2001: A Space Odyssey (1968)

Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte | 2001: Ruimte Odyssee

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Sciencefiction / Avontuur
161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester

Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.

avatar van SilverGun
Wordt er hier nog iets gedaan ter ere van de 50ste verjaardag van 2001? Ik lees over wereldwijde vertoningen van 70mm prints vanaf mei, maar nog niets specifiek over Nederland.

KillerPony 3000
Levensbeschouwelijke SF -Thriller dat de mensheid zowel een spiegel voorhoudt als een evolutionaire prognose maakt die nog steeds niet achterhaald is. Uitschieters zijn de scenes rond de aapmens, een eigenwijs artificiëel intelligente boordcomputer en uiteraard de fantastisch mysterieuze monoliet. Audiovisueel een pareltje van begin tot eind.

Re-release trailer, krijgt zo te lezen 31 mei bioscooprelease!

2001: A Space Odyssey | Officiële trailer NL | 31 mei in de bioscoop - YouTube

avatar van -LvB-
In Eye vertonen ze al een jaar de gerestaureerde 70mm versie. Daar heb ik m afgelopen zomer ook gezien
Bij mijn weten ook de enige plek in Nederland die geschikt daar voor is?
Zie 2001 nu ook bij Pathe staan in 4k. Betreft het nu weer een nieuwe versie?

avatar van xgogax
Star Gate-sequence is verreweg het beste deel van deze door filmcritici hooggewaardeerde film . Star Gate-sequence is een geniaal stukje avant-garde cinema . Veel beter dan dit heb ik nog steeds nergens gezien , echt indrukwekkend ! Verder duurt deze houterige film te lang en ik ben geen liefhebber meer van films die voor het grootste deel binnen in een filmstudio opgenomen zijn . Studiofilms komen op mij erg onnatuurlijk en gekunsteld over , geef mij maar echte locaties ...

avatar van ArcovandenBroek
Vanaf nu zijn de tickets bij Pathé te koop, gelijk gereserveerd voor zondag 3 juni.

2001: A Space Odyssey - 50th Anniversary -Trailer & Laatste nieuws - Pathé - pathe.nl

avatar van GreenGold
ArcovandenBroek schreef:

Staat van 18.00 tot 20.50 uur geprogrammeerd, hopelijk de lange versie.

Die ga ik ook reserveren binnenkort. Kijk er naar uit deze film eens een keer op het grote scherm te zien.

avatar van Hendrick99
Indrukwekkende film die ik ooit op een behoorlijk groot scherm gezien heb in het toenmalige Cinerama Bellevue (Marnixstraat - Amsterdam). Moet eind jaren '60 geweest zijn...

ArcovandenBroek schreef:

Staat van 18.00 tot 20.50 uur geprogrammeerd, hopelijk de lange versie.

Dat is inclusief reclame, dus helaas toch de kortere versie pfff Was met The Shining vorig jaar precies het zelfde verhaal.

avatar van mjk87
Mescaline schreef:

Dat zou een halfuur reclame betekenen, ervan uitgaande dat er geen pauze is. Dat lijkt me ook wat gortig.
Bij Vue duurt die 2:55, dat is sowieso inclusief pauze. Kan daar ook niet uit opmaken of het de lange of bioscoopversie is. Ik ga wel uit van die laatste overigens. Niettemin, deze op groot scherm, ik heb wel tijd ervoor dan.

Zwolle84
Pathé heeft geen reclame. Ook niet bij lange films. Lijkt dus gewoon de volledige versie te zijn.

Edit: Toch niet. Op de Pathé-site staat dat ie 141 minuten duurt. Vraag me trouwens af of dat '50th anniversary' iets toevoegt.

Zwolle84 schreef:

Is gewoon de opgepoetste variant. Maar ik zag de trailer van de week op het grote doek en die zag er echt prachtig uit!

Die lange versie bestaat gewoon niet meer. Zou eigenlijk gewoon van de site moeten, want dat was een festival cut en is nooit een officiele release geweest. Van The shining heb ik overigens wel beide versies.

Zwolle84
Basto schreef:

Ah oké, dan zal ik ongetwijfeld ook gewoon die van 141 minuten hebben gezien.

Zwolle84 schreef:

Zeker wel, in het begin (voor de film) een gedeelte en trailers, tot nu toe ook bij classics altijd gezien. En die tijd rekenen ze mee.

mjk87 schreef:

Dat zou een halfuur reclame betekenen.

18 minuten is het ongeveer, korte reclame en stuk of 4 trailers meestal.

avatar van AC1
AC1
Is dit nog een andere versie dan de versie die Christopher Nolan juist heeft gemaakt?

AC1 schreef:

Nolan heeft helemaal geen nieuwe versie gemaakt. Hij heeft enkel een rol in het restauratieproces gespeeld. Film zal shot voor shot hetzelfde zijn. Enkel wat meer details en een nog heldere mix...

avatar van GreenGold
Christopher Nolan heeft wel Interstellar gemaakt die zwaar geinspireerd is door 2001, zeker een aanrader om ook te kijken als je die nog niet hebt gezien.

Maar 3 Juni wordt het tijd om Kubrick's meesterwerk toch eindelijk te zien op het grote scherm ^^

avatar van AC1
AC1
Basto schreef:

Dat weet ik (ik zei ook niet dat Nolan een 'nieuwe' versie heeft gemaakt) maar betreft het hier de 'ongerestaureerde' re-release die Nolan heeft meegebracht naar Cannes? Als dat zo is, dan hoeft het voor mij niet. Zijn versie heeft een gele 'hue'. Trouwens, in tegenstelling tot wat het doosje zegt, de vorige versie is niet gerestaureerd. Er zijn maar heel weinig films gerestaureerd en 2001: ASO is daar niet bij.

avatar van Basto
Het is inderdaad enkel een nieuwe print. Maar ik grijp de gelegenheid met twee handen aan im de film weer eens op het hele grote doek te zien.

avatar van wolfmanrene
-LvB- schreef:
Bij mijn weten ook de enige plek in Nederland die geschikt daar voor is?
Zie 2001 nu ook bij Pathe staan in 4k. Betreft het nu weer een nieuwe versie?

In Eye draaide afgelopen jaar een nieuwe 70mm-kopie, getrokken van het oorspronkelijke negatief. Vanaf 31 mei wordt daar - mede op verzoek van Nolan - een nog nieuwere 70mm-print vertoond, gemaakt van elementen van het originele cameranegatief. Deze nieuwe 70mm-prints - waarvan er één ook in Cannes draaide - zijn gemaakt van elementen van het originele camera-negatief. Hier een boeiend artikel:

avatar van SilverGun
Op zich mooi om 2001 op groot scherm te zien natuurlijk, maar wat Pathé en andere bioscopen naast de Eye vanaf volgende week gaan vertonen zijn gewoon oude prints. Naast die nieuwe 70mm print is er nog geen restauratie gedaan en pas later dit jaar komen een nieuwe UHD-schijf en blu-ray uit die zijn opgepoetst. De marketing van Warner Bros laat lijken alsof dat anders is, mede door de wat gewijzigde kleuren in die 50th anniversary-trailer.

avatar van Justinw
Buiten dat het dus een "oude print" is, kijk ik zeer uit om deze klassieker eens op het grote doek te zien. Pathé is lekker bezig de laatste tijd, laatst ook al The Big Lebowksi. Toch mooi dat een grote franchise ook aan dit soort releases doet buiten alleen de filmhuizen.

avatar van mjk87
Zondagmiddag ga ik, mooi in de grote zaal. Ook lang geleden dat ik deze zag, komt het extra goed uit dat die draait.

Omdat het artikel nogal wat onzin verkoopt.

Lang geleden heb ik deze ‘klassieker’ al eens proberen te kijken maar de nep-apen in het begin en het tergend langzame tempo deden me al binnen een half uur afhaken. Dus probeerde ik het vandaag opnieuw voor het grote doek: misschien kon ik dan wel de concentratie opbrengen. Maar het was een zware zit. De film is echt slaapverwekkend traag waarbij vaak alleen de prachtige muziek (van onder meer Ligeti en natuurlijk de ‘zonsopgang’ van Richard Strauss) je nog enigszins wakker houdt. Mogelijk is het de bedoeling van de film om je in een soort trance of hypnose te brengen: de film is immers uit 1968 en in ieder geval het einde is nogal psychedelisch. Maar ik raak er niet van in een trance of hypnose: het wekt slechts mijn slaap op. De film heeft doorgaans ook geen enkele spanning qua verhaal: alleen het stukje wanneer HAL de macht probeert over te nemen is een beetje spannend.

Wat de film laat zien is wel een aardige visie op verleden en toekomst. De kern van het verhaal in mijn interpretatie is simpel (met telkens de muziek van Richard Strauss als mijlpaal): er is een zonsopgang met het ontstaan van het universum en het leven, dan is er weer een zonsopgang met de mens (het bewustzijn) die de Aarde en dan het universum gaat veroveren met zijn werktuigen. Maar zijn laatste werktuig, de computer, dreigt de mens te overwinnen (dat is weer een heel actueel thema). Dan is er natuurlijk nog de mysterieuze monoliet die door de eerste mensen als een totem lijkt te worden vereerd (symbool voor het begin van de religie?) en door de moderne mensen in de film wordt geïnterpreteerd als een teken van buitenaards leven. De laatste keer is er een zonsopgang bij de monoliet, misschien om aan te geven dat de volgende stap in de evolutie buiten de Aarde of zelfs buiten tijd en ruimte (in een hoger bewustzijn, want 1968) ligt.