The Cave (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Bruce Hunt
met Kieran Darcy-Smith, Cole Hauser en Piper Perabo

Diep in het Roemeense woud stuit een groep wetenschappers op een klooster uit de 13e eeuw. Het klooster is gebouwd op een ingang van een gigantisch ondergronds grotten complex. Als ze daarna vermist worden, gaat een team duikexperts op onderzoek uit om uit te zoeken wat er met ze gebeurd is. Terwijl zij daar werken, stort de grot in waardoor ze vast komen te zitten. Alsof dat nog niet erg genoeg is, blijken er ook nog een aantal bloeddorstige wezens in de grot aanwezig te zijn...

avatar van Zymovie
Gekocht voor 5 euro in media markt, dacht ziet er nog wel leuk uit, maar stelde me wel dik teleur (zoals bij de meesten hier )

ninoboy1
Brol...

Rianneke_Dan schreef:
Ik vond er toch ook echt niet veel aan.
Totaal niet eng, verhaal was zwak, acteren ging nog wel.
Maar zoals sommige al zeggen The Descent is echt beter dan deze film.
Ook vond ik het 'monster' niet eng, het deed me eigenlijk echt weinig.
De sfeer was dan nog wel goed opzich, maar dat kan niet op tegen de rest van deze hele matige film.

Als je het commentaar bij The Descent weer leest, begin ik steeds minder te snappen van al dat commentaar geven hier. Die film heeft ook maar een magere 4 gekregen.

avatar van Lexcoaster
Totaal niet geloofwaardig, doch wel vermakelijke Hollywoodflick. De film heeft spannende momenten, maar daardaot je je totaal niet indentificeert met de hoofdpersonen, boeit het je nooit. De film zal me niet bijblijven, maar heeft me wel anderhalf uur vermaakt.

avatar van Zandadder
Flutfilm. The Descent is in alle opzichten veel beter!

avatar van ;)
;)
best een fijne avond film.
wat ik wel een goed idee vond is dat ze de beesten niet te lang in beeld hielden en ze gewoon een hit en run lieten doen.
op deze manier blijven de wezens boeien en vervelen ze niet.

Chloe Moretz
Slechte film!

2 stars

avatar van MNV2
Tenenkrommend slechte film die nergens spannend word. The Descent is op alle vlakken spannender, beter en enger...

avatar van witboek
Zymovie schreef:

Media markt is niet echt een plaats om goede films te kopen

avatar van jeroentjuhhhhh
Vrij weinig aan.
De vergelijking is natuurlijk makkelijk gemaakt met The descent, helaas kan deze daar bij lange na niet aan tippen.
Wel zitten er mooie beelden en zijn er enkele prachtig gefilmde scenes maar daar houd het dan ook mee op.
Naar het einde toe word het steeds slechter, eigenlijk vanaf het moment dat het monster in beeld kwam was het over voor mij, zag er niet uit en haalt je volledig uit de film, geen spanning en geen gore = niet geslaagd.
Erg jammer maar naast de omgeving en af en toe een 'leuke' scene is er niks goeds aan te verkennen.

2* zonde.

avatar van Lennert
In vergelijking met het superieure The Descent steekt deze film nogal bleek af. Zonde ergens, want er zaten een aantal goede punten in. De cast is voor de helft goed gekozen, de creature effects waren erg overtuigend (op de CGI na dan) en de achtergronden waren zeer mooi gemaakt. Wat het meeste dwars zat was het script, als dat hele virus/mutatie verhaal eruit was gelaten en men gewoon had gekozen voor een doorgeevolueerde soort, dan was dat een mooie vorm van realisme geweest. Nu is het vooral vreemd fantasy gedoe, wat compleet niet past bij de redelijk realistische setting waar de film plaats vind.

Oh, en degene die de plotwending op het einde heeft verzonnen verdient een goeie bitchslap.

avatar van Zizzo
ik heb hier erg van genoten. het is een horror/thriller, maar met een SF ondertoon. erg lekkere sfeer met een goed verhaal. ik vergelijk deze altijd met "the decent", en deze is vele malen beter. cast is niet interesant maar de special effects en sfeer doen deze film zeker goed. de moete waard om eens te gaan zien.

avatar van GoldFinch
toen ik de comments las, dacht ik weer een crap horror te zien.
Ik verwachtte dus vrij weinig van de film, maar de film viel me reuze mee. Zo slecht was hij nog niet eens. Het einde is volgens de meerderheid slecht en jammer. Ik vond het juist wel wat toevoegen aan de film.

3 sterren

avatar van paul83
witboek schreef:

Media markt is niet echt een plaats om goede films te kopen

?

Moet zeggen dat ik de allover rating een beetje aan de lage kant vind prima the Descent was beter, maar alles bij elkaar was t acteerwerk te doen. de special effects prima. de beelden ook beter dan gemiddeld en de spanning zat er ook goed in. Knapte een beetje op t eind af.....weer een deel 2 ?? Maar ja dat gaat tegenwoordig bijna bij elke film zo.
Ik wilde eigenlijk een 3 geven maar aangezien hij in mijn ogen een beetje onterecht laag stong heb ik m opgewaardeerd tot 3,5

avatar van Donkerwoud
Schitterende sets en degelijke creature designs in een wat voorspelbare en routineus uitgewerkte claustrofobische horror. Helaas zijn de karakters wel erg eendimensionaal.

ajacied4life
Dacht hey leuk deze lijkt op the descent, helaas wel stukken minder maar toch vond ik ook deze film vrij geslaagd.

Lekker spanning, geweldige plek voor films zo in een grot, goede special effects & een leuk einde.

avatar van PsychoTiger
Saahaai

avatar van 606
Ik vond het een mooi gemaakte en spannende film
Acteren was ook oke en er was een open einde.

3,5 ster

avatar van PascaL
Wel verrassend op zich.. kon deze beter kijken dan the descent..

avatar van kirk douglas
begon nog vrij goed maar op een gegeven moment is er echt niks meer aan.
naar het einde toe wordt het aftellen van de minuten.

Pff..kon mijn aandacht helaas niet bij deze film houden..Wazig filmwerk, voorspelbaar en dat Action Man hoofdpersonage maakt het er ook niet beter op. En dan overleeft die t ook nog..

2 sterren

avatar van m1701
VOnd het een zeer aangename film
Het keek lekker weg. Alleen vond ik de wezens een beetje jammer had gehoopt dat ze wat meer op de mens zouden lijken, waardoor het iets geloofwaardiger was.

Maar de film zelf vond ik erg goed! Vond em minder eng dan The Descent. Ben benieuwd naar het vervolg

avatar van luuk1988
606 schreef:
Ik vond het een mooi gemaakte en spannende film
Acteren was ook oke en er was een open einde.

3,5 ster

Bedankt !

avatar van JulesTMNT
Niet zo geweldig dit.

Weinig tot geen spanning, de monsters overtuigen niet zo en de personages zijn zo bordkarton dat ik soms moeite had enkelen uit elkaar te houden.

Kan er verder weinig van zeggen: alles is matig, maar nog wel kijkbaar met een paar spaarzame vermakelijke momentjes. Een 5.

avatar van DonPeliculón
Bij deze film kwam ik terecht terwijl ik uitzocht waar Eddy Cibrian (Cardoza in CSI Miami) nog
meer in speelde. De trailer vond ik best goed, dus ik besloot de film te gaan kijken.

Hij viel behoorlijk tegen. Het verhaal is redelijk standaard, op het veranderen in een monster als je een parasiet in je bloed had gekregen na. Het acteerwerk was ook niet geweldig, nooit voelde ik me echt verbonden met de personages. Voor een film die poogt spannend te zijn heb ik hem ook redelijk relaxt bekeken.

Toch zaten er wel een aantal aardige scènes. De eerste paar aanvallen van de beesten zijn nog redelijk verrassend en de scène waarin Charlie aan een touw langs de rotswand hangt was ook best goed. Doordat de film ook echt in een grot opgenomen is komt de omgeving wel geloofwaardig over, zeker een pluspunt.

Het einde zorgt ervoor dat een sequel nog mogelijk is, al zijn we inmiddels alweer zes jaar verder. Het lijkt me dan ook niet logisch dat er een tweede deel komt, ook al omdat de film niet geweldig is ontvangen.

Omdat ik me wel vermaakt heb krijgt de film een krappe voldoende. Het is echter geen aanrader.

avatar van Banjo
ik twijfel of ik deze film al heb gezien... dat groepje onderzoekers zijn dat amerikanen?
en speelt hier een man in die langzaam gek word?

avatar van Tup&Joep
Helemaal geen slechte horror. Ik heb mij tenminste niet verveeld. Beter dan The Descent. Hier zag je tenminste nog wat!

avatar van Uzza_Sparta
een zeer slechte rip-off van The Descent.

deze film was geregisseerd door Bruce Hunt, maar het verbaasd mij dus niet dat hij verder geen films heeft gemaakt. Hier in nederland ging deze film direct op dvd en in veel andere landen kwam die ook niet uit in de bioscoop.

er waren zelfs momenten in deze film dat je ziet hoe Bruce Hunt gewoon scenes uit andere films had gejat om dan opnieuw in zijn film te zetten. echt belachelijk, maar zelfs dat is niet zo belachelijk , of zelfs triest, als je ziet dat ongeveer tien mensen hier op MM op deze film hebben gestemd en een 5 gegeven!!

avatar van Redlop
Een geheel bij elkaar geplagieerde B-film. Zelfs de score is gejat. Op een gegeven moment hoorde ik:

TUMB pok pok pok THUMB THUMB pok pok pok THUMB. Waar kennen we dat ook alweer van... o ja.

Verderop nog wat griezelige geluiden die erg veel leken op het begin van Moviemeter Contest 154 .