Sanctum (2011)

Verenigde Staten / Australië
Actie / Avontuur

geregisseerd door Alister Grierson
met Richard Roxburgh, Alice Parkinson en Rhys Wakefield

Een team van duikers is op expeditie naar de grootste, mooiste en minst toegankelijke grotten op aarde. Door een tropische storm worden ze gedwongen dieper de grotten in te gaan. De ervaren duiker Frank McGuire heeft de Esa-ala grotten in de Zuidelijke Pacific maandenlang onderzocht. Maar wanneer zijn onbekende vluchtweg geblokkeerd is door een vloedgolf wordt Frank's team inclusief zijn zeventienjarige zoon Josh en financier Carl Hurley gedwongen hun plan radicaal te wijzigen. Met slinkende voorraden moeten ze door een onderwater doolhof navigeren om een uitweg te vinden.

Prima filmpje!

Richard Roxburgh speelt goed maar de rest was matig of soms zelfs slecht. Mooie beelden in de grotten en het is eens wat anders dan allemaal vreemde wezens (zoals bij The Cave).

Maar wat gebeurden er nou met die George? Hij kreeg een of andere ziekte en toen ging die opeens weg?

Maar ik heb me wel vermaakt. Sommige dingen waren wel wat voorspelbaar maar daar kan ik meeleven

floriaan97
Sanctum is de slechtste film waar James Cameron ooit aan meegewerkt heeft.
Deze film is voorspelbaar, belachelijke belichting en weinig logica.
De acteer prestaties zijn niet goed en de muziek is ook matig.
Op een paar leuke helikopter shots na is dit een enorm slechte film.

avatar van tattoobob
Nou als jij dat zegt

avatar van m1701
Was wel aardig, maar heb betere films die in grotten en onder water
afspelen gezien.
Sommige special effects waren ook niet al te best.
De greenscreen viel tegen

Verhaal best aardig

avatar van cantforgetyou
Ik had geen hoge verwachtingen en dan valt zo'n film toch wel weer mee. Wij vonden hem best spannend. En er zaten mooie opnamen bij van de natuur, water, grotten, etc. De acteer prestaties waren niet zo goed en veel onsympathieke karakters. Toch soms wel spannend en beklemmend.

avatar van JakobFugger
Geen één moment echt boeiend, weinig spanning. Voorgaande is mede te danken aan het feit dat de personages weinig empathie opwekken. Eigenlijk helemaal niet. Nou ja, spanning daar moet zo een soort film het toch wel een beetje van hebben. Er zit misschien een enkel fraai shot in onder water, maar daar blijft het dan ook wel bij. Ze hadden de schade nog wat kunnen beperken door de film wat korter te maken. Man man man, wat werd het langdradig naar het einde toe. Absoluut geen aanrader.

Wat een geweldige film, letterlijk en figuurlijk adembenemend. Zo;n film die nog dagen daarna door je geest spookt. Het intermenselijk gedrag, zoals gedrag in stress situaties werd goed uitgebeeld. Jammer dat vele recensenten hier de film zo laag waarderen. mogelijk begrijpen zij de film niet. een welverdiende 4 ster

avatar van jipt
Als dit een waargebeurd verhaal is hadden ze het wel wat beter mogen verfilmen. De keuzes die de personages vaak maken zijn namelijk vrij belachelijk. Verder is het concept goed en spannend, heb me hier verder prima mee vermaakt. 3*

avatar van Rickyman
Viel me toch wel een beetje tegen, want ik kan spannende, claustrofobische en dan ook nog onderwater-films soms wel waarderen.
Een saai en weinig verhaal, met soms mooie beelden..

avatar van Geno
Een erg goed gegeven een film over een duikexpeditie. Lekker claustrofobisch griezelen, en wel zo, dat je zelf vergeet te ademen... Maar helaas moest ik al mee met een groep mensen die mij helemaal niet meenamen. Ik ergerde me rot aan de karakters; maar nog meer aan hun acteerprestaties. Geen enkel figuur die maar het minste of geringste sympathie in me opwekte. Op een gegeven moment denk je; verzuip toch allemaal een keer en skip je door naar dat moment van bevrijding... Onzinnig gesteggel tussendoor kon voor geen diepgang zorgen. Van al die gezichten werd ik sowieso al onpasselijk. Maar wat jammer. Er lijkt echt wel aandacht besteed aan geloofwaardige plaatjes en in potentie kon het misschien nog wel wat zijn met de juiste acteurs, die een flinterdun verhaal nog body kunnen geven. Een gemiste kans...

1,5 *

Echt wel een goede film.Met prachtige beelden.Alleen de acteerprestaties waren echt soms bedroevend jammer genoeg.

avatar van thunderball
Deze net zitten kijken. Ik verwachte er eerlijk gezegd niet al te veel van en ging er vanuit dat ik na een half uurtje wel weg zou zappen,
echter ik vond het een enorme meevaller en het boeide mij tot het eind toe.

Tuurlijk, het was geen meesterwerk, maar ik vond dat er prachtige onderwaterbeelden en sowieso veel mooie natuurbeelden, van vooral ondergrondse gangen en spelonken, bij zaten en de gebeurtenissen en acteerwerk kwam allemaal behoorlijk naturel en realistisch over.

De enige twee acteurs, die ik kende, waren Roxburgh en Gruffudd, wiens karakters ook duidelijk het beste overkwamen, al hoewel die laatste een steeds zich idioter gedragende rol kreeg.

Houd je van realistische onderwaterbeelden en door nauwe ondergrondse gangen klimmen, zonder idiote monsters etc., dan is dit zeker een aanrader.

Ik las dat deze film oorspronkelijk in de bioscoop in 3-D is vertoond. Ik kan mij voorstellen, dat dat bij een film als deze een meerwaarde zou kunnen zijn.

Wel moet ik toegeven dat het verloop van het verhaal wat voorspelbaar was: iedereen waarvan ik vermoede dat ze het niet zouden halen, ging ook daadwerkelijk dood en ik ging er van uit dat de zoon het wel zou halen, dit kwam ook uit; dat hij de enige was, had ik dan weer niet verwacht..

Een dikke zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van salouashenna
Een film waarbij je wel blijft kijken uit nieuwsgierigheid.
Opgezet met het idee we zien wel..
Toch hele mooie beelden van zowel de grotten als het watershots
Ook wel spannend en zeker de moeite waard
Het enige jammere eraan vond ik het voorspelbare.. zo kon je ver van te voren zien wie in elke volgorde dood zou gaan.. Ik heb ook al bij voorbaat gezegd dat vader het niet zo overleven en zoonlief wel Dat had iets anders gemogen, maar naast dat lekkere doorkijkfilm

Best oké.

Nu ben ik wel voor de onderwater/avonturen films. Sphere, maar zeker ook The Abyss hebben bij mij een streepje voor vanwege de setting. Ook deze film start best fijn. Mooie opgeving, avontuurlijke opzet en best aardig in beeld gebracht allemaal.

Eerste uur is dan ook gewoon leuk. Het loopt allemaal mis, iedereen zit vast in de grot en dan rest er maar één ding, een uitgang zoeken. Dat gaat dan allemaal eventjes goed, zolang de cast tegen de grot moet vechten, maar wanneer er steeds meer persoontjes afvallen en de personages zich tegen elkaar beginnen keren, zakt de film in. Rhys Wakefield is een zéér beperkte (zeg eigenlijk maar gewoon slechte) acteur en ook Gruffudd valt door de mand.

Jammer, het was leuker geweest als de film zich gewoon bij de natuurhindernissen had gehouden. Naar het einde wordt het te melig, verliest de film ook wel wat van z'n visuele charme (of treedt er gewenning op, want 110 minuten is ook best lang voor een film als deze) en begint de soundtrack aardig tegen te steken.

Een sterk begin en geweldige locatie houden het geheel echter wel draaiende. Maar hier had duidelijk meer in gezeten.

avatar van Queno
Verraad in een duikersteam gemixed met claustrofobie van de onderwatergrotten. Toch weel creepy.

avatar van SimonV
Best een onderhoudende film - zeker voor lengte. Verhaal is wel voorspelbaar en bepaalde dingen worden al zó nadrukkelijk voorin de film genoemd, dat je gewoon wéét dat ze verderop in het verhaal terugkomen. Mooi gefilmd met niet steeds dezelfde claustrofobische ervaring. Verhaal kent weinig verrassingen. De karakters lijken interessant, maar worden niet uitgediept.

avatar van Atmos
Wat een slechte film was dit zeg... Helemaal uitgekeken , maar zeker niet voor herhaling vatbaar...
Zelden zo'n gedrocht gezien...