The Deep (1977)

Avontuur / Mystery

geregisseerd door Peter Yates
met Robert Shaw, Jacqueline Bisset en Nick Nolte

Tijdens hun huwelijksreis ontdekt een pasgetrouwd stel het wrak van een schip. Het oorlogsschip blijkt voor een fortuin aan drugs en juwelen te bevatten. Ze besluiten de schat boven water te halen. Daarbij komen ze terecht in het vaarwater van een bende nietsontziende drugsdealers.

saai niet geloofwaardig (ze duiken in hun hemd en gewone broek)
alleen onderwater beelden waren oke

avatar van Rodger
Wel aardig,maar wat langzaam..
Voor die tijd zal het echt wel een topper zijn geweest... maar nu redt deze het niet..
2.**

avatar van DragQueen
Best een onderhoudende film, met mooi geschoten beelden. Nick Nolte en de overige cast acteren overtuigend. Het verhaal steekt aardig in elkaar, en is op zich prima uitgevoerd. Er had wel iets meer vaart in mogen zitten. Bij vlagen vermakelijke film. 2,5 Ster.

avatar van wu-tang
Die kerel in de touwen is me altijd bijgebleven samen met de haaien en de murene , toch wist ik verder weinig meer van deze prent !!

Viel me erg mee , goed onderhoudende avonturen film met prachtige onderwater opnamen, iets wat ik voor een film van bijna 40 jaar wel knap gedaan vind .

avatar van Biosguru
Als kind gezien. Machtig spannend!

avatar van John Barry
The Deep is een leuke avonturen film om een keer gezien te hebben. Maar we hebben met deze film niet te maken met een topper.

Er word goed geacteerd in de film. Jacqueline Bisset en Nick Nolte kwamen geloofwaardig over als een stelletje en het zijn wel leuke personages. Robert Shaw vond ik in deze film nog het leukst. Shaw zet een erg leuk personage neer. De badguy,s worden in deze film aardig neergezet.

De film speelt zich voor een groot deel onderwater af. De onderwater beelden zijn mooi. Maar de scènes onderwater duren wel veelte lang. Er zitten zeker wel leuke stukken tussen onderwater. Vooral als de enorme de murene verschijnt is het leuk. En dat stuk met de haaien was ook leuk. Dat onderwatergevecht aan het einde van de film kwam dan weer niet goed uit de verf.

Het verhaal van de film is leuk bedacht, maar nergens word de film echt spannend. Je zit bij deze film niet op het puntje van je stoel. Deze film is soms wat langdradig. Tussendoor krijgen we een paar leuke momenten. Ik noemde al wat onderwater scènes die de moeite waard zijn . Maar we krijgen ook op het land een paar leuke vechtscènes te zien en we krijgen ook een leuke voodo scene in de film.

Ik vond het einde van de film eerlijk gezegd een beetje abrupt. De film had wel wat mooier mogen eindigen.

De muziek is gecomponeerd door John Barry en hij levert weer mooi werk af. Zoals we van Barry gewend zijn komt hij weer met mooie muziek aanzetten. De muziek van Barry geeft de film nog wat flair.

Al met al is The Deep een leuke avonturen film. Deze film is af en toe wel wat langdradig. Het acteer werk is in deze film wel in orde en de muziek is perfect.

3 sterren voor deze film

avatar van frolunda
De mooie locaties en de sfeer zijn de sterkste troeven van the Deep.Helaas blijven het wat langdradige verhaal en de op een gegeven moment wat saaie onderwaterscenes hier bij achter.Gelukkig tilt de fijne rolbezetting het geheel toch nog naar een ruime voldoende.Vooral Shaw zet een leuke en sterke rol neer.Natuurlijk wel een stuk minder dan de vorige Bechley verfilming

avatar van blurp194
Jeugdsentiment misschien, maar ik vind dit een mooie film die ik graag mag zien.

Voor het eerst gezien toen hij net uit was, en dat is ondertussen al best lang geleden. Toen was het een absolute topfilm, en het eindmuziekje stond als ik het me nog goed herinner wekenlang in de top-40. Voor mij een soort schoolvoorbeeld van het wat smalle genre duiken-naar-een-schat, later vaak nageaapt maar eigenlijk nooit geëvenaard. Misschien vooral door de sterke rol van Shaw als de ervaren schatjager. Maar ook Gosset als de angstaanjagende bad guy is erg sterk, en Bisset als het mooie meisje is goed. Wallach en Nolte dan wat minder, maar ruim voldoende om niet te storen.

De onderwaterbeelden zijn in de ogen van sommigen misschien wat saai, maar ook zeker wel mooi en juist door het af en toe uitblijven van actie wordt de spanning van het schatzoeken wel mooi opgevoerd. Dat het verhaal dan af en toe wat onlogisch is doet me niet zoveel - maar dat komt misschien omdat het voor mij iets is dat uit de minder kritische jeugdjaren stamt, en daardoor makkelijker te accepteren is.

Jeugdsentiment, zei ik al. Vreemd genoeg geldt dat dan absoluut weer niet voor die andere beroemde Benchley-film.

Lang geleden een keer op TV gezien en onlangs weer eens herkeken op Blu-Ray.

Bermuda, mooie stranden, diepzee duiken, tropische sfeer en een oude schat. Alles bij elkaar een tot de verbeelding sprekend verhaal dat jammer genoeg maar matig uit de verf komt. The Deep komt op mij wat houterig en amateuristisch over ondanks het overwegend goede spel van de drie hoofdrolspelers. Onderwaterscenes vond ik goed gelukt, de scenes op het land bevielen me over het algemeen wat minder.

Vanwege de toch wel aangename sfeer die de film uitstraalt, een geflatteerde 3*.

avatar van Insignificance
Mooi hoor, daar onderwater. En niet alleen vanwege het natte t-shirt. De visjes trekken zich mooi niks aan van de film. Een paar wel, maar die zijn dan ook nodig voor de thrills. De laatste die in actie komt, zorgt zelfs voor een vrij pittige scène. Boven water is het ook goed te doen. Zonnig met een plotje dat z'n tijd neemt zonder in slaap te sukkelen, de meer sensationele segmenten zijn mooi verspreid.

Netjes ingedeeld filmpje dat schatzoeken afwisselt met thriller elementen, waar Gossett een fijne boef neerzet. Leuk om hem weer eens te zien. Voodoo is altijd spooky, zeker op zo'n lichaam. Nolte is, zoals het hoort, af en toe nors en Robert Shaw is sowieso een attractie op zich. Duiken in je dagelijkse kloffie, waarom ook niet. Een degelijke, onderhoudende zoektocht naar ampullen en een oude schat.

avatar van Hollywood-west36
Leuke avonturenfilm.
John Barry's muziek is memorabel, en de cast is meer dan redelijk.
3 sterren (ook mede door de harde knoppen van Bissett )

avatar van Franklin1975
Een poos geleden de soundtrack op lp gescoord vanwege de hoes. Bleek een prima soundtrack te zijn. Ook de foto van Jacqueline Bisset in haar natte witte shirt trok bij mij de aandacht.
De stoute schoenen aangetrokken en de blu-ray aangeschaft. Absoluut geen spijt van gehad.

Mooie en spannende film met werkelijk schitterende (onderwater)beelden die een keer níet uit een zwembad komen. Ook de beelden met de kogelvis e.d. met de echt duikende acteurs zijn een voorbeeld zoals het moet.

Volgens de extra's op de blu-ray duurde de oorspronkelijke film zo'n drie uur. Die had ik graag gezien.

Alleen een opmerking over de omschrijving van de film. Gail en David zijn helemaal niet getrouwd. Volgens mij is het Treece die nog een keer aan David vraagt of hij met haar wil trouwen.

avatar van Gerlof1378
Mooi gemaakte onderwater film over een pas getrouwd stel die zonder het te weten tijdens een duikvakantie op een wrak stuit en daar spul vind wat hun in de problemen brengt. De rollen worden gespeeld door Nick Nolte en Jacqueline Bisset en zij worden geholpen door Robert Shaw (de leukste rol van de film) en de badguy word goed gespeeld door Louis Gosset jr. Het verhaal is naar de hand van Peter Benchley die ook het verhaal en tevens boek schreef van Jaws, Peter Yates regisseerde de film en zijn bekendste films zijn Bullitt en Krull. Al met al dus een mooi gemaakte onderwater film die lekker weg kijkt, oordeel zelf.

avatar van AmazingPP
Wat een beroerde film! Het is een thriller, maar er valt niks te thrillen. De film is saai, langdradig en heeft toch wel de meest slechtste geluidseffecten die ik ooit in een film gehoord heb! Bisset is een prachtige vrouw, maar dat is ook het enige positieve wat ik van deze film kan melden. Het acteerwerk is als De Telegraaf zo slecht en het camerawerk.... Mwaaah. Dit is van dezelfde schrijver als "Jaws" en je kunt zien wat een regisseur kan doen met (eigenlijk) een flutverhaaltje: Spielberg maakte zijn meesterwerk en Yates maakte zijn flop. Mijn hemel, zelden zoiets saais gezien. 2 * (een ster elk voor de borsten van Bisset)

Goeie film waarin een pasgetrouwd stel gaat duiken en denken een schat te hebben gevonden in de zee. Ondanks dat het verhaal nogal mager is, is het geheel redelijk avontuurlijk en onderhoudend. Een aantal prima actie-scenes, maar het zijn vooral de onderwater-scenes die er bijzonder goed en realistisch uitzien (met een spannende en spectaculaire finale).

Deze leuke Avontuur / Mystery film heb ik vroeger als kind / tiener gezien ergens begin jaren 80 en gisteren heb ik hem voor het eerst weer herzien en ik vond het nog steeds een leuke film om naar te kijken (mede vanwege de gekozen locatie waar deze film zich afspeelt, namelijk in de wateren van Bermuda) en vroeger vond ik hem zelfs zeer spannend (vooral vanwege de grote murene in het scheepswrak). Wel is deze film misschien wat te lang met bijna twee uren, waardoor de zoektocht naar de schat wat irritant wordt.

In "The Deep" raken tijdens het duiken in Bermuda een stel vakantiegangers, te weten David Sanders (Nick Nolte) en zijn vriendin Gail Berke (Jacqueline Bisset), betrokken in een gevaarlijke situatie als ze een fortuin aan drugs ontdekken in een scheepswrak en tegelijkertijd een 17e-eeuwse Spaanse schat vinden. Ze zoeken daarvoor hulp bij de ervaren schatzoeker Romer Treece (Robert Shaw).

De film is grotendeels gefilmd onder water, wat veel mooie, sfeervolle en spannende onderwateropnames oplevert en dat o.a. van Jaqueline Bisset die tijdens de opening van het verhaal met een wit t-shirt van katoen aan het duiken (door het natte t-shirt zie de contouren van haar borsten en tepels goed) is en waarbij ze dan een sexy verschijning is. Eenmaal aan boord van de boot (ze maakt eerst nog een angstig moment mee onder water) trekt ze dat witte t-shirt uit, maar helaas zie je dan voornamelijk alleen haar blote rug.

Ze heeft sowieso een aantal sexy verschijningen en o.a. als ze zich op een gegeven moment moet uitkleden voor slechterik Henri Cloche (Louis Gossett Jr.), die haar kleding namelijk wilt controleren of ze misschien daarin iets verstopt (ze zijn namelijk opzoek naar een flesje) heeft. Hij vindt uiteindelijk niets in haar kleren, maar hij heeft wel zichtbaar genoten van het uitzicht

De zoektocht naar een schat is een idee dat doorgaans vooral kinderen bezighoudt. Regisseur Peter Yates verwezenlijkt zijn kinderdroom en zorgt ervoor dat deze film bijna uitsluitend leunt op een ouderwetse jacht op de schat. Naar verloop van tijd blijkt die gedachte wel te weinig inhoud te hebben. Waar je in het begin meeleeft en hoopt dat David Sanders en Gail Berke de slag van hun leven slaan in de wateren van Bermuda, wordt die zoektocht op een gegeven moment wel wat irritant.

De duikpogingen naar de schat zijn legio, maar de obstakels, tussenkomsten en het gevaar van buitenaf zijn even talrijk en daaronder vallen o.a. slechterik en crimineel Henri Cloche (die het o.a. voorzien heeft op de morfine die ook in het scheepswrak ligt) gespeeld door Louis Gossett Jr. en oud bemanningslid (van het scheepswrak) Adam Coffin gespeeld door Eli Wallach (vooral natuurlijk bekend vanwege zijn rol als "Ugly" in de legendarische Western film "The Good, the Bad and the Ugly").

De zoektocht onder water is wel mooi gefilmd (helaas duikt Jacqueline Bisset wel niet vaak mee) en levert ook regelmatig spannende situaties op met o.a. een grote murene, haaien, ontploffingen (handgranaat) in het scheepswrak en andere duikers die het voorzien hebben op David en Romer Treece. De talrijke scènes onderwater zijn ook het meest in het oog springend aan "The Deep", en regisseur Peter Yates toont je mooie plaatjes van het leven onder de zeespiegel en de gevaren die overal op de loer liggen. De nadruk op onderzeese gebeurtenissen (o.a. de eerste circa tien minuten van het verhaal) zorgt wel voor een aparte draai aan de film, want veel ruimte voor fatsoenlijke dialogen is er dan natuurlijker niet.

Behalve onder water, gebeuren er ook wat spannende dingen op het land en o.a. wanneer Jacqueline Bisset op een gegeven moment belaagd wordt door een stel duistere figuren (gestuurd door Henri Cloche), welke voodoo praktijken (o.a. met een kippenpoot) op haar botviert. Dat is even spannend en na deze akelige gebeurtenis zegt ze ook ontroerd en huilend:

"Ik heb me nog nooit zo gevoeld in heel mijn leven. Ik was zo hopeloos".

Verder zien we nog een spannende achtervolging op de weg, een spannende lift scène waarop er gevochten wordt en een gevecht tussen de sterke mannen Kevin (Robert Tessier), die het hulpje is van Romer Treece, en Slake (Dick Anthony Williams ) die het hulpje is van Henri Cloche.

De cast levert puik werk en maakt deze film alleen al het aankijken waard. Hoewel Nick Nolte niet één van zijn beste rollen speelt, is het wel interessant om te zien dat hij gaandeweg de film transformeert van een jonge hond in een serieuze vent. Louis Gosset Jr. speelt sterk de rol van crimineel, die met voodoo en andere lage middelen probeert om de jacht naar de schat te dwarsbomen. Jacqueline Bisset is sterk en mooi als de vriendin (ze zijn dus niet getrouwd, welke wel vermeld staat bij de omschrijving) van Nick Nolte, die haar relatie nieuw leven wil inblazen op vakantie in Bermuda. Robert Shaw verdient misschien wel de meeste lof als zeeman en schatzoeker van het type ruwe bolster, blanke pit.

Al met al heb ik me gewoon goed vermaakt met deze leuke ouderwetse Avontuur / Mystery film, waarbij je ook kennis maakt met de wondere wereld van de zee. De film had wel iets korter mogen duren, want net geen twee uren is net iets te lang voor een film als deze.

Best een oké film. Ik zou het geen mystery noemen, meer gewoon een avondturenfilm. De film voelt (zoals anderen al hadden gezegd) op een gegeven moment wel langdradig aan, naar mijn mening had de film makkelijk 40 min korter kunnen duren.

Leuk om één keer gezien te hebben, maar tenzij je echt een fan bent van avondturenfilms of van duiken, mis je ook niets als je hem niet kijkt

avatar van Filmkriebel
Gebaseerd op een boek van de auteur van "Jaws". Leuk om eens te zien met prachtige onderwateropnames. Was me niet altijd duidelijk wat ik zag maar mooi was het wel. Een koppel schattenzoekers in de Bermuda's ontdekken verschillende artefacten in een gezonken schip waaronder morfine-ampullen . Dit wekt vervolgens ook de interesse op van een lokale drugshandelaar, gespeeld door de zwarte kaalkop Louis Gossett Jr. Dan blijkt dat er nog meer dan dat op de bodem ligt.

De film heeft een heel jongensachtige avontuurlijke sfeer over schattenjacht. De bad guys willen niet echt uit de verf komen en zijn weinig bedreigend. Te weinig confrontaties naar mijn zin. Enkel in de finale wil het nog eens spannend worden. The Deep is typisch materiaal voor op een winterse zondagnamiddag.

avatar van Boneka
the flash schreef:
saai niet geloofwaardig (ze duiken in hun hemd en gewone broek)
alleen onderwater beelden waren oke

En dat kan niet volgens jou? Ik heb gezien in de extra's dat dat wel degelijk kan. Zo diep was het niet.

avatar van Boneka
Helemaal geen slechte film. Hij zat ergens in mijn geheugen, maar dan wel heel ver weg. Dacht iets te herkennen van die vuurtoren. Afijn verhaal wordt goed opgebouwd en is naar het einde toe best wel spannend te noemen. Tussendoor hele fraaie beelden onderwater. Viel mij op dat deze beelden erg mooi zijn op blu ray. Buiten en vooral binnen is het beeld iets minder wat ook geldt vooral voor het begin van de film. Maar al met al toch een redelijke goede transfer. In de extra's zien we de complexiteit van het onderwater filmen. Anno 1977 dus weinig fake. Waren trouwens nog wel een paar mooie scenes te zien zoals haai die vastzat in de slang In de extra's is mooi te zien hoe ze dat hebben gedaan en ja ze zwommen regelmatig in hun t-shirt en zwembroek.

Naar het einde toe zien we vooral de ontdekkingen in zee. Eenmaal boven werden de klassieke boeken erbij gehaald om wat voor schip het nu ging. Tussen de bedrijven door zien we de aasgieren die het vooral gemunt hadden op de ampullen. Moet zeggen dat ik de onderwater scenes het beste vond en de altijd goed acterende Robert Shaw die in die tijd heel wat films afleverde. Nick Nolte is eigenlijk nooit geen hoofdacteur, maar een goede sidekick. Op e.o.a. manier straalt ie dat nooit uit.

Zoals gezegd de laatste drie kwartier zijn de boeiendste van de film waar alles zo'n beetje naar voren komt. Het is een film met haaien, kogelvissen, en een murene. Ontploffingen achtervolgingen. Ja ondanks de rustige stukjes toch nog aardige acties in deze zeer amusante avonturenfilm. Dikke voldoende!

Film 3.5
Beeld 3.5 (blu ray)
Geluid 3.5
Extra's 3.5

avatar van knusse stoel
Een voor mij enigszins beangstigende film omdat ik ontzettend claustrofobische gevoelens kan krijgen bij het duiken en vervolgens de duikers de afgesloten ruimten naar binnen te zien gaan. Deze film heeft het allemaal om mensen zo als mij op het level "angst" te brengen.
De acteurs doen hun werk erg natuurlijk, nu en dan documentaireachtig overkomend. Alleen de stem van
David Attenbourough ontbreekt nog.
Ook de omgeving waar gefilmd is kwam op ons prima door en het verhaal, het is een avontuurlijk geheel.
We hebben het geluk gehad dat we tegen de Blu-ray (Full Disc-film) uitvoering aanliepen, het beeld onderwater was prima, boven water scènes waren nog stippen in te zien maar ach, beeld was dus goed.
Hierboven ontbreekt niet voor niets een trailer.
Abismo (The Deep) (Peter Yates, EEUU, 1977) - Official Trailer - YouTube
Voor het geheel een ruime 7.

avatar van Shadowed
Niet zo boeiend.

The Deep kent enkele zeer bovengemiddelde momenten, maar in het algemeen blijft het toch een wat trage en saaie avonturenfilm die nergens echt los weet te borrelen. Het verhaal geeft genoeg aanleiding voor een portie avontuur maar kan dit helaas niet leveren.

Leuk om Nolte eens in zijn jongere jaren te zien, zoveel jonge Noltes heb ik nog niet gezien. Tegenwoordig zie ik hem vaak terugkomen als oude man in films van boven het jaartal 2000. Heel goed acteren doet hij verder niet, maar het voldoet. Ook Bisset doet het wel redelijk verder.

De film opent direct met enkele mooie onderwaterbeelden gevolgd door Nolte en Bisset die beide duiken in nogal aparte kleding. Daarna blijft de film zich voornamelijk bovenwater afspelen wat jammer is, want de onderwaterbeelden bieden het meest bewonderenswaardige materiaal. Boven water is het verhaal wat saaier en trager en dat werkt niet altijd even goed.

In het algemeen is de film gewoon niet erg interessant. Het avontuur wil niet echt op gang komen, de beelden worden te klassiek geregisseerd en enkel onderwater komt de film wat tot leven. Bovenwater kent de film enkele zeer bovengemiddelde scenes zoals het gevecht in de kraan en de opbouw naar het intimiderende voodooritueel maar verder biedt de film niet al te veel.

Veel meer hoef ik eigenlijk ook niet te schrijven. Enkele aspecten van de film zien er erg leuk uit en de onderwaterbeelden stromen scherp over het beeld heen. Verder is deze film vooral lang en oninteressant. Jammer, want The Deep had best een leuke film kunnen zijn. Onderwateravontuur zou meer te bieden moeten hebben denk ik zo.