2001: A Space Odyssey (1968)
Genre: Sciencefiction / Avontuur
Speelduur: 161 minuten (oorspronkelijk) / 141 minuten (algemene bioscoopversie)
Alternatieve titels: 2001: Een Zwerftocht in de Ruimte / 2001: Ruimte Odyssee
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Stanley Kubrick
Met onder meer: Keir Dullea, Gary Lockwood en William Sylvester
IMDb beoordeling:
8,3 (775.769)
Gesproken taal: Engels en Russisch
Releasedatum: 3 oktober 1968
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Te zien in één bioscoop ()
Plot 2001: A Space Odyssey
"An epic drama of adventure and exploration."
Even voor het ontstaan van menselijk leven op aarde ontdekt een groep apen een monoliet. Vier miljoen jaar later wordt een gelijkaardig object ontdekt op de maan dat een signaal uitzendt naar Jupiter. Commandant Bowman en astronaut Poole vertrekken op een speciale missie met het ruimteschip Discovery en de hulp van supercomputer HAL-9000.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,3 / 775769)
- Trailer (YouTube)
- Spoilertopic
- 2001: A Space Odyssey (BoekMeter)
- 2001: The Legendary Original Score (MusicMeter)
- 2001: A Space Odyssey (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 9,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Dr. David Bowman
Dr. Frank Poole
Dr. Heywood Floyd
HAL 9000 (stemrol)
Moonwatcher
Dr. Andrei Smyslov
Elena
Dr. Ralph Halvorsen
Dr. Roy Michaels
Mission Controller (stemrol)
Reviews & comments
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Het is dan ook thematiek, Kubrick pretendeert hier niet de complexiteit van een mogelijke toekomst te geven, hij behandelt puur de thematiek mens versus machine. En elegant, ipv. robots, androids op de meest amateuristische wijze te laten falen of slecht te laten worden, is de machine hier een onzichtbare boordcomputer. Incidenten met boordcomputers hebben inmiddels bewezen dat deze dingen inderdaad niet onfeilbaar zijn en, behoudens het feit dat ze geen karakter hebben, zit Kubrick hier dus niet zoveel naast. Vanuit het perspectief van de machine raakt de mens inderdaad overbodig en de strijd die ontbrand is eentje op de rand van waar beide nog controle en macht over elkaar hebben. HAL is nog niet superieur genoeg, en de mens kan dus iets terugdoen. Vervolgens maakt Kubrick de "reis" van de mens op zijn eigen manier af, over dat gedeelte bestaan veel leuke en interessante speculaties. Het middenstuk echter (waar deze discussie kennelijk over gaat) zit vol met nuance, ik ken weinig films waarin deze thematiek genuanceerder is overgebracht.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12855 stemmen
Kubrick pretendeert hier niet de complexiteit van een mogelijke toekomst te geven, hij behandelt puur de thematiek mens versus machine.
Maar die thematiek an sich is toch al simplistisch ? Misschien niet geheel onbegrijpelijk gezien de tijd waarin het boek werd geschreven (hoewel ?), maar het hele mens vs machine verhaal is niet veel ander dan ongegronde angst voor iets wat mensen niet of moeilijk konden begrijpen.
Wat mij betreft is het dan ook niet meteen een thematiek die je subtiel kan uitwerken, net zoals je moeilijk een subtiele film kan maken over het thema "zwarte mensen zijn dom".
Het mens vs machine gegeven hoort in films als The Matrix, wie iets waardevols wil zeggen kan beter duiken in de mens EN machine thematiek.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
In The Matrix vind ik het juist bijzonder platvloers uitgewerkt en wordt de nuance overal geweld aangedaan, ondanks de intelligente vraag die daar ten grondslag ligt.. In Space Odyssey worden de onzekerheden veel beter in beeld gebracht. In The Matrix komt het gelijk weer op een man-a-man gevecht neer met effecten en piefpafpoef, en daar komen eigenlijk alle SF-films met dit thema op neer. Jammer.
Observator
-
- 18281 berichten
- 3579 stemmen
Voor een extra dimensie aan deze film: kijk vanacht de duits-nagesynchroniseerde versie op ZDF. 2001 - Odyssee im Weltraum. Toll ja.
weaselweasel
-
- 268 berichten
- 372 stemmen
Het laatste stuk (met HAL enz.) is simpelweg briljant. Boeiend van begin tot eind, en ongekend qua sfeer. Kil en toch vol emotie.
Dat kan ik helaas niet over de hele film zeggen. Het zal wel heiligschennis zijn, maar de eeuwigdurende scene's met de apen kunnen me simpelweg niet lang boeien.
Desalniettemin 4*
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Het zal wel heiligschennis zijn, maar de eeuwigdurende scene's met de apen kunnen me simpelweg niet lang boeien.
Nee hoor, dat is jouw mening. Zo lang duren ze toch niet? Ik vind de scenes erna met dat geouwehoer voordat ze eindelijk eens op weg gaan nogal taai, hoewel ze wel mooi zijn om te zien, met prachtig retro-meubilair (hoezo science fiction?)
starbright boy (moderator films)
-
- 22413 berichten
- 5077 stemmen
hoewel ze wel mooi zijn om te zien, met prachtig retro-meubilair (hoezo science fiction?)
Ik las ooit het woord "retrofuturisme". Deed me meteen aan de interieurs uit 2001 denken.
Usual Suspect
-
- 395 berichten
- 0 stemmen
Een van de beste, zoniet de allerbeste film allertijden.
Het ziet er allemaal geweldig uit, en dat uit een tijd dat er nog geen computer animatie uitwas.
De geweldige muziek neemt je mee in een reis door de hele mensheid en universum.
En dan het verhaal, het einde werkelijk geweldig.
Dit gaat veel verder dan een film, het is gewoon een kunstwerk.
5***** en een nummer 1 plek in mijn top 10.
DragQueen
-
- 3224 berichten
- 4069 stemmen
Dit is een absoluut meesterwerk van master regisseur stanley kubrick, die deze film grotendeels in zijn achtertuin heeft opgenomen. hij schijnt daar nogal een studio te hebben gehad. de prent is nauwelijks gedateerd, en is van voor het digitale effecten tijdperk. de effecten hier daarom iets ongrijpbaar moois, en maken het geheel tot een kunstwerk. kubrick was zijn tijd ver vooruit naar mijn mening. en de film bevat nogal een uitgebreide boodschap, en is een soort van tijdsreis door het ontstaan van alles. het is in mijn ogen een trendsetter geweest voor het genre. verder staan er nog wat vraagtekens voor mij, bij sommige delen van de film, wat maakt dat ik hem zonder tegenzin nog wel een keer of twee zal herzien. dit om het plaatje voor mij compleet te maken. bovenal blijft dit gewoon pure filmkunst voor mij, eentje om in te lijsten. hij krijgt van mij de volle score van 5 sterren. maar daar zal de echte kenner niet van opkijken.
Mister_Movie
-
- 493 berichten
- 299 stemmen
Ik vraag me af in hoeverre Kubrick zelf al die filosofische dingen voor ogen hield. Kan het zijn dat hij maar een beperkt lijstje had en dat vele mensen zelf dingen zijn gaan zien die eigenlijk niet 'bedoeld' waren ?
Maar het is wel ongezien dat er over een film zolang en zoveel nagepraat wordt als deze. Maar dat is heel goed hoor.
Beitel
-
- 415 berichten
- 0 stemmen
Ik vraag me af in hoeverre Kubrick zelf al die filosofische dingen voor ogen hield. Kan het zijn dat hij maar een beperkt lijstje had en dat vele mensen zelf dingen zijn gaan zien die eigenlijk niet 'bedoeld' waren ?
Maar het is wel ongezien dat er over een film zolang en zoveel nagepraat wordt als deze. Maar dat is heel goed hoor.
Kubrick had vooral voor ogen dat er over die film gepraat zou blijven worden. Arthur C. Clarke zei ooit dat het alleen maar bedoeld was om discussie op te wekken, maar daar is Kubrick zeker te precies voor.
Dat hij echter nooit een officiële verklaring heeft gegeven is echter wel omdat hij discussie wilde opwekken. Hij heeft voor alles wel een bedoeling, maar geeft dat niet prijs. Op deze manier weet niemand of ze alles uit de film hebben gehaald of niet, en elke nieuw inzicht over deze film kan weer tot discussie leiden.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Ik vraag me af in hoeverre Kubrick zelf al die filosofische dingen voor ogen hield. Kan het zijn dat hij maar een beperkt lijstje had en dat vele mensen zelf dingen zijn gaan zien die eigenlijk niet 'bedoeld' waren ?
Volgens mijn Stanley Kubrick boek zei de man er zelf over;
"2001 is aan de andere kant (hij verwijst hier terug op Dr Stangelove zijn vorige film) een visuele, non verbale ervaring. de film vermijdt intellectuele verbalisatie en bereikt het onderbewustzijn van de kijker op een poëtische en filosofische manier. De film wordt daardoor een subjectieve ervaring die de kijker raakt op een innerlijk niveau van bewustzijn, net als muziek of een schilderij"
Uit; Gelmis, J. "An interview with Stanley Kubrick." The Film Director As Superstar, 1970
Kubrick wou dus met 2001 zijn publiek zelf laten nadenken in plaats van pasklare antwoorden of waarheden te geven. En dat deed hij niet om ons te pesten maar juist om zijn publiek meer voldoening te geven, hij zag het als een van de puurste artistieke uitdrukkingsvormen.
Friac
-
- 1323 berichten
- 1056 stemmen
Gewoon nog even mijn liefde voor de film uiten na hem de zoveelste keer bekeken te hebben:
Deze film is GROOTS!
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Stond al een tijdje klaar, maar ben er nu ook eindelijk eens voor gaan zitten. Helaas weet Kubrick weer niet echt te overtuigen, al komt 2001 gelukkig niet in de buurt van z’n slechtste films.
Het grootste minpunt (met afstand) vond ik het gebruik van muziek. Niet dat ik iets tegen het gebruik van klassieke muziek op zich heb, maar in deze film vond ik het echt totaal misplaatst. Als er iets niet bij de ruimte past, is het wel bombastische klassieke muziek. Kubrick verpest zo elke vorm van sfeer. Enige wat ik tijdens dit soort scenes kon bedenken was hoeveel fijner de film zou zijn met, bijvoorbeeld, een (dark) ambient score eronder.
Ben het verder met Onderhond eens wat betreft de scenes met HAL. Zoveelste flauwe machine vs. mens gedoe. Zelfs als hij een eigen leven gaat leiden, doet het er allemaal nog steeds weinig toe omdat het een vreselijk eendimensionaal ‘personage’ blijft. Vind het hier echt niet beter uitgewerkt dan in een Matrix ofzo. 
Voeg er nog wat typische sci-fi elementjes, gedateerde WMP-effecten (zo zag het er toch echt uit
) en nepaapjes aan toe, en de film lijkt op een 1* af te stevenen.
Gelukkig zaten er, zeker aan het einde van de film, nog wel een aantal (erg) mooie scenes in, maar om de film van een onvoldoende te redden was toch echt iets meer nodig. Helaas, verder dan 2* kom ik echt niet.
PS: Ik heb ook dat filmpje met Orbital eronder maar even bekeken. Niet dat die muziek ideaal is bij 2001, maar het is al een heel stuk mooier dan met de normale soundtrack.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Tja, de kritiek is dan ook grotendeels hetzelfde, al vond ik het vooral visueel een stuk minder slecht dan hij. Dan lijken veel positieve recensies ook op elkaar.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Stond al een tijdje klaar, maar ben er nu ook eindelijk eens voor gaan zitten. Helaas weet Kubrick weer niet echt te overtuigen, al komt 2001 gelukkig niet in de buurt van z’n slechtste films.
Het grootste minpunt (met afstand) vond ik het gebruik van muziek. Niet dat ik iets tegen het gebruik van klassieke muziek op zich heb, maar in deze film vond ik het echt totaal misplaatst. Als er iets niet bij de ruimte past, is het wel bombastische klassieke muziek. Kubrick verpest zo elke vorm van sfeer. Enige wat ik tijdens dit soort scenes kon bedenken was hoeveel fijner de film zou zijn met, bijvoorbeeld, een (dark) ambient score eronder.
Ook de scenes met HAL vond ik erg slecht. Zoveelste flauwe machine vs. mens gedoe. Zelfs als hij een eigen leven gaat leiden, doet het er allemaal nog steeds weinig toe omdat het een vreselijk eendimensionaal ‘personage’ blijft. Vind het hier echt niet beter uitgewerkt dan in een Matrix ofzo. 
Voeg er nog wat typische sci-fi elementjes, gedateerde WMP-effecten (zo zag het er toch echt uit
) en nepaapjes aan toe, en de film lijkt op een 1* af te stevenen.
Gelukkig zaten er, zeker aan het einde van de film, nog wel een aantal (erg) mooie scenes in, maar om de film van een onvoldoende te redden was toch echt iets meer nodig. Helaas, verder dan 2* kom ik echt niet.
PS: Ik heb ook dat filmpje met Orbital eronder maar even bekeken. Niet dat die muziek ideaal is bij 2001, maar het is al een heel stuk mooier dan met de normale soundtrack.
Kan ik je nog verleiden om iets te vinden over de 'boodschap' of thema van de film?
Deze Kubrick film hoewel wellicht hier en daar gedateerd (maar ja, 1968) en zelfs dat valt mee heeft heel wat meer te zeggen dan heel wat films, zeker the Matrix sinds die tijd. Eigenlijk kan ik daar nóg stil van worden. Daar ga je volledig aan voorbij. Ben gewoon benieuwd naar je mening. Waar gaat het over en wat betekent dat?
Over HAL kan je van mening verschillen, mij ontroert het. Prima. Maar deze film raakt wel iets zou ik zo zeggen.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Het was helemaal niet de bedoeling om de film met The Matrix te vergelijken. Ik beweer ook nergens dat The Matrix meer te zeggen heeft (sterker nog, ik ben het helemaal met je eens). Ik doelde puur op de mens vs. machine strijd die ik hier net zo oninteressant uitgewerkt vind als in b.v. The Matrix.
Naast mens vs. machine ging de film in mijn ogen vooral over onze evolutie en een eventuele wedergeboorte van de mens (zo interpreteerde ik het einde in ieder geval?). Eén vaste boodschap leek me er niet in te zitten, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. En aangezien ik boodschappen meestal niet al te boeiend vind, kan ik daar best wel mee leven.
Ik las hier trouwens ook ergens "uitkijken dat we niet worden ingehaald door technologie" oid als boodschap, maar ik hoop van harte dat dat niet Kubrick's bedoeling was.
Mij raakte het helaas niet, had het best gewild.
(Overigens zal The Matrix bij herziening vast lager uitkomen dan deze film.
)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Het was helemaal niet de bedoeling om de film met The Matrix te vergelijken. Ik beweer ook nergens dat The Matrix meer te zeggen heeft (sterker nog, ik ben het helemaal met je eens). Ik doelde puur op de mens vs. machine strijd die ik hier net zo oninteressant uitgewerkt vind als in b.v. The Matrix.
Naast mens vs. machine ging de film in mijn ogen vooral over onze evolutie en een eventuele wedergeboorte van de mens (zo interpreteerde ik het einde in ieder geval?). Eén vaste boodschap leek me er niet in te zitten, maar ik kan er natuurlijk naast zitten. En aangezien ik boodschappen meestal niet al te boeiend vind, kan ik daar best wel mee leven.
Ik las hier trouwens ook ergens "uitkijken dat we niet worden ingehaald door technologie" oid als boodschap, maar ik hoop van harte dat dat niet Kubrick's bedoeling was.
Mij raakte het helaas niet, had het best gewild.
(Overigens zal The Matrix bij herziening vast lager uitkomen dan deze film.
)
OK dank voor je toelichting. Boodschap vind ik ook een beetje een vervelend woord, maar je hebt opgepikt wat ik bedoelde. Die gedachte vind ik dan weer wel interessant en daar ontleend de film zijn kracht (nog steeds aan). Jij noemde The Matrix, maar jij én ik hadden nog duizenden films kunnen noemen die minder prikkelen dan 2001.
Dat vind ik ook fijn aan films. Naast mooi, ontroerend zo'n besef. Japanners zijn er goed in, Tarkovskiy natuurlijk ook. En Kubrick hier meer dan in welke film dan ook.
En -off-topic- aan je avatar te zien... Tokyo.sora ligt thuis nog op de kijkstapel, daar heb ik op alle interessante filmvlakken hoge verwachtingen van.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
OK dank voor je toelichting. Boodschap vind ik ook een beetje een vervelend woord, maar je hebt opgepikt wat ik bedoelde. Die gedachte vind ik dan weer wel interessant en daar ontleend de film zijn kracht (nog steeds aan). Jij noemde The Matrix, maar jij én ik hadden nog duizenden films kunnen noemen die minder prikkelen dan 2001.
Ben het hier voor een deel natuurlijk ook wel mee eens, anders had hier gewoon een 0,5* gestaan (waar het merendeel van die duizenden andere films op zouden komen). Maar als thema vond ik het (in ieder geval binnen deze film) helaas niet prikkelend genoeg. Al zit de muziek daar bij mij ook voor een (misschien wel te) groot deel tussen, zoals ik eerder probeerde duidelijk te maken.
Dat vind ik ook fijn aan films. Naast mooi, ontroerend zo'n besef. Japanners zijn er goed in, Tarkovskiy natuurlijk ook. En Kubrick hier meer dan in welke film dan ook.
Helemaal mee eens, alleen bij Kubrick voel ik dat wat minder helaas. Tarkovsky heb ik pas 1 film van gezien, dus daar ga ik nog niks zinnigs over zeggen. Ben wel erg benieuwd naar Stalker.
En -off-topic- aan je avatar te zien... Tokyo.sora ligt thuis nog op de kijkstapel, daar heb ik op alle interessante filmvlakken hoge verwachtingen van.
Heb zelf ook eindelijk de DVD staan, binnenkort maar eens herzien. Prachtige film in ieder geval, denk dat hij jou ook wel zal bevallen. 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Het lijkt er inderdaad op dat je deze film nu mag wegzetten als "het zoveelste man vs machine" verhaaltje, ook al is deze uit 1968 en moesten de meeste van dat soort films nog uit de luiers komen
Dat dit slechts één thema is uit de film en een groot deel van de film de sfeer niet bepaalt laten we maar even buiten beschouwing. Verder moet deze film wedijveren met nog een handvol geniale meesterwerken van Kubrick.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Als er iets niet bij de ruimte past, is het wel bombastische klassieke muziek.
....?
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Wat is er niet duidelijk? Ik associeer de beelden in 2001 in de verste verte niet met deze muziek. Ik vind het storend en sfeerverpestend.
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
Vreemd, ik vind het er uitstekend bijpassen. Bombastisch epische muziek hoort wel bij zoiets larger than life als de ruimte.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Kubrick had moeilijk met een of andere tranceplaat kunnen aankomen he? 
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5984 stemmen
Persoonlijke aanval + enkele offtopic berichten verwijderd.
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen
Toch maar een halfje bij gedaan, film blijft door m'n hoofd spoken.
En wat de muziek betreft. Mooi dat jullie het wel vonden passen, ik vond het helaas vreselijk misplaatst. Bombastische epische muziek is het laatste waar ik aan moet denken bij de ruimte.
Kubrick had moeilijk met een of andere tranceplaat kunnen aankomen he? 
Dat was mogelijk nog erger geweest. 
Een remake zonder aapjes, met minder dialoog en andere muziek zie ik wel zitten eigenlijk, alleen kan ik er zo snel geen regisseur bij bedenken.
Flavio
-
- 4901 berichten
- 5237 stemmen
Een remake? Nooooooooo!!!!
Trouwens de eerste keer dat ik iemand tegenkom die vindt dat er te veel dialoog in zit en de muziek niet trekt. Uit nieuwsgierigheid: wat vond je van de Wagner scene in Apocalypse now?
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Vreemd dat bepaalde lieden zich inlaten met het onbenullige cliché dat 2001 A Space Odyssey een vermeende confrontatie tussen "mens en machine" betreft.
HAL 9000, de supercomputer, speelt slechts een kleine rol in deze film en "techniek" staat in deze film alles behalve centraal.
Door 2001 A Space Odyssey te vergelijken met de film "The Matrix", een film die een bombardement aan voorgekauwde clichés voorschotelt, om enkel dat kleine onderdeel te kunnen onderbouwen geeft mijns inziens aan dat de essentie van de film in 2001 A Space Odyssey niet door iedereen even gemakkelijk wordt opgepikt c.q. wordt begrepen.
De film laat zich, zo blijkt maar weer, slecht omschrijven met name wanneer slechts één aspect van de film wordt uitgelicht, naast die van de muziekkeuze van de regisseur.
Gelukkig ken ik genoeg lieden die deze film niet konden waarderen, maar toen zij deze film een paar jaar later weer zagen receptief bleken te zijn voor de boodschap die ze voorheen niet begrepen. Misschien betreft dat wel één van de aspecten die de film, mijns inziens terecht, kwalificeert als een meesterwerk.
Tot slot: welke ruimte dan ook, of dit nu een lege kamer betreft of die van de ruimte (space), kent geen vastomlijnde beschrijving van muziek die bij die beelden zou "passen". Dat is namelijk louter subjectief. Gelukkig maar anders zou de kunstvorm van het filmmaken nimmer tot verrassing kunnen zorgen.
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Prima verwoord dragje, niets aan toe te voegen 
Pre- en sequels

2010
1984
109 reacties
Gerelateerd nieuws

Vervangen door techniek: Deze prominente films tonen een grimmig beeld voor de mensheid

Wat is 'de beste film allertijden'? Dit is waarom juist deze films altijd als eerste worden genoemd

Ingehaald door de tijd: zeven sterke films waarin 'de toekomst' in het echt inmiddels al het verleden is

Geboortedag Stanley Kubrick (1928): Zijn tien best beoordeelde films
Bekijk ook

C'era una Volta il West
Western, 1968
2.820 reacties

Il Buono, il Brutto, il Cattivo
Western, 1966
2.379 reacties

O.J.: Made in America
Documentaire / Biografie, 2016
47 reacties

12 Angry Men
Drama, 1957
870 reacties

Shoah
Documentaire / Oorlog, 1985
110 reacties

Apocalypse Now
Oorlog, 1979
3.450 reacties
Gerelateerde tags
maanjupiterkunstmatige intelligentieman vs machinegebaseerd op boektechnologiesuper computerruimtereisspace missionmoon base astronautcultfilmevolutionmonolith space stationruimte-operacomplex2000sdrearyai rebellion absurdtenseambiguousaudaciousbaffledexcitedmetrocolorsuper panavision 70
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








