeg ik een heel ander zicht op de film en begon te beseffen wat voor een meesterwerk The Godfather wel niet was. Coppola concentreert zich niet op het geweld waarmee de georganiseerde misdaad gepaard gaat, maar op de ontwikkeling van zijn personages, en het meest van al op 'de familie'

De vormgeving van de personages, hun interactie, de tragiek, de symboliek, ... het geeft het geheel een operesk gegeven. Het is best dat je The Godfather bekijkt als een studie over familiewaarden, over innerlijke conflicten. Het geweld is in The Godfather voor het grootste deel maar bijzaak. Tevens is de film ook een meesterlijke schets van de toen (en nu nog) heersende tijdsgeest die werd overheerst door de kapitalistische instelling van de VS. Uiteindelijk leidt het tot de ondergang en laat je je waarden en normen varen( kijk maar wat er gebeurt met Michael Corleone).

Mijn grootste boodschap bij deze film is dat je hem eerst ontleed voor je hem gaat beoordelen. Bekijk laag voor laag en probeer in het hoofd van zowel Puzo als Coppola te kruipen. Dit zou je eigenlijk bij elke film moeten doen.

avatar van belizard
geplaatst: 30 januari 2010, 11:43 uur [permalink]
geweldige film!
dit is zeker 1 van de mooiste films die ik ooit gezien heb, heel goed verhaal, maar je moet wel goed op blijven letten want anders ben je het verhaal alweer kwijt.

geplaatst: 31 januari 2010, 12:37 uur [permalink]
zeer goeie film, natuurlijk de klassieker van de maffiafilms alleen is hij een beetje langdradig dus moeilijk om in 1 keer uit te kijken, zeker een 4.5 waard

geplaatst: 5 februari 2010, 11:39 uur [permalink]
Ik kom toch wel heel wat mensen bij deze film tegen die de film enigszins saai vinden of moeilijk om in één keer uit te kijken. Desondanks geven die mensen toch een hoge waardering aan de film. Ieder zijn mening natuurlijk, maar ik heb persoonlijk zo als ik een film met moeite uit kan kijken of sterk de neiging heb om de film te onderbreken omdat ik even wat anders wil doen, dat die film dan bijvoorbaat al niet boven de drie sterren uit komt.
Bij mij is een vereiste van een echt goede film toch minimaal dat ik hem zonder problemen uit kijk en daarbij niet op mijn horloge kijk of de neiging heb om even iets anders te willen gaan doen.

avatar van mrc733
geplaatst: 6 februari 2010, 07:39 uur [permalink]
De filmtitel "de Godfather" ken ik uiteraard bijna mijn hele leven al maar het heeft lang geduurd voordat ik de film echt heb bekeken... Enkele jaren terug ben ik er wel uitgebreid voor gaan zitten en ik was verrast dat de film gelijk pakte...
Het spreekt toch wel tot de verbeelding, een familie die zo tot in de puntjes is georganiseerd dat het eigenlijk een apart eilandje (bedrijf) is tegen de rest van de wereld, met familieleden die mekaar op leven en dood beschermen... Tenminste als je je aan de tradities houdt en nog belangrijker, aan de codes houdt: Doe nooit iets wat de familie kan schaden!, Michael corleone zag er ook de zwarte kanten van en probeerde eigenlijk aan het geweld te ontkomen... tevergeefs... Karakteristieke hoofdrolspelers, prachtige muziek en toffe citaten...

avatar van Groznyy
geplaatst: 11 februari 2010, 17:34 uur [permalink]
Al heel veel over deze film gehoord, dus kon ik niet achter blijven en moest ik hem ook een keer bekijken. Maar wat een tegenvaller van formaat was dit. De film duurde ontzettend lang (bijna 3 uur) en dat heb ik geweten ... ik moest hem in 2 delen bekijken omdat het me op een gegeven moment echt niet meer kon boeien. Het verhaal sleept zich vooruit, er zitten heel wat saaie stukken in (vooral het begin van de film ging tergend langzaam voorbij) en het aantal moorden is niet op een telraam te tellen ... . Verder kan ik me niet van de indruk ontdoen dat de film het leven van de maffia heel karikaturaal voorgesteld heeft (voorbeelden genoeg, maar ik beperk me tot eentje: er wordt naar hartenlust gemoord maar over de consequenties wordt met geen woord gerept ...)

Het enige positieve wat ik uit de film kan opmerken zijn de schitterende auto's en de gemoedelijke sfeer van eind de jaren '40 die werd gecreëerd. Maar dat is het dan ook. 2,5* en dat is eigenlijk nog teveel dat ik geef.

avatar van t.durden
geplaatst: 11 februari 2010, 22:53 uur [permalink]
Deel 1 is toch de beste in de trilogie, vooral wegens de sfeer (die in deel 2 nog wel aanwezig is overigens) en om James Caan die ik wel mis in deel 2. Ik heb de film meerdere malen gezien, maar hij gaat nooit vervelen. Grandioos acteerwerk van Brando, Pacino en Caan. Een opeenvolging van meeslepende scènes.

avatar van simonvinkie
geplaatst: 15 februari 2010, 21:50 uur [permalink]
The Godfather

Wat een meesterwerk absoluut een van de beste films ooit gemaakt. De film bestaat uit de ene na de andere klassieke scenes aangevuld door een prachtige soundtrack. Het acteerwerk is legendarisch Marlon Brando zet de beste rol van de cast al "Don Corleone" maar ook de andere acteurs doen het vreselijk sterk.

Geweldige klassieker 5.0*

geplaatst: 16 februari 2010, 00:26 uur [permalink]
The Godfather heeft me nooit getrokken, maar vanwege de hoge waardering heb ik hem vanavond gekeken.
De sfeer en het acteerwerk is goed... en daarbij heb ik alles gezegd. Het eerste uur is ontzettend saai en maakte dat ik de film bijna had opgegeven...
Ik heb de film een 2,5 gegeven omdat een goede sfeer en acteerwerk niet genoeg is... De film is gewoon te langdradig en hij kijkt moeilijk uit.

geplaatst: 16 februari 2010, 18:21 uur [permalink]
echt... ik snap eigenlijk niet waarom deze film zo hoog genoteerd is. Als hij niet zo oud was had iedereen het een baggerfilm gevonden. Ok het acteerwerk is in ieder geval erg goed. Maar als je kijkt naar de rest dan vind ik er zelf niet veel aan. Alleen het laatste half uur heeft me wel getrokken

*3.0

geplaatst: 16 februari 2010, 18:26 uur [permalink]
Als the Godfather I pas morgen was uitgebracht had ik dit nog steeds een geweldige topper gevonden waar ik keer op keer zou genieten van dat benauwende sfeertje en de geweldige dialogen.
Juist die rustmomenten die dan opeens volledig overgaan in afrekeningen/wraakacties om de macht te grijpen/behouden is heerlijk om naar te kijken. En wat je al zegt, niemand acteert slecht in de 1e 2 delen. Dat is met zo'n immense cast al grandioos te noemen.

geplaatst: 17 februari 2010, 14:27 uur [permalink]
zolang je daar een liefhebber van bent vind je het een goede film.

geplaatst: 17 februari 2010, 14:29 uur [permalink]
Dan moet je alleen niet zeggen dat iedereen het een baggerfilm zou vinden als die niet zo oud was.

geplaatst: 17 februari 2010, 14:43 uur [permalink]
ik vond het in ieder geval niet een topfilm en zelf snap ik ook niet wat andere mensen er geweldig aan vinden. Zo zijn er ook mensen die het eerst een tegenvallend filmpje vinden en als ze het gemiddelde zien meteen hoog stemmen. IK zeg niet dat iedereen het doet. Maar er zijn er. Maar als je zoiets zegt hoor je:

Ja, het is een goede film omdat....

domkey
geplaatst: 17 februari 2010, 14:58 uur [permalink]
Andre,..Andre...!

pumpking
geplaatst: 18 februari 2010, 00:53 uur [permalink]
Als het gemiddelde hier op 2 zou staan zou ik hem even top vinden, maar zo'n film.
Dit is één van die films die je altijd bijblijft.

Nomak
geplaatst: 18 februari 2010, 00:56 uur [permalink]
pumpking schreef:
Als het gemiddelde hier op 2 zou staan zou ik hem even top vinden

Uiteraard, een gemiddelde mag geen enkele invloed hebben op jouw persoonlijke filmbeleving.

avatar van jipt
geplaatst: 18 februari 2010, 19:32 uur [permalink]
van duijn schreef:

Ja, het is een goede film omdat....

Je waardering stijgt wel als je wat ouder wordt.