The Deep (1977)

Avontuur / Mystery

geregisseerd door Peter Yates
met Robert Shaw, Jacqueline Bisset en Nick Nolte

Tijdens hun huwelijksreis ontdekt een pasgetrouwd stel het wrak van een schip. Het oorlogsschip blijkt voor een fortuin aan drugs en juwelen te bevatten. Ze besluiten de schat boven water te halen. Daarbij komen ze terecht in het vaarwater van een bende nietsontziende drugsdealers.

saai niet geloofwaardig (ze duiken in hun hemd en gewone broek)
alleen onderwater beelden waren oke

avatar van Rodger
Wel aardig,maar wat langzaam..
Voor die tijd zal het echt wel een topper zijn geweest... maar nu redt deze het niet..
2.**

avatar van DragQueen
Best een onderhoudende film, met mooi geschoten beelden. Nick Nolte en de overige cast acteren overtuigend. Het verhaal steekt aardig in elkaar, en is op zich prima uitgevoerd. Er had wel iets meer vaart in mogen zitten. Bij vlagen vermakelijke film. 2,5 Ster.

avatar van wu-tang
Die kerel in de touwen is me altijd bijgebleven samen met de haaien en de murene , toch wist ik verder weinig meer van deze prent !!

Viel me erg mee , goed onderhoudende avonturen film met prachtige onderwater opnamen, iets wat ik voor een film van bijna 40 jaar wel knap gedaan vind .

avatar van Biosguru
Als kind gezien. Machtig spannend!

avatar van John Barry
The Deep is een leuke avonturen film om een keer gezien te hebben. Maar we hebben met deze film niet te maken met een topper.

Er word goed geacteerd in de film. Jacqueline Bisset en Nick Nolte kwamen geloofwaardig over als een stelletje en het zijn wel leuke personages. Robert Shaw vond ik in deze film nog het leukst. Shaw zet een erg leuk personage neer. De badguy,s worden in deze film aardig neergezet.

De film speelt zich voor een groot deel onderwater af. De onderwater beelden zijn mooi. Maar de scènes onderwater duren wel veelte lang. Er zitten zeker wel leuke stukken tussen onderwater. Vooral als de enorme de murene verschijnt is het leuk. En dat stuk met de haaien was ook leuk. Dat onderwatergevecht aan het einde van de film kwam dan weer niet goed uit de verf.

Het verhaal van de film is leuk bedacht, maar nergens word de film echt spannend. Je zit bij deze film niet op het puntje van je stoel. Deze film is soms wat langdradig. Tussendoor krijgen we een paar leuke momenten. Ik noemde al wat onderwater scènes die de moeite waard zijn . Maar we krijgen ook op het land een paar leuke vechtscènes te zien en we krijgen ook een leuke voodo scene in de film.

Ik vond het einde van de film eerlijk gezegd een beetje abrupt. De film had wel wat mooier mogen eindigen.

De muziek is gecomponeerd door John Barry en hij levert weer mooi werk af. Zoals we van Barry gewend zijn komt hij weer met mooie muziek aanzetten. De muziek van Barry geeft de film nog wat flair.

Al met al is The Deep een leuke avonturen film. Deze film is af en toe wel wat langdradig. Het acteer werk is in deze film wel in orde en de muziek is perfect.

3 sterren voor deze film

avatar van frolunda
De mooie locaties en de sfeer zijn de sterkste troeven van the Deep.Helaas blijven het wat langdradige verhaal en de op een gegeven moment wat saaie onderwaterscenes hier bij achter.Gelukkig tilt de fijne rolbezetting het geheel toch nog naar een ruime voldoende.Vooral Shaw zet een leuke en sterke rol neer.Natuurlijk wel een stuk minder dan de vorige Bechley verfilming

avatar van blurp194
Jeugdsentiment misschien, maar ik vind dit een mooie film die ik graag mag zien.

Voor het eerst gezien toen hij net uit was, en dat is ondertussen al best lang geleden. Toen was het een absolute topfilm, en het eindmuziekje stond als ik het me nog goed herinner wekenlang in de top-40. Voor mij een soort schoolvoorbeeld van het wat smalle genre duiken-naar-een-schat, later vaak nageaapt maar eigenlijk nooit geëvenaard. Misschien vooral door de sterke rol van Shaw als de ervaren schatjager. Maar ook Gosset als de angstaanjagende bad guy is erg sterk, en Bisset als het mooie meisje is goed. Wallach en Nolte dan wat minder, maar ruim voldoende om niet te storen.

De onderwaterbeelden zijn in de ogen van sommigen misschien wat saai, maar ook zeker wel mooi en juist door het af en toe uitblijven van actie wordt de spanning van het schatzoeken wel mooi opgevoerd. Dat het verhaal dan af en toe wat onlogisch is doet me niet zoveel - maar dat komt misschien omdat het voor mij iets is dat uit de minder kritische jeugdjaren stamt, en daardoor makkelijker te accepteren is.

Jeugdsentiment, zei ik al. Vreemd genoeg geldt dat dan absoluut weer niet voor die andere beroemde Benchley-film.

Lang geleden een keer op TV gezien en onlangs weer eens herkeken op Blu-Ray.

Bermuda, mooie stranden, diepzee duiken, tropische sfeer en een oude schat. Alles bij elkaar een tot de verbeelding sprekend verhaal dat jammer genoeg maar matig uit de verf komt. The Deep komt op mij wat houterig en amateuristisch over ondanks het overwegend goede spel van de drie hoofdrolspelers. Onderwaterscenes vond ik goed gelukt, de scenes op het land bevielen me over het algemeen wat minder.

Vanwege de toch wel aangename sfeer die de film uitstraalt, een geflatteerde 3*.

avatar van Insignificance
Mooi hoor, daar onderwater. En niet alleen vanwege het natte t-shirt. De visjes trekken zich mooi niks aan van de film. Een paar wel, maar die zijn dan ook nodig voor de thrills. De laatste die in actie komt, zorgt zelfs voor een vrij pittige scène. Boven water is het ook goed te doen. Zonnig met een plotje dat z'n tijd neemt zonder in slaap te sukkelen, de meer sensationele segmenten zijn mooi verspreid.

Netjes ingedeeld filmpje dat schatzoeken afwisselt met thriller elementen, waar Gossett een fijne boef neerzet. Leuk om hem weer eens te zien. Voodoo is altijd spooky, zeker op zo'n lichaam. Nolte is, zoals het hoort, af en toe nors en Robert Shaw is sowieso een attractie op zich. Duiken in je dagelijkse kloffie, waarom ook niet. Een degelijke, onderhoudende zoektocht naar ampullen en een oude schat.

avatar van Hollywood-west36
Leuke avonturenfilm.
John Barry's muziek is memorabel, en de cast is meer dan redelijk.
3 sterren (ook mede door de harde knoppen van Bissett )

avatar van Franklin1975
Een poos geleden de soundtrack op lp gescoord vanwege de hoes. Bleek een prima soundtrack te zijn. Ook de foto van Jacqueline Bisset in haar natte witte shirt trok bij mij de aandacht.
De stoute schoenen aangetrokken en de blu-ray aangeschaft. Absoluut geen spijt van gehad.

Mooie en spannende film met werkelijk schitterende (onderwater)beelden die een keer níet uit een zwembad komen. Ook de beelden met de kogelvis e.d. met de echt duikende acteurs zijn een voorbeeld zoals het moet.

Volgens de extra's op de blu-ray duurde de oorspronkelijke film zo'n drie uur. Die had ik graag gezien.

Alleen een opmerking over de omschrijving van de film. Gail en David zijn helemaal niet getrouwd. Volgens mij is het Treece die nog een keer aan David vraagt of hij met haar wil trouwen.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte onderwater film over een pas getrouwd stel die zonder het te weten tijdens een duikvakantie op een wrak stuit en daar spul vind wat hun in de problemen brengt. De rollen worden gespeeld door Nick Nolte en Jacqueline Bisset en zij worden geholpen door Robert Shaw (de leukste rol van de film) en de badguy word goed gespeeld door Louis Gosset jr. Het verhaal is naar de hand van Peter Benchley die ook het verhaal en tevens boek schreef van Jaws, Peter Yates regisseerde de film en zijn bekendste films zijn Bullitt en Krull. Al met al dus een mooi gemaakte onderwater film die lekker weg kijkt, oordeel zelf.

avatar van AmazingPP
Wat een beroerde film! Het is een thriller, maar er valt niks te thrillen. De film is saai, langdradig en heeft toch wel de meest slechtste geluidseffecten die ik ooit in een film gehoord heb! Bisset is een prachtige vrouw, maar dat is ook het enige positieve wat ik van deze film kan melden. Het acteerwerk is als De Telegraaf zo slecht en het camerawerk.... Mwaaah. Dit is van dezelfde schrijver als "Jaws" en je kunt zien wat een regisseur kan doen met (eigenlijk) een flutverhaaltje: Spielberg maakte zijn meesterwerk en Yates maakte zijn flop. Mijn hemel, zelden zoiets saais gezien. 2 * (een ster elk voor de borsten van Bisset)