Genre: Oorlog / Historisch
Speelduur: 177 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Mel Gibson
Met onder meer: Mel Gibson, Sophie Marceau en Patrick McGoohan
IMDb beoordeling:
8,3 (1.153.219)
Gesproken taal: Engels, Frans en Latijn
Releasedatum: 7 september 1995
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Braveheart
"Every man dies. Not every man truly lives."
Het einde van de 13e eeuw: William Wallace is een Schotse rebel die een verzet leidt tegen de wrede Engelse heerser Edward the Longshanks. Als klein jongetje zag William zijn vader en broer vermoord worden in een poging om Schotland te bevrijden. Als William weer een dierbare verliest begint hij aan z'n strijd om Schotland voor eens en altijd te bevrijden.
Externe links
Acteurs en actrices
William Wallace
Murron MacClannough
Princess Isabelle
King Edward
Robert the Bruce
Hamish Campbell
Young William Wallace
Campbell
MacClannough
Mother MacClannough
Reviews & comments
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
@cono
ik zie bij jouw berichten regelmatig uitlatingen zoals;hollywood zooitje of typisch amerikaans e.d
het lijkt erop dat jij iets tegen hollywoodse films hebt,misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor
vroeg me dit af.
dat jij deze film niet waardeert respecteer ik maar een hollywoodse zooitje 
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Kijk eens voor de gein naar de films van Klaus Kinski
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
@cono
ik zie bij jouw berichten regelmatig uitlatingen zoals;hollywood zooitje of typisch amerikaans e.d
het lijkt erop dat jij iets tegen hollywoodse films hebt,misschien zie ik het helemaal verkeerd hoor
vroeg me dit af.
dat jij deze film niet waardeert respecteer ik maar een hollywoodse zooitje
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Wat een belachelijk argument zeg. Alsof iemand die deze film een 4 geeft geen verstand van films heeft. Dat zeg ik toch niet? Mensen die echt meegaan met dat deze film in geschiedenisboeken staat als klassieker. Die hebben er geen bal verstand van.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Wat een belachelijk argument zeg. Alsof iemand die deze film een 4 geeft geen verstand van films heeft. Dat zeg ik toch niet?
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
toekomstige klassieker of niet het maakt mij verder niet uit ik vind het een goeie film
en mel gibson speelt deze rol voortreffelijk.
@nakada
ben het helemaal met je eens.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Nee het zal nogal flauw zijn om mensen erop af te rekenen dat ze een slechte filmkennis hebben als ze deze film geweldig vinden. Ik vind dit ook geen barslechte film hoor, bijv. De film ziet er prachtig uit qua kostuums en sfeer. Maar ik vind het verder toch maar een heroïsch zooitje op z'n Hollywoods.
En ja nakada: ik bedoel alleen dat mensen dit een klassieker noemen want zoals mar007 al zei: dat is deze film niet.
mar007
-
- 1151 berichten
- 949 stemmen
dat heb ik niet gezegd hoor.
kan ik ook niet gezegd hebben want dat weet ik niet.
lees voorgaande bericht nog maar eens goed dan wordt het je wel duidelijk.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
dat heb ik niet gezegd hoor.
kan ik ook niet gezegd hebben want dat weet ik niet.
lees voorgaande bericht nog maar eens goed dan wordt het je wel duidelijk.
Wat moet mij duidelijk worden?
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Dat deze film niet beschouwd wordt als klassieker, is goed mogelijk, maar dat critici en filmkenners deze film niet weten te pruimen, is utterly bullshit. Zo heeft deze film op Rotten Tomatoes een waardering van 80 % bij de filmrecensenten (dus niet het publiek) en herinner ik mij daarnaast ook nog de hoge waardering van Eric Stockman in Humo toentertijd, zeker in België een zeer gewaardeerd recensent.
Dat deze film dus niet wordt geprezen door critici en filmkenners, zoals je ergens op de vorige pagina beweert, slaat dus nergens op. Al kijk ik met genoegen uit naar een referentie die je statement desondanks staaft.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Dat probeer ik dus al de hele tijd te zeggen. De grootste appreciatie ligt met name er vanwege de lovende critici en The Academy. Dus heb je gelijk: dat deze film onderwaardeert wordt door critici en filmkenners is utterly bullshit. Ik vind Braveheart sterker nog een van de meest overgewaardeerde films ooit.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Je kunt het zo vaak blijven zeggen als je wilt, dat maakt het nog niet waar. Er is geen rechtstreeks verband tussen critici/academy en het 'gewone' of 'grote' publiek of hoe je het ook wil noemen. Heel wat films met een oscar als de beste, komen niet eens in de top 250 hier op MM. Andersom staan er heel wat in die geen oscar hebben gewonnen. Sterker nog, een film uit hetzelfde jaar als Braveheart ( en genomineerd ) staat hier veel hoger in de top 250. Dat jij deze film niet weet te waarderen is aan jou, maar stellen dat anderen hem alleen maar mooi vinden vanwege de critici of de Academy is echt to-ta-le onzin.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Je kunt het zo vaak blijven zeggen als je wilt, dat maakt het nog niet waar. Er is geen rechtstreeks verband tussen critici/academy en het 'gewone' of 'grote' publiek of hoe je het ook wil noemen. Heel wat films met een oscar als de beste, komen niet eens in de top 250 hier op MM. Andersom staan er heel wat in die geen oscar hebben gewonnen. Sterker nog, een film uit hetzelfde jaar als Braveheart ( en genomineerd ) staat hier veel hoger in de top 250. Dat jij deze film niet weet te waarderen is aan jou, maar stellen dat anderen hem alleen maar mooi vinden vanwege de critici of de Academy is echt to-ta-le onzin.
Dat zou kudde-gedrag zijn als mensen deze film puur goed vinden vanwege de critici. Het is gewoon dat een film al a Braveheart gewoon veel meer aandacht krijgt vanwege het winnen van een Oscar. Een niet genomineerde film zal sowieso veel minder aandacht krijgen.
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
Dat probeer ik dus al de hele tijd te zeggen. De grootste appreciatie ligt met name er vanwege de lovende critici en The Academy. Dus heb je gelijk: dat deze film onderwaardeert wordt door critici en filmkenners is utterly bullshit. Ik vind Braveheart sterker nog een van de meest overgewaardeerde films ooit.
Overgewaardeerd ... mmmm dat kan ik hecht echter niet veel waarde aan de mening van iemand met een avatar van Marion Cobretti.....
Re73
-
- 649 berichten
- 1194 stemmen
Lijkt mij toch echt Marion Cobretti van wie is die dan volgens jou?
edit: gegoogled en tis toch echt Marion.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Oh je bedoelt Stallone als Cobretti. Ja, hebt gelijk.
Ik vergiste me even. Maar wat heeft dat met deze film van doen?
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Dat probeer ik dus al de hele tijd te zeggen. De grootste appreciatie ligt met name er vanwege de lovende critici en The Academy.
Waarom zeg je dan het volgende op de vorige pagina: " ...terwijl zoveel critici en filmkenners het erover eens zijn dat dit zo'n overschatte film is."
Over welke critici en filmkenners heb je het dan eigenlijk?
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Dat zou kudde-gedrag zijn als mensen deze film puur goed vinden vanwege de critici.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Critici en filmkenners an sich.
Ik zeg ook iets heel anders, maar mijn woorden worden nog steeds niet begrepen.
Zegt misschien ook iets over The Academy. 
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Critici en filmkenners an sich
Maar wie zijn dat dan? Jij poneert de stelling dat heel wat critici en filmkenners deze film een overschat vehikel vinden, waardoor je de indruk wekt dat er zware verdeeldheid heerst wat de meningen betreft. Alleen kan je die personen wel op geen enkele manier benoemen. Dat maakt dat je stelling tot nader order op los zand staat, aangezien zowel pers als publiek deze film door de band genomen goed vinden. Daarmee bedoel ik uiteraard niet dat er geen afwijkende meningen mogelijk zijn (totale eensgezindheid over films is onbestaande; zelfs de grootste klassiekers hebben kijkers die het vertoonde complete bagger vinden. Film is en blijft voor een belangrijk deel een subjectief iets); alleen lijkt het mij niet onverstandig om in eigen naam te spreken en niet te doen alsof je een (dan nog onbepaald) grote groep vertegenwoordigt, terwijl je niet verder komt dan wat vaagheden als "heel wat" en "an sich".
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Film is en blijft inderdaad subjectief. Ben het ook verder met je eens dat er genoeg klassiekers zijn die erg slecht zijn. Naar mijn mening is Braveheart er ook één, deze zogenaamd beschouwde klassieker.
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Cono kijk nou eens goed wat Malli schrijft. Nergens zegt hij/zij dat er genoeg klassiekers zijn die erg slecht zijn. Jij leest slechts wat je wilt zien.
En ook weer in je laatste zin : jij mag Braveheart slecht vinden. En hoewel er veel mensen deze film erg mooi vinden, er zijn er erg weinig die hem een klassieker noemen. Dat kan alleen de tijd uitwijzen.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Als Malli echt eens wat negatieve reacties wil zien.
Braveheart – Bad Reviews | Hated and Slated - hatedandslated.com
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Niet echt reviews. Gewoon een hoop, al dan niet leuk bedoelde kreten. Weegt bovendien niet echt op tegen alle positieve reacties hier. Totaal zinloos die site.
coño
-
- 183 berichten
- 0 stemmen
Het zijn nochtans film-critici die deze woorden uitspreken.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Als Malli echt eens wat negatieve reacties wil zien.
Ik weet dat er mensen bestaan die deze film slecht vinden. Ik heb nooit het tegendeel beweerd, dus het is mij niet echt duidelijk wat je hiermee probeert aan te tonen.
Malli
-
- 500 berichten
- 148 stemmen
Het zijn nochtans film-critici die deze woorden uitspreken.
1 van de quotes: "I don’t know anything about the history of Scotland and don’t care."
Indrukwekkend. Dat moeten mij nogal de filmcritici zijn...
nakada
-
- 2203 berichten
- 1679 stemmen
Het zijn nochtans film-critici die deze woorden uitspreken.
Nogmaals coño, je zou eens wat beter moeten opletten met hetgeen je leest. Je trekt er namelijk wel erg ongegronde conclusies uit.
Gerelateerd nieuws

Welke biopics mag je behalve 'Oppenheimer' nog meer niet laten liggen?

Legendarische film 'Braveheart' van en met Mel Gibson vrijdagavond (16 augustus) op televisie

Filmjaar 1995: Deze films vieren dit jaar hun 25e verjaardag

Vijf topfilms waarin de regisseur ook de hoofdrolspeler is
Bekijk ook

The Shawshank Redemption
Drama, 1994
7.379 reacties

The Green Mile
Fantasy / Drama, 1999
3.859 reacties

Schindler's List
Oorlog / Drama, 1993
2.113 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

Gladiator
Historisch / Drama, 2000
2.500 reacties

The Pianist
Drama / Oorlog, 2002
1.424 reacties
Gerelateerde tags
individualschotlandin love with enemyrevolutiekilt legendeindependencevrijheidepischidealismfamily clangebaseerd op een waargebeurd verhaalzwaardgevechthistorical fictionstrijdunited kingdommiddeleeuwsrevolttyrannyfalse historyhighlands13th centuryscottish highlandswarfield勇敢的心braveheart
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









