Genre: Sciencefiction / Actie
Speelduur: 137 minuten / 154 minuten (special edition)
Oorsprong:
Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sigourney Weaver, Michael Biehn en Carrie Henn
IMDb beoordeling:
8,4 (835.131)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 9 oktober 1986
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Aliens
"This time it's war."
Na 57 jaar hyperslaap wordt Ripley toevallig opgepikt door een ruimteschip. Ze krijgt tijd om zich te ontspannen en hoopt dat de nachtmerrie met het levensgevaarlijke buitenaardse monster eindelijk voorbij is. Helaas heeft een kolonie terraformers op de planeet LV-426 het ruimteschip ontdekt waar de Alien vandaan kwam. Een paar weken na Ripley's terugkeer verliest het controlecentrum het contact met LV-426. Ripley besluit om samen met een elite-commandogroep naar LV-426 te gaan om te kijken of ze de kolonisten kunnen helpen. Maar bij aankomst op de planeet blijkt dat de kolonie helemaal verlaten is. Of toch niet?
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,4 / 835131)
- Trailer (YouTube)
- Aliens (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 11,99 / huur € 3,99
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Ripley
Newt
Corporal Hicks
Burke
Bishop
Private Hudson
Lieutenant Gorman
Private Vasquez
Sergeant Apone
Private Drake
Reviews & comments
Mr_White
-
- 2067 berichten
- 0 stemmen
Een van de weinige sequels die over het origineel heen gaat. Cameron's fetish met technologie zorgt weer voor briljante innovaties en hoogstandjes (die mechs!). Ripley's ontwikkeling van angstig slachtoffer naar heldin doet sterk denken aan de ontwikkeling van Sarah Connor in Cameron's Terminator films, maar ach, hoe meer sterke vrouwen in films, hoe beter. Verder weet Cameron de perfecte balans te vinden tussen verwondering (de technologie), de spanning (Aliens!) en actie (lomp en hard knalwerk). Andere regisseurs doen dat trucje niet zo snel na.
maxcomthrilla
-
- 15579 berichten
- 2849 stemmen
Soms dringt de vraag zich op of je films mag beoordelen d.m.v. de angel uit de film te halen en kijken wat er van overblijft. Zou je de aliens uit aliens halen dan zou er niets van deze film overgebleven zijn. Uiteraard besef ik dat mijn voorgaande denkwijze onzinnig en onrechtvaardig ten opzichte van de film is, maar het eerste uur waarin we getuige zijn van een hoop meligheid onder het legerkorps dat goed gevuld is met karikaturale personages zoals die Spaanstalige chica tussen een zwerm stoere, hitsige mannen deed de vraag in mij doen opkomen.
De functie van de lange speelduur van deze film ontgaat mij volkomen, vooral het eerste uur diende nergens voor. Een hoop gehannes, waarvoor ik graag wat spanning in de plaats had willen hebben. Na 50 minuten is het dan toch zover en sluipt er langzaam een mistbank over een weiland, al was het vooral spannend om eigenijk maar een reden: Wanneer verschijnt de eerste alien op het toneel en vanuit welke hoek duikt hij op?
Wat erna volgt zou ik nog geen eens omschrijven als een heus actiespektakel, maar als een doos calamiteiten die geopend wordt, waarbij het vooral de prachtig, weergegeven creaturen van de meest uiteenlopende aliens zijn die de show stelen. De achtervolgingen door de buis waren briljant, evenals het einde van de film waar Ripley stuit op het nest van de koningin der aliens, die haar achterna spoedt.
De lyrische commentaren over Sigourney Weaver & co kan ik niet anders plaatsen, dan dat ze voor sommigen mensen een ware cultheldin moet voorstellen. Ik vond het zelf een nogal inwisselbare rol in een film die nergens verveeld en dankzij de aliens absoluut bovengemiddeld aanvoelt, maar zijn kruid wat eerder had mogen verschieten aangezien er nauwelijks geïnvesteerd werd in de tijd voorheen om een fatsoenlijke spanningsboog op te bouwen. 3,5*
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Soms dringt de vraag zich op of je films mag beoordelen d.m.v. de angel uit de film te halen en kijken wat er van overblijft. Zou je de aliens uit aliens halen dan zou er niets van deze film overgebleven zijn. Uiteraard besef ik dat mijn voorgaande denkwijze onzinnig en onrechtvaardig ten opzichte van de film is, maar het eerste uur waarin we getuige zijn van een hoop meligheid onder het legerkorps dat goed gevuld is met karikaturale personages zoals die Spaanstalige chica tussen een zwerm stoere, hitsige mannen deed de vraag in mij doen opkomen.
De functie van de lange speelduur van deze film ontgaat mij volkomen, vooral het eerste uur diende nergens voor.
Gelukkig geef je zelf al aan dat je opmerking nogal onzinnig is (haal de aliens uit de film en wat schiet er over? Niets natuurlijk), maar het eerste uur heeft uiteraard zijn nut. Zoals je al aangeeft wordt de kijker een hoop clichématige meligheid tussen de soldaten voorgeschoteld, maar dit is enkel om aan te geven dat de legerjongens (en meisje, nou ja, meisje...) stoere jongens onder elkaar zijn, de hele missie ook een klein beetje onderschatten, nogal lacherig doen over de alien, terwijl dit in schril contrast staat met de bezorgde en doodserieuze houding van Ripley.
Als de hel dan uiteindelijk losbreekt verandert het lacherige en stoere echter in wanhoop en paniek, en da's waar de film (bij mij) veel punten scoort. Die overgang wordt mooi in beeld gebracht en eenzelfde gevoel van paniek bekruipt je als kijker dan ook.
Voila de functie van het eerste uur (behalve het leren kennen van de situatie en personages uiteraard.)
PS Die Spaanstalige chica is nu ook niet meteen m'n favoriete personage 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2409 stemmen
1 nadeel eigenlijk voor deze film, namelijk Pvt. Vasquez. Ja, dat mens hadden ze beter achterwege kunnen laten.
De opbouw van deze film voelt niet overbodig of nutteloos aan. Ripley wordt in het begin van de film meteen gevonden en ze moet verantwoording afleggen aan The Company waarom ze zo'n duur Vrachtschip heeft opgeblazen. Ook komt ze erachter dat er nu kolonisten zitten op LV-426. De planeet waar de Alien het eerst is ontdekt. Maar het gaat blijkbaar goed daar. Ze krijgt wat tijd om bij te komen, maar dat verloopt niet helemaal soepel. Ze begint steeds nachtmerries te krijgen over wat er is gebeurd. En als klap op de vuurpijl wordt het contact met LV-426 ook nog is verbroken. Ok, er is blijkbaar gedonder daar.
Ik vind het dus goed om te laten zien hoe dat wereldje werkt in Aliens. In deel 1 is dat amper aan de orde. Je krijgt wat hints via Ash, maar das al. Nu maken we kennis met The Company en die speelt uiteindelijk toch een essentiële rol natuurlijk. Deel 1 heeft ook een lange spanningsopbouw. Ik vind ze beide even sterk in elk geval.
Ook vind ik het zeker wel op z'n plaats dat we kennis maken met The Marines. Dat het irritante arrogante patsers zijn is niet zo vreemd. Het zijn Mariniers en Mariniers kunnen nou eenmaal patsers zijn. Al valt dat nog best mee. Het zijn vooral die Drake en Vasquez. Hudson doet zich stoer voor, maar blijkt het eindelijk best een onzekere zenuwlijder te zijn. Lt. Gorman is iemand met weinig ervaring, maar doet zijn best om een goede leider te zijn. Er zitten ook genoeg normale kerels tussen zoals Hicks. De karakters zijn juist zo lekker verschillend van elkaar.
Dus laat de film je kennis maken met The Marines, want ook dat zijn mensen en als er een paar doodgaan, heb je niet meteen zoiets van... Hmm wat kan mij het schelen. Hun karaktereigenschappen worden goed ontwikkeld bij degene die het langst overblijven en zo leef je een beetje met ze mee en kies je misschien zelfs je favoriet eruit.
finalman
-
- 1767 berichten
- 1579 stemmen
euhm, bij de synopsis hier staat er dat Ripley 57 jaar geslapen heeft.
Echter, gisteren zag ik de film en zei de man dat ze 27j geslapen heeft.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Nee hoor, 57 jaar is correct.
finalman
-
- 1767 berichten
- 1579 stemmen
ik heb eens gespoeld naar de scene, ik zal het wel misgelezen hebben. Het is inderdaad correct 
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2541 stemmen
1 nadeel eigenlijk voor deze film, namelijk Pvt. Vasquez. Ja, dat mens hadden ze beter achterwege kunnen laten.
Waarom is zij een nadeel? Manwijf, zeker?
Jammer dat we van bv. Frost en Apone niet lang genoeg konden genieten. Wat mij betreft mochten ze het eerste Alien-hinderlaag overleven.
mplite
-
- 19 berichten
- 56 stemmen
Ik denk dat dit de film is die ik het meest heb gezien. Ondanks de leeftijd nog steeds elke keer geweldig. Je hebt wel eens dat de gedateerde special effects je gaan tegenstaan maar dat heb ik bij deze film niet. Wel een groot liefhebber van de reeks en ik hoop dat de geruchten waar zijn dat Ridley Scott er nog een aan toevoegd.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2409 stemmen
Waarom is zij een nadeel? Manwijf, zeker?
Jammer dat we van bv. Frost en Apone niet lang genoeg konden genieten. Wat mij betreft mochten ze het eerste Alien-hinderlaag overleven.
Ze acteert slecht in verhouding met de rest. Verder ben ik net als James Cameron dol op manwijven.
Apone en Frost hadden best wat langer mogen leven, maar wel realistisch dat zij net die pech hebben dat ze zo gauw doodgaan.Terwijl Apone toch een beetje werd voorsteld alsof hij bij de hoofdrollen hoorde
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Dat stukje dat ze wakker worden en Apone meteen een sigaar in zijn mond steekt.... geweldig. 
AddictedToMovies
-
- 1780 berichten
- 0 stemmen
A hell of a movie!
Het eerste uur (bij de Special Edition in ieder geval, ik weet niet wat er allemaal geknipt is in de bioscoopversie) gaat de film lekker z'n gangetje en is erg onderhoudend. Maar dan slaat de film om en het wordt ontzettend spannend. Waar Alien alleen spanning en mooie beelden te bieden had (waar Alien ook in uitblinkt) heb je hier ook nog is enorm veel actie. Van de ene moeilijke situatie naar de andere, blijf je de rest van de film op het puntje van je stoel zitten.
Het verhaal is redelijk, waar behalve de enge aliens ook thema's aan bod komen zoals maatschappij vs. individu, moeder-dochter en meer. Het werkt allemaal prima. De personages/acteurs verschilden enorm. Zo zaten er leuke bijrollen in zoals Hicks, Hudson, Bishop en Apone. Wat mindere waren Ferro en Newt (ik heb het nooit zo op kleine kindjes in Hollywoodfilms, maar er zijn natuurlijk uitzonderingen, hier niet in ieder geval). Sigourney Weaver blijft gewoon stoer als Ripley, en de rest schommelt een beetje tussen matig en prima.
Het is allemaal uitstekend gefilmd. Momenten van chaos zijn erg goed in elkaar gezet, mooie special effects en vuurzeeën in overvloed. Petje af voor James Cameron, die misschien zelfs Ridley Scott's Alien overtreft, wat erg knap is. Alien is een klassieker onder de horrorfilms, Aliens is een klassieker onder zowel horror- als actiefilms. Zonde van deel 3 en vooral dat tenekrommende deel 4.
4*
clockwork72
-
- 2781 berichten
- 1745 stemmen
This time it's war.
Aliens stond al lang op de lijst met films die ik echt nog een keer moest herzien dus vorige week was het dan weer zover...ik bereide me voor op een reis terug naar de planeet. Aliens begint erg sterk. Er zitten in dit deel meer gevechten. De aliens verschenen sneller. Ook dat gekrijs van die beesten de hele film door. De vraag is alleen: maakt dat Aliens beter dan zijn voorganger? Voor mij deed het dat net niet. Het is wel een topper daar nietvan. Maar dat sfeertje wat je bij het eerste deel zag zag je hier gewoon niet echt meer. Je wist gewoon wat er ging gebeuren. Net zoals in alien zagen de aliens er in dit deel er echt monsterlijk uit. Erg knap hoe ze dat gedaan hebben voor 1986. Wat ook zo was: in deel 1 sloop er een alien door door het ruimteschip die een heel groot gevaar vormde voor de bemanning. Maar in dit vormde die ene alien geen gevaar meer want die knal je zo af. Daarom kan ik hem net niet de volle mep geven.
4,5*
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2541 stemmen
Maar in dit vormde die ene alien geen gevaar meer want die knal je zo af.
Gevaarlijk zijn ze nog zeer zeker, maar niet zo een uitdaging als je een blaffer hebt. 
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Je moet alleen niet te dichtbij staan, want zo'n lading zuur over je bakkes is ook niet alles. 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2409 stemmen
En we hebben het hier wel over de Colonial Marines en die weten wel van wanten. En toch zijn ze niet opgewassen tegen de Aliens, want de Aliens winnen in principe. In het begin omdat Lt. Gorman loopt te klooien, maar later zijn de Aliens de Marines alsnog te slim af. Dan onder leiding van Hicks die het al veel beter aanpakte.
Alleen de scene dat de Aliens zich overhoop laten schieten door die Sentry Guns is wellicht wat twijfelachtig. Ze zoeken gewoon de beste manier om bij de Marines te komen en ze zijn bereid om daarvoor slachtoffers te maken, want ze zijn in de meerderheid. Er is ook een Alien die zich opoffert door een Dropship te laten crashen. Ondanks alles, best slim.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Aliens zijn veel stoerder dan zo'n predator. 
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2409 stemmen
Inderdaad, daar moet ik Pastichio Rocker toch een keer gelijk in geven. Een Predator die zich laat wegjagen door een oud vrouwtje met een bezem!
(zie deel 2)
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Daarbij komt dat predators een zelfvernietigingsoptie hebben als ze het niet kunnen halen, flauw hoor 
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2259 stemmen
En we hebben het hier wel over de Colonial Marines en die weten wel van wanten. En toch zijn ze niet opgewassen tegen de Aliens, want de Aliens winnen in principe. In het begin omdat Lt. Gorman loopt te klooien, maar later zijn de Aliens de Marines alsnog te slim af. Dan onder leiding van Hicks die het al veel beter aanpakte.
Alleen de scene dat de Aliens zich overhoop laten schieten door die Sentry Guns is wellicht wat twijfelachtig. Ze zoeken gewoon de beste manier om bij de Marines te komen en ze zijn bereid om daarvoor slachtoffers te maken, want ze zijn in de meerderheid. Er is ook een Alien die zich opoffert door een Dropship te laten crashen. Ondanks alles, best slim.
In het eerste deel is de Alien 'n ijzingwekkende killer, in Aliens is de soort verworden tot slachtvoer. Je hebt gelijk als je zegt dat ze alsnog van wanten weten, gezien de ervaring van de mariniers, maar 'n flink deel van hun dreiging verliezen ze toch wel, als ze zo een voor een worden afgeknald.
En Aliens zijn inderdaad toffer dan Predators
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2541 stemmen
Daarbij komt dat predators een zelfvernietigingsoptie hebben als ze het niet kunnen halen, flauw hoor
Dat soort mechanismes hebben ze gemaakt voor een reden en dat zeg ik niet omdat ik meer aan de Predator's kant sta!
Minotaures
-
- 7810 berichten
- 2541 stemmen
Je moet alleen niet te dichtbij staan, want zo'n lading zuur over je bakkes is ook niet alles.
Dat is inderdaad geen pretje. Neem voorbeeld aan arme, arme pvt. Drake. Ook overigens jammer daarvoor. Had hem nog graag een uurtje langer meegemaakt, interessante karakter.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Dat soort mechanismes hebben ze gemaakt voor een reden en dat zeg ik niet omdat ik meer aan de Predator's kant sta!
Begrijp me niet verkeerd, ik vind die Predators ook wel gaaf, met hun vlijmscherpe uitschuifbare messen en hun coole schoudergun, maar ze zijn toch een stuk menselijker (lopen op 2 benen, hebben een broekje aan, enz.)dan de aliens, waar het beestachtige toch meer tot uiting komt. Alleen al de manier waarop zich ze voortbewegen boezemt meer angst in dan de Predator, die - toegegeven - met z'n camouflage wel het leukste truukje in huis heeft 
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2259 stemmen
Daarin zit 'm 't verschil tussen de Predators en de Aliens: in Predator is Arnold Schwarzenegger 't tofst, in Alien(s) zijn 't de Aliens 
Don MN
-
- 3120 berichten
- 1562 stemmen
Daar zeg je me toch wat.
Ik vond toch echt dat onzichtbare monster dat veel intelligenter, sterker en onvergeeflijker was een stuk toffer dan Mr. Universe die (Predator spoiler!) wint omdat hij per ongeluk door de modder rolt.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2409 stemmen
In het eerste deel is de Alien 'n ijzingwekkende killer, in Aliens is de soort verworden tot slachtvoer. Je hebt gelijk als je zegt dat ze alsnog van wanten weten, gezien de ervaring van de mariniers, maar 'n flink deel van hun dreiging verliezen ze toch wel, als ze zo een voor een worden afgeknald.
En Aliens zijn inderdaad toffer dan Predators
Als ze in deel 1 vuurwapens hadden gehad en dus niet alleen wat Bijlen en een Vlammenwerper, dan hadden ze de Alien allang al aan brokken geschoten. Deel 1 is vooral spannend omdat de crew zich bijna niet kan verdedigen. En omdat het zo'n perfect organisme is natuurlijk. Deel 1 is voor sommige dus een betere film omdat de Alien daar nog gevaarlijker lijkt. Maar ik vind het vrij normaal dat ze in Aliens flink overhoop worden geschoten. En daarom meteen logisch dat ze minder dreigend overkomen. Maar ook in deel 2 zit dat wel snor vind ik. Maar ok, voor sommige is deel 2 dus minder dan 1.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2409 stemmen
De stellingen zijn:
1. Ze verliezen deels hun dreiging omdat het er zoveel zijn, maar vooral omdat ze dus door The Marines 1 voor 1 worden afgeknald en dus overkomen als Kanonnenvoer.
2. Juist omdat het er zoveel zijn, komen ze nog dreigender over. En The Marines delven uiteindelijk het onderspit.
Ik haal de scene (in een eerdere post) met de Sentry Guns aan omdat ze daar bij bosjes worden afgeschoten. Alleen bij die scene heb ik mijn twijfels of de Aliens niet ietswat dom bezig zijn.
Je kan het hoe dan ook van 2 kanten bekijken. Ben het in principe met beide stellingen eens.
- Door de Sentry Guns scene ben ik het ergens wel eens met Stelling 1.
- Omdat er zoveel Aliens zijn en de The Marines het gewoon niet kunnen winnen, ben ik het ook met stelling 2 eens.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
De scene met Ripley en Newt en twee facehuggers in de afgesloten ruimte geldt als één van de spannendste momenten in de hele film. 
Pre- en sequels

Alien: Resurrection
1997
426 reacties

Alien³
1992
508 reacties

Alien
1979
2.124 reacties
Gerelateerd nieuws

'Alien: Earth' is een hit op Disney+: zó kijk je alle 'Alien'-films in chronologische volgorde

'Het kreng is weer terug': filmjournalisten overspoelen 'Alien: Romulus' met lof in eerste reacties

Nauwkeurigheid is troef voor Fede Álvarez: 'Alien: Romulus' moest stylistisch geheel overeenkomen met origineel

De Xenomorph is terug: eerste beelden van 'Alien: Romulus' uitgebracht
Bekijk ook

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

Braveheart
Oorlog / Historisch, 1995
2.282 reacties

Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
30 reacties

Das Boot
Oorlog / Drama, 1981
1.370 reacties

Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back
Fantasy / Sciencefiction, 1980
723 reacties

Terminator 2: Judgment Day
Actie / Sciencefiction, 1991
1.881 reacties
Gerelateerde tags
androidextraterrestrial technologyspace marinespaceman cryogenicsvacuum ruimtekoloniewarrior womansettlerruimtereiscolonyhorrorruimtebuitenaards wezenvrouwelijke hoofdrolspelerschepseldesolatefemale hero aggressivexenomorphdesolate planet criticalstrong female protagoniststrong female leadfemale lead hilarioussinisterassertivecommandingempatheticexhilarated
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









