The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

avatar van AGE-411
Reservoir Dogs schreef:

Die eerste lijkt zeer sterk op Lance uit Pulp Fiction.

dat is ook gewoon el dudiness

avatar van Denden 100 Piek
De laatste tijd ben ik de Coen Brothers een beetje aan het ontdekken. Na een paar jaar geleden The Big Lebowski voor het eerst gezien te hebben verbaasde ik mezelf erover dat ik pas dit jaar meer films van dit geniale regisseursduo heb gezien. Ik ben steeds meer van hun stijl gaan houden, want ik vond films als O Brother Where Art Thou, No Country For Old Men en Burn After Reading allemaal briljant. Maar The Big Lebowski staat nog steeds met stip bovenaan, en is tevens de enige Coen Brothers film in mijn top 10.

Hoe kan zo'n idiote film, die uiteindelijk nergens over gaat mij zo aanspreken? Het is een kwestie van smaak als je het mij vraagt, want ondanks de meesterlijke acteerprestaties, regie en stijl van de film, zorgen het verhaal en de typische idiote Coen brothers-personages er voor dat dit een love-it-or-hate-it film is. And I'm frikkin loving it! Met name het personage The Dude, meesterlijk gespeeld door Jeff Bridges, spreekt mij heel erg aan met zijn relaxte houding tegenover alles en iedereen, maar net zo goed compleet kan flippen als er iets fout gaat. En er gaat een hoop fout met The Dude als twee schurken hem aanzien voor een rijke stinkerd met dezelfde naam (Jeffrey Lebowski) en zijn huis binnenvallen. Vanaf dat moment krijgt het verhaal constant de meest hilarische en vergezochte wendingen, en ik kan je verzekeren dat je gevoel tijdens het kijken klopt: het gaat nergens over en het gaat nergens heen. Maar dat geeft niet. Het is al heerlijk genoeg om deze trip met The Dude en zijn gestoorde vriend Walter (John Goodman) mee te maken.

Onderga deze trip en denk er niet bij na, dan is de kans groot dat je het meesterlijk zult vinden. Zoniet, dan is het gewoon jouw soort film niet, want het is wel een compleet gestoorde en chaotische trip. Let vooral op de dream sequence van The Dude met een musical-achtige opzet, een van de beste filmscenes ooit gemaakt.

avatar van Bibelonseberg
The dude rocks man!

Geweldig vermakelijke film!

avatar van Bla
Bla
Lector schreef:
The dude abines..

The Dude abides...

Bij vlagen geweldig leuk, eentje die ik nog maar wat vaker moet gaan kijken. Jeff Bridges en John Goodman waren geweldig.

avatar van Bla
Bla
Even teruggekeken, hij is toch wel erg goed.

avatar van lagaiske
The dude rules.
Dit is een grappige komedie die eigenlijk geen verhaal heeft.
Maar hij blijft interresant om te volgen door de vele grappig situaties en typetjes.
Maar toch vind ik deze score hier toch wel een beetje overdreven.
Jeff Bridges en John Goodman waren voor mij de gene die deze film toch wel naar een zeer aardig niveau optrekken.
Goed film maar geen meesterwerk zoals velen hier vinden.

avatar van stefan dias

Goed film maar geen meesterwerk zoals velen hier vinden.

Oh, maar dat is ie wel hoor. een verhaal zoals het nog nooit verteld is. Een ode aan de losers en alle mensen zonder één greintje ambitie die de wereld helemaal geen strobreed in de weg leggen.
En hoe de Coens hier weer met de voeten van hun kijkers spelen is geniaal.
Goodman die bij hoog en laag beweert dat die teen helemaal niet bewijst dat hij van het ontvoerde slachtoffer is… ik lag werkelijk plat. Zo'n onverbeterlijke, koppige betweter. En later, toen bleek dat hij nog gelijk had ook, ging ik helemaal plat!
Dat zijn allemaal nooit vertoonde kunststukjes en - zo denken velen met mij tercht- dat levert een meesterwerk op.
The Coens abide.

stefan dias schreef:

"Fine, I can get you a toe before 3 o' clock"

coldheaven schreef:

"Fine, I can get you a toe before 3 o' clock"

ik zou zelfs zeggen:

avatar van Vermeer
lagaiske schreef:
The dude rules.
Dit is een grappige komedie die eigenlijk geen verhaal heeft.

Heb je wel opgelet?

stefan dias schreef:

En hoe de Coens hier weer met de voeten van hun kijkers spelen is geniaal.
The Coens abide.

Huh?

ik vond het vrij normaal dat een teen niks bewijst hoor maar het was idd grappig[/i][/quote]

Ik mistte het verhaal een beetje. Op zich niet erg maar dan moet je de humor wel waarderen en ook die vond ik wat te voor-de-hand liggend.

avatar van kimberlyVD
Geweldige film. Het verhaal is eigenlijk waardeloos maar het zorgt er wel voor dat er ongelooflijk absurde, grappige scènes te zien zijn. Bridges zet hier een geweldige rol neer van de nonchalante 'Dude'. Maar de meest hilarische rol vond ik toch die van John Goodman. 4,5* en op plaats 8 in m'n top10

avatar van Spetie
Vanavond weer eens een keertje herzien en wat blijft het toch een heerlijke film van de Coen broertjes. Heb wederom genoten van de geweldige personages die deze film allemaal herbergt. The Dude, Walter, Donny, The Jesus, The Nihilists en ook het hulpje van The Big Lebowski (Hoffman) doen het allemaal meer dan naar behoren. Het dialoogwerk is van een subliem niveau en dat in combinatie met de grappige typetjes zorgde er weer voor dat ik me eigenlijk geen moment verveeld heb. Het verhaal gaat in feite nergens over, maar misschien is de film juist daarom wel zo leuk. Fargo blijft mijn favoriete Coen film, maar dit is zeker een goede tweede. Coen films doen het bij mij altijd goed bij herziening en dat geldt eigenlijk ook voor deze film, die ik nu al vier keer gezien heb en die ik eigenlijk iedere keer een stukje meer ga waarderen.

4,5* blijven makkelijk staan.

orbit
Film en hoofdrol die tot de verbeelding spreekt, kom daar tegenwoordig nog maar eens om.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Ik weet dat het vloeken in de kerk is, maar de hoofdrol vind ik nou juist het grootste nadeel van deze film. Ik vind The Dude helemaal niet leuk. Gelukkig zitten er een aantal leuke bijrollen in.

starbright boy schreef:
Ik vind The Dude helemaal niet leuk.

combi
Yeah well, ya know, that's just like uh, your opinion men!

avatar van stefan dias
tja, the dude:hij komt hier werkelijk per ongeluk, tegen zijn zin deze film ingeduikeld. Misschien wel de allereerste échte anti-held. Niemand die blijer is dat de film eindelijk voorbij is dan hij, want nu kan hij eindelijk weer op zijn gemak verder gaan bowlen en blowen. En zo hoort het…

avatar van AfterTheGoldRush
The dude is mijn favoriete (anti)held
Voor mij één van de betere "aparte" komedies, ik krijg er maar niet genoeg van

That rug really tied the room together,man

avatar van Donkerwoud
brouwmaster schreef:

De epische zoektocht naar wie er op het kleedje gezeken heeft? Shakespeare is er niets bij.

Meneer Bungel
brouwmaster schreef:

Dude, you are being very UN-dude... (Kan deze smiley er ook komen met een baardje en lang haar? Dank u.)

Pastichio Rocker
Ik haat steuntrekkers. 0,5*

Pastichio Rocker schreef:
Ik haat steuntrekkers. 0,5*

Ik haat haters

avatar van Baard
Lang uitgekeken naar deze film, eergisteren zag ik hem toevallig staan bij de FRS, en toch maar meegenomen.

Deze film is werkelijk briljant, het acteerwerk, de muziek, en de dialogen, heerlijk gewoon! Mijn favoriet is toch Walter, haha wat een dwaas.

Het mooiste is dat de film uiteindelijk nergens over gaat, en de film blijft toch boeien, weer erg knap werk van de gebroeders Coen.

5!

avatar van Day-V
Baard schreef:

combi

Dat vind ik juist een grote minpunt
tja, nog maar is een keer kijken dan!

Dat vind ik juist een grote minpunt

De film had wel degelijk een verhaal; naast de epische zoektocht naar de mensen die z'n tapijt hebben verkracht, wordt hij ingehuurd om de Bonnie van de rijke Lebowski te vinden, wat hij vervolgens verpest. Dat deze missie een beetje op de achtergrond staat door de geweldige andere gebeurtenissen die plaatsvinden, laat ik buiten beschouwing

avatar van BlueVelvet
Fucking A.

Een derde kijkbeurt heeft me mijn stem doen opwaarderen naar 4*. De eerste keer focuste ik me teveel op het verhaal, wat in feite helemaal niet de bedoeling is

deTuinman

Dat vind ik juist een grote minpunt

Burn after reading niet kijken dus.