Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 104 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: David Slade
Met onder meer: Patrick Wilson, Elliot Page en Sandra Oh
IMDb beoordeling:
7,0 (173.828)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 13 juli 2006
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Hard Candy
"Strangers shouldn't talk to little girls."
Een 32-jarige man maakt contact met een 14-jarig meisje op het internet. Hij maakt een afspraak met het meisje en neemt haar mee naar huis. Al snel blijkt echter dat de verhoudingen wat anders komen te liggen dan de man had gedacht.
Externe links
Acteurs en actrices
Hayley Stark
Jeff Kohlver
Judy Tokuda
Janelle Rogers
Nighthawks Clerk
Girl in Nighthawks (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Vraag me werkelijk af waarom dat meer te denken geeft. Als hij onschuldig is, lijkt het me vrij evident dat zij ethisch fout handelt. Nu hij schuldig is, kun je tenminste nog gaan filosoferen over eigenrichting ofzo, mocht men daar behoefte aan hebben.
Omdat nu de sympathie bij de meeste kijkers bij het meisje ligt en zij "wint" ook, dus de mensen zijn blij en denken verder niet meer na over de film, zijn bevestigt in hun gevoelens. Typisch Amerikaans.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Omdat nu de sympathie bij de meeste kijkers bij het meisje ligt en zij "wint" ook, dus de mensen zijn blij en denken verder niet meer na over de film, zijn bevestigt in hun gevoelens. Typisch Amerikaans.
Je kunt van deze film zeggen wat je wilt, maar typisch Amerikaans vind ik deze film juist helemaal niet. Je wilt toch niet zeggen dat deze film moralistisch is. Ik vind dit gewoon een lekker sadistisch filmpje.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Ik ben het niet met je eens, ik heb het idee dat de makers het wel heel serieus hebben bedoeld.
Lijkt me inderdaad het geval. Ik kan me niet inbeelden dat Slade hier ook maar de minste intenties tot een luchtige film had. Waarom denk je dat wibro?
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
En als hij onschuldig was geweest, zouden de mensen denken 'goh, wat erg' en denken ze er verder ook niet meer na over de film. Ik zie in ieder geval niet tot wat voor reflecties zoiets zou moeten leiden.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Lijkt me inderdaad het geval. Ik kan me niet inbeelden dat Slade hier ook maar de minste intenties tot een luchtige film had. Waarom denk je dat wibro?
Tussen over The Top en serieus zitten nog een heleboel gradaties vind ik.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Lijkt me inderdaad het geval. Ik kan me niet inbeelden dat Slade hier ook maar de minste intenties tot een luchtige film had. Waarom denk je dat wibro?
Omdat het verhaal voor mij door en door ongeloofwaardig is zie ik deze film als een sadistisch sprookje. Zou ik deze film moeten beoordelen om de geloofwaardigheid van het verhaal dan zou ik niet alleen deze film maar bijna alle films een onvoldoende moeten geven. Film is voor mij kunst, het in beeld brengen van dromen, het in beeld brengen van de fantasie. Met de realiteit heeft het voor mij in de meeste gevallen niets te maken. En dat is maar goed ook. De realiteit is al erg genoeg, die hoeft voor mij niet nog eens op het doek voorgeschoteld te worden.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Realiteit gaat niet per definitie gepaard met een ernstige aanpak, of vice versa. Je kan geloofwaardige onderwerpen op een luchtige manier brengen of ongeloofwaardige onderwerpen op een serieuze manier. Hard Candy lijkt me een voorbeeld van het tweede, althans de aanpak lijkt mij bloedserieus. Ik zie geen enkele indicatie dat dit niet zo zou zijn. Tenzij je mij kan overtuigen met concrete voorbeelden? 
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Dit is geen serieuze film in de zin van dat het geen filosofisch of ethisch punt wil maken. Het doel is louter vermaak.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Maar het is wel een serieuze film in de zin dat het om een vrij controversieel onderwerp gaat dat zonder de minste ruimte voor luchtigheid wordt belicht. Of zie ik dat fout?
Ach, wat maakt het ook uit. Een film als deze heeft geen al te diepzinnige discussie nodig, want zoals je zegt is het puur vermaak.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Het doel is louter vermaak.
Het is maar wat je vermakelijk vindt dan... ik heb me er niet mee vermaakt. Als dat de doelstelling was is het alsnog een mislukte film, misschien nog wel meer dan als het serieus is bedoeld.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2845 stemmen
Maar het is wel een serieuze film in de zin dat het om een vrij controversieel onderwerp gaat dat zonder de minste ruimte voor luchtigheid wordt belicht. Of zie ik dat fout?
Straks ga je nog beweren dat we hier met een Bergman te maken hebben, uitgezonderd het controversiële stuk. Hard Candy is vooral een spannend en (na)zinderend kat en muisspel waarbij Slade vooral doorgaat waar andere makers stoppen. Zo geeft hij o.a. een meisje eens de touwtjes in handen. De verschrikkingen zijn soms gruwelijk, maar het wordt allemaal behoorlijk speels gebracht, het dient meer als entertainment dan als een poging tot karakteruitdieping of tot een hoop filosofische onzin, die de ether ingeconverseerd wordt.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Het is maar wat je vermakelijk vindt dan... ik heb me er niet mee vermaakt. Als dat de doelstelling was is het alsnog een mislukte film, misschien nog wel meer dan als het serieus is bedoeld.
Dat kan, maar of dat ligt aan het gebrek aan diepgang? De afwezigheid van spanning is voor jou waarschijnlijk het grootste probleem. Als je dat wel had gevoeld, was je waarschijnlijk niet over een gebrek aan diepgang begonnen.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Dat kan, maar of dat ligt aan het gebrek aan diepgang? De afwezigheid van spanning is voor jou waarschijnlijk het grootste probleem. Als je dat wel had gevoeld, was je waarschijnlijk niet over een gebrek aan diepgang begonnen.
Dat is gedeeltelijk waar, maar ik had gehoopt verrast te worden. En als je dan toch een controversieel onderwerp aansnijdt durf dan eens echt te prikkelen. Nu wordt het meer als effectbejag gebruikt, beetje jammer.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
Maar het is wel een serieuze film in de zin dat het om een vrij controversieel onderwerp gaat dat zonder de minste ruimte voor luchtigheid wordt belicht. Of zie ik dat fout?
Ach, wat maakt het ook uit. Een film als deze heeft geen al te diepzinnige discussie nodig, want zoals je zegt is het puur vermaak.
Ik vond de luchtigheid voornamelijk zitten in de levendige dialogen en de stilering.
Verder snap ik niet goed wat je bedoelt met controversieel. Als de film geen punt probeert te maken, kan die ook nooit leiden tot controverse.
Hando
-
- 1808 berichten
- 1434 stemmen
De film stelt zelf geen vragen, maar roept zeker wel vragen op. Er zijn bijvoorbeeld genoeg mensen die zedendeliquenten willen castreren. Deze film is een mooi uitgangspunt voor een discussie hierover.
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Precies en daar speelt deze film op een totaal verkeerde manier op in.
Maar ik wil verder niet discussieren over hoe het bedoeld is, want het gaat erom wat men er uit haalt en bij mij was dat helaas vooral ergernis.
Halcyon
-
- 9952 berichten
- 0 stemmen
Verder snap ik niet goed wat je bedoelt met controversieel. Als de film geen punt probeert te maken, kan die ook nooit leiden tot controverse.
De controverse schuilt al een beetje in het thema, maar nog meer in de uitvoering (= Klein meisje dat volledige controle heeft over een volwassen man.) Er hangt ook een seksuele spanning tussen de twee personages, iets wat wettelijk gezien uit den boze is en daarom alleen al controverse kan oproepen. De uitvoering met enkele grafisch expliciete scènes dikt die controverse alleen maar aan in mijn ogen. Maar ik heb inderdaad niet het gevoel dat Slade een statement wil maken, daarom zie ik Hard Candy in de eerste plaats als vermaak.
Denden 100 Piek
-
- 397 berichten
- 121 stemmen
Indrukwekkend en spannend filmdebuut van regisseur David Slade. Deze thriller heeft een nogal vergezocht uitgangspunt, maar het is geheel overtuigend door de dialogen en ontzettend goed spel van de twee hoofdrolspelers. De manier waarop het meisje de man probeert te breken is schokkend, maar het mooiste is eigenlijk dat je nooit echt het idee hebt dat je een simpel good vs. evil verhaal voorgeschoteld krijgt. Dankzij het prachtige spel van Ellen Page en Patrick Wilson krijg je bij beide personen gevoelens van sympathie, maar ook afschuw door wat wat ze in het verleden hebben gedaan of op dit moment aan het doen zijn. Er is geen zwart of wit bij de personages in deze film, en dat maakt het een stuk interessanter dan de gemiddelde thriller.
4 sterren.
suus020
-
- 6 berichten
- 10 stemmen
dit is echt een van de raarste films die ik ooit heb gezien. ik heb me de hele film geergerd aan de monologen van dat meisje, ze gedroeg zich iets te wijs voor haar leeftijd en haar motief was me volstrekt onduidelijk. behalve dat hij een pedofiel zou zijn (want hebben we daar echt bewijs voor gezien?) heeft hij haar toch niks gedaan? zij was degene die op het begin een en al hitsigheid was en ik heb hem daar niet op in zien gaan. ik snapte ook weinig van het hele verhaal rondom dat verdwenen meisje, wat had die er nou helemaal mee te maken? en de liefde voor zn ex vond ik ook ietwat overdreven, hij zegt op een gegeven moment tegen hayley dat als ze de politie belt hij alles zal aangeven, maar het idee dat zijn ex zou weten van zijn vuile daden (wat die ook mogen wezen) is blijkbaar genoeg voor hem om van het dak te springen. een beetje vreemd, vind ik.
maar het acteerwerk was goed.
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
Als 32 jarige afspreken met een 14 jarig meisje is toch niet normaal denk ik. Ik zou zeggen bekijk de film nogmaals, bewijzen genoeg voor zijn pedofilie.
suus020
-
- 6 berichten
- 10 stemmen
Als 32 jarige afspreken met een 14 jarig meisje is toch niet normaal denk ik. Ik zou zeggen bekijk de film nogmaals, bewijzen genoeg voor zijn pedofilie.
daar heb je wel gelijk in maar behalve dat heb ik weinig 'bewijs' gezien.
Pantoffel
-
- 226 berichten
- 1134 stemmen
daar heb je wel gelijk in maar behalve dat heb ik weinig 'bewijs' gezien.
Dan raad ik je aan de film nogmaals te bekijken
Nomak
-
- 11634 berichten
- 0 stemmen
daar heb je wel gelijk in maar behalve dat heb ik weinig 'bewijs' gezien.
Als ze in het begin chatten zegt hij dat hij over haar fantaseert en dat hij zich inbeeld hoe zij zich gaat douchen.
Het is een 14 jarig meisje, een normaal man van 32 krijgt niet zulke gedachten bij 14 jarige meisjes.
En hij was wel heel erg blij toen ze voorstelde om mee naar zijn huis te gaan. Een normaal man zou dat weigeren. Sterker nog, een normaal man zou helemaal niet afspreken met zo een jong meisje.
En dan zijn er nog de foto's in de kluis.
Hoeveel bewijs wil je eigenlijk zien? Gelukkig laten ze nog wat aan de verbeelding over en laten ze niet zien hoe hij sex heeft met kleine minderjarige meisjes.
suus020
-
- 6 berichten
- 10 stemmen
Goed, laat ik het anders zeggen. De dingen die je noemt heb ik allemaal wel gezien en zijn natuurlijk niet goed te noemen, maar wat het meisje doet vind ik gewoon vrij sterk in dit geval.
Ik vond het verhaal te vaag, de buurvrouw, het verdwenen meisje en de ex-vriendin hadden weinig toevoegende waarde (vond ik), en alles duurde zo verschikkelijk lang. Daarbij vond ik het niet spannend en met een 100 minuten durend martelspelletje kan me niet echt vermaken. Ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die het allemaal wel lekker vinden voor die jongen en dat hij krijgt wat hij verdiend, maar daarvoor vond ik de aanloop van het hele spelletje te kort waardoor ik te weinig tegen die vent had. Ik hoef ook niet perse een pedofiel echt bezig te zien om te weten dat hij fout is, maar toch heb ik de hele film meer sympathie voor die man gevoeld dan voor het meisje. Misschien was dat juist de bedoeling van de film, misschien ook niet. Misschien kan je je daarin verplaatsen, en misschien ook niet.
Wat de foto’s betreft, voor mij was het niet duidelijk wat daar nou eigenlijk op stond. Kan natuurlijk ook aan mij liggen en misschien moet ik de film inderdaad nog een keer kijken om overtuigd te raken, maar de kans is klein dat ik dat ga doen.
Fingquality
-
- 105 berichten
- 204 stemmen
Vreselijke film. Origineel concept, slechte uitvoering. Erg ongeloofwaardig allemaal. De enige reden dat ik deze film heb uitgekeken is in de hoop dat de hoofdpersoon dat wicht eens te grazen zou nemen. Helaas, dit gebeurde niet.
Ik heb me de gehele film zitten ergeren aan het meisje en voelde veel meer sympathie voor de hoofdpersoon dan voor haar. Het meisje oogde ook totaal geen 14. En jezus, wat een slap einde.
Met een betere uitwerking had dit een leuke film kunnen worden, maar dit verhaal was te ongeloofwaardig en het meisje simpelweg te irritant.
1.5*
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3282 stemmen
Wie zegt dat ze 14 is, ze liegt wel over meer dingen.
Filmkriebel
-
- 9970 berichten
- 4657 stemmen
Bah, weinig interessant.
1. Te sadistisch zonder dat er werkelijk aanleiding toe is... goedkoop! De "oog om oog, tand om tand" boodschap is een veel te makkelijk middel om pedofilie te veroordelen. Door zo te werk te gaan, vinden we Jeff sympathieker dan die arrogante "i'm so fuckin' smart" snol
2. Ook inhoudelijk zwak : er wordt nooit verteld waarom Hayley die kerel gijzelt. Werd ze zelf misbruikt? Was Donna haar vriendin? Het gebrek aan antwoorden verhindert ons om begrip voor de situatie op te brengen.
Het is een film die op het einde duidelijk een positie tegen pedofilie inneemt, maar voortdurend rond de pot draait met wat ze duidelijk willen maken, en een verkeerde aanpak kiezen. De film zou al stukken beter zijn, moest het meisje werkelijk een slachtoffer zijn ipv een minderjarige psychopate. Sorry mensen, 1*
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Wat een negatieve reakties allemaal. Mensen, het is film!! Met de realiteit heeft dit niets te maken, net zoals een droom met de realiteit iets te maken heeft. Wat nemen jullie toch alles serieus, zeg. Hebben jullie nu helemaal geen fantasie? Moet dan alles realistisch uitgebeeld worden? 
Mijn advies; ga overdag in het park zitten en naar de eendjes kijken als alles zo realistisch moet ogen.
Filmkriebel
-
- 9970 berichten
- 4657 stemmen
Dat weet ik ook wel dat het film is en geen realiteit. Trouwens heb Casino Royale bvb een 4,5 gegeven. Je kunt me dus zoiets niet gaan verwijten.
Hier gaat het eerder om de logica. Ik vond dat er enkele belangrijke elementen ontbraken om de film op een iets hoger niveau te tillen. Denk dat m'n punt wel duidelijk genoeg is.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Dat weet ik ook wel dat het film is en geen realiteit. Trouwens heb Casino Royale bvb een 4,5 gegeven. Je kunt me dus zoiets niet gaan verwijten.
Hier gaat het eerder om de logica. Ik vond dat er enkele belangrijke elementen ontbraken om de film op een iets hoger niveau te tillen. Denk dat m'n punt wel duidelijk genoeg is.
Zeer duidelijk. Deze film is gewoon niet jouw ding.
btw De vergelijking met "Casino Royale" is wel erg ver gezocht. Die behoort toch wel tot een heel ander genre.
Bekijk ook

Kirschblüten - Hanami
Drama / Romantiek, 2008
51 reacties

Ennio
Documentaire / Muziek, 2021
32 reacties

Black Swan
Horror / Drama, 2010
2.113 reacties

Das Experiment
Drama / Thriller, 2001
775 reacties

An American Crime
Biografie / Misdaad, 2007
183 reacties

Klass
Drama, 2007
291 reacties
Gerelateerde tags
zelfmoordverkrachtingage differencefotograaficeshowermenaceliggenpedofiliemanipulationbedroomsadismeelectric shockcoffee shopcastratiekrankzinnigheidburgerwachtsociopathbedrogbuurmantienermeisjecryingmartelensadistpedophilecrueltyoudere man jongere vrouw relatiegerechtigheiddrinkenrooftopheld captivegeestesziektethreatsexual torturescreamingelectrical torture childhood sexual abusephoto studio verbal abuse
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








