Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 146 minuten
Alternatieve titel: GoodFellas
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Martin Scorsese
Met onder meer: Robert De Niro, Ray Liotta en Joe Pesci
IMDb beoordeling:
8,7 (1.376.605)
Gesproken taal: Italiaans en Engels
Releasedatum: 2 november 1990
On Demand:
Bekijk via Netflix
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Goodfellas
"Three decades of life in the mafia."
Henry Hill wil al van jongs af aan bij de maffia. Hij begint als loopjongen en door de jaren heen krijgt hij steeds grotere klussen. Hij valt hierbij onder de hoede van Jimmy Conway, een oude rot in het vak. Henry verdient bakken met geld en alles gaat op rolletjes. Na een paar jaar komt Henry erachter dat Jimmy buiten de maffia om ook nog wat zaakjes heeft lopen. Dan merkt hij dat hij ook een beetje voor zichzelf moet gaan zorgen als hij wil blijven overleven in de harde maffiawereld.
Externe links
Acteurs en actrices
James Conway
Henry Hill
Tommy DeVito
Karen Hill
Paul Cicero
Frankie Carbone
Sonny Bunz
Frenchy
Billy Batts
Morris Kessler
Reviews & comments
_Moonwalker
-
- 549 berichten
- 477 stemmen
@rep_robert:
Mee eens met wat je zegt. Maar gelukkig zijn er nog steeds mensen met goede ideëen die films zoals "Un prophéte" uitbrengen. En ik denk niet dat het probleem zit in de fantasie of komen met nieuw materiaal, maar aan het feit dat er zoveel geproduceerd wordt tegenwoordig. Ik kan niet eens meer bijhouden hoeveel films in één jaar uitkomen, terwijl vroeger de tijd werd genomen om een heel goede film uit te brengen.
Tegenwoordig draait het allemaal om geld jammer genoeg en daarom gaat de kwaliteit hard achteruit.
gukker
-
- 343 berichten
- 819 stemmen
@rep_robert:
Mee eens met wat je zegt. Maar gelukkig zijn er nog steeds mensen met goede ideëen die films zoals "Un prophéte" uitbrengen. En ik denk niet dat het probleem zit in de fantasie of komen met nieuw materiaal, maar aan het feit dat er zoveel geproduceerd wordt tegenwoordig. Ik kan niet eens meer bijhouden hoeveel films in één jaar uitkomen, terwijl vroeger de tijd werd genomen om een heel goede film uit te brengen.
Tegenwoordig draait het allemaal om geld jammer genoeg en daarom gaat de kwaliteit hard achteruit.
Ik denk dat het ook komt omdat veel regisseurs net iets meer willen dan het "rise and fall"verhaaltje, dus stoppen ze er iets anders in zoals bijvoorbeeld een undercoveragent (Donnie Brasco) of een afwisseling met een "rise and fall" gangster en een politie-agent die hem op moet pakken (American Gangster)
Persoonlijk ben ik het met zo'n aanpak wel eens, want anders zou je een zelfde soort film als Goodfellas/Scarface/Godfather moeten maken, en dat niveau is nauwelijks te halen.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Van mij mag er weer een ouderwetse Goodfellas-achtige film komen hoor.
Verveelt namelijk nooit. Dacht ook dat The Sopranos weer hetzelfde zou worden, maar dat was ook gewoon weer 1 van de beste series ooit. Nee al die onzin die ze erin stoppen tegenwoordig mogen ze weer weglaten.
Gewoon keiharde, komische figuren erin en knallen maar weer. Te lang geleden.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5589 stemmen
@gukker
Het zal ook wel wat met het bronmateriaal te maken hebben, hè.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Maarja moviemafketel, noem is een zooi acteurs uit de huidige generatie die in zo'n film kunnen schitteren? 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Mij maakt het niet uit als ze uit dezelfde vijver blijven vissen. Als ze de toppers er maar uit weten te halen. De helft van The Sopranos mogen ze van mij voor een film gebruiken (zijn ze ook van plan gelukkig) en het zou toch verschrikkelijk mooi zijn mocht Robert of Al gewoon weer een baas spelen. Pesci uiteraard als onderbaas. Ik zou niet weten waarom dat niet gaat werken met een goed script. Je ziet andere acteurs toch ook tig keer terug komen in RomCommetjes en zo. Zie het probleem niet zo. Als je helemaal gek van maffia-films bent is elke uitvoering met een klein kwinkslagje al voldoende om te genieten. Als het maar geloofwaardig overkomt.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Mwoa, dan weet ik nu al dat zo'n film niet hoog scoort bij mij. Denk dat het publiek zo'n film ook niet zal waarderen.
Het maffiagenre heeft wat mij betreft z'n hoogtepunten ook al wel gehad tot de jaren 90. Dan moet je juist niet weer met zo'n stoffig en oud verhaal komen wat we al 20x eerder hebben gezien.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Er zit altijd een mooi onderhuids spanningsveld in die maffia-films die ik bijna nergens anders terug vindt helaas. Daarom kunnen er voor mij niet genoeg van worden gemaakt. Ben de maffia-films ook een beetje bij elkaar aan het sparen sinds kort.
RonMathijs
-
- 85 berichten
- 524 stemmen
Wederom een goede maffiafilm die ik in een korte tijd heb gezien. Ik moet wel zeggen dat ik deze minder vond als Scarface. Deze film was iets TE idealistisch en de meeste maffiafilms lijken te veel op elkaar waardoor ze voorspelbaar worden. Verder vond ik het wel zeer goed geacteerd en de verhaallijnen klopten. Ik had alleen het personage van Paulie iets verder uitgewerkt en daar meer de nadruk opgelegd zodat het "baas" idee iets meer naar voren kwam.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
De bazen wilden juist zoveel mogelijk op de achtergrond blijven he.
Daarom vond ik het wel mooi dat juist de soldaten in actie te zien waren en daarbij soms hun baas negeerden. Ik krijg altijd een beetje hekel aan de grote bazen, aangezien ze opdrachten mogen geven, zelf onschendbaar zijn en alleen maar op hun luie reet hun geld krijgen aangereikt en dat allemaal onder de noemer dat als je maar tot de familie behoort je beschermt zal worden. Ze beschermen je totdat je niks meer in het laadje brengt. Daarom vind ik dat de baas niet zoveel in beeld hoeft te komen, omdat ze dat in het echt ook niet veel zijn.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Er zit altijd een mooi onderhuids spanningsveld in die maffia-films die ik bijna nergens anders terug vindt helaas. Daarom kunnen er voor mij niet genoeg van worden gemaakt. Ben de maffia-films ook een beetje bij elkaar aan het sparen sinds kort.
Mwoah, wat voor spanning? Ik vind het tamelijk voorspelbaar allemaal. Gebeurt niets in die films waarvan ik echt overdonderd raak. Veelal overdreven typjes en irritante vrouwtjes die je de bloed onder de nagel vandaan halen. Overigens heb ik er ook wel veel en kijk ze vooral ook vanwege de culturele waarde. je moet immers weten waar je over meepraat. Maar ben nog niet overdonderd van films als Scarface, Goodfellas en Carlito's Way.
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Begrijp precies wat je bedoelt robert, misdaadfilms scoren ook nauwelijks boven de 4 sterren bij mij. Ze zijn meer verhalend en overdonderen je inderdaad nooit echt.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Indeed 
Komt vaak vooral omdat ik toch wel van een aantal acteurs kan genieten in die films waardoor ik het vermakelijk vind, maar niet meer dan dat.
MoFeDu
-
- 2946 berichten
- 0 stemmen
Jup, er zijn dan ook behoorlijk wat misdaadfilms waar goede acteurs in spelen.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Als je een bepaald trucje gewoon erg mooi vind om te zien dan gaat dat niet snel meer voorbij. Het intrigeert me gewoon heel erg die hele hiërarchie en de erecodes. En dat je de ene dag de man bent en een dag later er gewoon geweest bent onder het genot van een bakkie koffie, geeft gewoon een erg gespannen sfeer. Je weet nooit of er gewoon een bakje koffie wordt gedronken of dat je hersens een seconde later in dat bakkie ligt. Je moet er van houden ja.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Snap we wat je bedoeld. Overigens zag ik een paar weken geleden na het zien van the Goodfellas een paar docu's op Discovery of Nat Geo over de maffia, wat redelijk met de mensen uit deze film te maken had. Dat vond ik eigenlijk ook erg interessant, interessanter dan de film 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Ja die kijk ik ook allemaal scheel. Dat is hartstikke interessant en heel erg spannend gebracht ook. Vooral de ratten met microfoontjes en zo terwijl ze bij de grote bazen aan tafel zitten. Die ratten hebben ook nooit meer een echt prettig leven na zo'n proces.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Verbaast me vaak ook dat ze hun zegje doen in het donker, maar hun stemmen niet vervormd worden. Vooral als je die namen voorbij hoort komen en wat ze hebben gedaan 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
De veroordeelden en kornuiten weten toch meteen om wie het gaat als ze horen wat zo'n rat allemaal kan vertellen. Alleen is hun uiterlijk soms behoorlijk veranderd en dat wil de getuige graag zo houden zodat hij niet snel herkend wordt op straat of zo. Ik heb altijd wel respect voor zo'n klokkenluider. Je eigen leven is daarna eigenlijk ook knap waardeloos. Altijd om je heen kijken of niemand je in de gaten houdt. Nee, lijkt me niks.
fappie
-
- 2688 berichten
- 2005 stemmen
Omdat je ze na een tijdje wel gezien hebt en allemaal ernstig op elkaar lijken. Elke maffiafilm volgt zo'n beetje het Rise and Fall verhaaltje. Best vermoeiend.
Daarbij is de huidige generatie acteurs ook niet echt geschikt voor dit soort films. Waar het in die periode wel een boel goede acteurs herbergde.
Denk persoonlijk dat er nog wel acteurs zijn die dit kunnen. Alleen moet je ze uit een ander vaatje tappen.
mock turtle
-
- 594 berichten
- 610 stemmen
Film die een inkijkje geeft in een maffia-leven waarin de gangsters alles doen wat ze willen, leven als een koning, als één familie leven en uiteindelijk elkaar niet kunnen vertrouwen: helaas kon dit mij niet genoeg bieden. Ik had graag wat meer actie, of wat humor, of een verrassende twist in het verhaal, maar dit alles ontbrak.
Het mag dan aardig geacteerd zijn, ik vond dit zeker geen bijzonder goede film. Met iedere doorsnee film kan ik me meer vermaken dan met Goodfellas, daarom 2,5 *.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Dit is wel zo'n typisch filmpje wat je tegenkomt in veel mannen top 10's naast Pulp Fiction, Godfather, Scarface, Snatch inderdaad etc. 
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
De vrouwen worden ook neergezet als wezens die alles moeten pikken wat de man zegt. De macho man wordt neergezet en misschien identificeren we ons daar graag mee. Voor veel vrouwen zal er teveel geweld in zitten. Liefdes-verhaaltjes zijn (gelukkig) zwaar ondergeschikt aan de rest van de verhaallijn.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5589 stemmen
Toch heeft Lorraine Bracco geen truttig rolletje. Zij maakt een wezenlijke verandering door gedurende de film.
Veelal overdreven typjes en irritante vrouwtjes
Wat uiteraard een specifieke reden heeft.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Toch heeft Lorraine Bracco geen truttig rolletje. Zij maakt een wezenlijke verandering door gedurende de film.
Wat uiteraard een specifieke reden heeft.
Is gewoon ee irritant viswijf, die intro dat ze vet stoer doet tegen Liotta, een teken dat ze pit heeft. Wat uiteraard wordt gewaardeerd door de mannetjes die erbij zijn en ook door Liotta zelf. Vervolgens blijft er de hele film niets over van dit "stoere" meisje. Doe er nog een lelijke voice-over bij en je hebt gewoon een flutrol.
filmliefhebber92
-
- 1196 berichten
- 2576 stemmen
Is gewoon ee irritant viswijf, die intro dat ze vet stoer doet tegen Liotta, een teken dat ze pit heeft. Wat uiteraard wordt gewaardeerd door de mannetjes die erbij zijn en ook door Liotta zelf. Vervolgens blijft er de hele film niets over van dit "stoere" meisje. Doe er nog een lelijke voice-over bij en je hebt gewoon een flutrol.
hier ben ik het dus niet mee eens. Ik vond die vrouw helemaal niet storend en ze had ook een rol die er toe deed en dat speelde ze geloofwaardig. maar goed ieder zijn mening
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Zo memorabel dat ik haar bijna vergeten ben op het gejank en die stoere scene in het begin na 
Gerelateerd nieuws

Wereldberoemde misdaadfilm 'Goodfellas' van Martin Scorsese vanavond op televisie

Snel op Netflix: 'Goodfellas' met Robert De Niro en Ray Liotta binnenkort te streamen

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Dit zijn enkele van de beste films uit de koker van Warner Bros.
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

The Green Mile
Drama / Fantasy, 1999
3.859 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









