Genre: Fantasy / Drama
Speelduur: 189 minuten
Alternatieve titel: Stephen King's The Green Mile
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Darabont
Met onder meer: Tom Hanks, David Morse en Bonnie Hunt
IMDb beoordeling:
8,6 (1.543.053)
Gesproken taal: Frans en Engels
Releasedatum: 9 maart 2000
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot The Green Mile
"Paul Edgecomb didn't believe in miracles. Until the day he met one."
Nu Paul Edgecomb zijn dagen slijt in een bejaardentehuis, kijkt hij terug op zijn leven als gevangenisbewaker. Jarenlang heeft hij dienst gedaan in de 'Dodengang' van de Cold Mountain gevangenis. Paul denkt vooral terug aan 1935. Ten tijde van de Grote Depressie ontwikkelde Edgecomb een bijzondere band met één van de gevangenen. De zwarte reus John Coffey werd beschuldigd van de verkrachting en de moord op twee kleine meisjes. Er was alleen iets heel bijzonders met hem aan de hand...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,6 / 1543053)
- Trailer (YouTube)
- The Green Mile (BoekMeter)
- The Green Mile (MusicMeter)
- Kijk op Netflix
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Paul Edgecomb
Brutus 'Brutal' Howell
Jan Edgecomb
John Coffey
Warden Hal Moores
Eduard Delacroix
Arlen Bitterbuck
Percy Wetmore
'Wild Bill' Wharton
Dean Stanton
Reviews & comments
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Want? De audiovisuele wereld verschaft hordes mooie drama's die wél prachtige, treffende, subtiele en sfeervolle muziek bevatten.
Da's dan jouw persoonlijke mening, die ik niet deel. Ik vind nl. wel dat TGM over mooie en bijhorende muziek beschikt. Waarom moet de muziek trouwens subtiel zijn? Ik vind dat de muziek wel wat mag overtreffen, dat deze wel wat dramatisch mag zijn en zeker bij deze film.
Animosh
-
- 4665 berichten
- 538 stemmen
Omdat het drama anders veelal vervalt in oversentimentaliteit en pompeuze, kitscherige bombastiek, waarmee de film tenminste in mijn geval hoogstens een verontwaardigde frons (of zelfbewuste grijns) weet op te roepen. Overigens verschuilt de subtiliteit zich uiteraard evenzoveel in de toepassing van de muziek.
Kisje
-
- 970 berichten
- 1190 stemmen
Omdat het drama anders veelal vervalt in oversentimentalisme en pompeuze, kitscherige bombastiek, waarmee de film tenminste in mijn geval hoogstens een verontwaardigde frons weet op te roepen. Overigens verschuilt de subtiliteit zich uiteraard evenzoveel in de toepassing van de muziek.
Deze film word omschreven als een film waarbij je je fantasie moet gebruiken, mijn excuses maar dan vind ik wel dat de muziek niet subtiel gepresenteerd moet worden.
Jij denkt er overigens het jouwe van, dit is mijn mening.
Arjam
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Blijkbaar verdient de film dus zo'n hoog cijfer, anders stemmen mensen er niet zo hoog op. Waarom zou een film geen hoog cijfer verdienen als het publiek het blijkbaar een goede film vindt? Dat is toch juist een goed criterium voor een hoge gemiddelde beoordeling?
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Blijkbaar verdient de film dus zo'n hoog cijfer, anders stemmen mensen er niet zo hoog op. Waarom zou een film geen hoog cijfer verdienen als het publiek het blijkbaar een goede film vindt? Dat is toch juist een goed criterium voor een hoge gemiddelde beoordeling?
Jezus, wat een verheerlijking van kuddegedrag. Je hebt als individu nog altijd wel de mogelijkheid om in te gaan tegen het oordeel van "het publiek"
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2506 stemmen
Tsja, maar in principe heeft hij gelijk.
Als een hoop mensen er zo hoog op stemmen verdient hij een hoog cijfer.
Ik heb net ter vergelijking op de Nederlandse (muziek) top 40 lijst gekeken en daar staat K3 op nummer twee.
Een beetje flauwe vergelijking natuurlijk, maar beide producten tonen imo wel raakvlakjes; Allebij makkelijk te begrijpen en de primaire emotietjes worden aangewakkerd.
TGM is op een vakkundig commerciële wijze gemaakt, om de consument op een makkelijk te verhapstukken wijze te geven wat hij wil.
En daar is eigenlijk ook wel wat voor te zeggen 
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
TGM is op een vakkundig commerciële wijze gemaakt, om de consument op een makkelijk te verhapstukken wijze te geven wat hij wil.
Ben ik het zeker mee eens, maar ik vind dat nogal een zielige houding voor een filmmaker. Ik beschouw film nog altijd als een soort kunst die zonder commerciële motieven moet benaderd worden (buiten films die puur als entertainment dienen natuurlijk).
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Deze film is helemaal niet met commerciële motieven gemaakt.
Seifer
-
- 805 berichten
- 356 stemmen
Jezus, wat een verheerlijking van kuddegedrag. Je hebt als individu nog altijd wel de mogelijkheid om in te gaan tegen het oordeel van "het publiek"
Hoezo verheerlijking van kuddegedrag? Hij zegt toch niet; ik geef deze film een 5 omdat meerendeel dat ook geeft.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Deze film is helemaal niet met commerciële motieven gemaakt.
Ha ha, ja hij is vast gemaakt door een non-profit organisatie ten behoeve van scholing van Amerikaanse gevangen (ik noem maar wat).
De meeste films worden met commerciële motieven gemaakt (ook veel zogenaamde arthouse films hoor, dat maakt niet zoveel uit).
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Er is een verschil tussen een commerciële film en een commerciële film.
Kijk naar James Bond.. er is totaal geen moeite gedaan om een goed verhaal te bedenken of om het realistisch te maken. Dit is puur alleen voor het geld gemaakt.
Of deel II, III, IV, V en nu ook VI in de Saw-reeks.
Kijk naar films als the Godfather, TG, TB & TU en ACO. Die regisseurs hebben echt getracht een goede film neer te zetten.
Deze regisseur doet dat ook, bij beide films (ook TSR, andere discussie
)
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Wat me net opvalt: 'Humo', veruit het meest degelijke weekblad/tv-blad dat België rijk is, geeft TGM 2,5* op 4, of omgerekend 3,125*op 5.
Heel correct, zou ik zo zeggent
.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
In Belgie staat vast in de gids de groene 1,609344 kilometer?
Net als mooi en meedogenloos ipv the bold and the beautiful.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Ik denk dat veel mensen mij fout begrepen hebben. Judgepaddy zei eerder dat deze film op een vakkundig commerciële wijze gemaakt is. Met dat van die "commerciële motieven", bedoelde ik gewoon dat een film voor mij wel meer mag betekenen dan iets wat technisch goed ineen zit en sowieso goed zal scoren bij het grote publiek.
judgepaddy
-
- 550 berichten
- 2506 stemmen
Yep, leek mij ook wel duidelijk.
Elke filmmaker wil natuurlijk geld terugzien voor het geld en de moeite die hij\zij in de film heeft gestoken. Zo zou je bijna elke film als commercieel kunnen bestempelen.
De discussie gaat erom of de kunst in dienst staat van de commercie of de commercie in dienst staat van de kunst.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Is het nu zo moeilijk om de titels van de films voluit te schrijven?
Voor mensen die er niet zo mee bezig zijn is dit dus echt een verschrikking. TG, TB & TU is The Good, The Bad & The Ugly en TSR ken ik onderhand ook al wel (Shawshank Redemption), maar wat is ACO?
Dit bevordert een discussie dus niet he.
A Clockwork Orange... Hier gaat de discussie helemaal niet om..
Ga nou eens inhoudelijk reageren op mijn stukje en niet zitten mierenneuken op een paar kleine dingen. Jammer dan als je die afkortingen niet kent.
Als je de titels voluit schrijft is het veel makkelijker om te lezen.
Zelf wel klagen als er iemand al eens een moeilijk woord gebruikt, maar zelf maak je een discussie ook zowat onleesbaar met die afkortingen.
Rot maar lekker op met mij alleen maar af te kraken. Overal waar ik je tegenkom is het weer dat gemierenneuk op mij. Kick je erop om zo te reageren?
... Of je post inhoudelijk of je post gewoon lekker niet..
Yep, leek mij ook wel duidelijk.
Elke filmmaker wil natuurlijk geld terugzien voor het geld en de moeite die hijzij in de film heeft gestoken. Zo zou je bijna elke film als commercieel kunnen bestempelen.
De discussie gaat erom of de kunst in dienst staat van de commercie of de commercie in dienst staat van de kunst.
Ik vond dat hier het 2e van toepassing is.. als ik het goed begrijp, maar net zoals bij TSR (
) zijn de meningen hierover verdeeld en ik snap ook best waarom je dit een niet zo goede (slechte?) film vindt
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik weet niet of dat allerlaatste echt waar is, maar het is mij ook duidelijk dat Darabont zijn best doet om de film zo toegankelijk als mogelijk te houden. oa daarom vind ik de films zo suf.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Ik vermoed dat het ene hand in hand gaat met het andere, al zal het misschien niet direct de bedoeling van de Darabont zijn. Die wil gewoon dat z'n film door zoveel mogelijk mensen gezien wordt natuurlijk, vandaar inderdaad de hoge mate van toegankelijkheid. Voor de ene werkt het, voor de andere niet.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Nee hoor. Zowel The Shawshank Redemption als deze film zijn gemaakt door een man met liefde voor het vak en zijn bronmateriaal zonder concessies te doen om zoveel mogelijk geld te verdienen.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
M'n post was inderdaad wat overdreven BoordAppel, heb dat hierboven min of meer gecorrigeerd. Je hebt gelijk trouwens, dit is geen platte commercie.
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
Het frappeert mij dat deze film óf heel hoog wordt beoordeeld, óf extreem laag. De afgelopen dagen heb ik mij een beetje verdiept in de responsen op deze film, en het is mij echt erg opgevallen dat er veel gediscussiëerd wordt over de beoordeling van deze film.
Ikzelf waardeer deze film zeker. De film waar ik mijn twijfels over heb is " The Shawshank Redemption" , van dezelfde reggiseur. Beide zijn het allicht magnifieke films, maar ik ben van mening dat deze film, hiermee bedoel ik dus The green mile, de nummer 1 positie op deze site, veel meer verdient dan "The Shawshank redemption".
Beide films bevatten dus grote fans, en mensen die het maar een overschatte baggerfilm vonden. Allicht wel een paar mensen die ertussen zitten, maar geloof mij, veel zijn het er niet. Dat is een erg opvallend feit.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
En zit daar ook nog een conclusie aan verbonden?
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
En zit daar ook nog een conclusie aan verbonden?
Als dit tegen mij bedoeld was, nee.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Het frappeert mij dat deze film óf heel hoog wordt beoordeeld, óf extreem laag.
Niet echt, met een nummer 4 positie in de top250 kan je toch vvel met aan de waarheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de overgrote meerderheid deze film juist heel hoog beoordeelt.
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
Niet echt, met een nummer 4 positie in de top250 kan je toch vvel met aan de waarheid grenzende waarschijnlijkheid stellen dat de overgrote meerderheid deze film juist heel hoog beoordeelt.
De afgelopen tijd zie ik bij de 2 toppers van deze regisseur toch dat er veel discussies zijn tussen mensen met een beoordeling van 5* en mensen met een beoordeling van 0,5*. Ik zeg dit dus meer met betrekking tot de laatste dagen.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
De afgelopen tijd zie ik bij de 2 toppers van deze regisseur toch dat er veel discussies zijn tussen mensen met een beoordeling van 5* en mensen met een beoordeling van 0,5*. Ik zeg dit dus meer met betrekking tot de laatste dagen.
Ja de voor- en tegenstanders roeren zich hier volop maar dat zegt niets over hoe de film beoordeel wordt natuurlijk. Alleen dat een aantal users een sterk uitgesproken mening hebben en dat hier bediscussieerden met elkaar.
De meerderheid van de users beoordelen deze film zelfs met 5*
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Manier van communiceren op MM
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31149 berichten
- 5449 stemmen
De film heeft wel een leuk verhaal, dus ik begrijp wel dat veel mensen een hoge score geven. Ik had eerst het boek gelezen van Stephen King en pas daarna de film gezien. Er was totaal geen verrassing meer aan de film, de sfeer was echt niet wat het was in het boek en in mijn ogen wordt het soms maar wat afgerammeld zonder enig gevoel. Waarschijnlijk om zo dicht mogelijk bij het verhaal te blijven, maar de film deed me totaal niets. Het is altijd gevaarlijk om een boekverfilming te bekijken nadat je het boek gelezen hebt natuurlijk.
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
De film heeft wel een leuk verhaal, dus ik begrijp wel dat veel mensen een hoge score geven. Ik had eerst het boek gelezen van Stephen King en pas daarna de film gezien. Er was totaal geen verrassing meer aan de film, de sfeer was echt niet wat het was in het boek en in mijn ogen wordt het soms maar wat afgerammeld zonder enig gevoel. Waarschijnlijk om zo dicht mogelijk bij het verhaal te blijven, maar de film deed me totaal niets. Het is altijd gevaarlijk om een boekverfilming te bekijken nadat je het boek gelezen hebt natuurlijk.
Zeker, dit is ook bij Harry Potter het geval, mensen die een boek hebben gelezen, en daarna de film kijken, geven vaak een lagere beoordeling, omdat het verhaal erg van het boekverhaal afwijkt / het boek beter was dan de film.
Ik lees nooit een boek als ik weet dat er een film van is die mij ook leuk lijkt, puur omdat dit dan voor mij de film verpest. Dit is natuurlijk niet bij alle films zo, maar het is wel erg opmerkelijk. Jij vond het boek dus véél beter dan de film?
FAQ - Veel gestelde vragen
Welke Academy awards heeft The Green Mile gewonnen?
- Beste mannelijke bijrol (Michael Clarke Duncan) - Beste film - Beste geluid - Beste scenario
Wat is de speelduur van The Green Mile?
189 minuten
Gerelateerd nieuws

Klassieker 'The Green Mile' van Frank Darabont is binnenkort te zien op Netflix

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.

'The Green Mile' is straks niet meer te streamen: 'Eerste film ooit waarbij ik traantjes voelde prikken'
Iconische dramafilm 'The Green Mile' keert binnenkort terug op Netflix
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








