Goodfellas (1990)

Alternatieve titel: GoodFellas

Misdaad / Drama

geregisseerd door Martin Scorsese
met Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci

Henry Hill (Liotta) wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway (De Niro), een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen. Dan merkt hij dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.

Gisteren wederom bekeken. Voor de tigste keer. Nog niets verloren van de aantrekkingskracht.
Beter verwoorden dan IH88 kan ik niet. Sluit me dan ook volledig aan bij zijn woorden.

avatar van IH88
[quote]r0bert0 schreef:

Dank r0bert0. Gister ook weer een stukje gezien en de film houdt je gelijk weer in zijn greep. Fantastische film.

Deze film verschillende keren gezien. Het blijft een goede film!! Sterke cast, goede scènes en het verhaal mooi weergegeven.
Een topper van een mafiafilm

Gisteren herzien. Half puntje erbij. Eerdere kritiek blijft wel staan. De Niro te veel op de autopiloot en Liotta valt tegen. De echte familie van Henry en hun worsteling komt ook te weinig/niet in beeld.

avatar van Madeks
Zeer sterke film , fantastische dialogen en een prachtige duistere sfeer.
Toch kent de film enkele gebreken,
De voice-over is vervelend, de personages zijn goed neergezet alleen ze zijn niet sympathiek.
Dat hoeft natuurlijk niet maar het maakt de film een stuk dragelijker als je geen hekel heb aan alle personages. Met name Pesci.

avatar van Maarten0402
GoodFellas is zo'n film die keer op keer niet teleurstelt en blijft verassen!
Geniaal gewoon niks anders aan toe te voegen. (Air France Made Me) geweldige scene!.

Haha herkenbaar. Ik was blij dat joe pesci dood ging. Ik dacht alleen maar lekker voor hem. Wat een psychopaat.

Weet je waarom dit soort films het goed doen? Omdat we het stiekem allemaal weleens zouden willen ?

avatar van Elchapo
Meesterwerk in het gangster genre

avatar van arno74
Hoewel het geen genre is die me aanspreekt, is dit een maffiafilm die absoluut heel degelijk is gemaakt. De start met een soort van verheerlijking van het leven als mafioso door een 15-jarige vond ik nogal slepen en cliché, maar gaandeweg werd het meer genietbaar. Het zal nooit mijn favoriete genre worden maar onder het erkennen van de filmische kwaliteit kom ik niet onderuit, vandaar 3,5* van mij.

avatar van eRCee
Ben ik er toch weer ingetrapt. Dat ik net zoveel heb met het maffiagenre als met klamme theedoeken, dat wist ik eigenlijk wel, maar je verwacht toch dat een film die zowel hier als op IMDb in de top-20 staat een bepaalde kwaliteit zal hebben. Ik heb het niet kunnen ontdekken. Werkelijk niks wat gebeurt in Goodfellas had ik niet al eens eerder gezien binnen het genre. Het verhaal behoort tot de poverste van de hele verzameling, niets meer dan rise and fall, en dat is vanaf het begin al overduidelijk. De val wordt zowaar ingeluid door drugs, je verwacht het niet. De rest van de in lengte totaal niet te rechtvaardigen speelduur is gevuld met variaties op het thema: hoe kan ik mensen zo schofterig mogelijk behandelen.
Er is slechts een handvol scenes die nog iets van charme heeft, bijvoorbeeld wanneer Henry en Karen via de achteringang een restaurant betreden. Sowieso vond ik het grappig om Lorraine Bracco puur aan haar stem te herkennen (kende haar verder alleen als dr. Melfi uit The Sopranos, jep, daar heb ik me ook doorgeworsteld). Verder blijkt de voice-over aan het einde een bepaald nut te hebben en wordt de betrouwbaarheid van de vertelling daarmee ineens wat op de helling gezet, wat aardig is, maar zeker niet wereldschokkend. Maffiasoap noemde kappeuter het vroeg in het topic, en daar is denk ik alles wel mee gezegd.

avatar van Knisper
eRCee schreef:
Ben ik er toch weer ingetrapt.
Twee users in een dag zelfs blijkbaar. Ik zat maar te wachten tot er iets bijzonders ging gebeuren. Iets wat memorabel is, die deze hoge score en reputatie bevestigen. Kwam niet. Een handvol 'long takes' en misschien de dag van de arrestatie. Maar filmisch behoorlijk pover.

avatar van royals
Opzich wel goed gefilmd maar Ik houdt niet van de verheerlijking van gangsters, geweld of de mafia. Of is dat niet de bedoeling van deze film?

Een gangsterfilm volgens het boekje. Precies zoals ze horen te zijn, niet meer en niet minder. Behalve dat ie iets te lang duurt en het einde een teleurstelling is. Maar verder heb ik me wel geamuseerd.

avatar van stefan dias
royals schreef:

Ik denk dat dit nu net het onderscheidende van de film is: de verteller (en schrijver) gaat helemaal op in zijn verhaal over de 'gloriejaren', maar Scorsese laat toch duidelijk de keerzijde zien: de achterdocht, eerst constant over je schouder kijken naar de politie en uiteindelijk naar je eigen 'vrienden', waarbij niemand nog iemand kan vertrouwen. Een leven dat geen leven is.… of om het in Henry Hill's eigen woorden te zeggen: "I lived in fear avery fucking day of my life!"
Toch wel heel wat anders dan de 'erecode' uit The Godfather. Hier zijn het toch eerder (relatief) kleine criminelen, waarbij het snel duidelijk wordt dat misdaad uiteindelijk allesbehalve loont. Heerlijke film.

stefan dias schreef:

Als jij het zo zegt dan zal het wel zo zijn. Ik wil alleen zeggen dat ik niet van geweld om het geweld houdt. Want dat is voor mij niets om te verheerlijken. Alleen als het geweld als bedoeling dient, zoals bijvoorbeeld een positieve verandering, ommekeer, of vredig bestaan. Dan heeft het nog een reden. Maar ik heb bij Scorcese en bijv. Tarantino zelden het idee dat het geweld met een reden is, maar gewoon om te gebruiken wat in is, of populair (in Hollywood), om zo meer kijkers te trekken.

avatar van arno74
royals, het begint met een 15-jarig jochie die zich aangetrokken voelt door de macht van de maffiawereld, dus dat verheerlijken van geweld doet dat jochie aan het begin zeker wel, en niet zo'n klein beetje ook. Films die geweld, drugs e.d. verheerlijken liggen mij ook niet, vandaar dat ik The Godfather (hoop lege stoere praat) en The Wolf of Wall Street (idem) niks aan vind. Ik kan eerlijk gezegd ook niet zeggen dat Goodfellas uiteindelijk met de boodschap komt van "de maffia is slecht voor je", dus dat afkeuren ervan zit er niet echt is, het is meer dat elke mafioso vroeg of laat niet zo goed van afkomt (het typische "rise and fall"-verhaal uit maffiafilms). Qua filmische kwaliteit (sfeer, acteerwerk, cinematografie, enz.) vond ik deze film wel echt goed, en gelukkig ging dat verheerlijken van de maffia niet eeuwig door.

Wat betreft Tarantino, als het zwaar over de top en komisch is, dan kan ik er wel van genieten, 't is immers een film. Zoals Inglourious Basterds (2009), al viel ook die film de eerste keer bij mij verkeerd. Scorsese maakt trouwens ook prima films over totaal andere onderwerpen, zoals Hugo (2011) bijvoorbeeld, ik zou dus beslist niet als zijn films afschrijven als ik jou was.

avatar van stefan dias
royals schreef:

Voor alle duidelijkheid: ik heb er ook een afkeer van (zo is de liquidatie-scène in Casino op het einde mij ook wat te gortig). Zo heb ik een broertje dood aan 'actie-films'. waar helden hun gelijk halen met de vuist. Maar gek genoeg kan ik films als Reservoir Dogs, Pulp Fiction en Goodfellas wel pruimen omdat er vooral scenario-gewijs wel iets meer gebeurt en het gewoon goede film is. Het geweld is daar ook nog simpelweg huiveringwekkend. Bij de later Tarantino's heb ik het wel gezien…
Zo krimpte ik destijds in de cinema zowat ineen bij de openingsscène van deze film. De toon is wel meteen gezet: we weten dat het hier niet om lieverdjes gaat…

arno74 schreef:

Je hebt wel gelijk daarin. Ik schrijf ook niet al zijn films af. Het valt me op dat prachtige films als Kundun totaal anders voor zijn doen zijn. Hugo ook, als vond ik die minder. Maar over het algemeen vindt ik wel dat hij een goede regisseur is en dat hij mooi kan filmen. Dat is zonder twijfel zo. Alleen zijn onderwerpen, het overmatige gebruik van geweld en vuile taal stuit me gewoon tegen de borst. En dat irriteert me als je het in zowat elke film (van hem) ziet. Ik zou willen dat hij meer religieuze films zou maken omdat hij daar ook een fascinatie voor heeft. De ene Jezus film die hij dan gemaakt heeft was heel raar en onbijbels. En als hij er nog één maakt vrees ik dat die ook geweldadig is. We zullen zien...

avatar van tbouwh
Martin Scorsese regisseerde met Goodfellas een gangsterfilm die terecht wordt beschouwd als een van de grootste klassiekers in het misdaadgenre. Het verhaal van een hechte groep criminelen valt vooral op door de vlotte vertelstructuur en navenante editing. Het acteerwerk is uitstekend, met name van Joe Pesci. De soundtrack tot slot had niet beter ingezet kunnen worden om de tijdsgeest over te dragen.

avatar van TornadoEF5
Niet altijd makkelijk om precies te weten wat er altijd gebeurt, als je dit een eerste keer bekijkt. Het viel me op dat het verhaal niet echt overdreven werd geforceerd, en realistisch overkwam. Achteraf bleek het gebaseerd op een waargebeurd verhaal (en boek) te zijn. Dat zie je doordat de focus toch nog net iets meer op het drama-element ligt van het maffia-leven dan op het thrillergenre.

Wat me ook opviel was dat het wel erg van de hak op de tak springen was met momenten, en dat het in het algemeen niet echt samenhangend was. Veel geïntroduceerde personages waar nauwelijks verder op word ingegaan. Wie werd er vermoord in die roze auto? (prachtige cinematografie hier) Wie is Morri?, zijn twee voorbeelden van vragen die ik nog heb. Dat is niet echt goed voor het inlevingsvermogen. Een overvloed aan personages, antagonisten, een onsamenhangend verhaal en met momenten te filosofische monologen zorgen allemaal dat je je minder goed kan inleven. En dan lopen er nog ook van die vrouwen rond, waar je ook niets mee hebt. De enige vraag die je je dan stelt: "Als je het toch al maakt in het leven, waarom zij?".Ze staat dan voor je bed met een pistool, je overmeestert haar en alles is terug koek en ei na een "goed gesprek tussen man en vrouw"?

Het sterktepunt van de film zijn de cinematografie die echt beeldig is. Heel mooi was de scène waar de derde wand werd gebroken door de vele introductie. Helaas wel iets te veel, waardoor het eigenlijk niet echt veel bijdraagt aan het verhaal zelf. Over de gehele film viel de mooie cinematografie op. Ook de muziek droeg bij aan een goede sfeer, en de scènes leken echt helemaal tot leven te komen. In die mate dat het echt uitblonk bij deze film. En dit element kwam tot het meest in de buurt van Taxi Driver, van alle films die ik van deze man tot nu toe heb gezien.

avatar van Wataru
TornadoEF5, eens kijken of ik een paar van je vragen kan beantwoorden.

Degene die in de roze auto werden gedood zijn Johnny Roastbeef en zijn vrouw. Dit omdat Johnny zo dom was om een dure auto te kopen na de roofoverval. Morrie is de eigenaar van die pruikenzaak (" Don't buy wigs that come off at the wrong time.") De overval was zijn idee, vandaar dat hij aan Conway's hoofd bleef zeuren.

Dat ben ik met je eens, maar volgens mij bedoel je de vierde muur.

Bélon
Net gezien op groot scherm in KINO R'dam en ik doe er weer een halfje bij. Wel jammer van het laatste half uur of zo: als Joe Pesci het loodje legt is het beste er toch wel af.

PS: Catherine Scorsese had van mij een Oscar mogen krijgen voor beste vrouwelijke bijrol als de moeder van Tommy DeVito

Deze zomer ook in EYE.

avatar van wihu61
Tja, het zit er weer allemaal in, de Italiaanse accentjes, de maniertjes, om de twee woorden "fucking" gebruiken, Italiaans kokkerellen in "the family", hysterische echtgenotes, grof geweld...
Het kon mij niet boeien, vermoeiende zit. De keuze voor de achtergrondmuziek begreep ik ook niet altijd (verhogen van de "cool-factor" waarschijnlijk). Beetje over the top eigenlijk.

Voordeel: je ziet weer op welk niveau the Godfather I en II (en Taxi driver...) staan, "less is more" dan toch maar.

avatar van tbouwh
Maar al te vaak wordt Goodfellas in één adem genoemd met The Godfather en Scarface, en niet zonder reden: op weergaloze wijze presenteert Scorsese het criminele circuit in Goodfellas als een levensstijl, een zelfverkozen lotsbestemming. Het scenario schreef de regisseur samen met Nicholas Pileggi, de misdaadjournalist die het levensverhaal van Henry Hill (Ray Liotta) vastlegde in Wiseguy (1985). Een wiseguy, ook wel een goodfella, is onderdeel van een groep, een geheel; in feite kan hij alles maken, zolang hij zijn metgezellen er maar niet bij lapt. Als jonge tiener krijgt Hill zijn eerste klusjes. Wie de cadillacs van wiseguys parkeert, maakt een goede kans later zelf een wiseguy te worden. Verzeker je van Paulies (Paul Sorvino) bescherming en de rest gaat vanzelf.

Volledige recensie

avatar van Kondoro0614
Goodfellas

De film waar ik bijna iedereen positief over hoor: Goodfellas, een kraker van een maffia film maar toch iets waar ik niet achter kan komen: wat maakt de film zo goed dat hij bijna van iedereen een tien behaalt? Ik zelf had gehoopt dat ook ik een tien uit de kast zou trekken maar, dat gaat helaas niet gebeuren vandaag. Ik moet zeggen dat ik me uitstekend heb vermaakt met Goodfellas, de film is niet slecht zoals sommigen beweren maar het is voor mij echt niet de absolute topper en zeker niet in maffia land waar ik dan toch The Godfather (1972) liever nog een keer aanzet en in vele wegen beter is dan Goodfellas. Goodfellas heeft zeker zijn charmes en die gooit hij ook goed in de strijd maar helaas wist ik rond het middelpunt van de film dat het geen topper voor mij zou worden en zeker het einde wist dit te bevestigen.

Na het zien van de slechte film ‘ First Kill (2017) ‘ wou ik eindelijk eens een topper aanzetten, ik heb al aardig wat toppers klaar staan voor onder andere de vakanties maar vandaag had ik ook echt zin in een top film en wat is niets beters dan een film die ik maar terug zie komen overal, op televisie waar de posters bij mensen thuis hangen, genoemd in battles en ga zo maar door: ‘Goodfellas’. Goodfellas begon in mijn ogen ijzersterk maar, ik kom er al snel achter dat ik het verhaal niet snel ga begrijpen. Hier en daar vond ik dat er veel sprongen zijn gemaakt en dan blijf ik toch met wat vragen zitten die ik maar niet ontrafeld krijg omdat de scene zo snel afkapt. Waarom word iedereen nou neergeschoten na de overval en door wie? Wat is beslissing geweest dat hij opeens in de gevangenis zat op het eind? en ga zomaar door. Misschien had ik mijn koppie er wel niet bij op zulke momenten, dat kan komen omdat ik me mijn eigen niet zo fit voel op het moment maar, zulke vragen houden mij wel tegen om dit als een topper te beschouwen.

Maar zelfs Goodfellas wist mij een uitstekend gaaf gevoel te geven bij sommige scenario’s en scenes waar je U tegen kan zeggen. Scorsese kan hier uiteraard een stempel op zetten omdat het dan gewoon zo spannend aanvoelt, de film kent een sfeer. En dan niet te vergeten dat ik Ray Liotta uitstekend gecast vind. In zijn jongere jaren (nu nog ook) heeft hij gewoon een fantastisch gezicht om te spelen als onderdeel van de maffia, dit is net zo als bij Robert de Niro.. Heerlijk! En dan zeker bij de scene waar Henry zijn vrienden word aangepakt door haar overbuurman die ze eerder hebben ontmoet bij een terrasje. Hij zou haar uit de auto hebben gesleurd en dat heeft Henry niet gepikt waarna hij besluit haar thuis te brengen. Eenmaal thuis aangekomen ziet hij dat de overbuurman aan zijn auto staat te sleutelen waarvan hij even het hoofd inslaat met een revolver. Dit is onder andere een scene in Goodfellas die geweldig is, en vooral de blik van Ray als hij wegloopt: HEERLIJK! En dit zijn gelijk de scenes dat het voor mij extreem moeilijk maakt wat ik er nou van moet vinden, van Goodfellas. Scorsese weet zo erg met mij te spelen in mentale toestand dat je van een tien opeens wegzakt naar een zeven en het zo weer een tien word door de afwisselend heid dat de film te bieden heeft.

En dat brengt mij toch tot het zeggen dat Scorsese het criminele circuit steevast en ijzersterk naar mij toebrengt in de woonkamer tijdens deze film ervaring. Is het dan alleen al niet dat we een mooi opkomst zien van een jonge jongen die graag bij een maffia familie wil horen, de drama en het afbouwen van het succes op het eind is perfect in kaart gebracht. En dan mag ik misschien wel zeuren over het feit dat ik het verhaal soms wat chaotisch verteld vind worden, onoverzichtelijk op sommige momenten en al helemaal als je, je koppie er niet bij hebt: de film blijft echt op een aantal punten een topper en dat houd de film na een goeie zevenentwintig jaar toch nog sterk. Er blijft gewoon een reden dat ik de film toch op sommige momenten vind afzwakken en zeker het laatste gedeelte dat ze aan het cokerunnen zijn en hij iedereen verraad is toch voor mij de grootste druppel geweest dat dit niet mijn topper word maar, is hij slechter dan ‘The Godfahter’? Ik heb gezegd van wel maar bij beiden heb je af en toe wel scenes waarvan je denkt: “Is dit het nou?” en dat blijf je ook zo wel houden. Toch heb ik het gevoel dat ik mij erg veel probeer te verontschuldigen tegen de fans omdat ik niet al te positief uit deze film ervaring ben gekomen: de film is me weldegelijk achteraf wat tegengevallen dan wat ik ervan verwacht had. Dat is nou eenmaal zo en dat zou ook zo blijven, misschien word de herziening ooit wel beter!

Het verhaal is leuk maar, zoals ik al zei in veel wegen iets moeilijk te volgen (voor mij) waardoor het mijn kijkervaring toch wel wat beschadigd. We volgen een kleine Henry die graag bij de maffia-familie van Paul Cicero/Frankie Carbone wil komen. Hij spijbelt op school en is er al maanden niet geweest voor de familie. Toch leuk om te zien dat Henry de hulp inschakelt van de familie wanneer hij geslagen is door zijn vader, ze pakken de postbode aan die de brieven bij Henry brengt om te vertellen deze brieven beter niet meer te bezorgen. We volgen zo de weg waar Henry snel ingroeit in de familie en na zijn eerste aanhouding ontgroent is, hij leert een vrouw kennen die na een tijdje er ook achter komt dat Henry geen luizenleven leeft maar een keihard leven. Mooi om te zien dat het verhaal toch de hardheid van een familie verteld, de angst die de normale mensen er langs leven en toch een dreiging vormen voor iedereen. Nemend dat de familie de luchthaven in beheer houden om zo goederen te verkopen, als een slof sigaretten en ga zo door je buiten dat ook een ander baantje moet meenemen voor meer geld. Henry kiest voor drugshandel wat hem later de kop kost doormiddel van verraad. Leuk verhaal maar zoals vaker gezegd: toch nog wel redelijk ingewikkeld op sommige stukken.

Na deze film ervaring zit ik er toch over na te denken even ‘ The Godfather (1972) ’ te herzien. Als ik die toch een tikkeltje beter vind zit daar een misschien wel een verkeerd cijfer. Ik houd het cijfer wel hoog omdat ik vind dat de ingewikkelde stukken mij niet kunnen weerhouden dat ik het stiekem toch wel erg leuk vind om naar te kijken en ik een prima filmervaring wist te hebben. De film houd je 2 uur lang vast en je blijft vast gekleefd: misschien is dat alles met een geweldige cast en regisseur toch wel wat Goodfellas goed maakt en dan ondanks een wat lullig eind en een moeilijk verhaal sta ik achter dit cijfer, tot voor een herziening en dan kijken wat ik er dan nog van vindt..

avatar van Maarten0402
Gisteravond in Cinerama gezien. Laatste van de drie Scorsese classics en de 4K restauratie.

Klein foutje in het begin dat ze de film in de breedte van het doek hadden geprojecteerd waardoor er in de hoogte beeld werd afgesneden en een regel ondertiteling. Gelukkig had iemand dit ook snel opgepikt in de zaal en melde dit waardoor het vrij snel werd opgelost.

avatar van baspls
"You mean, let me understand this cause, ya know maybe it's me, I'm a little fucked up maybe, but I'm funny how, I mean funny like I'm a clown, I amuse you? I make you laugh, I'm here to fuckin' amuse you? What do you mean funny, funny how? How am I funny?"

Gisteravond laat op de fiets door de regen en met de trein om Goodfellas op het grote doek te zien. Je moet er wat voor over hebben, maar zo'n film is dat ook meer dan waard.

In jaren '80 had Scorsese het een beetje gehad om Misdaadfilms te maken. Toen hij het boek Wiseguy: Life in a Mafia Family van Nicholas Pileggi ontdekte veranderde hij echter meteen van gedachte en moest het absoluut verfilmen. De film verteld het waargebeurde verhaal van de Half-Ierse, Half-Italiaanse Henry Hill die vastbesloten is om een Wiseguy te worden, een lid van de maffia. Het begint met kleine klusjes, maar hij raakt in de gratie bij lijder Paulie en de rest gaat vanzelf.

Opmerkelijk aan Goodfellas is dat de film door zowel ganster-fans als liefhebbers van hoogwaardige cinema op handen gedragen wordt. Dat komt omdat Goodfellas een aangrijpend en meeslepend portret is van het Gangster-milieu (dat Scorsese zelf door zijn slaapkamerraam kon bewonderen toen hij jong was), maar tegelijk helemaal niet op actie focust en visueel eigenzinnig en origineel is. De overvallen worden nauwelijks in beeld gebracht, dat hoeft ook niet want die zijn helemaal niet spannend. De wet is niet waar het gevaar schuilt, het gevaar zit hem juist in de andere wiseguys.

Henry Hill is eigenlijk ook een echte anti-held, hij steelt en doet andere verwerpelijke dingen zonder spijt. Toch weet Scorsese hem heel menselijk af te beelden, je begrijpt waarom hij zijn keuzes maakt en je kan het niet helpen dat zelfs het geweld soms ook terecht aanvoelt (bijvoorbeeld wanneer hij de handtastelijke overbuurman van zijn vriendin even zijn hersens inslaat). Criminaliteit wordt niet verheerlijkt in de film, er is genoeg negativiteit te zien. Tegelijkertijd wordt ons ook geen moraal opgedrongen, Scorsese wijst niet met het vingertje. Het is aan de kijker om een oordeel te vellen over de personages en dat zien we in Hollywood niet zoveel.

De film is briljant opgenomen. Aan de ene kant documantaire-achtig en ultra-realistisch en aan de andere kant juist super stilistisch. Juist deze combinatie van voice-over, long takes en dollyzooms is wat de visuele look van Goodfellas zo uniek maakt. Het meest geniale shot van de film was toch wel die dat ultra lange shot wanneer Henry en Karen via de achteringang een restaurant binnengaan. Qua muziekkeuze deed de film me haast aan George Lucas' American Grafitti denken, beide films hebben namelijk een soundtrack volledig bestaande uit bekende 60s muziek (en in dit geval ook 70s en 80s). Werkt perfect en versterkt ook het tijdsbeeld.

Uitstekend acteerwerk van Robert De Niro en Ray Liotta. En man wat is die Joe Pesci hier geniaal, zijn meest komische en meest duistere rol tegelijk. De Funny how?-scène was overigens helemaal geïmproviseerd door Pesci en Liotta, net zoals bijna alle dialoog in de film. Hitchcock had zelf een cameo in zijn films, Scorsese heeft altijd cameo's van zijn ouders. Zijn moeder speelt de moeder van Tommy en zijn vader speelt de man die Tommy neerschiet.

Een prettige herziening op het grote doek. Heerlijk dat dit soort klassiekers in bijzondere gevallen het daglicht mogen zien. Kijk nu echt uit naar The Irishman, waar de cast van Goodfellas min of meer herenigd zal worden en we als bonus ook nog Al Pacino en Harvey Keitel erbij zullen krijgen. Hoe dan ook een echt meesterwerk dat iedereen gezien moet hebben.