Forces Spéciales (2011)

Frankrijk
Actie / Avontuur

geregisseerd door Stéphane Rybojad
met Diane Kruger, Djimon Hounsou en Benoît Magimel

De journaliste Elsa Casanova wordt door de Taliban gegijzeld. Op de vooravond van haar executie onderneemt een groep elitesoldaten van de special forces een ultieme reddingsoperatie. Wat volgt is een meedogenloze klopjacht in het stammengebied van Afghanistan. In dit vijandige gebied en in hun strijd tegen de verbetenheid van de Taliban groeit een innige band tussen deze karaktervrouw en de soldaten, die met gevaar voor eigen leven de taak hebben om haar levend terug te brengen.

avatar van Woltertjes
Goede film. Aanrader

avatar van Drikturpin
Prima film echt goed...een dikke 4 sterren.

Dat hier zulke hoge punten worden gegeven snap ik echt niet. Deze film vond ik lang niet zo goed als anderen zeggen. Het acteerwerk was matig en het script lachwekkend slecht. Alleen de beelden en muziek waren mooi. Het verhaal was heel slecht uitgewerkt en had veel meer in kunnen zitten.

Alleen door de beelden en muziek scoort deze film nog net een voldoende (2,5*). Voor de rest was het eigenlijk bar slecht en was de logica ver te zoeken. Oneindige munitie en de soldaten waren onrealistisch dom (vooral als je nagaat dat dit een "special team" zou moeten zijn). In het echt zouden gevechten heel, heel anders verlopen. Deze film was wat dat betreft verre van realistisch.

Verder ben ik het volledig met Angelo2 eens.

avatar van SaNDuTjE
Mooie beelden maken nog geen mooie film.

Vanaf het begin wordt je als kijker een aantal bijzonder fraaie beelden voorgeschoteld van diverse militaire voertuigen in actie. Ben je een liefhebber daarvan dan is deze film zeker wel aan te raden, maar ben je op zoek naar een spannend en beklemmende actiefilm die je op het puntje van je stoel laten zitten dan zou ik deze overslaan.

De actie is dan wel sterk in beeld gebracht en zorgt de prima soundtrack voor dat beetje extra om de beelden nog imposanter te maken, na een half uur is dat niet meer interessant en ga je als kijker op andere zaken letten. Het viel mij snel op hoe voorspelbaar en onrealistisch de meeste scènes zijn. Op zich is op het verhaal niet veel aan te merken behalve dat het behoorlijk simpel is, maar de manier hoe men vele situaties moeiteloos overleeft zal zelfs Rambo nog achter z'n oor laten krabben. Alleen al het feit dat niemand een helm draagt doet al afbreuk aan het professionaliteit dat men zo graag wil uitdragen. Met als dieptepunt de tocht van bijna 2 weken over de bergen die men zonder al te veel problemen lijkt af te leggen en blijkbaar ook niemand eten of drinken nodig heeft.

Het is op zich geen verkeerde film maar staat zo bol van de domme acties dat het de mooie beelden, sterke score en het redelijke acteerwerk helaas de das om doet.

avatar van DDT
DDT
Wat was ik positief verrast zeg,dit is ne mooie film

AANRADER

Wat een goeie film is dit zeg!!!

avatar van Djoiszle
Rare film........ Heel ongeloofwaardig.

avatar van Kakihara
Veel fouten en boeide voor geen meter .

avatar van Euro551
Hele dikke film! [edit mod; persoonlijke aanval verwijderd]
Wat klopt hier niet aan dan?

zéér goede film, een dikke 5!

avatar van james_cameron
Zwakke, vervelende aktiefilm met een stupide plot en bevolkt door leeghoofdige personages. De dik aangezette heroïek werkt behoorlijk op de lachspieren, net als de karikaturale afschildering van de schurken van de film, de Taliban. Tegen het einde, wanneer alles meer emotioneel en grimmig wordt, neemt de kwaliteit van het geheel wel iets toe, maar het is niet genoeg om de boel nog te redden. De film is slecht geregisseerd, rommelig gemonteerd en voorzien van een saaie, dik aangezette soundtrack. De aktiescenes zijn ook niet bijzonder.

zeer positief verrast door deze film, zeker het kijken waard,de fransen doen het tegenwoordig aardig goed.
3 sterren zeker waard

avatar van mnrk
Dit was een prima film van Franse bodem....

Het verhaal was in orde en de gehele setting zorgde ook voor de juiste sfeer bij deze film...dat het misschien allemaal soms wat te makkelijk ging voor de Franse elitesoldaten nemen we gewoon mee in deze film..

De actie scene's waren ook prima uitgewerkt en het zag er allemaal gewoon goed uit...dit in combinatie met een cast van Diane Kruger en Djimon Hounsou.

avatar van Pazmaster
Goede film met een leuk verhaal en waarin goed geacteerd wordt. Ook de special FX zien er goed uit. Toch zijn er wat minpunten. Zo is de rockmuziek tijdens de gevechten erg irritant. Het komt de sfeer van de film niet ten goede. Het verhaal is vrij rechtlijnig en ook is het hier en daar wat ongeloofwaardig. Bijvoorbeeld als ze met 4 man rechtop open en bloot gaan staan schieten (lekker slim)op zo`n 50 aanstormende talibanners en zelf niet geraakt worden. En zo zijn er nog wel een paar dingen. Toch gaat het allemaal wel lekker door en verveeld de film niet. 3 sterren

avatar van cor1946
Goede actie film, alleen te lang want op het laatst wordt hij langdradig. En meer een western met al dat geschiet.

avatar van louisvf
Deze film is al zo slecht als het algemeen Nederlands op deze pagina!
Jammer

avatar van SPT
SPT
Buitengewoon goede film. Ik was zelfs ontroerd toen ze die soldaten hadden gevonden met de helikopter, iets wat me niet vaak overkomt. Verder prachtige beeldmateriaal, en het acteerwerk mag er ook zijn.

Wel ben ik het eens met de kritiek dat de film op een aantal punten niet realistisch is. Wat me bijvoorbeeld meteen al opviel was dat ze geen desert uniformen aanhadden. Dat bleek echter nog maar een kleinigheidje vergeleken bij de verdere plotgaten.

Film met 2 gezichten, enerzijds vermakelijke film, met een aardig verhaal, goed acteerwerk en mooie beelden !
Maar anderzijds, erg ongeloofwaardig, unlimited ammo, tegenstanders die amper terug schieten, bepaalde acties die een commando nooit zou maken....
Vandaar een cijfer somerwhere in de middle, zes op de schaal van 10 !

avatar van killer13
deed me denken aan tears of the sun, al vond ik die wel beter.

avatar van hutsekluts
dwid schreef:
Vandaar een cijfer somerwhere in de middle, zes op de schaal van 10 !

Sluit ik me wel bij aan. journaliste Elsa die het ene moment tussen twee soldaten inhangt omdat ze niet kan lopen en nog geen uur later een van de commando's moet ondersteunen en als een aapje de berg op rent als ze achterna wordt gezeten....... Maar goed, geeft niet want de film krijgt een dikke voldoende voor de cinematografie. Kijkt lekker weg maar zal in de ramsjbakken van Bart smit terecht komen. Al heb je dan voor 2 euro een heel leuke avond!

Matige film, vond hem helaas tegen het eind aan pas echt leuk worden. Wilde hem in het begin bijna uitzetten, omdat de snelheid waarmee het verhaal verteld werd mij totaal niet aansprak. Met een gemiddelde van 2 seconde per beeld flitstten de beelden letterlijk voor je ogen weg, waardoor het voor mij erg rommelig en chaotisch overkwam.Tegen het eind aan werd het gelukkig iets rustiger.

Een van de minpunten was dat er weer zo'n typische bad-guy in moest zitten in de vorm van een Amerikaans sprekende talibanstrijder...Aan zijn dood werd gelukkig niet teveel aandacht besteedt. Dat er uiteindelijk geen 'eindgevecht' kwam, iets waar ik heel de film wel bang voor was, heeft ervoor gezorgd dat de film voor mij net een voldoende scoort.

avatar van fionepoon
Ik vond dit een erg spannende film. Inderdaad prachtige beelden, maar ook zat ik af en toe op het puntje van mijn stoel. Ontroering hier en daar....

avatar van Marvinleeaday
Spannende film die de aandacht vasthoudt. Tuurlijk gaat het in het "echie" anders, maar er staat ook nergens vemeld dat het op waarheid gebaseerd is.

Actie-oorlogsfilm die doet denken aan 'Tears of the Sun', 'Behind Enemy Lines' en het recente 'Lone Survivor'. Het gebeuren is niet altijd even logisch en origineel is het verhaal ook niet, maar wel hoogdravend, ongecompliceerd en veelzijdig. Zowel militairen als journalisten zijn onbaatzuchtige helden en de taliban monsters, zowel qua gedachtengoed, uitlatingen en daden. Vooral de opnames zijn grandioos en alles bij elkaar onderhoudt de productie wel.

Reddingsoperatie van een speciale Franse gevechtseenheid in Pakistan om een journaliste te redden van de taliban. Als actie / oorlogsfilm ongetwijfeld een goede film, maar aan mij is dit soort films toch niet (meer) besteed.

Gisteren was het bij toeval voor mij Diane Kruger filmavond, nadat ik eerder op de avond al de Drama / Misdaad film "Aus dem Nichts (2017)" (was ook de enige film die ik nog op de plank had liggen) met haar had gezien, was het later in de nacht (begon om 01:05 uur) de beurt aan deze Actie / Avontuur film met haar, welke op de Duitse televisiezender ZDF was te zien en die daar heette "Flucht durch die Berge"

In dit verhaal draait het om de franse journaliste Elsa Casanova (Diane Kruger), die samen met haar vertaler Amen (Mehdi Nebbou) wordt ontvoerd door de taliban in de omgeving van Hindoekoesj in Afghanistan. De ervaren militair Kovax (Djimon Hounsou) en zijn speciale eenheid krijgen de opdracht van de Franse regering om haar te bevrijden. Wat volgt is een meedogenloze klopjacht in het stammengebied van Afghanistan, waarbij talibanleider Ahmed Zaief (Raz Degan) koste wat kost Elsa Casanova terug wel hebben om te berechten.

Door omstandigheden heb ik de eerste 25 minuten van het verhaal gemist en toen ik zapte naar deze film, gaf de Franse regering net de opdracht om journaliste Elsa Casanova te gaan bevrijden met een speciale eenheid. Dus ik ben min of meer ingestapt op het punt dat de actie en de klopjacht gaat beginnen en beiden houdt aan tot vrijwel de laatste minuut van het verhaal. Het verhaal is zeker niet uniek in zijn soort, want het doet inderdaad regelmatig denken aan de film "Tears of the Sun (2003)" (met eveneens een vrouw, te weten de mooie Monica Bellucci, welke gered dient te worden) en ook aan "Lone Survivor (2013)", die een paar jaar na deze film uitkwam.

Echt spannend wordt het eigenlijk nergens, maar vanwege de vele actie met heel veel pief paf poef geschiet (o.a. van een scherpschutter) kijkt deze film lekker weg en weet hij ook te vermaken. Hier en daar is de film misschien wat ongeloofwaardig (o.a. door bepaalde verwondingen), maar dat drukt de pret niet. Het hoogtepunt qua actie is het moment dat de speciale eenheid vriendelijk ontvangen wordt in een Afghaans dorp (waar de kinderen door de taliban zijn meegenomen) en waarbij dan de taliban langskomt en waarbij de speciale eenheid besluit om terug te keren om het dorp te gaan helpen. Er leek in deze film wel geen einde te komen aan de taliban strijders (waarvan de talibanleider niet bepaald vriendelijk was, maar dat was eigenlijk ook wel zeer clichématig) die ook maar bleven komen en ze zaten de speciale eenheid ook steeds op de hielen.

In eerste instantie lijkt de actie wat aan de flauwe kant en sneuvelen alleen heel veel talibanstrijders, maar uiteindelijk vallen ook de nodige slachtoffers in het team van de speciale eenheid en zullen na 12 dagen (zolang duurt namelijk uiteindelijk de hele missie om Elsa Casanova in veiligheid te brengen en het laatste stuk van de reis moet ze ook nog eens helemaal alleen doen) het er uiteindelijk drie van overleven, waaronder natuurlijk Elsa Casanova. Deze laatste had op het einde ook makkelijk kunnen doodgaan als zij op grote hoogte aan rotsen hangt, maar de talibanleider geeft haar dan zowel letterlijk als figuurlijk een helpend handje, waarbij hij dan ook nog eens zegt "Het is niet aan jou om te bepalen of je mag leven of sterven". Dit is natuurlijk een belachelijke en idiote beslissing van de talibanleider, want kort daarna wordt hij doodgeschoten (door zijn hoofd) door iemand van de speciale eenheid, te weten Kovax (Djimon Hounsou) die ook de leiding heeft in de speciale eenheid, als hij Elsa Casanova in gijzeling houdt.

Buiten het gevaar van de taliban, moeten de speciale eenheid en Elsa Casanova ook zien te overleven in de Afghaanse omstandigheden en dan doel ik op de ijzige kou (waarbij ook iemand, te weten Victor (Alain Figlarz), van de speciale eenheid doodvriest en die van te voren zwaargewond raakt tijdens de gevechten met de taliban) in de bergen en de hitte in de woestijn van Afghanistan. Deze hitte heeft overigens alleen betrekking op Elsa Casanova, omdat zij op een gegeven moment alleen moet verder gaan en dat omdat de enige twee overlevenden, te weten Kovax en Tic-Tac (Benoît Magimel), van de speciale eenheid te gewond zijn om verder te gaan. Deze twee worden uiteindelijk wel nog opgepikt door een helikopter, waarin natuurlijk ook Elsa Casanova zit die zeer begaan is met het lot van deze twee personen.

Op het einde krijg je ook nog even in beeld te zien dat deze film is opgedragen aan de Franse soldaten die hebben meegedaan aan de missies in Afghanistan. Of dit verhaal gebaseerd is op een waargebeurd verhaal durf ik niet te zeggen, omdat ik namelijk de eerste 25 minuten van het verhaal gemist heb (meestal wordt het dan vlak voor aanvang van het verhaal aangegeven).

De cast doet het overigens best verdienstelijk en vooral de twee hoofdrolspelers, te weten Diane Kruger en Djimon Hounsou. Deze film heeft ook best een hoog "Inglourious Basterds (2009)" gehalte, want buiten Diane Kruger (oftewel Bridget von Hammersmark in die film) zien we verder nog Denis Ménochet (in de rol van Lucas, die deel uitmaakt van de speciale eenheid en die goed bevriend is met Kovax) en hij is natuurlijk vooral bekend als Perrier LaPadite, die tijdens de opening van die film te zien was in een legendarische scène.

Hoewel zij maar een minimale rol had in het verhaal, zorgt de mooie Morjana Alaoui misschien wel voor het meest onroerende moment in deze film, namelijk het moment dat ze geëxecuteerd gaat worden door de taliban en waarbij ze dan haar gezicht laat zien onder de boerka en glimlacht naar het executiepeloton.

Jammer dat ik de eerste 25 minuten van deze Actie / Avontuur film heb gemist, maar met de overige overige circa 80 minuten heb ik me best goed vermaakt.