The Three Musketeers (1973)

Alternatieve titels: The Three Musketeers: The Queen's Diamonds | De Drie Musketeers

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Actie / Avontuur

geregisseerd door Richard Lester
met Oliver Reed, Michael York en Richard Chamberlain

De jonge D'Artagnan arriveert in Parijs met de droom bij de musketiers van de koning te horen. Hij ontmoet 3 mannen waarmee hij een duel aangaat, maar hij komt erachter dat het 3 musketiers zijn. Hij wordt uitgenodigd om tegenstand te bieden aan Kardinaal Richelieu, die de macht wil overnemen van de koning.

avatar van Phooze
Leuke film met wat gedateerde humor. Bekend verhaal natuurlijk, maar leuk in beeld gebracht.

3,5 sterren

FisherKing
Onderhoudende film met een erg prettig acterende Michael York, ben benieuwd hoe de film vanmiddag overkomt.

avatar van citybird
Grappige onderhoudende film met leuke dialogen en de immer knappe Raquel Welch. 3,5*

Wat een stomme film zeg. Ik vond hier dus echt niks aan.... Na een half uur viel ik bijna in slaap en heb niet verder gekeken daarom. Ik blijf bij The Man in the Iron Mask

FisherKing
De allerbeste en leukste verfilming van The Three Musketeers is nu op DVD uit. Bij herziening kom ik trouwens op 4* uit. Allervermakelijkst met een goede Michael York en Oliver Reed.

avatar van Anatolia
Goede humor af en toe, maar ik kreeg een beetje genoeg van de joligheid en onhandigheid bij de gevechten. Ook het feit dat de mannen waar de titel op slaat, de musketiers, slechts in het midden eventjes en de laatste kwartier te zien zijn, doet de film geen goed.

avatar van Asmahan
Ah, onvervalst jeugdsentiment. Mijn verjaardagsfeestje tijdens de zesde klas lagere school was een vertoning van deze film op onze Betamaxvideo. Wat vooral diepe indruk maakte was Mylady die werd gebrandmerkt met een Franse lelie. Welk een gruwel! Ook de afrekening met Mylady zorgde voor veel consternatie.

film_kaza
Ik heb me niet heel erg vermaakt. Had het einde al gezien en de actie was niet erg vermaakelijk. Het is niet zo´n slecht verhaal maar zeker geen geweldige topper.

3 sterren

neo (crew)
Het tegelijk met deze geschoten vervolg is wat minder. En dat terwijl ze toch niet zo heel veel verschillen en die film het verhaal gelijk weer oppikte vlak hierna. Een uitstekende Michel Legrand score (zie musicmeter). 3 sterren

avatar van Koerok
Ohhhhh, wat een nostalgie. Als kind was dit echt mijn favoriete film. Heerlijk dat degengekletter en die heroïek.

avatar van zinulzki
Geen meesterwerk, maar een ideale film om met het hele gezin te bekijken.

avatar van thunderball
Deze vanavond weer eens gezien.
Doet toch wat te melig en langzaam aan.
Veel bekende gezichten, veel degengekletter (wat helaas na een tijdje gaat vervelen, omdat ieder gevecht op het vorige lijkt en telkens bijna onophoudelijk verder gaat).

York is een perfecte D'artagnan, Reed is zoals gewoonlijk intens en beheerst bijna iedere scene,
maar in vergelijking met de eind jaren '40 versie vind ik Heston stukken minder als Vincent Price in de rol van De Kardinaal en ook was Lana Turner stukken bedreigender EN sensueler dan Dunnaway al is dat laatste ook een kwestie van smaak.
Lee daar en tegen is in schurkenrol weer zeer sinister als van ouds.

Net als bij Kill Bill werd ook deze film vanwege de lengte in tweeen gehakt. Daar waren een aantal van de acteurs destijds nog al kwaad over, gezien het feit dat ze maar voor 1 film betaald werden.

Leuk, amusant, maar niet super.

Een zeven, ofwel 3,5 ster.

avatar van Embie
Geweldige komische film! Heb in tijden niet zo gelachen.
Echt een gezellige film, voor de hele familie

avatar van hannes64
Geweldige Musketierfilm...al dan niet de beste van allen.
Een heerlijke Raquel Welch, een schitterend spelende Reed.
Wat heb ik gelachen om die humor....dit is pure nostalgie.
Prachtige sabelgevechten....Dunaway als slechterik....perfect in haar rol.
Gewoon een film die je gezien moet hebben.
Een avonturenfilm van topniveau.

avatar van 93.9
Komt deze nou zondag op een?

Een mooie intro, in iets wat op bragaglia photography lijkt (heet het ook zo in de filmwereld?), van een zwaardvechtend stel. Echt prachtig! Ook lang geleden dat ik Michael York in een film zag, een karakteristiek en daarmee altijd opvallend type, ook zijn stem:) Richard Chamberlain en Oliver Reed zijn ook niet de minsten, het is een uitmuntende cast. En ze acteren geweldig en meeslepend.
In het spel zit ook humor, gewoon door manier van uitspraak en mimiek. En door de uitspraken zelf.
"You can't go to the queen with dirty legs!" bijvoorbeeld
Plus daarbij de goede beelden en eveneens goede filmmuziek en het is een plaatje van een film geworden. Het verhaal is bekend en al vele malen verfilmd, maar dit is een goed en leuk exemplaar.

Bijzonder leuke film met vele geslaagde grappen.
Maar de film heeft een opvallend grote en wel zeer uitzonderlijk beroemde cast, de grote namen zijn niet te tellen.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ondertussen al de zoveelste verfilming van het bekende verhaal. Dat vraagt om vergelijkingen bij het kijken natuurlijk. Deze versie kan er niet aan doen dat er later nog meer versies van gemaakt zijn, maar het speelt toch mee in mijn beoordeling.

De film heeft een mooie cast die toch veel belovend is. Oliver Reed, Richard Chamberlain, Raquel Welch, Geraldine Chaplin, Christopher Lee, Faye Dunaway, Charlton Heston, ... De scriptschrijver houdt zich goed aan het originele boek wat er voor zorgt dat het verhaal zelf in elk geval al interessant genoeg is. De film mikt vooral op humor met een vleugje romantiek. Een beetje avontuur, maar vrij triestige actie. Dat is al veel beter gedaan en denkelijk missen de acteurs de nodige training. Over het algemeen is het wel een aangename film, maar soms iets te braaf. De humor doet me wat denken aan Monthy Pyton, maar dan wel een brave versie. Af en toe lukt het wel met de grappen, maar dat niveau kan nooit echt lang volgehouden worden.

Raquel Welch steelt mee de show, wat deels te wijten is aan het feit dat de rest zo teleurstelt. Er zit weinig leven in de drie musketiers, enkel d'Artagnan komt nog goed uit de verf. De 'bad guys' doen het ook nog relatief goed, als heb ik al die rollen toch al beter gezien. Dat is meteen een kritiek op de hele film dat veel zaken al beter gedaan werden. Dit is zeker niet de beste verfilming van de drie musketiers, maar ook niet de slechtste.

avatar van stefan dias
Mooie film met een prachtige styling vooral. De sfeer zit er goed in. Heb hier zalige herinneringen aan als aankomende tiener in de jaren 70, maar het blijft er wel fris uitzien vind ik. Ja, de vechtscènes heb ik op de duur wel gehad en ze duren ook wel wat lang, maar hij blijft toch goed.

avatar van baspls
"If you were a gentleman, I would speak to you. I was speaking *at* you, sir."

Erg goede film van Richard Lester en Alexander Salkind.

Erg goede cast. Het beste vond ik Christopher Lee en Charlton Heston (die veel te weinig doet hier). De rest van de cast (op een paar onbenullige rollen na) was ook voortreffelijk.

Erg goede muziek van Michel Legrand was erg goed. Episch en het sloot prima op het thema aan.

De veranderingen in opzichte van het boek vind ik niet allemaal even geslaagd. De comedy werkt hier veel beter dan in Richard Lester's Superman-films maar er is af en toe ook teveel van het goede en ik had toch echt een paar momenten waar het totaal niet grappig was. De musketiers zitten er ook niet erg veel in. De gevechten waren wel goed al zijn ze een beetje eentonig. Het had van mij wat spectaculairder gemogen.

Al met al toch een erg vermakelijke film. De trailer van het vervolg aan het einde heeft me erg nieuwsgierig gemaakt dus die zal ik binnenkort ook eens gaan kijken.

De enscenering, fotografie en camerawerk zijn top in deze zeer avontuurlijke, komische Musketeer-bewerking van Dumas' beroemde en ook legendarisch bekende roman.

De makers van deze film hebben het nodig gevonden de klassieker van Alexandre Dumas op te leuken met een lading humor, die over het algemeen kant noch wal raakt. Het verhaal is daarvan het voornaamste slachtoffer geworden. Zowel als avonturenfilm, als ook als komedie lijkt het nergens naar. De film kan wat mij betreft niet tippen aan de tweedelige Franse versie “Les Trois Mousquetaires” (1961) van Bernard Borderie.

avatar van clubsport
Flauwe humor en slechte actie : dat waren de grootste ergenissen van deze film naar mijn mening .

avatar van Metalfist
He's torn our carpet!

Toen ik voor het eerst de films van Richard Lester leerde kennen, dan dacht ik het dat het meteen goed zat. Zijn twee Beatles films zijn vermakelijke nonsens, maar de Superman franchise was al wat minder en met Robin and Maria wist ik ook al niet goed wat te doen. Niet perse slecht, maar toch ook niet direct uitnodigend om de rest van zijn oeuvre te gaan ontdekken. Waarom dan toch deze The Three Musketeers? Voor die geweldige sterrencast natuurlijk! Christopher Lee, Jean-Pierre Cassel, Raquel Welch, Charlton Heston, ...

Ik wist alleen niet dat dit eigenlijk het eerste deel van 2 films is. Iets wat blijkbaar de acteurs zelf ook niet wisten, want zij tekenden voor 1 film en waren dan ook verbaasd toen de producenten de film opsplitste in 2 delen: The Queen's Diamonds en Milady's Revenge. Alleen daarom al is dit een stukje filmgeschiedenis, want daardoor werd er voor toekomstige films de Salkind Clause in het leven geroepen (genoemd naar de producers van The Three Musketeers) die vastlegt dat producers op voorhand moeten aangeven hoeveel films er worden geschoten en dat ze de acteurs voor elke film moeten betalen. Het oogt dan ook een beetje onaf, zeker met die halve trailer voor het volgende deel, maar er schuilt toch ook veel fun in. Vreemde film wel die nooit echt goed lijkt te weten welke richting er moet uitgegaan worden. De humor is hier en daar iets te slapstickachtig en niet goed gebalanceerd, de gevechten ogen nogal knullig maar de aankleding en stijl doet de film veel goeds. Verder blijft het bronmateriaal van Alexandre Dumas ook wel degelijk genoeg natuurlijk om hier een vlotte avonturenfilm van te maken. Ben benieuwd of het volgende deel ook nog diezelfde charme hanteert.

Al lijkt die kans er wel dik in te zitten aangezien de film(s) dus eigenlijk in één geheel zijn gefilmd. Dat resulteert sowieso in een terugkerende cast en in het geval van The Three Musketeers mag die wel gezien worden. Michael York is een uitstekende D'Artagnan en met Oliver Reed, Richard Chamberlain en Frank Finlay kan hij beschikken over een aantal degelijke medemusketiers. Reken daar dan nog eens de immer bevallige Raquel Welch bij en onder andere Geraldine Chaplin en Faye Dunaway in kleine bijrollen en er valt voor de filmliefhebber genoeg bekende namen te spotten. De kracht zit hem echter toch ook vooral bij de grote slechteriken. Charlton Heston is erg tof als Cardinal Richelieu en Christopher Lee is een indrukwekkende Rochefort. In het boek is er nergens sprake van een ooglapje, maar sinds de invulling van Lee hebben meerdere Rocheforts eenzelfde behandeling gekregen.

Fijn filmpje in ieder geval. Ik ben benieuwd wat het vervolg gaat geven, maar ik vermoed meer van hetzelfde. Die sequel geven ze trouwens volgende week op Belgische televisie, mijn opname staat al gepland in ieder geval. Zou mooi zijn als ze ook nog The Return of the Musketeers zouden uitzenden, maar daar vrees ik een beetje voor.

avatar van Filmkriebel
De flauwe humor en onuitstaanbare Michael York zijn twee factoren die de film voor mij compleet onderuit halen. Ik vond er geen doorkomen aan. Irritant. Voor de betere mantel-en-degenfilm moet je bij de Franse films zijn en meer bepaald de films van André Hunebelle die trouwens ook een "drie musketiers" regisseerde.