The Cave (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Bruce Hunt
met Kieran Darcy-Smith, Cole Hauser en Piper Perabo

Diep in het Roemeense woud stuit een groep wetenschappers op een klooster uit de 13e eeuw. Het klooster is gebouwd op een ingang van een gigantisch ondergronds grotten complex. Als ze daarna vermist worden, gaat een team duikexperts op onderzoek uit om uit te zoeken wat er met ze gebeurd is. Terwijl zij daar werken, stort de grot in waardoor ze vast komen te zitten. Alsof dat nog niet erg genoeg is, blijken er ook nog een aantal bloeddorstige wezens in de grot aanwezig te zijn...

Beetje "The Descent" style idd, deze was wel oke, ik heb me niet echt geërgerd aan deze film.

mensen praten over beetje hetzelfde als de "The Descent" is ook wel zo maar ik vind deze toch wat spannender daarom een 3.

Ik heb deze film nog niet gezien, maar als ik het zo lees, lijkt hij erg op "The Descent". Dus een reden om te kijken!!

Slechte film. Als je The Descent hebt gezien, is dit een slap aftreksel. Krijgt van mij een 1,5.

CHINCHI : Een film waarmee je je avond probeer te vullen uit verveling is een saaie film. De film is veel te zwak en de spanning is er niet, het verhaal is zwak, maar blijkbaar is dat jouw eerste film in je leven. Anders was je iets beters gewoon. Ik zie echt niet wanneer je vastgergroefd was aan uw zetel, Of iets boeiends voorkwam en het verhaal klopt langs geen kanten. Bekijk alle goeie thrillers eens en leert genieten van goeie actie, verhaal, spanning en avontuur en liefde...

dan heb je niet goed gelezen.
Ik zeg dat het goed is voor een avond te vullen zonder dat hij saai wordt. Lezen is blijkbaar moeilijk voor je.

Tja de uitspraak dat dit mijn eerste film zou zijn is dom gelul ga ik dan ook niet verder op in.

Dat Jij deze film bar slecht vind wil niet zeggen dat anderen zich niet goed ermee kunnen amuseren.
Verder vind ik je reactie zeer puber achtig en blijkt maar weer dat alles wat jij goed vind anderen ook goed moeten vinden en alles wat jij slecht vind.........vul maar in

Chinchi : ik heb heel goed gelezen, leer wat beter schrijven. Het is niet dat niemand deze mag zien of mijn mening moet volgen. Daar gaat het niet om. Maar maak de andere mensen niets wijs. Het verhaal is een mengeling van al die vorige thrillers en horrors zoals aliens, descent, enz... We zitten al in 2006 en de special effecten van deze film is hetzelfde als "Alien" (1979). De acteurs zijn twederangsacteurs. De film bleef max 2 weken draaien in de "Kinepolis" met een lege zaal. Maak de mensen niets wijs want ze hebben ook graag eens dat de waarheid gezegd wordt. De waarheid en persoonlijke smaak zijn verschillende zaken. Blijk baar wist je dat ni en je bent snel op je teentjes getrapt!!! Veel kijk plezier nog

Ik vind het best een leuke film als je hem gaat kijken zonder hoge verwachtingen. Er zitten idd wel een aantal dingen in waarvan je denkt "ja hoor" zoals het praten onder water. Maarja, technologie in films he B)

@cinfiel even je stukjes neerzetten waaruit blijkt dat je niet goed leest
Een film waarmee je je avond probeer te vullen uit verveling is een saaie film--->heb ik niet gezegd
De film is veel te zwak en de spanning is er niet, het verhaal is zwak,--->je zet het neer als feit.....maar dit is jou mening....

volgend stuk slaat ook helemaal de plank mis... ik wil niet beweren filmkenner te zijn maar niet iedereen steld superhoge eisen om zich te amuseren met een film.

verder maak ik mensen niets wijs. Ik vertel alleen dat ik me er een avond goed mee geamuseerd heb

op mijn teentjes ben ik niet getrapt maar houd er niet van als mensen niet goed lezen en oordelen over iemand die het niet met ze eens is

avatar van Slater
Een slechte film kan inderdaad wel amuserend zijn. Heb hem nog niet gezien, maar deze film lijkt me eigenlijk veel leuker dan "The Descent". Uit de trailer leken de beesten een betje uit die van "Pitch Black"?

@ Chinchi:
Je hebt niets verstaan aan wat ik schreef:
Het gaat niet om de zin "Een film waarmee je je avond probeer te vullen uit verveling is een saaie film"
Niemand heeft gezegd dat je dat schreef.
Ik schreef op dat jij net hebt bewezen dat deze film saai is juist omdat je je een avond ermee probeert te vullen.
Een goede film doet gewoon je avond snel voorbijvliegen.

Maar eigenlijk gaat het om het verhaal.
Het verhaal is een mengeling van al die vorige grote thrillers en horrors zoals aliens, descent, enz... We zitten al in 2006 en de special effecten van deze film is hetzelfde als "Aliens" (1979). Valt dus niet te vergelijken "the Cave" is van (2005).

De acteurs zijn twederangsacteurs. De film bleef maximaal 2 weken draaien in de "Kinepolis" met een lege zaal of misschien hier en daar een toeschouwer die zijn avond met deze vuilnis heeft kunnen vullen.

Ik heb het totaal niet op Horrors maar vond deze toch redlijk boeiend. Ik keek hem om 3 uur s'nachts en viel niet in slaap en dat is al heel wat:) 3*

Ik heb hem gezien, vond het wel op The Descent lijken, maar ik vond het een leuke film om naar te kijken.

geef mij maar the descent dan

Niet echt spannend ofzo.
had teveel weg van the descent.

avatar van james_cameron
Lijkt qua opzet misschien een beetje op The Descent, qua uitwerking en kwaliteit zeker niet. Begint nog vrij goed, maar halverwege gaan logica, spanning en opbouw voorgoed het raam uit. Matig akteerwerk, monsters die teveel lijken op die uit andere (betere) films als Aliens en Pitch Black en een belachelijk einde doen het geheel uiteindelijk nodeloos de das om. Hier had meer ingezeten, zeker gezien de spooky setting en de redelijk spannende aanzet.

avatar van johanm3
@ cine-fiel

Als jij alleen maar verwacht dat er nog originele films uitkomen, dan zul je waarschijnlijk weinig films kijken nog.

Met the cave heb ik me redelijk vermaakt. Het is absoluut geen goede film. Daar is het verhaal te standaard voor en gebeuren er geen verrassende dingen. 2,5*

Of ik mijn avond nou met een slechte film of met een goede film vul, het komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Je hebt je avond gevuld met "een" film.

Dat jij deze film ontzettend slecht vind is jouw mening en die respecteren we. Respecteer jij ook andermans meningen aub. Niet elke smaak is het zelfde.

Ik vond hem minder slecht dan the Descent. Een stuk spannender ook naar mijn mening maar meningen verschillen he:)

DrexlR.M.
heb hem net zitten kijken en vond hem wel stoer maar the descent had net even wat meer spannig *meer claustrophobische gevoelens* deze had dat minder maar verwacht wel een vervolg

Ik zeg het niet snel maar vond dit toch echt een beetje zonde van mijn tijd. Ik heb zelfs doorgespoeld wat ik anders nooit doe. Mijn complimenten echter voor de decors. Dat zag er wel mooi uit zo nu en dan maar ik vond hele film zo ongeloofwaardig en totaal niet eng of spannend. The Descent had die spanning voor mij veel meer. En wat daar gebeurde vond ik ook veel aannemelijker dan de creaties die hier geschept werden. Mijn hemel zeg. Horror/thriller mag de term niet zijn. Ik vond het af en toe zelfs een beetje lachwekkend maar goed. Zoals ik al eerder las bij deze film, smaken verschillen nu eenmaal

Aan johanm3

Ik verwacht niet alleen maar originele films en ja originele en heel goeie films bestaan zeker nog.
Dus ik heb al veel originele films gezien en er zullen nog veel goeie films uitkomen in alle genres!!

Deze was een tijdverspilling en heb deze doorgespoeld om niet in slaap te moeten vallen.
Dus ik kon mijn avond daar niet mee vullen het was te slecht. De film is echt heel slecht in zijn genre, zeker in deze tijden!!

Ik geef mijn eerlijke en duidelijke mening over deze film en ik respecteer andere meningen ook. Respecteer dan deze mening ook.

avatar van V
V
Die discussie hierboven

Goed, over de film:

The Cave, het begin is al belabberd. Zogenaamd mysterieus, onlogisch, en bar slechte special effects.

In het heden wordt het er niet beter op. Professortje ontdekt wat en roept via de webcam (so 2005) HET grottenduikteam van de wereld op. Hup, naar Roemenië. Een groep stoere heren en dames, waarvan er niet één een normale zin uit z'n bek kan krijgen. Maar niet alleen het acteerwerk is te slecht voor woorden. De 'he was our friend too'-bagger die ze uit moeten kramen komt je na een kwartier ook wel de strot uit.

De 'bloeddorstige wezens' zien er echt niet uit. Van dichtbij slappe aftreksels van Alien. In actie compleet debiel, met special effects uit de oudheid. Die wezens gebruiken zelfs vleugels om te zwemmen.

Omdat ik nog veel slechter heb gezien 1*

moviemartijn
Ik vond de monsters best goed,
maar voor de rest saaie film, dat onderwatergedoe is moeilijk te volgen en vooral het einde is slecht

avatar van Idol
vergeleken met the descent is deze wel wat minder!
maar het was best een ok film, soms onduidelijk om te volgen maar voor de rest best ok.

en als de descent er niet was geweest was deze misschien nog beter geweest

aimane
was best wel mooi

avatar van Jonkster
3 bier, enkele vrienden, bijdehand commentaar en deze film is een mogelijke combinatie om 1,5 uur door te brengen.

Tja wat kan je verwachten van zoiets. Een typische 13 in een dozijn film vol clichés. In bovenstaande combinatie vermaak ik me wel maar de film heeft verder niet echt toegevoegde waarde. 1,5*

vandaag gekeken
vond het begin erg rommelig
ze gingen een groep wetenschappers zoeken maar als ze een schoen tegenkomen zijn ze verbaasd dat er al anderen zijn geweest, dus ik snapte het even niet meer,

verder vond ik het een best spannende film, er zijn spannendere maar vind dit geen geldverspilling

avatar van TheRisingSun
Aardige horror. Geen topper uiteraard, maar doordat ik de meeste acteurs kende en wel kan waarderen kon ik ook de film wel waarderen. Het is allemaal misschien niet even duidelijk in beeld gebracht, maar toch zit er wel spanning in. Heb me wel vermaakt.

3 sterren

avatar van newG
bah, hier verwachtte ik veel van... tevergeeft

Personages zijn slecht uitgewerkt, script lijkt meer op een improvisatieshow dan iets anders... spanning was onbestaande en het einde vind ik ook meer dom, om maar niet te spreken over het begin. Echt een zwaar gemistte kans in mijn ogen

avatar van Escobar
Best een aardige film zeker het kijken waard als je horror/thriller houd. Wat ik weer een beetje vaag vond is dat ze zeiden dat het duik team 1 familie was nou ze deden niks anders dan ruzie maken maar ja dat gebeurd ook in een hoop families das waar
Ze namen ook wel heel makkelijk afschijt van hun makkers en dat voor familie.
Voor de rest zeker een * 2.5 geen top maar zeker het kijken waard.
Ook de wezens zagen er aardig uit