The Big Lebowski (1998)

Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door Joel Coen
met Jeff Bridges, John Goodman en Julianne Moore

Jeffrey Lebowski, die bij voorkeur en doorgaans 'The Dude' genoemd wordt, krijgt bezoek van twee onbehouwen en niet al te snuggere mannen die hem hardhandig vragen waar 'het geld' is. Ze denken dat hij de miljonair is met diezelfde naam, en wiens jonge vrouw grote schulden heeft; ze urineren zelfs op zijn zeer geliefde tapijt! Hij besluit de miljonair Lebowski op te zoeken om geld te los te peuteren voor een nieuw tapijt, maar dat heeft vergaande gevolgen...

avatar van serpico
This agression will not stand.

Ik kwam er gister pas achter dat hij dat van Bush had Ik voel aan dat het binnenkort tijd wordt om op te waarderen naar 5*.

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Senior, nog wel!

avatar van Baard
coldheaven schreef:

De film had wel degelijk een verhaal; naast de epische zoektocht naar de mensen die z'n tapijt hebben verkracht, wordt hij ingehuurd om de Bonnie van de rijke Lebowski te vinden, wat hij vervolgens verpest. Dat deze missie een beetje op de achtergrond staat door de geweldige andere gebeurtenissen die plaatsvinden, laat ik buiten beschouwing

True, maar je zegt het zelf ook al een beetje dat verhaal staat op de achtergrond, dat bedoel ik ook te zeggen.

Maar dat maakt niet uit, hij is geniaal!

avatar van serpico
Het moment is daar. Ik verhoog naar 5*. Briljante, onvergelijkbare komedie. Louter unieke en hilarische personages. Er zit ongelofelijk veel diepte in de dialogen, in de handelingen, in de verwijzingen. Inclusief LSD-trip van The Dude. Een herkijkfilm, die alleen maar grappiger lijkt te worden.

The Dude is voor mijn part ook één van de beste filmpersonages of all time.

Briljante komedie. Niet teveel op het verhaal letten, gewoon achterover zitten en genieten van de dialogen en personages.

Vreselijk goede anti-held in de vorm van The Dude. The Dude wekt tijdens de gehele film en alle rare gebeurtenissen een vreselijk ongeïnteresseerde indruk. Hoe bizar de situaties waarin hij verkeert ook zijn, het laat hem allemaal min of meer onberoerd. Daarnaast komen dan nog de briljante dialogen tussen de hilarische personages. Unieke film. Waarschijnlijk beste Coen-gebroeders film.

avatar van komerad
Machtige film zeker een aanrader!

Vandaag sinds jaren weer eens gebowled; ik kon het niet laten om even aan de bowlingbal te likken

En de kameraad waar ik mee was ging meerdere malen over de lijn, maar keb geen pistool tegen z'n kop gehouden

avatar van AGE-411
coldheaven schreef:

En zei je ook SHUT THE FUCK UP als ie iets zei?

AGE-411 schreef:

En zei je ook SHUT THE FUCK UP als ie iets zei?

dat is dagelijkse kost voor mij

avatar van AGE-411

dat is dagelijkse kost voor mij

lol,

"Leon, wanneer ruim je je kamer op?"
"Shut the fuck up, Donny"

avatar van W.M.J.M
coldheaven schreef:

Wat een invloed heeft de film toch. Als iedereen op deze wereld de film zou zien, wat een veel mooiere wereld zou het toch zijn.

Wanneer is een film goed? Als je hem meerdere malen hebt bekeken en je daarbij telkens weer vermaakt.

Deze film verdient zijn kracht door de goeie casting van de acteurs die hun type met glans neerzetten. Iedere karakter klopt in deze film en elke mono/dialoog tussen die karakters is messcherp.

Ik ben normaal niet zo van de vervolgfilms maar ik zou wat graag de dude nog eens voorbij willen zien komen.

orbit
Film die een vervolg verdient ook, maar dan wel door de Coens

Tja, ik weet het niet hoor; zo'n gevoel dat een vervolg alleen maar zou tegenvallen (met het oog op vele vele veúle andere films). Maar ja, wellicht dat de Coens het tegendeel kunnen bewijzen.

Ik weet wel dat ik een heel boos mailtje naar hun ga sturen als ze mijn all-time favorite film gaan verhabbezakken.

Neee geen vervolg jongens dit moet uniek zijn en blijven.

avatar van W.M.J.M
Spin-off -> Jesus

Heerlijke Coen-film met geweldige cast en personages. Natuurlijk speelt Jeff Bridges ijzersterk als "The Dude" maar het pareltje uit de film voor mij is toch echt wel John Goodman. Hij zet zijn rol zo ijzersterk neer dat elke scéne met hem je bijblijft.
Steve Buscemi speelt een bescheiden rol, maar toch weer typisch een rol voor Steve. Peter Stormare mag ik absoluut niet vergeten, zeer goed gecast in zijn rol!

Het verhaal; tja wat kan ik zeggen, typisch Coen. Een misverstand dat totaal uit de hand loopt, een overspannen en trigger-happy vriend die wel "eventjes" helpt bij een geldtransactie, een stelletje Duitse nep-ontvoerders, kom er maar eens op...

Ik heb weer een heerlijk avondje zitten genieten van deze film, de tijd vliegt en de film zal je nog lang blijblijven. Ach, kon ik ook maar de hele tijd in m'n badjas en slippers rondlopen....

Jay Hovah schreef:

En wat vond je dan niet goed aan de film?

E2K
serpico schreef:
This agression will not stand.

Ja hij ziet dat op de televisie in de supermarkt.
Overigens wordt hij uitdrukkingsschat meerdere keren tijdens de film aangevuld.

Ik vond deze al hilarisch als 12 jarige. Nu vind ik hem zelf meer dan dat. Een waar meesterwerk. Goede muziek ook!
Al vietnam de hele tijd

coldheaven schreef:
En wat vond je dan niet goed aan de film?

Je bedoel waarom heb ik de film geen 5 sterren gegeven? Wat dat betreft ben ik vrij kritisch, maar geen enkele film is perfect, toch?
Maar misschien heb je wel een beetje gelijk en zou ik m'n stem moeten aanpassen aan m'n redeneringen. Als ik er overna denk wat de minpunten zijn van de film kom ik alleen maar op het feit dat Jeff Bridges wel erg dominant aanwezig is in de film...

Misschien dat ik m'n stem bijstel naar een 4,5 maar daar ga ik nog eventjes over nadenken .

Haha geen probleem

avatar van Lucky Jack
The dude was een leuk karakter en er zaten ook zeker leuke scènes in, maar het totaalplaatje was voor mij niet echt boeiend.

Voor mij een middenmoter.

avatar van Le Edzel
Voor mij hetzelfde verhaal, The Dude is leuk personage, aardige film met aardig verhaal. Maar nee, het is het niet helemaal voor mij. Er ontbrak gewoon iets echt speciaals in de film. Dit komt misschien deels door een hoge verwachting bij deze film. Bijvoorbeeld de bijna 4 sterren die de film hier krijgt.
Leuke film, maar top 100 film is het voor mij niet. Het personage 'Walter' is wel geniaal haha.

avatar van Zhero
Eens met de reacties hierboven. Wel een aardige film, maar niet speciaal. Het aantal keren dat ik moest lachen was op een hand te tellen. Steve Buscemi speelde net als in Reservoir Dogs weer erg goed, en John Goodman viel me ook erg mee.

avatar van ralfsjam
wat zijn er toch goede films gemaakt! en dit was een mijlpaal voor mij. toen, en nu weer......
een must see voor de filmliefhebber.

p.s. er zijn betere posters van deze film

avatar van 1976Ben
Dialogen en uitspraken om van te dromen. Visueel om te kwijlen. Soundtrack om van te rillen. En "dieper" dan ie vluchtig beschouwd lijkt: briljant uitgewerkte ode aan het nihilisme! Wat een film.

avatar van dave
Deze film is wellicht de vreemdste en grappigste film samen, die ik ooit heb gezien.
'The Big Lebowski' scoort op alle vlakken en blijft altijd leuk om naar te kijken, tot dat je hem op een dag helemaal begrijpt. Zover is het bij mij gelukkig nog niet, deze film blijft voorlopig nog 60% onverklaarbaar en mysterieus.
Maar zolang blijf ik nog wel kijken vanuit het standpunt van 'the Dude', gelukkig begrijpt hij er zelf ook niet veel van.

avatar van mipha
DE film der films!!

avatar van Zandkuiken
Fijne film met enkele heerlijke personages: Walter Sobchak, Jesus en The Dude zijn bij momenten hilarisch. Het verhaal zelf doet er dan verder ook niet echt toe.

Hij zakt weer