American History X (1998)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

Altijd een beetje links laten liggen omdat ik vooral lacherige geluiden opving over de nazi-sympathieën en skinheads. Bleek uiteindelijk overduidelijk ongegrond, maar blijkbaar (of helaas..) heeft niet iedereen het niveau om de film correct te interpreteren.

Ik vind de acteerprestaties erg overtuigend. Derek is fel en gedreven en overtuigd van zijn gelijk, zonder te beseffen dat elk verhaal twee kanten heeft. Hij is kortzichtig, maar heeft op bepaalde punten ook niet helemaal ongelijk. Die punten verdedigt hij vurig en komt daardoor geloofwaardig over. Danny (Furlong) die hem als vaderfiguur/rolmodel ziet, speelt de rol van meelopende broertje, strevend naar goedkeuring van Derek, ook goed. Furlong heeft iets onzekers in z'n gezicht, waardoor hij misschien iets minder lijkt te acteren, maar toch ook wel aansluit bij het ware innerlijk van zijn personage.

Heel treffend vond ik de vraag of zijn acties Dereks leven beter gemaakt hebben. Mooi om te zien hoe hij omslaat nadat hij zelf een 'minderheid' is en beseft dat handelen uit (blinde) haat zinloos is. Uiteindelijk ziet hij aan 't eind nog erger dan voorheen in wat de gevolgen kunnen zijn.

Ik vraag me echter wel af of de gemiddelde skinhead ooit van Shylock (Shakespeare) heeft gehoord en of neo-nazi's iemand zouden verkrachten (is een teken van dominantie, maar ze haten homo's).

avatar van dijkieR
Dat deze film uit 1998 stamt.ik dacht ergens halverwege de jaren 2000...
Is het al zolang geleden dat ik deze gezien heb...
Misschien binnenkort nog maar eens een poging wagen...
Fantastisch vond ik hem toendetijd

avatar van Eraser2
Ik blijf dit een zeer indrukwekkende film vinden. De cast staat hier even een stevig potje te acteren zeg. Edward Norton voorop, wat een verbluffende prestatie.
De wijze waarop het verhaal wordt verteld en het kleurgebruik daarbij is in mijn optiek erg geslaagd en hierdoor blijft alles interessant. Ook vandaag de dag is het onderwerp van de film nog erg actueel. Eigenlijk behoort deze film verplichte kost te zijn tijdens de geschiedenislessen. Er moet daarbij dan ook vooral even haarfijn uitgelegd worden wat de boodschap van deze film is, ook al wordt deze naar mijn mening erg duidelijk gemaakt in de film zelf.

avatar van tattoobob
Echt een klassieker!!!!!
Topfilm die je meerdere keren kan bekijken!!!
HEERLIJK

HALVE TAMME.
Inderdaad een heerlijke film .

wapner
Een clichématige en zwaar overschatte film. De film werkt veel te simpel en is bij wijlen ook te diepzinnig, vooral nader het eind.

Maar damn hij doet toch wat met je! De combinatie van de zwart-wit-flashbacks met de huidige kleurengebruik werkt zeer sterk en zorgt voor een vunzig sfeertje. Verder speelt Edward Norton briljant als de hoofdrolspeler en hij draagt de film dan ook echt.

Ik begrijp waarom die zo hoog staat, omwille van de boodschap. Maar toch viel deze mij tegen nadat die op plek 18 staat in de top 250.
Ik vond hem het eerste uur enorm traag op gang komen en hij verveelde wat. Pas toen duidelijk werd wat er in de gevangenis gebeurde en wat er op die avond gebeurde toen ze zijn auto probeerde te stelen. Toen keek die lekker weg maar daar zat ik dan ook een uur op te wachten.

pop
Norton spelt inderdaad de pannen van het dak. Redelijk goed verhaal. Maar vooral met veel zorg gemaakt. Prima film.

Echt een hele goeie film, Die mooie zwart wit momenten erin, en dat ACTEERWERK van Edward Norton, eigenlijk van iedereen!
Echt FAN-TAS-TISCH!
Toen hij die "neger" zijn tanden op de stoeprand fijn trapte, toen voelde ik zelf bijna de pijn.
Maar 1 ding vond ik echt jammer, het einde.
Veel mensen vonden het einde goed, maar ik vond het zelf jammer,
ik verwachte ook eigenlijk een vervolg, maar die is er niet.
Maar dat kan deze steen goede niet verpesten!

avatar van SCHVVO
Wat een goeie film

avatar van JohnWilliams
Een prima film waarin het gebruik van de zwart/wit montage erg goed werkt. Goed verhaal, prima uitgewerkt en ook mijn complimenten over de muziek in de film. Gewoon een goede film die naar mijn mening 4* verdient. Wellicht na een 2e kijkbeurt nog wat hoger maar voor nu zeker een dikke 8!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Spoilertags geplaatst en berichten daarover (waarvan een de spoilers quote) verwijderd. Dien bij spoilers aub een alert in via het uitroeptekentje.

laundromat
Dat ik deze nu pas heb gezien! Goeie film en een nog betere hoofdrolspeler! Wat een topper die Norton! Echt goed gecast. Hij had de Oscar moeten winnen ipv Benigni in het vreselijke La vita è bella (in '97 overigens ook).

Dra. Pouke
Het verhaal is op bepaalde punten erg origineel. Een fanatieke neonazi die zich beterend in de gevangenis en vervolgens herenigd met zijn familie. Toch heel erg interessant om te zien dat deze jonge peer er een heel erg slimme kennis op nahoudt. Ik bedoel Derek was zo gek als een deur, maar hij wist waar hij over praatte. Het einde was, ondanks oversentimenteel en cliché, heel erg mooi. Die scène op het strand met twee kinderen en Danny's voice over.

Het acteerwerk is ijzersterk. Derek wist een geweldig geloofwaardige rol te spelen en ondanks dat zijn personage op het begin een racistische rotzak is, is hem onmogelijk om soms geen sympathie voor hem te wekken. Ook de rol van Danny vond ik erg goed, grof maar realistisch. Ook de rest van de cast deed zijn werk uitstekend.

De verhaalformule was vlot. De flashbacks zijn in het zwartwit opgenomen wat de film een rauw sfeertje geeft. Ook is de film heel heftig, dat geschreeuw (jeezh), bijv. bij de diner scène. Dit stukje is heftig, maar zo geweldig goed neergezet.

Verder heeft de film ook een maatschappelijk standpunt over hoe jongeren door hun woede over dingen gaan denken. Bijzonder interessant en iets om over na te denken!

avatar van tommykonijn
American History X is een film waar ik al vaker voor heb gestaan, maar op de een of andere manier is het er nooit echt van gekomen om hem daadwerkelijk te kijken. Van de week dan toch eindelijk gebeurd.

De film geeft een zeer realistisch beeld van het neonazisme. Het acteerwerk van o.a. Edward Furlong maar vooral van Edward Norton is dan ook zeer goed. Derek Vinyard is een knap neergezet personage. Na de beruchte stoeprandscène, als de politie komt en hij zich overgeeft, is de blik in zijn ogen bijna angstaanjagend. Dat was wel een beeld wat me even bijbleef. Wat ook sterk in beeld is gebracht is zijn metamarfose in de gevangenis, als hij langzaam in gaat zien dat hij degene is die verkeerd zit. Normaal gesproken ben ik er geen fan van, maar hier had de zwart/wit montage duidelijk een goed effect. De film weet daarnaast ook de relaties van de personages onderling goed in beeld te brengen: de vriendschap tussen Derek en zijn 'wasmaatje' maar vooral de relaties in het gezin voor- en nadat Derek in de gevangenis heeft gezeten.

Ondanks dit alles vond ik toch het meest indrukwekkende aan de film het einde. Ik voelde wel dat er iets ging gebeuren, maar ik dacht toen Derek over straat liep en om zich heen keek naar de voorbijrijdende auto dat hij degene was die neergeschoten zou worden. De film kiest echter voor een grote plotwending en ik waardeer het wel als een film een dergelijk risico durft te nemen. Voorspelbaar kan ik de film dus ook absoluut niet noemen. Het daadwerkelijke einde zorgde wel voor een brok in mijn keel.

Al met al is dit gewoon een erg sterke film. Soms is de film keihard op het gebied van geweld en taalgebruik, maar dat is nog niet eens het sterkste punt wat mij betreft. De uitwerking en het laten overbrengen van de emoties van vrijwel alle personages is misschien nog wel een van de meest opvallende pluspunten. American History X is zo'n film die je niet snel vergeet.

ipman-99
"I'm ashamed that you came out of my body." ... " !!!

Fantastisch Misdaad-Drama (Heropfrissing) !!! Geweldig meesterwerk in zijn genre !
Wat een Misdaad - Drama parel die zeer overtuigend en realistisch overkomt !
Edward Norton speelt de pannen van het dak als de skinhead Derek !
De film kent en erkent zijn dramatische momenten ..., die telkens aangrijpend en dramatisch overkwamen
op mij ! De film kent enkele harde en beklijvende scènes die je als filmliefhebber bij de keel grijpen !
Geweldige sfeervolle film in zijn genre die overzichtelijk heen en weer gaat in het heden en het verleden !

Fantastische film over een neo-nazi die tot inkeer komt! De kontseks was wel overdreven.

avatar van Jaarme
TOP!
erg goeie film

avatar van Eliandjiee
Briljante film

De zwart-wit scenes zijn een sterke toevoeging met daadwerkelijk toegevoegde waarde voor de film. De stoeprand scene is inmiddels legendarisch, en terecht! Het drama is in deze film van hoog niveau, intens en echt genieten. Het huiselijk geweld is indrukwekkend. Ook is er gedurende de gehele film een heerlijk rauwe en passende sfeer.
Er wordt ook foutloos en heerlijk geacteerd, er worden echt perfecte rollen neer gezet en speciaal respect voor Edward Norton! De verandering die zijn personage doormaakt is ook echt heel sterk uitgewerkt en geacteerd.
Het plot en de opbouw zijn ook sterk, het einde is riskant maar in mijn ogen zeker geslaagd. Het eindshot is prachtig!

Een intens en subliem drama omtrent racisme

avatar van N811
bardiesmardie schreef:
hoezo overdreven? Dat gebeurt in gevangenissen.

avatar van -LvB-
Gister gezien maar hij was in mn herinnering beter, misschien omdat ik over dit onderwerp in de tussentijd veel beter uitgewerkte films heb gezien. Bij tijd en wijle onstijgt dit niet het niveau van een huisvrouwendrama en dit onderwerp vraagt wel veel meer uitdieping. Ook vind ik zn omslag wel redelijk ongeloofwaardig . Ook wel naief gedacht over de positie van de brotherhood in gevangenissen
Desondanks zitten er wel paar memorabele stukjes in en voor Norton is dit denk ik zijn beste film
daarom nog een *3

avatar van Ducksen
-LvB- schreef:
Ook vind ik zn omslag wel redelijk ongeloofwaardig

Hoezo ongeloofwaardig?

Ducksen schreef:

Hoezo ongeloofwaardig?

Vind jij het allemaal niet kort door de bocht? Hij ontmoet een "aardige" neger, hij ziet dat de brotherhood niet hetgene is waarvan hij dacht dat het is (goh nee echt, tis de fucking jail, hoe kun je het leven in de gevangenis nu 1 op 1 vergelijken met ernaast. 1 van de leiders van de arian brotherhood is notabene een jood. Het is gewoon een criminele organisatie, alsof politiek ze nu echt wat boeit.... dat weet iedere boerenlul) en hij is direct bekeerd...
Ik zie IRL een doorgewinterde racist niet zo makkelijk die ommekeer maken, maargoed ze moesten weer snel verder met het wat makkelijkere drama

avatar van Lefgozer
Want jij hebt zelf ook in zo'n situatie gezeten, -LvB-?

avatar van Asaharo
En jij lefgozer? Heb jij al in zo een situatie gezeten? -Lvb- is nog redelijk mild moet ik zeggen en heeft gewoon gelijk. Om dan met een belachelijke vraag af te komen die nergens opslaat.

Lefgozer schreef:
Wamt jij hebt zelf ook in zo'n situatie gezeten, -LvB-?

Want je moet zoiets meegemaakt hebben om een beetje logisch na te denken of wat?

avatar van Lefgozer
Ik bedoel alleen te zeggen dat als je in zo'n situatie terecht komt je er misschien heel anders overdenkt. Ik ben zelf gelukkig nooit in de gevangenis beland, maar ik kan me voorstellen dat je dan over het één en ander ga nadenken. En dat je dan opeens realiseert hoe dom en raar je eigenlijk wel niet bezig was voordat je in de bak belandde. Maar voor hetzelfde geld blijf je vasthouden aan je standpunten. Ik bedoel maar te zeggen, ieder mens is anders. Dus is het erg kort door de bocht om te stellen dat de turnaround van Norton ongeloofwaardig is.

Een heel ander voorbeeld, maar wel een beetje in dezelfde trant. Veel mensen zeggen dat als ze iemand in elkaar geslagen zien worden op straat dat ze er tussen zullen springen... totdat het ze echt overkomt, dan blijven ze meestal staan kijken.

avatar van mikey
Het is een wat infantiel drama bedoeld voor jeugdigen. Beetje zwart/wit

avatar van mar007
Lefgozer schreef:
Dus is het erg kort door de bocht om te stellen dat de turnaround van Norton ongeloofwaardig is..

Eens! Ik vond het juist geloofwaardig.
Het gebeurt vaker dat iemand verandert en zijn leven beter gaat doen.
in mijn ogen is hier niets ongeloofwaardig aan of ben ik nu te naief ...

mar007 schreef:

Eens! Ik vond het juist geloofwaardig.
Het gebeurt vaker dat iemand verandert en zijn leven beter gaat doen.
in mijn ogen is hier niets ongeloofwaardig aan of ben ik nu te naief ...

Ja dan heb je het over criminelen ed. Die mensen weten zelf ook dat ze verkeerd bezig zijn, maar hebben (in hun optiek) vaak geen andere keuze om wat voor een reden.
Maar een fantiek racist die zijn levensovertuiging, waar hij 100% achter staat, zo makkelijk opzij zet ? daar komt toch wel wat meer bij kijken.
Misschien hadden we Hitler in zijn gevangenistijd ook maar bij een aardige jood neer moeten zetten