• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.389 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.649 acteurs
  • 199.108 gebruikers
  • 9.378.069 stemmen
Avatar
 
banner banner

Titanic (1997)

Romantiek / Drama | 195 minuten
3,80 7.874 stemmen

Genre: Romantiek / Drama

Speelduur: 195 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane

IMDb beoordeling: 8,0 (1.378.479)

Gesproken taal: Engels, Frans, Duits, Zweeds, Italiaans en Russisch

Releasedatum: 15 januari 1998

Plot Titanic

"Nothing on Earth could come between them."

De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Rose DeWitt Bukater

Cal Hockley

Molly Brown

Ruth DeWitt Bukater

Thomas Andrews

Brock Lovett

Edward Smith

Spicer Lovejoy

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van m1701

m1701

  • 1849 berichten
  • 2327 stemmen

Heerlijke film!!!

Al voegt 3D niets te, behalve als er echte diepte is, zoals wanneer de

boot rechtop komt te staan, maar voor de rest heb je er niets aan.

Maar wat blijft die DiCaprio toch ontzettend sexy *zwijmel zwijmel*


avatar van Stu-Pot

Stu-Pot

  • 3491 berichten
  • 1189 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Het liefdesverhaal is helemaal niet het hart van de film, het is slechts de Macguffin. Het hart van de film is Titanic het schip. Daar krijgen wij als kijker een natuurgetrouwe rondleiding. Het liefdesverhaal is enkel de kapstok die ons langs alle ruimtes en afdelingen loodst. Who cares about Rose & Jack? Het gaat om het schip met al zijn grandeur en rampspoed.

De film gaat wel degelijk over Rose & Jack. De Titanic speelt hierin maar een bijrol, slechts een locatie waar hun flauwe Romeo + Julia verhaal begint en eindigt.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Stu-Pot schreef:

(quote)

De film gaat wel degelijk over Rose & Jack. De Titanic speelt hierin maar een bijrol, slechts een locatie waar hun flauwe Romeo + Julia verhaal begint en eindigt.

Ja... Dat is gewoon een feit.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Stu-Pot schreef:

De film gaat wel degelijk over Rose & Jack. De Titanic speelt hierin maar een bijrol, slechts een locatie waar hun flauwe Romeo + Julia verhaal begint en eindigt.

Daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij is het verhaal van Jack en Rose juist de kapstok voor het showen van het schip in al zijn pracht en in zijn ondergang.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Ik vond Titanic een prima film hoor, laat ik dat even voorop stellen. Maar ik heb geen enkel moment ook maar het gevoel gehad dat het verhaal tussen Rose en Jack als kapstok werd gebruikt. Waarom dan bijna 2,5 uur op dat verhaal voortborduren? Tuurlijk werd de Titanic als kapstok gebruikt. Niet temin was de film prima in elkaar gezet. Maar als het puur om het rondshowen van de boot is hadden ze beter een wat meer toegankelijker verhaal moeten maken, want laten we eerlijk wezen... Het blijft een vrouwenfilm, hoe je het ook wilt bekijken.


avatar van Stu-Pot

Stu-Pot

  • 3491 berichten
  • 1189 stemmen

nakada schreef:

(quote)
Daar ben ik het niet mee eens. Volgens mij is het verhaal van Jack en Rose juist de kapstok voor het showen van het schip in al zijn pracht en in zijn ondergang.

Net zoals M1chel zegt. Waarom 2u30 min aan een liefdesverhaaltje besteden en de Titanic niet degelijk belichten? Ondanks dat Titanic eerder gemaakt is had het in de stijl van United 93 gemoeten. Confronterend, hard, rauw en geen romantisch gezeik de hele film door, en op ieder vlak geloofwaardig. Want, wees eerlijk. Die shoot-out op het einde met Billy Zane was toch lachwekkend slecht? Niemand gaat mij wijsmaken dat ik de enige ben die dat grappig vond.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik vind de romantiche benadering juist goed gekozen. Dat is toch een beetje het beeld wat men van een dergelijke cruise heeft. Een varend hotel vol romantiek. Die plots veranderd in een nachtmerrie. Geef toe dat dat wat gladjes is gedaan, en de door jou aangehaalde scene inderdaad een beetje stupide is, maar het is wel allemaal erg spectaculair gedaan. Een geweldige showcase van de zinkende oceaan reus. Nu met alle moderne cgi technieken is dat misschien minder bijzonder, maar toen de film uitkwam was het absoluut state of the art en keek ik mijn ogen uit. Ik had echt het idee even aan boord van het roemrijke schip te zijn geweest en heb het nog zien zinken ook. Een meesterwerk!

Maar er is inderdaad nog ruimte voor een remake die het meer een docu achtige benadering geeft. Met huidige cgi kun je een dergelijke film ook met een veel minder budget maken, waardoor je meer ruimte krijgt het voor een niche markt te maken.

Stu-Pot schreef:

(quote)

De film gaat wel degelijk over Rose & Jack. De Titanic speelt hierin maar een bijrol, slechts een locatie waar hun flauwe Romeo + Julia verhaal begint en eindigt.

Dan heb jij er een verkeerde kijk op. De film heet Titanic en gaat over het schip en de ramp. Maar als jij liever je focust op het simpele romantische subplotje prima. Mis je wel een fantastische actie/spektakelfilm.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Stu-Pot schreef:

(quote)

Net zoals M1chel zegt. Waarom 2u30 min aan een liefdesverhaaltje besteden en de Titanic niet degelijk belichten? .

Heb je niet zitten opletten. Tijdens het liefdes verhaaltje krijgen we alle ruimtes van het schip te zien inclusief machine kamer... Wat heb je gemist over het schip?


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Je kan je proberen te focusen op het schip, maar dat gaat niet echt. De Titanic werd pas interesant ,vond ik tenminste, toen de ijsberg geraakt werd. Daar komt de 3,5* van mij ook vandaan. De film over zijn geheel is ronduit vervelend. Mijn vrouw heeft er vol van genoten gelukkig, ik ook,maar vanaf het moment van de ijsberg. Als ik de film moet becijferen voor de ijsberg dan komen we bij mij niet hoger uit dan een schamele 2* max. Ik ben niet zo van de kostuum drama's. Tja... smaken verschillen.


avatar van nakada

nakada

  • 2203 berichten
  • 1679 stemmen

Heeft Cameron dat dan niet erg slim gedaan ? Ramp, actie, spektakel voor de mannetjes en het romantische verhaaltje voor de vrouwtjes. Goed uitvoeren voor elke doelgroep en voila : kaskraker !

Bij mij is in ieder geval veel meer van het schip bijgebleven dan van het liefdesverhaaltje.

En Stu-Pot moet echt nog een keer gaan kijken. Je ziet inderdaad bijna de gehele Titanic. Ook voor de ijsberg is er toch erg veel Titanic te zien m1chel, misschien nog wel het meeste.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Ik heb dat ook nergens beweerd. Ik zei alleen dat ik de film voor de ijsberg ronduit vervelend vond en dat ik niet van kostuumdrama's hou. En ik heb gezegt dat ik me niet echt kon focusen op het schip omdat dat A: niet relevant voor mij was en B: het mij nou niet echt boeide hoe het schip er tot in de machine kamer uitzag. Wat mij boeid bij de Titanic is hoe dat ding gezonken is. Ook dat is speculatief in deze film want er kloppen na recente onderzoeken veel dingen niet. Maar goed dat maakt me niet zoveel uit. Gegeven blijft voor mij dat ik op een handje vol na niet echt van.kostuumdramas hou, de film te zoet was, maar het zinken was spectaculair.


avatar van Jawaddedadde

Jawaddedadde

  • 5348 berichten
  • 2196 stemmen

m1chel schreef:

Wat mij boeid bij de Titanic is hoe dat ding gezonken is.

Hij is tegen een ijsberg gevaren.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Reinbo schreef:

Het liefdesverhaal is helemaal niet het hart van de film, het is slechts de Macguffin.

Ik zou eerder zeggen dat het juweel The Heart of the Ocean de Macguffin is. De zogenaamde aanleiding voor de bergingsexpeditie en daarmee het hele verhaal.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Jawaddedadde schreef:

(quote)

Hij is tegen een ijsberg gevaren.

Bijdehand


avatar van Stu-Pot

Stu-Pot

  • 3491 berichten
  • 1189 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Heb je niet zitten opletten. Tijdens het liefdes verhaaltje krijgen we alle ruimtes van het schip te zien inclusief machine kamer... Wat heb je gemist over het schip?

Ja al die ruimtes zijn zeer interessant en bieden een vernuftige kijk op de Titanic. Zoals ik al eerder aangaf, de aanpak van United 93 zou hier beter bij gepast hebben. Dat je 3 uur nodig hebt om de ramp niet te overhaast te brengen dat begrijp ik, maar waarom je dood focussen op een zeer oninteressant ongeloofwaardig cliché koppeltje? Een vrouw uit de rijke klasse dat verliefd wordt op een jongen uit de armere klasses, een jongen die de goedheid zelve is en niets kan verkeerd doen. Neem daar nog eens bij dat Rose haar echtgenoot of verloofde het toonbeeld is van het 'kwaad'. Boring . Geef mij maar de rauwere aanpak van United 93 waar er niet wordt gefocust op een paar inzittenden maar op heel het vliegtuig. Geen enkel perrsonage wordt uitgediept maar ze komen wel allemaal aan bod wat dan lijdt tot een geloofwaardiger en aangrijpender geheel.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Mja... wel een totaal ander iets natuurlijk. Titanic werd al als blockbuater gebracht, en daar is opzich niks mis mee alleen denk ik zelf dat ze dit hele gebeuren beter in 2 uurtjes hadden kunnen doen. United 93 was natuurlijk toch een ander soort film. Nogmaals ik vond Titanic zeker niet slecht maar wel erg langdradig, waardoor de film voor mij vervelend werd, en dan nog maar te zwijgen over de verschrikkelijke muziek in de film. Maar goed... Ook dat is smaak.


avatar van TragieStar.*

TragieStar.*

  • 3473 berichten
  • 1630 stemmen

De muziek is juist het nog mooiere aan de film, maarja als jij je niet voelt aangetrokken door het liefdesverhaal en de Titanic-sfeer, maar alleen door de zinking van het schip dan kan ik me dat voorstellen.

Ik kan me ook voorstellen dat mensen (vooral mannen) niet zitten te wachten op een sullig liefdesverhaaltje wat aan alle kanten voorspelbaar is, maar het is gewoon zo sterk geacteert en zo perfect in alle puntjes dat de eerdere genoemde punten gewoon wegvallen. Een mooier liefdesverhaal kan in mijn ogen tot nu toe dan ook niet bereikt worden.


avatar van Ste*

Ste*

  • 2072 berichten
  • 1387 stemmen

Zelf vind ik het liefdesplot in Titanic juist érg goed gedaan. Je hebt weleens films waarin liefdesverhalen je gewoon helemaal niks doen, maar ik vond het in Titanic erg goed uitgewerkt. Nu scheelde het ook wel dat ik Rose, en vooral Jack erg leuke personages vind, dus dan gaat dat ook makkelijker.

Maar je moet toch een kapstok hebben om de hele ramp aan op te hangen. Als je alleen de ramp in beeld brengt wordt het veel te veel een documentaire. Heel de film werkt juist zo goed door de het samenspel van het liefdesverhaal en de verschrikkelijke ramp.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Nou inderdaad, maar ik ben wel heel eerlijk, ik kan me ook wel voorstellen dat iemand de film helemaal geweldig vinden hoor. Muziek blijft voor mij een struikelblok. Ik vind Ceine Dion al een verschrikkelijke zangeres komt het verschrikkelijke bijna symphonische syntasizer muziek bij... nee sorry dat is niet aan mij besteed. Mijn vrouw vind deze film wel helemaal het einde, en dat begrijp ik ook wel. Maar 5* voor alleen de rondleiding over het schip en jet verhaal niet belangrijk vinden... Tja, ieder zijn meug maar dat gaat er bij mij niet in.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Redlop schreef:

(quote)

Ik zou eerder zeggen dat het juweel The Heart of the Ocean de Macguffin is. De zogenaamde aanleiding voor de bergingsexpeditie en daarmee het hele verhaal.

Daar heb je feitelijk wel gelijk in, maar ook het liefdes verhaal is niets anders dan een reden om het schip te showen. Dat is waar ik (en in meen een hoop anderen) in 1997 de bioscoop voor in gingen. Dat er vervolgens ladingen bakvissen voor Leonardo DiCaprio gingen zal best, maar dat is natuurlijk niet waar de film over ging.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

Je kan je proberen te focusen op het schip, maar dat gaat niet echt. De Titanic werd pas interesant ,vond ik tenminste, toen de ijsberg geraakt werd. Daar komt de 3,5* van mij ook vandaan. De film over zijn geheel is ronduit vervelend. Mijn vrouw heeft er vol van genoten gelukkig, ik ook,maar vanaf het moment van de ijsberg. Als ik de film moet becijferen voor de ijsberg dan komen we bij mij niet hoger uit dan een schamele 2* max. Ik ben niet zo van de kostuum drama's. Tja... smaken verschillen.

Dat ging mij juist erg makkelijk af, ik vond elke ruimte weer een belevenis. En dan heb ik het nog niet eens over de prachtige shots van het exterieur. Maar ik kan me voorstellen als je het jaren later pas ziet op tv dat je het meer van het verhaalende dan van het visuele moet hebben. Dan kan je best lager uit komen. Vandaar dat Titanic buiten de bios zien voor mij een big No No is.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

Ik heb dat ook nergens beweerd. Ik zei alleen dat ik de film voor de ijsberg ronduit vervelend vond en dat ik niet van kostuumdrama's hou. En ik heb gezegt dat ik me niet echt kon focusen op het schip omdat dat A: niet relevant voor mij was en B: het mij nou niet echt boeide hoe het schip er tot in de machine kamer uitzag. Wat mij boeid bij de Titanic is hoe dat ding gezonken is. Ook dat is speculatief in deze film want er kloppen na recente onderzoeken veel dingen niet. Maar goed dat maakt me niet zoveel uit. Gegeven blijft voor mij dat ik op een handje vol na niet echt van.kostuumdramas hou, de film te zoet was, maar het zinken was spectaculair.

OK, dan had je inderdaad beter op het moment van de ijsberg binnen kunnen komen. Mij sprak het schip al jaren tot de verbeelding, dus om een keertje een kijkje te nemen aan boord was een bijzondere ervaring. Verder zie ik het ook niet echt als kostuumdrama, maar ik kan me voorstellen dat als je het wel voor de kostuums en het drama kijkt er weinig aan is.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Stu-Pot schreef:

(quote)

Ja al die ruimtes zijn zeer interessant en bieden een vernuftige kijk op de Titanic. Zoals ik al eerder aangaf, de aanpak van United 93 zou hier beter bij gepast hebben. Dat je 3 uur nodig hebt om de ramp niet te overhaast te brengen dat begrijp ik, maar waarom je dood focussen op een zeer oninteressant ongeloofwaardig cliché koppeltje?

Ik heb me daar geen moment op gefocust, inderdaad compleet oninteressant en nauwelijks relevant binnen de film wat mij betreft. Ze ze als niet meer dan de gids op een tour door het Louvre. Dan ga je toch ook niet enkel op de gids focussen....


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

Mja... wel een totaal ander iets natuurlijk. Titanic werd al als blockbuater gebracht, en daar is opzich niks mis mee alleen denk ik zelf dat ze dit hele gebeuren beter in 2 uurtjes hadden kunnen doen. United 93 was natuurlijk toch een ander soort film. Nogmaals ik vond Titanic zeker niet slecht maar wel erg langdradig, waardoor de film voor mij vervelend werd, en dan nog maar te zwijgen over de verschrikkelijke muziek in de film. Maar goed... Ook dat is smaak.

Titanic werd niet als blockbuster gebracht, maar in relatieve stilte. Er was nauwelijks marketing vooraf en iedereen verwachte er weinig van. Het verhaal en de afloop was immers bekend. Titanic had ook geen grote opening. Ik meen slechts 25 miljoen, een schijntje vergeleken met de blockbuster openingen van 140 mjn waar ze tegenwoordig voor gaan. Het is dat de film weigerde weg te zinken dat het zo'n succes werd. Kortom eerder een sleeper dan een blockbuster qua vaart op de boxoffice.

http://boxofficemojo.com/movies/?page=daily&id=titanic.htm

Ter vergelijk:

http://boxofficemojo.com/showdowns/chart/?view=daily&id=alltimegrossvs.htm


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Volgens mij klopt dat echt niet. Titanic is toen echt wel zwaar gepromoot. Herinner me ook dat bijna iedereen die ik kende, incl ikzelf met ons gezin, toen in de bios zaten. Geen idee hoe dat wereldwijd was, maar volgens mij wist iedereen echt wel dat het een grote film ging worden. Alleen al vanwege het budget...dat het plot bekend was (schip zinkt) boeide niet zo heel veel. Films over bv WO II worden ook goed bekeken, ondanks dat je weet wie er wonnen.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het had door het budget wel de nodige free publicity, maar kijk naar de cijfers. Slecht 28 mjn in het openingsweekend. Dat is echt peanuts. En tuurlijk was er wel veel rumoer, maar ook veel scepsis. Feit is dat de film niet met megamarketing door de strot gedrukt is, zoals kenmerkend voor veel blockbusters. Het was the word of mouth die de film verder verkocht, natuurlijk ondersteund door marketing, maar dat de film 'als blockbuster' gebracht werd spreek ik toch echt tegen. Vergelijk het verloop maar eens met die andere films. (2e link)

Neemt niet weg dat het natuurlijk wel een grote film was, waar iedereen wel benieuwd naar was vanwege oa het budget en de bekendheid van het verhaal. Had de film echter tegen gevallen, dan was het de grootste flop allertijden geworden. Ik weet overigens niet hoe het in nederland ging en of de vibe in USA toen al in de lucht was. Zag m zelf op vakantie in Mexico tijdens de premiere week die gelijk liep met USA. Dus het kan zijn dat de word of mouth hier voor liep op de premiere.

Zie hier: 20 mjn marketing budget, maar voornamelijk tijdens de gehele run van 26 weken uitgegeven en niet vooraf. Dat is echt niet veel, tegenwoordig geven ze dat 100-200 mjn aan uit bij blockbusters, vaak net zo veel als het budget van de film.

Titanic

http://www.the-numbers.com/movies/1997/TITAN.php

Armageddon gad al 25 mjn, in een veel kortere tijd gespendeerd

http://www.the-numbers.com/movies/1998/ARMAG.php

Star Wars TPM had 35 mjn, bijna 2 keer zo veel

http://www.the-numbers.com/movies/1999/STRWR.php

Avatar 230 mjn

http://www.the-numbers.com/movies/2009/AVATR.php


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Dat ging mij juist erg makkelijk af, ik vond elke ruimte weer een belevenis. En dan heb ik het nog niet eens over de prachtige shots van het exterieur. Maar ik kan me voorstellen als je het jaren later pas ziet op tv dat je het meer van het verhaalende dan van het visuele moet hebben. Dan kan je best lager uit komen. Vandaar dat Titanic buiten de bios zien voor mij een big No No is.

Ik heb deze film destijds 2 keer in de bioscoop gezien, en mijn beleving van de film is in al die jaren niet veranderd. Zelfs op het grote witte doek vond ik de film niet echt indrukwekkend. Daarintegen vond mijn vrouw hem geweldig waardoor ik er voor de 2e keer ook aan moest geloven in de bioscoop. Maar over een ding waren mijn vrouw en ik het allebij eens, het schip was niet van belang voor ons beide. Maar nu lijkt het net of ik de film helemaal niks vond en dat is gewoon niet waar. Ik ben gewoon niet zo'n boten mens, en de Titanic intereseerd me alleen maar omdat het een mega ramp was waar nu, 100 jaar later, nog steeds over gepraat word.


avatar van Stu-Pot

Stu-Pot

  • 3491 berichten
  • 1189 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Ik heb me daar geen moment op gefocust, inderdaad compleet oninteressant en nauwelijks relevant binnen de film wat mij betreft. Ze ze als niet meer dan de gids op een tour door het Louvre. Dan ga je toch ook niet enkel op de gids focussen....

Maar je gaat wel luisteren naar wat de gids te vertellen heeft. Over het ontstaan, achtergrond, ontwikkeling van het kunstwerk.

TragieStar.* schreef:

Een mooier liefdesverhaal kan in mijn ogen tot nu toe dan ook niet bereikt worden.

Romeo + Julia (1996), toevallig ook met Dicaprio.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Maar het was een megaramp omdat het een megaschip was. Het mooiste en grootste schip allertijden toen. Er zijn wel meer boten gezonken, maar geen enkele met de grandeur van Titanic. Het is het totaal plaatje dat de ramp mythisch maakt, perfect gevangen in de film die je eerst het schip laat zien, daarna de ramp. Waren ze direct met de ramp begonnen, dan had je geen beeld gekregen van wat er aan het zinken was.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Stu-Pot schreef:

(quote)

Maar je gaat wel luisteren naar wat de gids te vertellen heeft. Over het ontstaan, achtergrond, ontwikkeling van het kunstwerk.

exact, terwijl ik naar het kunstwerk kijk. Het schip in dit geval. Zodra ze me zou vertellen wat ze gisteren gedronken had, zou mijn interesse elders zijn.