The Cave (2005)

Verenigde Staten / Duitsland
Horror / Thriller

geregisseerd door Bruce Hunt
met Kieran Darcy-Smith, Cole Hauser en Piper Perabo

Diep in het Roemeense woud stuit een groep wetenschappers op een klooster uit de 13e eeuw. Het klooster is gebouwd op een ingang van een gigantisch ondergronds grotten complex. Als ze daarna vermist worden, gaat een team duikexperts op onderzoek uit om uit te zoeken wat er met ze gebeurd is. Terwijl zij daar werken, stort de grot in waardoor ze vast komen te zitten. Alsof dat nog niet erg genoeg is, blijken er ook nog een aantal bloeddorstige wezens in de grot aanwezig te zijn...

avatar van Roger Thornhill
Okee, voorspelbaar plot en één-, wat zeg ik? hàlfdimensionale karakters. Maar ook: indrukwekkende settings, fraaie opnames en een aardige verwording (mutatie) van teamleider Cole Hauser (d.w.z. geen gruwelijke lichamelijke vervorming met behulp van FX à la The fly, maar gewoon aardig geakteerd). Ik heb me in ieder geval nergens verveeld.

avatar van DragQueen
Vrij slappe film, met een verhaal dat nergens naartoe leidt, en een ongeinspireerd verloop heeft. Verder is het acteerwerk ook niet al te best, waardoor je totaal geen binding met de karakters krijgt. Hier en daar levert de film nog wel een spannend momentje op, en is het geheel prima in beeld gebracht. Maar dat zorgt natuurlijk niet voor een voldoende. 2 Sterren.

avatar van Dennissssss
Ik snap de vrij lage waardering voor deze film niet. Veel beter dan Sanctum (beetje vergelijkbaar) deze film. Spannend, niet overdreven, best wel verrassend eigenlijk.

Film voor mensen die zelf in grotten kruipen.

avatar van SaveMyMovies
Vond het ook maar flauwtjes.
Qua 'grottenfilm' vond ik The Descent tien keer beter!

avatar van Friday the 13 th
Typische monsterfilm. In het begin gaat alles razend snel (durf je ogen vooral niet toe te pitsen of je hebt niets gezien) en stilletjes aan krijg je meer te zien van de monsters (geduld is een mooie deugd bij zulke films).

Wel positief waren de mooie ondergrondse landschappen. Heel gevarieerd ook. Een wildwaterstroming, vuurachtige landschappen, een ijslandschap,.....Best wel mooi gedaan. Een minpunt waren de acteurs. Er waren er zoveel dat je niet goed weet wie nu dood is of niet. Ik vond de film niet altijd even interessant.

De makers hadden hier duidelijk een ander gedacht van vermits er een open einde aanwezig is.

avatar van SaveMyMovies
een open einde in een horrorfilm, het is stilaan een must geworden

avatar van TragieStar.*
In de Veronica gids word dit bestempeld als een actiefilm, terwijl het wel word vergeleken met: The Descent. Aan het verhaal te zien moet dit eerder een Thriller voorstellen. Maarja, ik ga de film zoiezo kijken. Ben wel benieuwd

avatar van ILDIB
Pff, hoe kan je je anderhalf uur vervelen. Pseudo spanning, en een crew waar je echt geen moer om geeft of ze wel of niet doodgaan. En dan steeds die onheilspellende muziek en effects. Schrik..
Nee niet echt vermakelijk, ondankst t feit dat t visueel best aardig is.

Dragqueen zegt t perfect..

avatar van RuudC
Beduidend minder dan The Descent, maar slechts een fractie beter dan WithIn. En eigenlijk begon het helemaal niet verkeerd. De locaties zagen er verzorgd uit, de cast was helemaal niet verkeerd, ondanks een groot aantal onbekende acteurs. Dat het groepje duikers vervolgens een reeks acties plant en uitvoert die totaal tegen alle logica in druist, is tot daar aan toe. Al overleef je twaalf uur grotduiken nooit en in je eentje een onderwatergrot verkennen over een lengte van een paar kilometer is vragen om problemen.

The Cave is tot ongeveer de helft nog redelijk vermakelijk, daarna gaat het mis. Vanaf dat moment is vermoedelijk de scriptschrijver ontslagen. Vanaf dat moment heeft het grottenstelsel een toegankelijkheid van een gigantisch winkelcentrum. Echt claustrofibisch voelde de film al niet aan, maar Bruce Hunt lijkt dit sfeerelement gewoon te willen mijden. Onbegrijpelijk! Zodra de onderzoekers er achter komen dat de zaken niets pluis zijn, rennen ze voornamelijk willekeurige kanten op (om elkaar vervolgens op andere plaatsen tegen te komen. Volstrekt normaal natuurlijk in zo’n gigantische grot). Het grootste probleem is eigenlijk gewoon de totale afwezigheid van spanning. Wanneer mensen gegrepen worden, verdwijnen ze onder water of worden ze een gangetje in getrokken. Krijg je de monsters wel te zien? Ja, maar tegen die tijd is de film al bijna afgelopen. De afschuwelijke monster blijken enorm kwetsbaar te zijn. Bij de minste tegenstand vallen ze bij bosjes neer. Het eerste gedode monster was nog het leukst, die was letterlijk licht ontvlambaar. Maar wat waren het nou? Door parasieten gemuteerde mensen? Net als WithIn een complete kulverklaring. Het gaat nergens heen, maar het vreemdste is nog wel het einde. als iemand met zijn vingers knipt en vervolgens zitten de overgebleven onderzoekers op een terrasje. Snel vergeten dus.

avatar van mnrk
They fly! They frickin' fly!

Een vermakelijke film van Bruce Hunt...

Het verhaal is redelijk in orde, niet vernieuwend maar goed genoeg.... Maar wel zien de locatie's en setting er prima uit en zorgen toch voor een aangenaam sfeertje...

De groep acteurs is ook redelijk en spelen hun rol naar behoren, vooral Cole Hauser was prima in zijn element.

avatar van otherfool
RuudC schreef:

Vond ik ook. De eerste helft zit vol mooie locaties en redelijke karakters maar als het spannend en intens moet worden gebeurt het tegenovergestelde: niet goed uitgewerkt, onnozel en zelfs een tikkeltje saai. Gemiste kans, kan niet in de schaduw staan van het superieure Descent.

2*.

avatar van rep_robert
Grappig dat iedereen hetzelfde ervaart met deze matige film. Het begin is leuk en laat vooral ook de prachtige beelden van de ondergrondse grotten spreken. Eenmaal vast gekomen onder de grond gaat het snel bergafwaarts met de film. De parasieten zijn vervelend en worden naarmate het einde in zicht komt steeds meer onuitstaanbaar, hetzelfde geldt voor de personages waar je maar geen band mee kan creëren. Het einde op het terrasje (wtf ) slaat nergens op en is een afsluiter die past bij het laatste uur van de film.

2,0* voor het eerste half uur.

avatar van DjFrankie
Dennissssss schreef:

Helemaal mee eens

avatar van predalien
Redelijke film, goed voor een keertje te zien maar dat was het dan ook. In het begin viel het allemaal best mee, de monsters leken heel leuk maar vanaf het moment dat ze beginnen te vliegen gaat het mis. Waarom zou je ze laten vliegen? Dat is toch totaal niet logisch, dan zouden diebeesten evengoed naar de buitenwereld kunnen vliegen of zwemmen aangezien de uitgang via meer is!
het acteerwerk was matig en ook de beesten waren redelijk goed gemaakt maar voorde rest niks meer. Ik hoop miet dat ze ooit van plan zijn een vervolg te maken...

avatar van K. V.
Na wat problemen met de disk is het dan toch gelukt om hem volledig te bekijken. Tja, dit is toch wel het mindere broertje van The Descent. De nadruk lag hier toch iets meer op de special effects en minder op de schrikeffecten. Jammer de de special effects dan ook niet zo waw waren.
De cast was niet slecht.
De film duurt een anderhalf uur, maar meer moest het ook niet zijn.
Al bij al niet slecht, maar een topper is het ook niet geworden, daarvoor is hij toch niet spannend genoeg.

Redelijk goede horror-thriller.
De film deed me een beetje denken aan The Descent, ook een gelijkaardige locatie en ook het verhaal lijkt er goed op.
Maar ondanks de trage aanloop wordt het allemaal veel spannender op het einde, met een open einde ook, dus vermoedelijk zit er een vervolg aan te komen (of is dat er al).

keimpeS
Goede avonturen/horror film, het is de 2e keer dat ik de film heb gezien en blijf het gewoon een heel leuke film vinden. Alleen al dat claustrofobische gedoe in de grotten geeft mij al een beklemmend gevoel. Het heeft inderdaad wel wat van The Descent en waar die wat dieper qua verhaal gaat is dit gewoon een no-brainer avontuur/horror! Ik snap die lage waardering hier ook niet....

avatar van Daan258
Vond het maar helemaal niks.
Had wel weer zin in een film wat zich afspeelt in grotten met een claustrofobische sfeer. Maar dit was echt 3x niks.
Het verhaal is zeer matig, nergens spannend te noemen en vreselijk, echt vreselijk irritant camerawerk .
Dit zegt denk wel genoeg dat de film voor mij absoluut geen voldoende is.

Deze Horror / Thriller film is min of meer een combinatie van de films "The Descent (2005)" en "Sanctum (2011)", maar dan met het verschil dat die films beter en leuker zijn.

Het verhaal (team van duikexperts dat vast komt te zitten in een eeuwenoud ondergronds grottencomplex in Roemenië en daarbij een uitweg moet zien te vinden, waarbij er ook nog eens op hun gejaagd wordt door bloeddorstige wezens) weet opzicht nog wel te vermaken en de opnames in het gigantisch ondergronds grottencomplex (waar het verhaal zich grotendeels afspeelt) zagen er nog wel aardig uit en zorgen ook voor sfeer (inderdaad o.a. claustrofobisch), maar boeiend of spannend wordt het helaas nergens en een klik met de verschillende personen uit het team van duikexperts, had ik eigenlijk ook niet, hoewel ik de vrouwen Dr. Kathryn Jennings (gespeeld door Lena Headey) en Charlie (gespeeld door Piper Perabo) nog wel leuk vond om naar te kijken en de laatste kon ook nog goed klimmen (kost uiteindelijk wel haar leven) en ze stond ook haar mannetje (zo weet zij een bloeddorstig wezen te doden middels verbranding).

Het verhaal heeft ook een standaard clichématig en voorspelbaar verloop, waarbij het team van duikexperts natuurlijk één voor één gedood worden door de bloeddorstige wezens (die ook kunnen vliegen) in het grottencomplex. Het einde was best aardig maar zeker ook clichématig en het biedt ook een mogelijkheid tot een vervolg, dat er tot heden (de film is inmiddels al ruim 10 jaar oud) nog niet is gekomen. De bloeddorstige wezens waren opzicht wel interessant en zagen er ook aardig uit, maar ze werden wel slecht in beeld gebracht, waardoor je ze eigenlijk nooit echt goed kon bekijken.

Hoewel ik geen klik had met de personages in het verhaal, deden ze het wel nog verdienstelijk en dan vooral de drie hoofdrolspelers (waarvan twee het uiteindelijke overleven en eentje daarvan is besmet met een parasiet en muteert), te weten Cole Hauser (in de rol van Jack McAllister, die de leiding heeft over het team van duikexperts), Eddie Cibrian (in de rol van Tyler McAllister, die de broer is van Jack McAllister en het niet altijd eens is met zijn beslissingen) en de al eerder genoemde Lena Headey (in de rol van wetenschapster Dr. Kathryn Jennings). Overigens deed Morris Chestnut (in de rol van Top Buchanan) het ook nog wel verdienstelijk.

Al met al is dit niet meer dan een vermakelijke Horror / Thriller film om eens gezien te hebben (duurt met circa 90 minuten ook niet lang en het tempo is best hoog en er gebeurt ook genoeg), maar meer zeker ook niet, want daarvoor ontbrak het toch aan echte spanning.

avatar van Rickyman
Mensen die verdwaald raken in grotten waar ook nog bloeddorstige monsters rond hangen klinkt natuurlijk enorm interessant. Maar zoals al een keer eerder werd aangegeven, ziet het er allemaal prachtig uit en verder is het nogal matig.
Optenduur maakte het voor mij ook niet meer uit wie er won, maar het einde kwam nog redelijk onverwachts uit de hoek.

Lastig.

Als avonturenfilm, weinig op af te dingen. Geweldige locatie waar graag gebruik van gemaakt wordt. Grootse grotten, veel water, ijs, vuur ... een soort van ondergronds paradijs dat perfect dienst doet als pretpark voor deze film.

Maar het is eigenlijk een horrorfilm en als creature flick is het echt een stuk minder. Het monster ziet er belabberd uit, een goedkope Giger-clone die maar weinig indruk weet te maken. De personages zelf zijn ook niet al te boeiend, waardoor het maar lastig meevoelen is met de crew.

Toch blijft de film wel interessant, al moet je dan zelf de monsters tussendoor maar een beetje censureren. De setting blijf intrigeren en het blijft boeien, al is het laatste half uur duidelijk het minste deel van de film.

Vond het op zich nog wel oké, maar ik hou dan ook wel van dit soort grot-films. De link met The Descent is snel gemaakt, maar als horrorfilm staat die wel op een totaal ander niveau. The Cave is beter als avonturenfilm, maar zet daar jammer genoeg wat te weinig op in.

avatar van knusse stoel
Velen hebben twijfel over deze film, ook "Onderhond" vindt het lastig om een oordeel te vellen. Hij zit meer met het probleem, is het een avonturenfilm of een horror? Voor ons was het een beetje een mix van beiden en dan niet erg sterk gebracht. Wel een fantastisch decor! Het spel van de acteurs had iets sterker gekund en het verhaal had men mooier uit kunnen werken. De mormels die in de film voor griezel spelen, zijn redelijk maar het had ook mooier gekund. Vooral tegenwoordig met computers kan je neerzetten wat je wilt. Toch viel het ruim anderhalf uur kijken naar deze prent wel te doen en er was genoeg te beleven in deze film.
We doen het rustig aan met een 7-!

avatar van Curriculum
Leuk filmpje. Deed me denken aan The Descent en die vond ik toch ietsjes beter dan deze.

avatar van Grindhouse62
Onderhond schreef:
Lastig.

Ik ben het eens met Onderhond. Heb deze film vanmiddag gekeken op Netflix en het is
inderdaad lastig te bepalen onder wat genre deze film nou precies valt. Maar de locaties waren super en het verhaal redelijk. Wel een voldoende waard.

Ik ben het helemaal eens met de mening van keimpeS
Ik hou van horrorfilms die zich afspelen in de natuur zoals bergen, bos, grotten en water. Dit was toch duidelijk een horror film voor de mensen die twijfelen over de genre; ze gingen 1 voor 1 dood door een eng beest toch? lijkt me horror De 'bloeddorstige wezens' zag je vond ik niet zo goed en wat er nou precies gebeurde ook niet en dat vind ik jammer aan deze horrorfilm, dat had wel iets enger gemogen.

avatar van xxERWINxx
Vandaag bekeken, vond het een redelijk vermakelijke film.
Ik had gisteren ''Sanctum'' gekeken, een groep mensen die in een grot verdolfen raken door een orkaan en zo een uitweg moeten zien te vinden, deze film lijkt er wel een beetje op alleen hier komen we een aantal wezens tegen in de grot, dat maakt deze film wel een stukje spannender om te kijken.
Je weet in het begin niet wat het is en ben dan toch benieuwd welke wezens het zijn.

Er gebeurd ook wat meer, alleen bij veel personages in de film had ik geen band ofzo en werd ook niet uitgelicht, want er zat weinig diepgang of echt een verhaal in.
Einde was wel weer goed, daarom wel een voldoende voor deze film, want heb mij niet verveeld.

The Descent heb ik nog niet gezien, die ga ik morgen kijken en dan eens zien welke ik beter vond.

avatar van Shadowed
Niet heel briljant.

Uiteindelijk is dit gewoon een voorbeeld van een film die weleens op RTL7 kan passeren. Duidelijk niet de beste horrorfilm, maar wel eentje waar duidelijk wat budget in is gegaan en vooral voor wat lomp vermaak lijkt te dienen hier.

Het duurt niet al te lang voordat de horrorfilm ook echt begint. Alhoewel de wezentjes nog niet volop in beeld komen en nooit echt heel goed in beeld komen (wat ook goed is, ze zagen er simpelweg niet uit) verveelt de film niet al te snel.

Een paar redelijk bekende gezichten, maar veel tijd krijgen ze niet om zich te bewijzen. Je kan niet zeggen dat de film bloedstollend spannend was, maar het tempo ligt toch wel hoog en saai is het nergens. Daarvoor gebeurd er eigenlijk gewoon heel veel, waardoor je niet snel kan zeggen dat het saai is.

Echter weet de film nooit te knallen met een interessante setting en een redelijk verhaal en redelijke cast. Je kan hier een spannende film mee maken, maar Hunt pakt het wat te bombastisch aan uiteindelijk waardoor het meer een chaotische indruk maakt dan een spannende.

Bovendien moet je hier veel meer mee kunnen doen dan zo'n standaard verhaal af te leveren uiteindelijk. Maar als vermaak zit je niet echt bepaald verkeerd. Je bent er redelijk snel doorheen, maar een goede film is het beslist niet.

avatar van sinterklaas
Altijd fijn, dit soort direct to video-filmpjes. Avond, blikje bier, gefrituurd voedsel; ditmaal vlammetjes en kaassoufflés, een joint... en lekker hersenloos genieten en weinig verwachten...

The Cave zou je wel een concurrent kunnen noemen van The Descent; aangezien beide films uit hetzelfde jaar komen. The Descent is natuurlijk beter, maar ook bij The Cave staat het vermaak zeker niet in de weg.

Natuurlijk een grot in Roemenië. Het budget mag natuurlijk niet te hoog zijn (alhoewel...). Hier verzameld een team zich samen om te onderzoeken wat er dertig jaar daarvoor is gebeurd met enkele onderzoekers (Plot op MoMe klopt niet helemaal). Ze dalen af, moeten klimmen, kruipen, maar ook duiken... maar dan blijken ze in te dringen op een leefgebied van grote bloeddorstige parasieten.

Dat de parasieten blind zijn maakt de dingen wel voor een klein percentage makkelijker, maar zoals je kan verwachten is het een spel van leven op dood. Wat wel opmerkelijk en verrassend is zijn de locaties. Ik had een simpele samenstelling verwacht, maar de locaties binnen de grot lijken soms weggelopen te zijn uit een fantasyfilm. Van een ijspaleis, tot iets wat haast op de hel lijkt (en dan vooral als je niet zo lang geleden The House that Jack Built hebt gezien)... Ook het acteerwerk is niet verkeerd en de variatie van survivalhorror naar actie werkt prima mee. Ook het open einde komt goed uit de verf.

Ja, ik wist me wel te vermaken. Prima tussendoortje.

avatar van Duke Nukem
Er worden weer veel zaken weggegeven in de berichten hier. Je kunt dus beter eerst de film bekijken en dan pas de commentaren lezen.

De film begint op interessante locaties met mooie beelden van de natuur. Ook ondergronds zijn er mooie beelden, maar de grotten zijn nogal overbelicht wat met die paar lampen toch niet zou kunnen. De muziek en constante geluidseffecten passen niet echt en zijn veel te nadrukkelijk aanwezig. En de beelden met voortdurend verspringende camerastanden maakt de actie helemaal onoverzichtelijk. Dat je niet meteen de gemuteerde wezens wil laten zien, tot daar aan toe, maar moet dat echt met zulk hyperactief camerawerk bereikt worden? Of is dat om de lelijke CGI te verhullen?

Ik had liever het verhaal gezien van het groepje mannen dat in het begin van de film ondergronds gaat in dat klooster in Roemenië dertig jaar geleden, dat lijkt me veel interessanter dan de wedervaren van die oninteressante types in de huidige tijd. Ik leefde totaal niet mee met wat hen overkomt. Niet erg spannend en niet eng!