The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

Hij zakt weer

Nothing is fucked, dude. Come on, you're being very on-dude.

avatar van White Trash
The dude takin it slow for all you sinners..!

avatar van wimnoot
ik vind de comedy's van de coen brothers nooit echt leuk. Bij deze film had ik hetzelfde gevoel als bij burn after reading, een hoop gedoe en onzin om niks. Hun thrillers kan ik wel waarderen pas blood simple gezien en no country for old men en die vond ik erg goed.

wimnoot schreef:

"Een hoop gedoe en onzin om niks"...

Terwijl je Pulp Fiction de beste film vind? Als er nou van één regisseur verweten word dat hij een hoop gedoe en onzin in z'n films stopt..

coldheaven schreef:

"Een hoop gedoe en onzin om niks"...

Als ik het goed gezien heb wordt the dude er op uit gestuurd om een ontvoerde vrouw te bevrijden die uiteindelijk gewoon een paar dagen op pad was. Er was een koffer met een miljoen er in zoek waar uiteindelijk geen geld in zat.En nog meer van dat soort dingen.

In pulp fiction komen meer verhaal lijnen bij elkaar zonder dat het een rommelig verhaal wordt. ik vond de soundtrack ook beter. Maar dit is allemaal een kwestie van smaak, en die verschillen wel eens.

O, begrijp me niet verkeerd, Pulp Fiction is ook één van mijn favorieten. Echter, dat is The Big Lebowski ook, vooral omdat ik beide films qua humor en karakter overeen vind komen.

En Pulp Fiction wordt nogal eens door menigeen bekritiseert op....wat jij over The BL zei

Ik had hele hoge verwachtingen van deze film, ook zeker gezien enkele reacties van mijn maten.

Gisterenavond gekeken, maar nee, nog niet misschien mijn humor! Ik vond het stukje met de kop in de wc "het geld ligt daar beneden, laat me nog eens kijken..." meteen de leukste grap. Voor de rest een hele onboeiende film als je het mij vraagt!

Vanavond is toevallig Pulp Fiction aan de beurt om door mij bekeken te worden, dus ik ben benieuwd!

avatar van 1976Ben
wimnoot schreef:

En da's nou juist het briljante van deze film (naast de humor): Het NIETS is tot in het uiterste detail uitgewerkt: de levenshouding van The Dude, de groep nihisten, etc, en ook nog eens een verhaal dat uiteindelijk op niets gebaseerd is.

Pauluschhh schreef:

Well, that's just, like, your opinion man

1976Ben schreef:

Dat kan allemaal best zo zijn, maar ik vind het gewoon niet grappig.Het kon mij geen moment pakken, en dat is toch iets wat ik zoek als ik een film kijk. Het personage van John turturro vond ik ook erg irritant. Hij had ongeveer een regel text en dat wasI'm gonna fuck you in the ass!.John Goodman precies het zelfde tegen Steve Buscemi. Begrijp me niet verkeerd ik vind de coen brothers echt goede filmmakers alleen hun comedy's niet.

avatar van stephan73

avatar van Mochizuki Rokuro

Dat is dus 90% van hun oeuvre!

Niet overdrijven Ik weet niet hoe jij Barton Fink beoordeelt, maar afhankelijk daarvan is het is 10 (67%) of 11 (73%) op 15.

avatar van Martijnvz
Schitterende film! De "dude-humor" is zo goed

Dat is dus 90% van hun oeuvre!

De hudsucker proxy vond ik niet echt een comedy, ik zou niet weten hoe je dat genre noemt en intolerable cruelty is een romantische film. Die vind ik alletwee ook wel aardig. Ik ben erg benieuwt naar fargo, want dat lijkt me geen comedy.

Martijnvz schreef:
Schitterende film! De "dude-humor" is zo goed

Je hebt dezelfde avartar als Coldheaven.

avatar van Mochizuki Rokuro
wimnoot schreef:
Ik ben erg benieuwt naar fargo, want dat lijkt me geen comedy.
Dan denk ik dat je bedrogen uitkomt.

AGE-411 schreef:

Je hebt dezelfde avartar als Coldheaven.

Tijd voor een nieuwe dan maar..

combi
he's a pederast

Wikipedia:
"De term pederastie omvat een brede scala aan erotische relaties tussen een volwassen man en opgroeiende jongen, een adolescent."

Omg Combi

avatar van Katharina
Best wel grappige film, die erg mooi in elkaar zit. Vooral die 'dromen' zijn wel mooi gemaakt.

combi

Wikipedia:

Omg Combi

heb je de film wel gezien met je 5*

Ik weet wel van welke scene de term komt; die Jesus was een "pederast" en moest z'n hele buurt huis aan huis vertellen dat hij er een was.

De term was me even ontschoten

De term was me even ontschoten

An eight year old, dude

avatar van voskat
Ik zou zelfs nog meer willen zeggen: Eight-year olds, dude.

avatar van B_B
B_B
Erg fijne film en leukste Coen tot nu toe.

Verhaaltje is misschien niet briljant maar best geinig gevonden en boeiend genoeg om er een film van bijna 2 uur van te maken. Pacing is ook weer erg lekker, steeds als de film een beetje inzakt komt er een supergrappige scène of iets lekker anders, zoals die trip-scène .

De cast is ook lekker op dreef. Vooral Goodman en Bridges waren echt hilarisch. Bijrollen waren ook erg leuk maar vond het jammer dat Steve Buscemi zo weinig schermtijd had. Tel er ook nog een fijne soundtrack bij op en ik zit al gauw aan de: 4*

avatar van josseheijmen
Recent herzien.

Voor mij zo de 4e, 5e ziening van The Big Lebowski.

Blijft een geweldige film om te herzien. Heb je een shot positiviteit nodig, pak deze Coen uit je collectie en genieten maar.

Ik merk dat er héél weinig films zijn waarvan ik echt zin heb om 'r relaxt op te zetten. Zelfs mijn 2 all time favorits, Brokeback en Lost in Translation, roepen minder vaak naar me dat ze opgezet willen worden dan The Big.

Heeft alles te maken met het plezierige feit dat er iedere keer nieuwe dingetjes te ontdekken zijn; dat niet te versmaden down to earth-se bowlen; het vleugje onaardse dat ook in de film te vinden is. Waarbij het heerlijk wegdromen is.

Deze laatste kijkbeurt sprong Philip Seymour er nog meer dan andere keren, compleet voor me uit. Het lijkt wel dat hoe meer ik van hem zie, hoe meer zijn talent gaat opvallen. Ook in films waar hij me voorheen niet eens opviel.
Geniaal die gozer.

Mooie vertelstem en -figuur. De cowboy. Helemaal Coen.

Hou haar op hetzelfde aantal sterretjes.

Eerdere recensie van deze film d.d.18052008.

Meneer Bungel
Pastichio Rocker schreef:
Ik haat steuntrekkers. 0,5*

Da's nog es een stemwijziging!

Meneer Bungel

Dat is dus 90% van hun oeuvre!

Nou ja, 'Barton Fink' en 'The Man Who...' hebben in mijn ogen met een komedie niets van doen. Blijven er 7 op 13 films over als komedie.

avatar van maerk
Ik vind Barton Fink opzich wel comedy hoor, alleen een stukje zwarter dan deze.

avatar van tzan
vond er in eerste instantie weinig aan; deze analyse zorgde ervoor dat ik mijn waardering wat heb moeten opkrikken
YouTube - THE BIG LEBOWSKI - film analysis by Rob Ager 1 of 4