• 15.814 nieuwsartikelen
  • 178.383 films
  • 12.228 series
  • 34.008 seizoenen
  • 647.594 acteurs
  • 199.105 gebruikers
  • 9.378.042 stemmen
Avatar
 
banner banner

Titanic (1997)

Romantiek / Drama | 195 minuten
3,80 7.874 stemmen

Genre: Romantiek / Drama

Speelduur: 195 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Cameron

Met onder meer: Leonardo DiCaprio, Kate Winslet en Billy Zane

IMDb beoordeling: 8,0 (1.378.479)

Gesproken taal: Engels, Frans, Duits, Zweeds, Italiaans en Russisch

Releasedatum: 15 januari 1998

Plot Titanic

"Nothing on Earth could come between them."

De 17-jarige rijke Rose DeWitt Bukater wordt door haar familie gedwongen om zich met Cal Hockley te verloven en binnenkort te gaan trouwen. Tijdens de eerste tocht over de Atlantische zee van de Titanic, een gigantisch passagiersschip dat onzinkbaar wordt geacht, besluit ze zelfmoord te plegen. Ze wordt echter gered door Jack Dawson, een derde klasse-passagier. Ondanks hun totaal verschillende afkomst worden ze vrienden en al snel groeit de liefde tussen hen allebei.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Rose DeWitt Bukater

Cal Hockley

Molly Brown

Ruth DeWitt Bukater

Thomas Andrews

Brock Lovett

Edward Smith

Spicer Lovejoy

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo schreef:

Maar het was een megaramp omdat het een megaschip was. Het mooiste en grootste schip allertijden toen. Er zijn wel meer boten gezonken, maar geen enkele met de grandeur van Titanic. Het is het totaal plaatje dat de ramp mythisch maakt, perfect gevangen in de film die je eerst het schip laat zien, daarna de ramp. Waren ze direct met de ramp begonnen, dan had je geen beeld gekregen van wat er aan het zinken was.

Mee eens, maar daar hadden ze beter voor een ander verhaal kunnen gaan vind ik. Over de kapitein ofzo, dan maak je de film ook nog toegankelijk voor publiek wat niet van romantisch gezwijmel houd (mijn vrouw vergeeft het mij nooit als ze dit leest ).


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik zie dat ze op 15 april 2012 (100 jaar na de ramp, op de dag af) overal Titanic films en docu's op tv uitzenden. Oa deze kraker komt die avond op tv, maar ook A night to remember (1958) en op oa NGC enkele docu's.


avatar van ibendb

ibendb

  • 5038 berichten
  • 3222 stemmen

I can see the Statue of Liberty already. Very small, of course.

Ik maakte voor het eerst kennis met Titanic toen ik elf jaar oud was. Ik vond het toen een erg mooie film en ik moest een paar tranen laten op het eind. In de jaren daarop heb ik de film vaak herzien. Maar telkens boeide de film me steeds minder en minder. Ik heb dan de film in lange tijd niet gezien, en om die dan eindelijk op het grote scherm in 3D te mogen zien was een erg mooie ervaring.

De film blijft dezelfde unieke sfeer uitstralen en het verhaal blijft even mooi gebracht. De film is net zoals ik me herinnerde: een spectaculaire film over twee geliefden op een boot. Het 3D voegde niet erg veel toe, alleen wat diepte. Na en uurtje zag ik ook niks meer in 3D. Op het grote scherm vallen er veel meer details op dan dat je het zou zien op je tv thuis. Zoals het kamermeisje Trudy die je ziet glijden in het water nadat ze werd vastgehouden door de medewerkers van de Titanic. De sterrenhemel die aangepast is (voor die 5 seconden da je het ziet) vond ik wel overbodig aangepast.

Net zoals de eerste keer dat ik deze prachtfilm bekeek, kon ik het weer niet droog houden. Maar deze keer was het net ietsje erger want de film komt veel intenser over in de bioscoop.

De film blijft een mooie film van formaat, maar mijn 4,5* blijft staan.


avatar van Theunissen

Theunissen

  • 12273 berichten
  • 5515 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ik zie dat ze op 15 mei 2012 (100 jaar na de ramp, op de dag af)

Je bedoelt, 15 april 2012. Wel leuk om dan naar dat soort films en documentaires dan te kijken. De film "A night to remember" pindakaas ik effen in HD.


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

Stu-Pot schreef:

(quote)

Ja al die ruimtes zijn zeer interessant en bieden een vernuftige kijk op de Titanic. Zoals ik al eerder aangaf, de aanpak van United 93 zou hier beter bij gepast hebben. Dat je 3 uur nodig hebt om de ramp niet te overhaast te brengen dat begrijp ik, maar waarom je dood focussen op een zeer oninteressant ongeloofwaardig cliché koppeltje?

De film focust daar niet helemaal op. Je weet op voorhand dat de boel gaat zinken gezien de oude Rose alles vanuit een flash-back vertelt. De Romance werkt als het ware als voortstuwende kracht om als kijker ook emotioneel betrokken te geraken bij het noodlottige feit. Daar komt nog eens bij dat de mentaliteit van Jack en Rose heel hedendaags aanvoelt. Alsof het verhaal van de Titanic ons allemaal kan overkomen, zelfs in een nabije toekomst. Dit is volgens mij vooral de reden waarom mensen de romance zo gemakkelijk aannnemen.


avatar van Laoslander

Laoslander

  • 686 berichten
  • 434 stemmen

de Titanic is in feite ook het boegbeeld van grootheidswaanzin. Daarom vind ik het ook een uitstekende keuze om de film te laten passen binnen het bombastische theatrale en epische genre en niet de droge registratie van United 93. (wat ook een prima film is trouwens)


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Theunissen schreef:

(quote)

Je bedoelt, 15 april 2012. Wel leuk om dan naar dat soort films en documentaires dan te kijken. De film "A night to remember" pindakaas ik effen in HD.

April ja, my bad.

Ik ga ook maar eens wat oude Titanic films opzoeken. Heb alleen deze uit 97 en een miniserie uit ik meen 96 gezien. Ben benieuwd naar A night to remember en de Titanic versie uit 1943, vol Duitse propaganda. Ik las dat in die film een Duitse matroos de held van de film is


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

(quote)
Mee eens, maar daar hadden ze beter voor een ander verhaal kunnen gaan vind ik. Over de kapitein ofzo, dan maak je de film ook nog toegankelijk voor publiek wat niet van romantisch gezwijmel houd (mijn vrouw vergeeft het mij nooit als ze dit leest ).

Ik hou ook niet van romantisch gezwijmel. Werd ook nauwelijks gezwijmeld in deze film.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Ik zie dat ze op 15 april 2012 (100 jaar na de ramp, op de dag af) overal Titanic films en docu's op tv uitzenden. Oa deze kraker komt die avond op tv, maar ook A night to remember (1958) en op oa NGC enkele docu's.

Ik ga er op zondagochtend heen. Op een paar uur na exact 100 jaar nadat ze daar in het water lagen te spartelen. Best heftig.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Ik ga er op zondagochtend heen. Op een paar uur na exact 100 jaar nadat ze daar in het water lagen te spartelen. Best heftig.

Prachtige timing, eerlijk is eerlijk.

De Titanic zonk om 2.20 in de nacht, maar om nou op dat moment als bios een film te draaien...


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het was daar (bij Canada) 5 uur later dan in Nederland, dus eigenlijk zou het on 7.20 uur moeten gebeuren. Voorstelling begint om 10.20 uur, dus scheelt zo'n 5 uur met her exacte moment.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Newfoundland ofzoiets was de plek van de ramp toch?

Ieder geval erg symbolisch om op 15 april de film in de bios te zien. Zit zelf zeer te twijfelen of ik het nog eens mijn geld waard vind om Titanic in de bios te kijken. Heb die film echt al wel zeker 15 keer gezien.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ik pas 2 keer.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Ik hou ook niet van romantisch gezwijmel. Werd ook nauwelijks gezwijmeld in deze film.

Hebben wij het wel over de zelfde film dan? Kom op zeg, dit is 2,5 uur romantisch gezwijmel en dan zinkt de boot. Ik begrijp dat je het een mooie film vond, niks mis mee maar wel even bij de feiten blijven. Volgens mij was dit de grootste romantische zwijmel film van de eeuw.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Voor alle bakvissen die voor Leo DiCaprio gingen misschien wel. Ik ging kijken voor het schip en kreeg eerst een schitterende rondleiding en daarna veel spektakel. Enige romantiek die ik er in zag is de romantiek van Titanic. Het Jack & Rose verhaal is voor mij een onbenullig subplot. Een slimme dramaturgische vondst om het schip te laten zien en de ramp ook een menselijke maat te geven. Als dat de grootste zwijmelfilm ooit is, zal dat wel. Ik heb er zelf geen seconde van gezwijmeld. Vind het veel eerder een tragedie.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Jij heb daar misschien niet van gezwijmeld, ik ook niet, maar laten we elkaar geen mietje noemen. De film was daar echt wel zo voor bedoeld. Dat jij dat niet zo opvat is jou ding, maar het is niet voor niks een ROMANTISCHE drama. De tragedie begon pas na 2,5 uur. Ik denk dat jij een van de schaarse mensen bent die de film op die manier heeft bekeken, maar het feit blijft dat de film echt als zwijmel film was bedoeld.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Reinbo schreef:

Voor alle bakvissen die voor Leo DiCaprio gingen misschien wel. Ik ging kijken voor het schip en kreeg eerst een schitterende rondleiding en daarna veel spektakel. Enige romantiek die ik er in zag is de romantiek van Titanic. Het Jack & Rose verhaal is voor mij een onbenullig subplot. Een slimme dramaturgische vondst om het schip te laten zien en de ramp ook een menselijke maat te geven. Als dat de grootste zwijmelfilm ooit is, zal dat wel. Ik heb er zelf geen seconde van gezwijmeld. Vind het veel eerder een tragedie.

Perfect verwoord. Dat plot rond Rose en Jack is bedoeld om ons de grootsheid en pracht van het schip te tonen. Je ziet werkelijk alles, tot de vrachtruimte toe.

Het mooie is dat deze film leuk is voor liefhebbers van romantiek, voor liefhebbers van drama en ellende, voor liefhebbers met historisch besef en voor liefhebbers van spektakel.

Iemand dit trouwens al gezien?

Hilarische trailer Titanic Super 3D (aanrader!) - Video op FilmTotaal


avatar van Dreiecke

Dreiecke

  • 2768 berichten
  • 902 stemmen

Omg! lol, ik vond de Michael Bay effecten wel iets toevoegen, vooral de explosies als mensen het water raken


avatar van ibendb

ibendb

  • 5038 berichten
  • 3222 stemmen

Ik vind 'm ook erg grappig.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

m1chel schreef:

Jij heb daar misschien niet van gezwijmeld, ik ook niet, maar laten we elkaar geen mietje noemen. De film was daar echt wel zo voor bedoeld. Dat jij dat niet zo opvat is jou ding, maar het is niet voor niks een ROMANTISCHE drama. De tragedie begon pas na 2,5 uur. Ik denk dat jij een van de schaarse mensen bent die de film op die manier heeft bekeken, maar het feit blijft dat de film echt als zwijmel film was bedoeld.

Ik ben het gewoon totaal niet met je eens, de film heet Titanic en gaat over de ramp met het schip. Zie niet wat daar romantisch aan is. Het is wel anderhalf uur van de 3 een groot spektakel. Ik schaar het zelf onder de actiefilm en veel minder onder drama. Maar blijkbaar zijn die paar romantische scenes tussen Rose & Jack (Ik zie ze voornamelijk rennen voor hun leven) voor jou zo indrukwekkend, dat de actiefilm in Titanic je ontgaat.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Ik schaar het zelf onder de actiefilm en veel minder onder drama.

Nu sla je door, Reinbo.

Ik zoek het de omschrijvingen drama, romantiek, historisch drama geven.

Overigens is de 1e anderhalf uur vrij kalm. Na de ramp wordt de film meer een achtbaan van momenten.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Gebed zonder einde... We worden het toch niet eens. Wel een leuke tip voor je Reinbo, ik weet niet of je twittert maar dan moet je zeker @TitanicRealTime volgen. Daar kan je aan de hand van.twitter berichten de Titanic volgen met scheeps berichyen van de kapitein enz, tot aan 15 april dat de Titanic onderging.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

(quote)

Nu sla je door, Reinbo.

Ik zoek het de omschrijvingen drama, romantiek, historisch drama geven.

Overigens is de 1e anderhalf uur vrij kalm. Na de ramp wordt de film meer een achtbaan van momenten.

1e anderhalf uur is inderdaad erg kalm, prachtige rondleiding, die laat zien wat er allemaal gaat zinken. De stilte voor de storm. Er gebeurd qua actie die laatste anderhalf uur meer dan in bijvoorbeeld Die Hard (Begint ook rustig met een kerstborrel) en niemand die betwist dat dat een actie film is. Deze film heeft 200 mjn gekost, die is niet aan Leo & Kate besteed, maar opgegaan aan de meest spectaculaire actievolle shots. Hel, er breekt een heel cruiseschip gedurende anderhalf uur in twee. Dat is in mijn boek net zo goed actie als bijv. Speed waar enkel een bus rondrijdt en een sprongetje maakt, afgewisseld met wat drama in de bus.. Nee, Titanic in het laatste half uur pure adrenaline pompende actie afgewisseld met wat drama.

Althans, dat is hoe ik 'm ervaren heb 15 jaar geleden, maar ik zie m zondag weer, zal kijken of het dan toch in een romantisch kostuumdrama is veranderd....


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Misschien moet ik me diep schamen, maar ik vind juist de romantiek wel mooi vanwege het verhaalperspectief. Volgens een beproefd recept dat wel, arm/rijk, adel/plebs, status/geen status (Roman Holiday, Four Weddings, Notting Hill enz) maar dan wel origineel verteld door een hoogbejaarde vrouw met haar geheim als overlevende van Titanic. Zwijmelachtig, ja wel een beetje, maar de mix van genres werkte wel bij mij.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

O, ik vind het ook een prima kapstok en dat het geheel als flash back verteld wordt was ik welhaast vergeten. Dat maakt het inderdaad wel een beetje de blik van Rose, al zitten er ook scenes in waar ze geen week van kon hebben. Verder vind ik ook niks mis met de romantiek, want die zie ik ook wel. Ik vind alleen absoluut geen zwijmelfilm. ( Wat zijn eigenlijk voorbeelden van zwijmelfilms, want ik ken ze volgens mij nauwelijks, waarschijnlijk omdat ik zelf nooit zwijmel) De verwondering en adrealine rush overheersen bij mij.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Reinbo, ik heb ook nergens gezegt dat dat niet mag. Als jij Speed met dit gaat vergelijken, dat is het zelfde als Terms of endeerment met Die Hard vergelijken. Het slaat ook compleet van kut op dirk wat jij schrijft. Iedereen ziet het als een romantische drama, of van mijn part een rampenfilm. Maar jij bent echt de eerste die Titanic een actie film noemt, sorry dan kan ik je bijna niet meer serieus nemen. Voorbeelden van zwijmelfilms: Sleepless in Seattle, You've got mail en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik heb ook nooit gezegt dat er wat mis is met zwijmelfilms, maar jij voelt dat blijkbaar als een aanval, en dat vind ik een beetje triest. Ik snap wel dat dat je een adrenaline rush van het laatste half uur tot uur krijgt, maar dat staat toch compleet niet in verhouding man. Ik had jou wat hoger zitten, maar met deze uitspraken voelt het een beetje alsof je deze film zo erg wil verdedigen dat je een heel vreemd standpunt in neemt. Ik vond de film goed, alleen niet zo goed als jij vond. Maar dan moet je niet aankomen dat de romantiek als kapstok gebruikt werd en al helemaal niet dat Titanic een actie film is. Dat is gewoon lachwekkend.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

In Terms of Enderment zit geen enkele actie scene, hier is het anderhalf uur lang bal. Het is Towering Inferno, maar dan op een schip met water. En ik zie weinig verschil tussen een rampenfilm en een actiefilm. Of het nu een vulkaan die uitbarst, gebouw dat in brand staat of schip dat door midden breekt, waarbij de gasten 100 meter naar beneden stuiteren, het water door de gangen raast en de reddingsboten naar beneden vallen, terwijl men elkaar er uit duwt. Het is allemaal een en al actie. De hoofdpersonen vechten anderhalf uur lang voor hun leven..... Ik zie ook werkelijk niet hoe jij het romantisch drama als overheersend kan beschouwen. Het loopt nog slecht af, dus er valt uiteindelijk uberhaupt niks te zwijmelen.

En ok, ik zie wat je bedoeld met zwijmelfilms, de films die je noemt vind ik dan ook in niks op Titanic lijken. Dat zijn suffe saaie films die mij niets te bieden hebben.


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Snap je nou echt niet wat ik bedoel of wil je het niet snappen. Terms of endeerment was ook maar als een voorbeeld bedoeld. Tsjonge, gaan we alles letterlijk nemen zeg. En ik zie wel degelijk verschil tussen een rampenfilm en een actie film, maar dat is gewoon hoe je dat wil opvatten. En sinds wanneer kan een romantische drama niet slecht aflopen?

En jij vroeg voorbeelden van zwijmelfilms, nou dat zijn zwijmelfilms. Of je ze nou goed vind of niet doet er niet toe. Towering inferno, Earthquake en zelfs Armageddon draaien om de aktie en sensatie. Titanic totaal niet. Waarom denk je dat deze film zo geliefd is bij vrouwen. Niet om de actie hoor.


avatar van Reinbo

Reinbo

  • 70660 berichten
  • 0 stemmen

Romantisch drama wel, maar een zwijmelfilm lijkt mij er eentje die goed eindigt, zo ook de voorbeelden die je noemde.

En de film is populair bij vrouwen vanwege Loe. Van hen snap ik dat ze zich meer op het liefdesverhaal focussen dan op Titanic. Blijkbaar zijn zij niet de enige.

En in Armageddon zit ook een romantische subplot..... Zwijmelfilm?

Titanic draait niet om actie en sensatie? War denk je dat ze die 200 mjn aan hebben uitgegeven?


avatar van m1chel

m1chel

  • 1948 berichten
  • 499 stemmen

Ik heb net even.aan een paar vrouwen gevraagd of het om leonardo dicaprio ging en.allen andwoorden EE, inclusief mijn vrouw. Dus dat is wat je er zelf van maakt, pure BS.En dus omdat er 200 miljoen aan uitgegeven is moet ik het sensationeel vinden. Nee het is en blijft een zwijmelfilm. Dat jij je focust op het schip prima, maar omdat JIJ dat vind is dat niet een feit. Jij vind dat, en volgens mij ben je een van de weinige die dat vind. En Armageddon zit inderdaad een romantisch sub plot in, maar draait hoofdzakelijk toch om de aktie. Titanic niet, dan kan je nog zo lang roepen dat je dat niet met me eens bent, en dat mag hoor. Alleen weet je onderhand zelf hoop ik ook wel dat je een beetje onzin uitkraamt nu. Tot aan het raken van de ijsberg is de Titanic een kapstok voor het romantische verhaal van Jack en Rose. Dat is gewoon een feit.