Blade Runner (1982)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 117 minuten
Alternatieve titel: Blade Runner: The Final Cut
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: Ridley Scott
Met onder meer: Harrison Ford, Rutger Hauer en Sean Young
IMDb beoordeling:
8,1 (875.038)
Gesproken taal: Engels, Duits, Kantonees, Japans en Hongaars
Releasedatum: 11 november 1982
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Prime Video
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Blade Runner
"Man has made his match...now it's his problem."
Los Angeles, 2019: Rick Deckard (Ford) is een 'Blade Runner': een politieagent die ingezet wordt om 'replicants' (androïden) uit te schakelen, omdat onze planeet na een gewelddadige opstand verboden terrein is voor hen. Hij wil eigenlijk stoppen, maar moet z'n baantje weer oppakken wanneer vijf replicants een ruimteschip kapen en terugkeren naar de Aarde.
Externe links
Acteurs en actrices
Rick Deckard
Roy Batty
Rachael
Gaff
Bryant
Pris
J.F. Sebastian
Leon Kowalski
Dr. Eldon Tyrell
Zhora
Reviews & comments
jipt
-
- 3461 berichten
- 3474 stemmen
Deze motto kan ook slaan op Rachael, het meest menselijk personage in de film, zeker als je weet dat Tyrell op de moment naar haar refereerde en dat zij geen bovenmenselijke krachten bezit.
Zie niet wat háár nou menselijker maakt dan mens. Rachael is equal to human. Zij is echter een proefversie en niet ontworpen met bovenmenselijke krachten. Het concept van geïmplanteerde herinneringen wordt op haar getest om later toe te passen op replica's met bovenmenselijke krachten en DAN worden de replica's more human than human. De übermensch zal geschapen worden en zonder enkel berouw of sympathie ingezet om de grootste k*tklusjes op te knappen.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Zie niet wat háár nou menselijker maakt dan mens.
Toch wel. De 'real humans' (het mensdom) zijn allemaal behoorlijk onmenselijk (koud, hard, afgestompt, bitter, sarcastisch, etc.). Rachael laat juist de meeste emoties zien (na haar transformatie) en is het meest warme, onzekere, fragiele, doch trotse personage in film. Wanneer Tyrell het heeft over "more human than human" refereert hij naar Rachael, niet naar de domme kracht van Leon. Hij streeft naar menselijke perfectie, niet naar werkrobots. Het feit dat Rachael als enige een metamorfose ondergaat (zij doormaakt de grootste emotionele evolutie) en zij van haar voetstuk wordt geslagen maakt haar al menselijker dan alle andere personages. Rachael is ook het laatste model van de replicants (Ridley Scott noemt haar zelfs Nexus 7) en dus is zij het antwoord op het beoogde motto van Tyrell. Alles is natuurlijk afhankelijk van de kijker maar dat is net het mooie van Blade Runner. De indrukken en gedachten die we krijgen zijn het gevolg van de interactie tussen de film en de kijker.
jipt
-
- 3461 berichten
- 3474 stemmen
Toch wel. De 'real humans' (het mensdom) zijn allemaal behoorlijk onmenselijk (koud, hard, afgestompt, bitter, sarcastisch, etc.). Rachael laat juist de meeste emoties zien (na haar transformatie) en is het meest warme, onzekere, fragiele, doch trotse personage in film. Wanneer Tyrell het heeft over "more human than human" refereert hij naar Rachael, niet naar de domme kracht van Leon. Hij streeft naar menselijke perfectie, niet naar werkrobots. Het feit dat Rachael als enige een metamorfose ondergaat (zij doormaakt de grootste emotionele evolutie) en zij van haar voetstuk wordt geslagen maakt haar al menselijker dan alle andere personages. Rachael is ook het laatste model van de replicants (Ridley Scott noemt haar zelfs Nexus 7) en dus is zij het antwoord op het beoogde motto van Tyrell. Alles is natuurlijk afhankelijk van de kijker maar dat is net het mooie van Blade Runner. De indrukken en gedachten die we krijgen zijn het gevolg van de interactie tussen de film en de kijker.
Ik denk niet dat het de intentie van Tyrell was om Rachael op die manier meer menselijk te maken, hij implanteerde enkel herinneringen om de emoties stabiel te houden. Het probleem ontstaat juist wanneer Rachael er achter komt dat ze geen 'echt' mens is, dit was onvoorzien, Rachael slaat op de vlucht. Dat Rachael doorslaat in haar emoties lijkt mij op het eerste gezicht niet de intentie van Tyrell.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik kijk vooral naar de film en karakterontwikkeling en niet zozeer naar de beperkte informatie die we krijgen van de dialogen. Op die manier kan je er veel meer uithalen. Je ziet toch duidelijk dat Rachael veel menselijker is dan de bende van Batty, niet? De VK-test wijst uit dat Rachael emotioneel reageert als een mens. De film schuift haar naar voren als heel menselijk. Welke weg wil Tyrell op? Naar domme werkslaven? Nee, die tijd is voorbij (dat more human than human zou slaan op 'supersterk' is niet wat de bedoeling is van die scène en tevens de reden waarom ik aanvankelijk op jouw post reageerde). Hij wil menselijke perfectie. Een replicant die niet van 'the real thing' is te onderscheiden. Replicant die elke test op menselijkheid kan doorstaan. Replicants die denken dat ze mens zijn. Replicants die doorgaan als mens. De grens tussen mens en replicant niet alleen vervagen maar zelfs volledig uitwissen. Daarom gaat Ridley Scott op het einde van de film dan ook nog één stapje verder.
jipt
-
- 3461 berichten
- 3474 stemmen
Ok, ja nu snap ik je gedachtegang, volledig mee eens. Enkel zie ik Rachael nog niet 'volledig' als mens (het is nog steeds en testreplica en uit VK blijkt dat ze replica is). En vraag me dan ook af waarom Tyrell dit wil, denk enkel vanuit wetenschappelijk oogpunt. Maar ik ontkracht mijn eigen stelling niet, want als je alle eigenschappen van deze Nexus 7 aan een Nexus 6 zal toevoegen, zal je dus een 'replica' creëren, qua emoties gelijk, maar fysiek en mentaal beter dan de mens, in bedwang is, en de 'vuile' klusjes kan opknappen. Kijk naar Deckard zelf, hij is een replica, intelligenter dan de mens zelf en voert de vuile klusjes uit, namelijk het uitroeien van de ontsnapte replica's.
Kortom, wat je zegt, daar ben ik het mee eens. Maar wat Tyrell denk ik wil, is deze replica's die gelijk zijn aan de mens, meer menselijk maken, op emotioneel niveau gelijk, maar mentaal & fysiek beter om, wat ik net zei: de k*tkusjes op te knappen. Waarbij daarna de ethische en filosofische kwesties om de hoek komen kijken.
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
Maar wat Tyrell denk ik wil, is deze replica's die gelijk zijn aan de mens, meer menselijk maken, op emotioneel niveau gelijk, maar mentaal & fysiek beter om, wat ik net zei: de k*tkusjes op te knappen.
Ik zie niet in waarom je de replica's bijna menselijk gaat maken om het vuile werk op te knappen. Wie kunnen beter het vuile werk opknappen dan replica's zonder enige vorm van ethiek. Ik denk ook dat Tyrell een replica wil maken die niet van een echt mens is te onderscheiden. Dus met emoties en herinneringen en de mogelijkheid tot ontwikkeling.
Het "feit" dat Deckard een replica is blijf ik wat gezocht vinden. Door de scene met de eenhoorn aan de film toe te voegen kun je bijna geen andere conclusie trekken. Of Deckard moet over zijn dromen met anderen gesproken hebben. In de oorspronkelijke film zonder de eenhoorn scene is er echter totaal geen reden om aan te nemen dat Deckard niet menselijk zou zijn. Ford zelf dacht tijdens de opnames ook dat hij een mens speelde en geen replica.
Waarbij daarna de ethische en filosofische kwesties om de hoek komen kijken.
Deze ethische kwesties zijn de spil waarop de hele film draait.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Dat had hij zo afgesproken met Scott maar die dacht daar duidelijk toch anders over. In een interview met Ford zei deze dat hij tijdens de opnamen wel doorhad wat Scott van plan was en dat dit soms voor spanningen op de set zorgde. Ach, het speelt toch geen rol wat Ford dacht, Deckard moest sowieso overkomen als een gewoon mens. In ieder geval, ook zonder unicorn voel je de insinuatie, al moest je daarvoor de film misschien wel meer dan één keer bekijken. De originele Theatrical Cut, waarvan de unicorn sequence is verwijderd, is op dat vlak toch iets meer ambigu.
jipt
-
- 3461 berichten
- 3474 stemmen
Wat betreft het replica zijn van Deckard: Klik
sierrra
-
- 465 berichten
- 275 stemmen
Toch vind ik dat de relatie tussen Deckard en Rachel een stuk minder interessant worden als beide replica's zijn.
jipt
-
- 3461 berichten
- 3474 stemmen
Idd ben persoonlijk ook geen fan van de - alhoewel sterkt gebrachte- plotwending
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Toch vind ik dat de relatie tussen Deckard en Rachel een stuk minder interessant worden als beide replica's zijn.
Waarom? De thema's die de film aankaart hoeven daarom toch niet per se te veranderen? Je hebt ze toch sowieso meegekregen? Je krijgt er zelfs een heel nieuw perspectief bij. Hoe meer ideeën, hoe rijker de film wordt. Het is alleen jammer dat het iets te nadrukkelijk wordt gebracht in de DC en de FC. De TC liet het op dat vlak toch iets meer aan de kijker over en dat is best wel opmerkelijk gezien die vaak wordt bestempeld als de versie voor mensen die een handleiding nodig hebben.
goongumpa
-
- 3057 berichten
- 4083 stemmen
Onlangs op het grote scherm, met een goede geluidsinstallatie mogen bekijken - zo komt deze film helemaal tot z'n recht. Genieten!
inquestos
-
- 95 berichten
- 515 stemmen
Ik had verwacht dat de film na een kleine 30 jaar er hopeloos gedateerd uit zou zien. Maar door het decor en belichting is dit één van de visueel sterkste films die ik ooit heb mogen aanschouwen. Veel is waarschijnlijk te danken aan de opknapbeurt in 2007, wat echter de acteerprestaties en verhaal niet heeft kunnen oppoetsen. Die zijn vrij beroerd.
3 sterren.
Decec
-
- 6743 berichten
- 8588 stemmen
Uitstekend SF film...
Prachtig en uitstekend mooi HD kwaliteit (blue ray)...
Uitstekend muziek "Vangelis" (Dolby Stereo)...
Prima acteerwerk...
Wel jonge bekende acteur Harrison Ford en Rutger Hauer...
Prima verhaal...
SF is mijn zeer goede smaak...
Het is echt aanrader...
Herhaling gekeken en cijfer blijft hetzelfde...
brabusRUS
-
- 1628 berichten
- 2810 stemmen
Echt een topper. Eindelijk een keer gezien! Hier houd ik dus van: toekomstfilms. Ik heb zelf de Final Cut gezien in blue-ray. Het eerste wat met meteen opviel is dat de film ontzettend mooi is gemaakt. Dit zorgde voor een realistisch spektakel waardoor ik helemaal in de film werd gezogen. De hele toekomst/noir sfeer in Los Angeles is echt top gedaan. Hierdoor komt de plot en acteurs veel geloofwaardiger over.
4.5*
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Je haalt hier iets heel boeiends aan, brabasRUS. Inderdaad, eens je je laat onderdompelden door de 'sights and sounds' van Blade Runner voelt alles (het verhaal, de karakters, hun lotsbestemming, de wereld van LA 2019, et cetera) veel intenser en echter aan. Het is zo dat je de film moet 'beleven' (geldt ook voor 2001: A Space Odyssey). The 'how' amplifies the 'what'. De stijl versterkt de inhoud.
Breaking news: Scott is op zoek naar een schrijver voor BR2 en heeft al met Hampton Fancher gepraat.
Scott talks Ford & Blade Runner | Heroes & Hellions - heroesandhellions.com
....
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Hm. Bij Alien had ik niet zo'n probleem met een vervolg - daar waren er immers toch al drie van -, maar een Blade Runner 2... ik weet het niet hoor.
brabusRUS
-
- 1628 berichten
- 2810 stemmen
Laat maar komen. Harrison Ford moet dan wel terug, anders is de kans groot dat het een flop wordt.
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Eén film maakt het meer uniek.
Niet dat ik denk dat ze de unieke sfeer kunnen 'dupliceren', hoor. Daar is nog niemand in geslaagd.
Glacius
-
- 4297 berichten
- 3032 stemmen
Hm. Bij Alien had ik niet zo'n probleem met een vervolg - daar waren er immers toch al drie van
Correctie, 4 delen.
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Correctie, 4 delen.
Eén origineel en drie vervolgdelen, meneer de wijsneus 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Die vervolgdelen van Alien hebben wel ervoor gezorgd dat het wezen zijn mystiek volledig is kwijgeraakt. Eens een enigma, nu een vervelend insect. Wat ik wil zeggen is, ook bij Alien ware het beter geweest dat ze geen sequels hadden gemaakt.
M.Goodkat
-
- 1290 berichten
- 1463 stemmen
Ik heb zelf ook geen probleem dat Alien met een nieuwe film komt maar ik zou het jammer vinden als BR2 eraan zou komen, ik zou hem wel bekijken maar ik vrees dat het niet meer dezelfde impact gaat geven dat het mij gaf met BR zelf
..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Inderdaad vervolgfilms doen meestal enkel afbreuk. Gelukkig is het prequel van The Thing zo slecht dat je het er nauwelijks mee kan associëren. Een BR2 zit ik ook totaal niet op te wachten.
ExXxtreme
-
- 385 berichten
- 1 stemmen
Voor de eerste keer gezien en ik vond er eigenlijk niet veel aan...
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ja, meestal gebeurt 'het' wanneer je je niet langer focust op het verhaaltje. Het is onbeschrijflijk hoe anders mijn tweede keer was.
yorgos.dalman
-
- 980 berichten
- 0 stemmen
Klassiekers als Blade runner, Taxi driver en The Deer hunter worden beter met elke kijkbeurt en zeker ook naar mate je ouder wordt. Omdat je dan, door je eigen levenservaring, meerdere lagen ontdekt. In deze drie genoemde films bijvoorbeeld voor mij: het thema van eenzaamheid en vervreemding (van de dingen en mensen waarvan je eigenlijk houdt...).
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Absoluut waar, yorgos. Ik wil ook Midnight Cowboy toevoegen aan je lijstje.
Pre- en sequels

Blade Runner: Black Out 2022
2017
2 reacties

2036: Nexus Dawn
2017
2 reacties

2048: Nowhere to Run
2017
1 reactie

Blade Runner 2049
2017
1.304 reacties
Gerelateerd nieuws

De onuitputtelijke jaren 80 en hun extreem late sequels

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Genadeloos geflopt en nu geprezen: Nog eens vijf films die pas later erkenning kregen

Je hebt nog 30 dagen - of minder - om deze absolute fillmhits te bekijken op Prime Video
Bekijk ook

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties

North by Northwest
Thriller, 1959
651 reacties

Alien
Sciencefiction / Horror, 1979
2.124 reacties

Vertigo
Thriller / Mystery, 1958
711 reacties

Stop Making Sense
Muziek, 1984
98 reacties

Rang-e Khoda
Drama, 1999
8 reacties
Gerelateerde tags
kunstmatige intelligentieflying carpremie jagerandroidgebaseerd op boekdystopiegeneticsfuturisticvoortvluchtigecyberpunklos angeles, californiëelectronic music score alcoholischcultfilmtech noirneo-noirphilosophicalblade runner 2010sloose adaptation
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








