War of the Worlds (2005)
Genre: Sciencefiction / Thriller
Speelduur: 116 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Spielberg
Met onder meer: Tom Cruise, Justin Chatwin en Dakota Fanning
IMDb beoordeling:
6,6 (503.471)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 29 juni 2005
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot War of the Worlds
"They're already here."
Ray Ferrier (Tom Cruise) is een arbeider, wonend in New Jersey. Hij is vervreemd van zijn gezin, zijn leven verloopt niet goed en hij is te veel met zichzelf bezig. Zijn eenvoudige leven wordt echter op een buitengewone en gewelddadige manier verstoord, wanneer allesvernietigende indringers hun opwachting maken. Buitenaardse wezens, die in grote aantallen zijn gekomen om de aarde te vernietigen. Terwijl zij zich een weg banen door het land en een spoor van vernietiging achter zich laten, moet Ray zijn kinderen zien te beschermen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (6,6 / 503471)
- Trailer (YouTube)
- The War of the Worlds (BoekMeter)
- War of the Worlds (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 3,99
Social Media
Acteurs en actrices
Ray Ferrier
Rachel Ferrier
Robbie Ferrier
Mary-Ann
Harlan Ogilvy
Vincent
Julio
Manny the Mechanic
Bartender
Grandmother
Video's en trailers
Reviews & comments
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
De zin van "billions of deaths" komt letterlijk voor in het boek.
Inclusief "man had earned his immunity, his right to survive? Mmm. Ik vergeef de man, hij wist niet wat ie schreef.
Ullaaahhh?
Wat een flauwe kul.
Welterusten.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Wells schreef: "By the toll of a billion deaths man has bought his birthright of the earth, and it is his against all comers; it would still be his were the Martians ten times as mighty as they are."
Ai. Pijnlijk. Dat al die Indianen stierven toen de blanken in Amerika kwamen, zal dan ook wel Gods bedoeling geweest zijn.
Maar Wells schreef deze enge dingen ruim honderd jaar geleden (en gelukkig niet met een duidelijke relatie naar het vijandsbeeld van dat moment). Spielberg heeft geen excuus.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Hou nou toch op man. Spielberg verfilmd een klassiek boek op het punt waar jij problemen mee hebt gewoon natuurgetrouw.
Omdat Spielberg wellicht gelooft in een "plan van een maker", net zoals Wells, vind jij hem een engerd? Lekker.
Welterusten.
Ik denk inderdaad dat ik een stuk rustiger slaap in deze boze wereld, waar de Scientology-monsters achter je slaapkamergordijnen schuilen.
Neem nog een seresta zou ik zeggen. 
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Hou nou toch op man. Spielberg verfilmd een klassiek boek op het punt waar jij problemen mee hebt gewoon natuurgetrouw.
Omdat Spielberg wellicht gelooft in een "plan van een maker", net zoals Wells, vind jij hem een engerd? Lekker.
Nee, omdat men via een religieus idee aanschurkt tegen rassenleer. Als mensen superioriteit gaan claimen vind ik dat eng. God beschermt niet degene die vroom is, maar heeft zijn keuze bij geboorte al gemaakt. Dat is zo goed als facistisch.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Wells schreef: "By the toll of a billion deaths man has bought his birthright of the earth, and it is his against all comers; it would still be his were the Martians ten times as mighty as they are.".
Volgens mij bedoelt Wells hier alleen maar mee dat het de mensheid miljarden doden heeft gekost om een eigen immuumsysteem te ontwikkelen.
Dat al die Indianen stierven toen de blanken in Amerika kwamen, zal dan ook wel Gods bedoeling geweest zijn.
Waar jij nu ineens die indianen vandaan haalt, is mij een raadsel. Zij waren in hun evolutie ook het slachtoffer van bacteriën en hebben dus evenveel recht op leven op aarde als de blanke die hen overwonnen. De Martianen, in Wells` boek, hebben dat immuumsysteem niet en dus ook niet de mogelijkheid om op aarde te leven. Dit is de selectie door de natuur. Daar is niets facsistisch aan.
Maar Wells schreef deze enge dingen ruim honderd jaar geleden (en gelukkig niet met een duidelijke relatie naar het vijandsbeeld van dat moment). Spielberg heeft geen excuus.
En dat heeft ie ook niet nodig. De man probeert zo authentiek mogelijk te blijven.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Volgens mij bedoelt Wells hier alleen maar mee dat het de mensheid miljarden doden heeft gekost om een eigen immuumsysteem te ontwikkelen.
Dan had ie dat moeten schrijven en geen geboorterecht erbij moeten halen.
Waar jij nu ineens die indianen vandaan haalt, is mij een raadsel. Zij waren in hun evolutie ook het slachtoffer van bacteriën en hebben dus evenveel recht op leven op aarde als de blanke die hen overwonnen.
Volgens dit verhaal kiest God via bacteriën wie hij ziet zitten en wie niet. Derhalve hadden de blanken dan dus meer recht op overleven dan de Indianen.
De Martianen, in Wells` boek, hebben dat immuumsysteem niet
Net als die Indianen....
en dus ook niet de mogelijkheid om op aarde te leven. Dit is de selectie door de natuur. Daar is niets facsistisch aan.
Het recht van de sterkste is dat in feiten niet, maar als je gaat zeggen dat God jouw zijde gekozen heeft (niet op basis van wat je doet, maar op basis van wat je bent), claim je een morele superioriteit die ronduit eng is.
En dat heeft ie ook niet nodig. De man probeert zo authentiek mogelijk te blijven.
Authenthiek is het zeker....
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Het recht van de sterkste is dat in feiten niet, maar als je gaat zeggen dat God jouw zijde gekozen heeft (niet op basis van wat je doet, maar op basis van wat je bent), claim je een morele superioriteit die ronduit eng is.
Mischien bedoelde Wells wel te zeggen dat God het niet zo'n goed idee vindt om landje pik te doen. Dat-ie daarom een failsafe heeft ingebouwd. Als wij naar Mars zouden verkassen zou ons daar in zijn ogen hetzelfde gebeuren.
Geboorterecht is in deze het recht op je eigen plek te overleven.
Wells haalde er nergens indianen bij trouwens.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Geen indiaan te zien in deze matige film. Ik had juist gehoopt op een paar realistische indianengevechten maar het leek meer op een science-fiction film! Daarom 2,5*
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Volgens dit verhaal kiest God via bacteriën wie hij ziet zitten en wie niet. Derhalve hadden de blanken dan dus meer recht op overleven dan de Indianen.
Dat de blanken de Indianen afslachtten is een puur menselijke daad, geen goddellijke interventie. Het is erg makkelijk om te zeggen dat God dat laat gebeuren. Wij mensen hebben zelf toch zeker ook een bepaalde mate van verantwoordelijkheid. Tegenover onze medemens, tegenover onszelf en tegenover God.
De Martianen, in Wells` boek, hebben dat immuumsysteem niet
Net als die Indianen....[/quote]
Onzin. Indianen hebben dat immuumsysteem wel degelijk. De Indianen hebben de bacteriën, net als de blanken, overleefd. Anders was het met hun toch hetzelfde vergaan als de Martianen.
en dus ook niet de mogelijkheid om op aarde te leven. Dit is de selectie door de natuur. Daar is niets facsistisch aan.
Het recht van de sterkste is dat in feiten niet, maar als je gaat zeggen dat God jouw zijde gekozen heeft (niet op basis van wat je doet, maar op basis van wat je bent), claim je een morele superioriteit die ronduit eng is.[/quote]
Recht van de sterkste is het wel degelijk. Het heeft de mens immers miljarden doden gekost om zo sterk te worden om bacteriën te kunnen weerstaan. Als bacteriën zo sterk geëvolueerd zouden zijn als mensen, hadden we het onderspit tegen ze gedolven. Ik claim geen morele superioriteit, wel fysieke superioriteit. Jij mag dat gerust eng vinden. Ik vind het de speling/selectie der natuur.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Mischien bedoelde Wells wel te zeggen dat God het niet zo'n goed idee vindt om landje pik te doen.
Dan had-ie dat moeten schrijven.
Wells haalde er nergens indianen bij trouwens.
Klopt. Dat deed ik. Blijkbaar werd in dat geval niet de Indianen, maar de landjespikker beschermd.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
By the toll of a billion deaths man has bought his birthright of the earth.
Er staat niet: was blessed with.
Duidelijk een kwestie van evolutieleer. God schiep dan wel het leven, maar moeder natuur gaf ons de weerstand. Het staat er toch echt met het woord bought.
Kom op Wouter... throw in another one.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Dat de blanken de Indianen afslachtten is een puur menselijke daad, geen goddellijke interventie.
Maar dat betekende niet hun ondergang. Natuurlijk heeft het meegeholpen, maar ze waren nooit zo snel uitgeroeid geweest als de blanken niet allerlei bacteriën uit Europa meebrachten.
Het is erg makkelijk om te zeggen dat God dat laat gebeuren. Wij mensen hebben zelf toch zeker ook een bepaalde mate van verantwoordelijkheid. Tegenover onze medemens, tegenover onszelf en tegenover God.
Ik geloof niet in God. Je predikt tegen de verkeerde.
Onzin. Indianen hebben dat immuumsysteem wel degelijk. De Indianen hebben de bacteriën, net als de blanken, overleefd.
Nou nee.
Anders was het met hun toch hetzelfde vergaan als de Martianen.
Dat is min of meer ook gebeurd
Het recht van de sterkste is dat in feiten niet, maar als je gaat zeggen dat God jouw zijde gekozen heeft (niet op basis van wat je doet, maar op basis van wat je bent), claim je een morele superioriteit die ronduit eng is.
Recht van de sterkste is het wel degelijk. [/quote]
Dat ontken ik niet. het gaat erom waarom wie het sterkst is.
Op basis van Gods wil...
Jij mag dat gerust eng vinden. Ik vind het de speling/selectie der natuur.
Dat vind ik nu juist ook. Pure willekeur. Geen plan van de Heer.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
By the toll of a billion deaths man has bought his birthright of the earth.
Er staat niet: was blessed with.
Duidelijk een kwestie van evolutieleer.
Evolutieleer en God hebben weinig met elkaar te maken. Zodra er sprake is van iemand die iets met "All His wisdom" geregeld heeft, zit er een plan achter en is het geen Darwinistische evolutie meer.
Kom op Wouter... throw in another one.
Nergens voor nodig.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Jij mag dat gerust eng vinden. Ik vind het de speling/selectie der natuur.
Dat vind ik nu juist ook. Pure willekeur. Geen plan van de Heer.
En wie zegt dan dat die pure willekeur geen plan van God is?
Kijk dat vind ik pas eng. We kunnen er dan alleen maar op vertrouwen dat Hij, in alle wijsheid, ingrijpt als het gruwelijk fout dreigt te gaan.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
En wie zegt dan dat die pure willekeur geen plan van God is?
Ik.
Kijk dat vind ik pas eng. We kunnen er dan alleen maar op vertrouwen dat Hij, in alle wijsheid, ingrijpt als het gruwelijk fout dreigt te gaan.
Ik zou er niet teveel op rekenen.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Nu verhef je jezelf boven de alwetende. Arrogantie ten top!!!
Het lijkt mij dan ook totaal zinloos om hier verder op in te gaan.
Heeft verder ook niet veel meer met `War of the Worlds` te maken.
Vriendelijke groetjes.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Nu verhef je jezelf boven de alwetende. s.
Ik dacht dat het duidelijk was dat ik niet in een Alwetende geloofde....
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Dus als er een God met een plan om de hoek komt kijken verliest elke film zijn geloofwaardigheid?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Met andere woorden...
Jouw probleem met deze film is (volgens jou) dat (eerst Cruise en Spielberg, maar zoals gebleken is Wells) in zijn boek aangeeft dat God de mensheid tegen indringers heeft behoedt om bacteriën neer te zetten waartegen wij ons kunnen verweren maar zij niet.
Je noemde dat een fascistische kijk op de realiteit, dat God aan onze kant is, en trok de parallelen met het huidige politieke klimaat en "the war on terror".
Je claimt dat Spielberg door het Pentagon is benaderd om een film te maken om de wereld te laten zien dat de terroristen (martians) gedoemd zijn te verliezen omdat het westen (de mensheid) God aan hun kant heeft.
Je tirade tegen Cruise was duidelijk gevoedt door je angst voor Scientology alsof die zo machtig is om zich te infiltreren in het Pentagon en Spielberg van zijn Joods-zijn af wil helpen en hem een plaatsje in het moederschip, ergens buiten de kust van San Fransisco, te beloven.
Het idee alleen al dat iemand als Spielberg, die altijd duidelijk zijn eigen ideeën verwoordt in zijn films, nu ineens een marionet van het Pentagon/Scientology zou zijn is ronduit belachelijk.
Dat Cruise een agenda heeft is duidelijk. Hij gelooft heilig in zijn missie om de mens te helpen en heeft daarvoor een route gekozen die de onze niet is. Scientology is eng, ja, maar dat is het radicale Christelijk geloof ook. Laat staan de radicale Islam.
Ik heb Cruise niet kunnen betrappen op "gevaarlijke" uitspraken. Hooguit zijn (hun) visie op medicatie. Ben het daar niet mee eens, maar als hij dat vindt, mag hij dat zeggen. Hij heeft overigens netjes zijn excuses aangeboden aan diegene die hij daarmee gekwetst heeft en voor haar was daarmee de kous af.
Kortom:
Jouw idee dat er in deze film een "verborgen boodschap" zit is belachelijk. De films uit de jaren 50-60, zoals de eerste verfilming van War of the worlds waren ook gevoedt door de angst voor het communisme. Zoals bijna alle SF films uit die tijd. Het was (is) een legitiem instrument om je beter te kunnen indentificeren met die angst in het algemeen.
Daar hoor ik dan niemand over praten of een film op afrekenen.
Je hebt me geenzins overtuigd en voor mij is hiermee de discussie eigenlijk gesloten.
Laten we het er maar op houiden dat jij een andere visie hebt als het de films van Spielberg betreft.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Met andere woorden...
Jouw probleem met deze film is (volgens jou) dat (eerst Cruise en Spielberg, maar zoals gebleken is Wells) in zijn boek aangeeft dat God de mensheid tegen indringers heeft behoedt om bacteriën neer te zetten waartegen wij ons kunnen verweren maar zij niet.
Je begrijpt het allemaal echt niet.
Dat iemand God als grote redder erbij haalt vind ik dramatisch niet zo sterk, maar moreel niet echt verkeerd. Pas als men gaat beweren dat God voorkeuren heeft die niet gebaseerd zijn op basis van wat iemand doet, maar op basis van waar iemand geboren is, heb ik een probleem. Een God die bacteriën plaatst om bepaalde volkeren een voorsprong te geven: ik vind het gaan lijken op Amerikaans Exeptionalisme, zeker in de context waarin het verhaal door Spielberg gezet is.
Je noemde dat een fascistische kijk op de realiteit, dat God aan onze kant is,
Nee, het idee dat bepaalde volkeren bevoorrecht zijn, in de meest letterlijke zin van het woord.
en trok de parallelen met het huidige politieke klimaat en "the war on terror".
Daar ben ik niet uniek in. Spielberg zelf maakt er geen geheim van waar zijn inspiratie vandaan kwam.
Je claimt dat Spielberg door het Pentagon is benaderd om een film te maken om de wereld te laten zien dat de terroristen (martians) gedoemd zijn te verliezen omdat het westen (de mensheid) God aan hun kant heeft.
Dat moet je niet te letterlijk zien. Er zijn gesprekken geweest zijn Hollywood en filmmakers over hoe wat het Amerikaanse volk nodig had. Wie dat geweest zijn en wat er exact besproken is, is niet bekend, maar ik kan me zo voorstellen dat Spielberg daarna het idee kreeg het Amerikaanse volk een hart onder de riem te steken.
Je tirade tegen Cruise was duidelijk gevoedt door je angst voor Scientology alsof die zo machtig is om zich te infiltreren in het Pentagon en Spielberg van zijn Joods-zijn af wil helpen en hem een plaatsje in het moederschip, ergens buiten de kust van San Fransisco, te beloven.
Welnee. Ik ben helemaal niet bang voor Scientology en geloof er geen zak van dat zij iets te maken hebben met het Pentagon. Ik laat de conspiracytheoriën aan jou. Het geval wil dat Cruise een film produceert met hem als held in de hoofdrol, maar uiteindelijk niet brengt wat een hoofdrol écht een held maakt. Dat geeft te denken. Er hoeven geen conspiracytheoriën aan te pas te komen om Scientology een rol toe te delen in deze productie. Zodra de Paus een film gaat produceren, vermoed ik ook dat die de ideeën van het Vaticaan zal onderschrijven. Zélfs onbedoeld.
MAW: Cruise is zo gecharmeerd van de boodschap die WotW ons brengt, dat hij er zijn heldenrol voor opoffert.
Het idee alleen al dat iemand als Spielberg, die altijd duidelijk zijn eigen ideeën verwoordt in zijn films, nu ineens een marionet van het Pentagon/Scientology zou zijn is ronduit belachelijk.
Het idee dat ik zulks zou beweren evenzo.
Ik heb Cruise niet kunnen betrappen op "gevaarlijke" uitspraken.
Ligt aan je definitie van gevaarlijk. De manier waarop hij scientologisten (hoe nóem je die...?) morele superioteit toedicht, vind ik dubieus.
Kortom:
Jouw idee dat er in deze film een "verborgen boodschap" zit is belachelijk.
Het woord Kortom is onterecht.
Ik vind een gedeelte van de boodschap niet eens verborgen te noemen. De (diep)onderliggende idee dat in het huidige conflict tussen de westerse wereld (lees: Amerika) en de terroristische Islam, God aan de westerzijde meevecht en ons uiteindelijk zal helpen, is veel subtieler en de vraag of die er bewust is ingestopt of een logisch voortvloeisel is van de overtuiging van de makers.
De films uit de jaren 50-60, zoals de eerste verfilming van War of the worlds waren ook gevoedt door de angst voor het communisme.
Zondermeer.
Zoals bijna alle SF films uit die tijd. Het was (is) een legitiem instrument om je beter te kunnen indentificeren met die angst in het algemeen.
Daar hoor ik dan niemand over praten of een film op afrekenen.
Mij ook niet. Sterker nog, ik heb het hier eerder legitiem genoemd.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8285 stemmen
Zitten jullie nou nog steeds te bakkelijen??? Mijn God (O, nee! Ik ben atheist!). Spielberg zijn (eventueel verborgen) bedoelingen ken ik niet, maar Wells verdenk ik niet van prediken. Mijn interpretie is als volgt en geen God of Scientology komt daarin te pas: (sorry voor het quoten van mezelf!)
Volgens mij is het echter een dubbelbodem-verhaal, dat nog steeds een actuele boodschap bevat. Het is geschreven in een tijd dat de wetenschap een grote vlucht nam. Mijn interpretatie ervan is dat het een waarschuwing aan de mensheid is om niet te arrogant en onverschillig te zijn/worden naar ander leven om ons heen.
De aliens gedragen zich net zoals wij ons zouden gedragen indien wij een planeet zouden ontdekken met ander leven. De aliens uit het boek en de film zijn in onze ogen enorme bruten, die al moordend en plunderend een invasie plegen. Oogsten en exploiteren en geen enkel interesse tonen in ons en onze cultuur. Maar onze intelligentie is inferieur aan de hunne en wij zijn slechts vee voor hen.
In films en series als 'Starship Troopers' en 'Space : Above and Beyond' zit dit thema ook.
Het einde is juist briljant, want het geeft aan dat hoe geavanceerd en ontwikkeld je ook wordt, je nooit alles in de hand kunt houden of alles kunt voorzien. Wij vinden onszelf ook heel wat, maar één meteoorinslagje of SARS-virusje en de mensheid is geschiedenis.......
De aliens gedragen zich in onze ogen wreed, maar wij als mensen gedragen ons dagelijks ten opzichte van andere ons omringende organismen als de aliens in 'War of the worlds'. Wij verdiepen ons ook niet in het leven van (voor ons) lagere organismen. Heb je een wespennest in de tuin? Rook maar uit! Kom je een mierenhoop tegen? Schop maar overhoop!
Het boek leert ons om meer respectvol om te gaan met het leven om ons heen. En uiteindelijk kan het lulligste virusje ons natuurlijk ook fataal worden, ondanks al onze kennis en vindingrijkheid.
Wij mensen doen precies hetzelfde. Een wespennest kunnen wij zó uitroeien, maar als je allergisch bent voor wespen kan één steek fataal voor je zijn. Maar ga jij van tevoren uitzoeken of je allergisch bent voor wespengif?
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Hier ben ik het nou helemaal mee eens. Maar ik snap dan echter jouw lage score niet, want dit is wat ook de film overbrengt.
sedje
-
- 72 berichten
- 121 stemmen
Dvd gekocht voor maar 4euro. koopje toch. Heb de film al altijd willen zien en ik moet zeggen dat het me aardig vermaakt heeft. Jaa deze was wel aardig goed, gewoon verstand op nul en maar genieten. Zat ook veel spanning in. Kortom goeie film leuke effects 3.5* lijkt me fair:D
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Het einde is juist briljant, want het geeft aan dat hoe geavanceerd en ontwikkeld je ook wordt, je nooit alles in de hand kunt houden of alles kunt voorzien.
Hiervoor zou je A) Cruise evengoed een actievere rol kunnen geven. (Denk bijvoorbeeld aan het einde van de televisieserie V en B) hoef je daar God niet voor bij te halen.
Ik had de film er beter door gevonden.
Overigens ben ik altijd dubbel over verhalen die de mens waarschuwen voor vooruitgang. Van de ene kant lever deze conservatieve houding nu eenmaal interessante verhalen op (The Fly, Frankenstein, etc.), maar van de andere kant stuit het me tegen de borst. Er lopen nogal wat mensen rond met angst voor vooruitgang en keuren daardoor stamcelonderzoek, clonen, genetisch onderzoek bij voorbaat af. Op die gevoelens speelt men wel in, natuurlijk.
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8285 stemmen
Hier ben ik het nou helemaal mee eens. Maar ik snap dan echter jouw lage score niet, want dit is wat ook de film overbrengt.
Helaas verdenk ik, net als Wouter, Spielberg een beetje van predikende neigingen. Bovendien meen ik (gezien de reacties hier) dat bitter weinig mensen de boodschap oppikken zoals ik die zie (en die dus niet persé de juiste hoeft te zijn!). Dan heeft de film en Spielberg het dus juist níet zo goed overgebracht!
Hiervoor zou je A) Cruise evengoed een actievere rol kunnen geven.
Waarom? De aliens worden slachtoffer van eigen arrogantie (blijkbaar hadden ze alleen van de mensheid tegenstand verwacht!). Tenzij je Cruise een microbe had willen laten spelen, natuurlijk!
B) hoef je daar God niet voor bij te halen.
Volgens mij ook niet, maar het staat blijkbaar zo in het boek! Maar het had wel subtieler gemogen als nu is gedaan!
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Waarom? De aliens worden slachtoffer van eigen arrogantie (blijkbaar hadden ze alleen van de mensheid tegenstand verwacht!). Tenzij je Cruise een microbe had willen laten spelen, natuurlijk!
Nee, hij had ook een rol kunnen spelen in het verspreiden van de microbe, bijvoorbeeld. Nu was het me echt te veel een duveltje uit een doosje. Valt dramatisch gezien in de categorie "het was allemaal maar een droom, toen blies een olifant het hele verhaaltje uit en Jerommeke wordt gehaald en mept iedereen in elkaar."
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
De plotwending mag dan voor velen "onaangekondigd" zijn en in het standaard Hollywood model moet je natuurlijk allerlei hints neergelegd hebben, maar het kwam natuurlijk niet uit de hemel vallen. Het heeft toch een zeker "aha... gevoel", in tegenstelling tot Jerommeke of die olifant.
Bij het herbekijken zo maar wat verwijzingen die er echt niet "toevallig" inziiten:
Het begint al met de openings scène:
- bacteriën in een druppel water.
- Het wordt zelfs in de beroemde tekst gezegd: Like man studying creatures multiplying in a drop of water.
- Moeder is zwanger
- Rachel heeft een splinter:
Ray: It's going to get infected.
Rachel: No my body will just push it out.
- Rachel is allergisch voor pindakaas
En een hele duidelijke aankondiging tijdens het graven van de tunnel door Ogilvy:
They can't occupy this country. Occupations always fail. History taught us that a thousand times. This is our land. We eat it, we blead it. Only we can live on it. They can't survive here Ray. We were build for it. Not them.
En over de actieve rol van Ray... Het is juist zijn karakterontwikkeling om als cut-and-run personage een ontwikkeling door te maken en voor zijn gezin te vechten. En dan... mijn hemel, hij laat zich gevangen nemen door een tripod om zijn dochter te redden. Hij blaast als enige een functionerende Tripod op. Hij is degene die de soldaten wijst op het ontbreken van het schild. Behoorlijke actie, medunkt. Geen Arnie nee. Zou ook behoorlijk ongeloofwaardig zijn als een simpele Ray iets lukt wat de professoren en generalen niet lukt. In dat licht is de actie van Ray eigenlijk al "pushing the limits". Binnen zijn mogelijkheden heeft hij zich zwaar overtroffen.
En over de achtergrond waarom H.G. Wells dit verhaal schreef, hij was een uitgesproken tegenstander van het Brits Kolonialisme dus je moet de metaforen net andersom zien. Wij (de Britten) zijn de martianen, gedoemd om elke bezetting te verliezen. Maar hoofdzakelijk gaat het in het boek (zoals ook in Spielbergs versie van de film) om het individu en het moeten samenwerken om te overleven, in plaats van de maatschappij versus de indringers.
roc12345
-
- 185 berichten
- 52 stemmen
EEN FILM met veel blunders had veel beter gekund als Tom Cruise
er in speelt maar ja de meeste tijd in de film wordt verspilt in de kelder
had meer actie moeten zitten een verlosser maar 1 fout lijd tot vermenigvuldiging
Nu weer eentje the day the earth stood still
ga niet naar deze film kijken. wacht af op het echte werk tot de echte aliens komen punt
Gerelateerd nieuws
Iconische sciencefiction-thriller 'War of the Worlds' van Steven Spielberg vanavond op televisie
Bekijk ook

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

The Sixth Sense
Thriller, 1999
1.125 reacties

Jurassic Park
Avontuur / Sciencefiction, 1993
1.344 reacties

V for Vendetta
Thriller / Actie, 2005
1.155 reacties

Cast Away
Drama, 2000
793 reacties

9/11
Documentaire, 2002
220 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








