The Cave (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Bruce Hunt
met Kieran Darcy-Smith, Cole Hauser en Piper Perabo

Diep in het Roemeense woud stuit een groep wetenschappers op een klooster uit de 13e eeuw. Het klooster is gebouwd op een ingang van een gigantisch ondergronds grotten complex. Als ze daarna vermist worden, gaat een team duikexperts op onderzoek uit om uit te zoeken wat er met ze gebeurd is. Terwijl zij daar werken, stort de grot in waardoor ze vast komen te zitten. Alsof dat nog niet erg genoeg is, blijken er ook nog een aantal bloeddorstige wezens in de grot aanwezig te zijn...

avatar van Rianneke_Dan
Ik vond er toch ook echt niet veel aan.
Totaal niet eng, verhaal was zwak, acteren ging nog wel.
Maar zoals sommige al zeggen The Descent is echt beter dan deze film.
Ook vond ik het 'monster' niet eng, het deed me eigenlijk echt weinig.
De sfeer was dan nog wel goed opzich, maar dat kan niet op tegen de rest van deze hele matige film.

avatar van Linn
The descent is inderdaad veel beter als deze film. Ik vond deze film nergens echt spannend worden. En op sommige momenten uitermate saai. Het monster in de grot ziet er absoluut niet goed en zelfs nep uit. Het kon mij verder ook totaal niet schelen dat de hoofdpersonen erdoor vermoord werden. Want de karakters in deze film zijn ook de moeite niet waard en je weet ook maar weinig over hen in deze film

Al met al een 1,5* voor een lekkere constante duistere sfeer meer niet.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zeer tegenvallend. Weinig tot geen verhaal, spanning, creativiteit, gore en amusement. Wat moet je nou hiermee? Hij kijkt redelijk weg maar het is niet een film waar je nog eens aan terug denkt.

avatar van Lexcoaster
Totaal niet geloofwaardig, doch wel vermakelijke Hollywoodflick. De film heeft spannende momenten, maar daardaot je je totaal niet indentificeert met de hoofdpersonen, boeit het je nooit. De film zal me niet bijblijven, maar heeft me wel anderhalf uur vermaakt.

avatar van jeroentjuhhhhh
Vrij weinig aan.
De vergelijking is natuurlijk makkelijk gemaakt met The descent, helaas kan deze daar bij lange na niet aan tippen.
Wel zitten er mooie beelden en zijn er enkele prachtig gefilmde scenes maar daar houd het dan ook mee op.
Naar het einde toe word het steeds slechter, eigenlijk vanaf het moment dat het monster in beeld kwam was het over voor mij, zag er niet uit en haalt je volledig uit de film, geen spanning en geen gore = niet geslaagd.
Erg jammer maar naast de omgeving en af en toe een 'leuke' scene is er niks goeds aan te verkennen.

2* zonde.

avatar van Lennert
In vergelijking met het superieure The Descent steekt deze film nogal bleek af. Zonde ergens, want er zaten een aantal goede punten in. De cast is voor de helft goed gekozen, de creature effects waren erg overtuigend (op de CGI na dan) en de achtergronden waren zeer mooi gemaakt. Wat het meeste dwars zat was het script, als dat hele virus/mutatie verhaal eruit was gelaten en men gewoon had gekozen voor een doorgeevolueerde soort, dan was dat een mooie vorm van realisme geweest. Nu is het vooral vreemd fantasy gedoe, wat compleet niet past bij de redelijk realistische setting waar de film plaats vind.

Oh, en degene die de plotwending op het einde heeft verzonnen verdient een goeie bitchslap.

avatar van GoldFinch
toen ik de comments las, dacht ik weer een crap horror te zien.
Ik verwachtte dus vrij weinig van de film, maar de film viel me reuze mee. Zo slecht was hij nog niet eens. Het einde is volgens de meerderheid slecht en jammer. Ik vond het juist wel wat toevoegen aan de film.

3 sterren

avatar van Donkerwoud
Schitterende sets en degelijke creature designs in een wat voorspelbare en routineus uitgewerkte claustrofobische horror. Helaas zijn de karakters wel erg eendimensionaal.

avatar van 606
Ik vond het een mooi gemaakte en spannende film
Acteren was ook oke en er was een open einde.

3,5 ster

avatar van JulesTMNT
Niet zo geweldig dit.

Weinig tot geen spanning, de monsters overtuigen niet zo en de personages zijn zo bordkarton dat ik soms moeite had enkelen uit elkaar te houden.

Kan er verder weinig van zeggen: alles is matig, maar nog wel kijkbaar met een paar spaarzame vermakelijke momentjes. Een 5.

avatar van DonPeliculón
Bij deze film kwam ik terecht terwijl ik uitzocht waar Eddy Cibrian (Cardoza in CSI Miami) nog
meer in speelde. De trailer vond ik best goed, dus ik besloot de film te gaan kijken.

Hij viel behoorlijk tegen. Het verhaal is redelijk standaard, op het veranderen in een monster als je een parasiet in je bloed had gekregen na. Het acteerwerk was ook niet geweldig, nooit voelde ik me echt verbonden met de personages. Voor een film die poogt spannend te zijn heb ik hem ook redelijk relaxt bekeken.

Toch zaten er wel een aantal aardige scènes. De eerste paar aanvallen van de beesten zijn nog redelijk verrassend en de scène waarin Charlie aan een touw langs de rotswand hangt was ook best goed. Doordat de film ook echt in een grot opgenomen is komt de omgeving wel geloofwaardig over, zeker een pluspunt.

Het einde zorgt ervoor dat een sequel nog mogelijk is, al zijn we inmiddels alweer zes jaar verder. Het lijkt me dan ook niet logisch dat er een tweede deel komt, ook al omdat de film niet geweldig is ontvangen.

Omdat ik me wel vermaakt heb krijgt de film een krappe voldoende. Het is echter geen aanrader.

avatar van Dennissssss
Ik snap de vrij lage waardering voor deze film niet. Veel beter dan Sanctum (beetje vergelijkbaar) deze film. Spannend, niet overdreven, best wel verrassend eigenlijk.

avatar van RuudC
Beduidend minder dan The Descent, maar slechts een fractie beter dan WithIn. En eigenlijk begon het helemaal niet verkeerd. De locaties zagen er verzorgd uit, de cast was helemaal niet verkeerd, ondanks een groot aantal onbekende acteurs. Dat het groepje duikers vervolgens een reeks acties plant en uitvoert die totaal tegen alle logica in druist, is tot daar aan toe. Al overleef je twaalf uur grotduiken nooit en in je eentje een onderwatergrot verkennen over een lengte van een paar kilometer is vragen om problemen.

The Cave is tot ongeveer de helft nog redelijk vermakelijk, daarna gaat het mis. Vanaf dat moment is vermoedelijk de scriptschrijver ontslagen. Vanaf dat moment heeft het grottenstelsel een toegankelijkheid van een gigantisch winkelcentrum. Echt claustrofibisch voelde de film al niet aan, maar Bruce Hunt lijkt dit sfeerelement gewoon te willen mijden. Onbegrijpelijk! Zodra de onderzoekers er achter komen dat de zaken niets pluis zijn, rennen ze voornamelijk willekeurige kanten op (om elkaar vervolgens op andere plaatsen tegen te komen. Volstrekt normaal natuurlijk in zo’n gigantische grot). Het grootste probleem is eigenlijk gewoon de totale afwezigheid van spanning. Wanneer mensen gegrepen worden, verdwijnen ze onder water of worden ze een gangetje in getrokken. Krijg je de monsters wel te zien? Ja, maar tegen die tijd is de film al bijna afgelopen. De afschuwelijke monster blijken enorm kwetsbaar te zijn. Bij de minste tegenstand vallen ze bij bosjes neer. Het eerste gedode monster was nog het leukst, die was letterlijk licht ontvlambaar. Maar wat waren het nou? Door parasieten gemuteerde mensen? Net als WithIn een complete kulverklaring. Het gaat nergens heen, maar het vreemdste is nog wel het einde. als iemand met zijn vingers knipt en vervolgens zitten de overgebleven onderzoekers op een terrasje. Snel vergeten dus.

avatar van otherfool
RuudC schreef:

Vond ik ook. De eerste helft zit vol mooie locaties en redelijke karakters maar als het spannend en intens moet worden gebeurt het tegenovergestelde: niet goed uitgewerkt, onnozel en zelfs een tikkeltje saai. Gemiste kans, kan niet in de schaduw staan van het superieure Descent.

2*.

avatar van rep_robert
Grappig dat iedereen hetzelfde ervaart met deze matige film. Het begin is leuk en laat vooral ook de prachtige beelden van de ondergrondse grotten spreken. Eenmaal vast gekomen onder de grond gaat het snel bergafwaarts met de film. De parasieten zijn vervelend en worden naarmate het einde in zicht komt steeds meer onuitstaanbaar, hetzelfde geldt voor de personages waar je maar geen band mee kan creëren. Het einde op het terrasje (wtf ) slaat nergens op en is een afsluiter die past bij het laatste uur van de film.

2,0* voor het eerste half uur.

avatar van K. V.
Na wat problemen met de disk is het dan toch gelukt om hem volledig te bekijken. Tja, dit is toch wel het mindere broertje van The Descent. De nadruk lag hier toch iets meer op de special effects en minder op de schrikeffecten. Jammer de de special effects dan ook niet zo waw waren.
De cast was niet slecht.
De film duurt een anderhalf uur, maar meer moest het ook niet zijn.
Al bij al niet slecht, maar een topper is het ook niet geworden, daarvoor is hij toch niet spannend genoeg.

Deze Horror / Thriller film is min of meer een combinatie van de films "The Descent (2005)" en "Sanctum (2011)", maar dan met het verschil dat die films beter en leuker zijn.

Het verhaal (team van duikexperts dat vast komt te zitten in een eeuwenoud ondergronds grottencomplex in Roemenië en daarbij een uitweg moet zien te vinden, waarbij er ook nog eens op hun gejaagd wordt door bloeddorstige wezens) weet opzicht nog wel te vermaken en de opnames in het gigantisch ondergronds grottencomplex (waar het verhaal zich grotendeels afspeelt) zagen er nog wel aardig uit en zorgen ook voor sfeer (inderdaad o.a. claustrofobisch), maar boeiend of spannend wordt het helaas nergens en een klik met de verschillende personen uit het team van duikexperts, had ik eigenlijk ook niet, hoewel ik de vrouwen Dr. Kathryn Jennings (gespeeld door Lena Headey) en Charlie (gespeeld door Piper Perabo) nog wel leuk vond om naar te kijken en de laatste kon ook nog goed klimmen (kost uiteindelijk wel haar leven) en ze stond ook haar mannetje (zo weet zij een bloeddorstig wezen te doden middels verbranding).

Het verhaal heeft ook een standaard clichématig en voorspelbaar verloop, waarbij het team van duikexperts natuurlijk één voor één gedood worden door de bloeddorstige wezens (die ook kunnen vliegen) in het grottencomplex. Het einde was best aardig maar zeker ook clichématig en het biedt ook een mogelijkheid tot een vervolg, dat er tot heden (de film is inmiddels al ruim 10 jaar oud) nog niet is gekomen. De bloeddorstige wezens waren opzicht wel interessant en zagen er ook aardig uit, maar ze werden wel slecht in beeld gebracht, waardoor je ze eigenlijk nooit echt goed kon bekijken.

Hoewel ik geen klik had met de personages in het verhaal, deden ze het wel nog verdienstelijk en dan vooral de drie hoofdrolspelers (waarvan twee het uiteindelijke overleven en eentje daarvan is besmet met een parasiet en muteert), te weten Cole Hauser (in de rol van Jack McAllister, die de leiding heeft over het team van duikexperts), Eddie Cibrian (in de rol van Tyler McAllister, die de broer is van Jack McAllister en het niet altijd eens is met zijn beslissingen) en de al eerder genoemde Lena Headey (in de rol van wetenschapster Dr. Kathryn Jennings). Overigens deed Morris Chestnut (in de rol van Top Buchanan) het ook nog wel verdienstelijk.

Al met al is dit niet meer dan een vermakelijke Horror / Thriller film om eens gezien te hebben (duurt met circa 90 minuten ook niet lang en het tempo is best hoog en er gebeurt ook genoeg), maar meer zeker ook niet, want daarvoor ontbrak het toch aan echte spanning.

Lastig.

Als avonturenfilm, weinig op af te dingen. Geweldige locatie waar graag gebruik van gemaakt wordt. Grootse grotten, veel water, ijs, vuur ... een soort van ondergronds paradijs dat perfect dienst doet als pretpark voor deze film.

Maar het is eigenlijk een horrorfilm en als creature flick is het echt een stuk minder. Het monster ziet er belabberd uit, een goedkope Giger-clone die maar weinig indruk weet te maken. De personages zelf zijn ook niet al te boeiend, waardoor het maar lastig meevoelen is met de crew.

Toch blijft de film wel interessant, al moet je dan zelf de monsters tussendoor maar een beetje censureren. De setting blijf intrigeren en het blijft boeien, al is het laatste half uur duidelijk het minste deel van de film.

Vond het op zich nog wel oké, maar ik hou dan ook wel van dit soort grot-films. De link met The Descent is snel gemaakt, maar als horrorfilm staat die wel op een totaal ander niveau. The Cave is beter als avonturenfilm, maar zet daar jammer genoeg wat te weinig op in.

avatar van knusse stoel
Velen hebben twijfel over deze film, ook "Onderhond" vindt het lastig om een oordeel te vellen. Hij zit meer met het probleem, is het een avonturenfilm of een horror? Voor ons was het een beetje een mix van beiden en dan niet erg sterk gebracht. Wel een fantastisch decor! Het spel van de acteurs had iets sterker gekund en het verhaal had men mooier uit kunnen werken. De mormels die in de film voor griezel spelen, zijn redelijk maar het had ook mooier gekund. Vooral tegenwoordig met computers kan je neerzetten wat je wilt. Toch viel het ruim anderhalf uur kijken naar deze prent wel te doen en er was genoeg te beleven in deze film.
We doen het rustig aan met een 7-!

avatar van Shadowed
Niet heel briljant.

Uiteindelijk is dit gewoon een voorbeeld van een film die weleens op RTL7 kan passeren. Duidelijk niet de beste horrorfilm, maar wel eentje waar duidelijk wat budget in is gegaan en vooral voor wat lomp vermaak lijkt te dienen hier.

Het duurt niet al te lang voordat de horrorfilm ook echt begint. Alhoewel de wezentjes nog niet volop in beeld komen en nooit echt heel goed in beeld komen (wat ook goed is, ze zagen er simpelweg niet uit) verveelt de film niet al te snel.

Een paar redelijk bekende gezichten, maar veel tijd krijgen ze niet om zich te bewijzen. Je kan niet zeggen dat de film bloedstollend spannend was, maar het tempo ligt toch wel hoog en saai is het nergens. Daarvoor gebeurd er eigenlijk gewoon heel veel, waardoor je niet snel kan zeggen dat het saai is.

Echter weet de film nooit te knallen met een interessante setting en een redelijk verhaal en redelijke cast. Je kan hier een spannende film mee maken, maar Hunt pakt het wat te bombastisch aan uiteindelijk waardoor het meer een chaotische indruk maakt dan een spannende.

Bovendien moet je hier veel meer mee kunnen doen dan zo'n standaard verhaal af te leveren uiteindelijk. Maar als vermaak zit je niet echt bepaald verkeerd. Je bent er redelijk snel doorheen, maar een goede film is het beslist niet.

avatar van sinterklaas
Altijd fijn, dit soort direct to video-filmpjes. Avond, blikje bier, gefrituurd voedsel; ditmaal vlammetjes en kaassoufflés, een joint... en lekker hersenloos genieten en weinig verwachten...

The Cave zou je wel een concurrent kunnen noemen van The Descent; aangezien beide films uit hetzelfde jaar komen. The Descent is natuurlijk beter, maar ook bij The Cave staat het vermaak zeker niet in de weg.

Natuurlijk een grot in Roemenië. Het budget mag natuurlijk niet te hoog zijn (alhoewel...). Hier verzameld een team zich samen om te onderzoeken wat er dertig jaar daarvoor is gebeurd met enkele onderzoekers (Plot op MoMe klopt niet helemaal). Ze dalen af, moeten klimmen, kruipen, maar ook duiken... maar dan blijken ze in te dringen op een leefgebied van grote bloeddorstige parasieten.

Dat de parasieten blind zijn maakt de dingen wel voor een klein percentage makkelijker, maar zoals je kan verwachten is het een spel van leven op dood. Wat wel opmerkelijk en verrassend is zijn de locaties. Ik had een simpele samenstelling verwacht, maar de locaties binnen de grot lijken soms weggelopen te zijn uit een fantasyfilm. Van een ijspaleis, tot iets wat haast op de hel lijkt (en dan vooral als je niet zo lang geleden The House that Jack Built hebt gezien)... Ook het acteerwerk is niet verkeerd en de variatie van survivalhorror naar actie werkt prima mee. Ook het open einde komt goed uit de verf.

Ja, ik wist me wel te vermaken. Prima tussendoortje.

avatar van Duke Nukem
Er worden weer veel zaken weggegeven in de berichten hier. Je kunt dus beter eerst de film bekijken en dan pas de commentaren lezen.

De film begint op interessante locaties met mooie beelden van de natuur. Ook ondergronds zijn er mooie beelden, maar de grotten zijn nogal overbelicht wat met die paar lampen toch niet zou kunnen. De muziek en constante geluidseffecten passen niet echt en zijn veel te nadrukkelijk aanwezig. En de beelden met voortdurend verspringende camerastanden maakt de actie helemaal onoverzichtelijk. Dat je niet meteen de gemuteerde wezens wil laten zien, tot daar aan toe, maar moet dat echt met zulk hyperactief camerawerk bereikt worden? Of is dat om de lelijke CGI te verhullen?

Ik had liever het verhaal gezien van het groepje mannen dat in het begin van de film ondergronds gaat in dat klooster in Roemenië dertig jaar geleden, dat lijkt me veel interessanter dan de wedervaren van die oninteressante types in de huidige tijd. Ik leefde totaal niet mee met wat hen overkomt. Niet erg spannend en niet eng!

avatar van joolstein
Qua verhaal is dit natuurlijk niet bijster origineel, dit is niet veel anders dan er loert een wezen in het donker-filmformule, maar de film weet er nog best goed gebruik van te maken! De groep bestaat uit een overbekend standaard gemêleerd gezelschap met onder andere een stoere meid en de altijd aanwezig etnische minderheden.

Wel is het enorm ondergronds doolhof van grotten in de Karpaten en het vinden van een nieuw ecosysteem, (toen) nog enigszins nieuw. Al was erin 2005, ook een mini-rage met films over ondergrondse wezens. Waarbij Neil Marshall's The Descent (die het overigens deed met een veel kleiner budget) de onbetwiste winnaar is.

Het mag de pret echter niet drukken. Binnen de basis van de formule creëert regisseur Bruce Hunt een redelijke spanning en een aantal verrassende schokken. Het was dan ook een aardige formulefilm. Waarvan de focus voor een groot gedeelte ligt bij avontuurlijke sporten als duiken, abseilen en rots -klimmen. Uiteraard met bijkomstig haantjes gedrag door de voornamelijk mannelijke cast. Het acteerwerk is ook niet echt diepgaand, maar dat kan je ook niet verwachten van een redelijk onbekende cast

Gelukkig komen de monsters, zeker in het begin, niet al te veel in beeld, wat de spanning alleen maar ten goede komt.Want de scene met de stroomversnelling, de daaropvolgende scene van het gezelschap in het water terwijl iets hen van onder water benadert en scene waar Piper Perabo een rotswand beklimt, zijn de fijnste sequenties van de film. Amusant is ook de verklaring van de oorsprong van de gedrochten, dit geeft een leuke twist aan het verhaal, evenals het einde, zeer vermakelijk.

De film is geen hoogvlieger maar als erg leuk tussendoortje was het zeker niet verkeerd!

avatar van Left4Dead
Een halve ster erbij op, heel goed is het allemaal niet maar zeker ook niet slecht. Vergelijk dit eens met alle bagger horror die er nu uitgebracht wordt, dan ben je blij met deze prent. Klassiek in uitvoering, qua verhaal en soundtrack. Had best nog een vervolg op kunnen komen, was volgens mij ook de bedoeling als je naar het einde kijkt.

Ach een klein stuk vermaak.