American History X (1998)

4,18 10048

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

avatar van maxroelofs
Hate is bagage.

Laat ik ten eerste eens stellen dat deze film een heel stuk heftiger is als ik had verwacht. Ik verwachtte het zoveelste standaard filmpje over de aankaarting van racisme en dacht dat dit weer op een crash achtige manier uit gewerkt zou worden (alles veel te dik er boven op.) Hier ligt het er niet dik bovenop maar wordt gewoon de brute realiteit getoond. Stiekem ben ik wel verbaasd dat deze zo hoog staat. Wat ik namelijk vaak tegen kom is dat de extremen films (klass) minder populair zijn dan de wat softere films die heel oppervlakkig blijven. (elephant). Erg knap dat deze film je weet te overtuigen, en dan heeft Kaye nog niet het makkelijkste onderwerp gekozen. Ik vind het nog steeds moeilijk te bevatten dat sommige mensen bij het vermoorden van iemand het zelfde gevoel geven als wanneer ze gewoon een sigaret opsteken.

De film begint in zwart-wit wat eigenlijk het grootste deel van de film zo was. Ik wil nou niet meteen zeggen dat het stoorde maar ik vond het niet geheel bij de film passen. De kleurscènes waren een heel stuk sterker doordat emoties e.d. beter naar voren kwamen wat bij deze film een hele grote rol speelt.

De titel werd al snel duidelijk en ondanks dat deze op veel punten afwijkt van wat ik zo in de top50 dacht tegen te komen heeft het toch ook wel weer iets van the shawshank redemption weg. De films hebben een beetje dezelfde verhaal vertellende sfeer.

In het begin was ik er niet meteen van weg. Ik vond dat ze wel wat langer stil mochten staan bij het ontstaan wat later wel gedaan werd alleen het had iets uitgebreider gemogen. De film had gerust 3 uur mogen duren. Het is natuurlijk erg lastig om een dergelijk controversieel onderwerp op een heldere manier uit te leggen en dit was geslaagder geweest als ze gewoon vanaf het begin begonnen waren.

De gevangenisscène was erg sterk. Hoe langsaam zijn vriendschap met een neger opbloeit is fenomenaal in beeld gebracht. de verkrachting was dan weer iets té over the top alleen het vormt een goed geheel.

De omslag van de jongste zoon nadat zijn broer uit de gevangenis kwam was iets te onnatuurlijk. Ze hadden ook hier iets langer de tijd voor mogen nemen om het allemaal wat te laten bezinken. De scène waar ze alle natie spullen weghalen kwam iets te veel uit de lucht vallen. De eindscène was dan ook een stuk heviger binnen gekomen. En dat terwijl hij nu al erg heftig was. Ik had eigenlijk al vrij snel door dat er iets van een schoolshooting zou komen en mijn verbazing was verbazingwekkend groot toen ik gelijk kreeg te hebben. Nog steeds een erg emotioneel einde.

Mijn citaat die ik bovenaan mijn recensie heb geplaatst vat eigenlijk de hele film samen. Hate is bagage, haat kan leiden tot frustraties en dat loopt dan uit de hand en ontstaan er groepjes. Op dat moment is het al te laat en is het slechts een kwestie van tijd voordat de bom barst.

De hele film leunt eigenlijk op het verbluffend goede acteerwerk van Furlong en Norton waarbij Norton er nog eens boven uit schiet. Furlong schoot op het eind wat te kort alleen in de eerste helft speelde ook hij erg goed. Met name door het acteerwerk worden de overtuigingen goed gebracht. Vooral de uitstraling van Norton is geweldig. Wat een heerlijke bad guy speelt hij in de eerste helft toch.

Stuk indrukwekkender dan ik dacht maar schiet helaas toch net wat te kort om bij de absolute top te horen.

avatar van Elineloves
Gisteren weer eens herzien, na jaren. Het blijft een goede, indrukwekkende film. Veel sfeer, fijne afwisseling tussen 'het verleden' en 'het nu', ook een goede keuze om het verleden in het zwart wit te laten zien. Net dat beetje extra.

Geweldige acteerprestaties, af en toe best hard (ja, een stoeprand is ook hard, ik weet het) en confronterend. Fijne monologen en dito dialogen.

Persoonlijk vond ik dat er nergens geprobeerd werd om de kijker een 'boodschap' door de strot te douwen. Tuurlijk zie je de ontwikkeling van Norton en krijg je op het einde te zien dat haat onnodig is, maar er wordt nergens op een kinderlijke en belerende manier het het vingertje gewezen. De kijker heeft zelf genoeg stof tot nadenken gekregen.

Fijn.

avatar van Angelo2
RuudC schreef:
Stiekem is het best vreemd dat deze film best populair is bij bekenden van me waarvan ik weet dat ze vrij rechtse ideeën er op nahouden. Met name die trapscene doet het goed, maar ik vraag me af of ze beseffen dat dit toch echt een antiracistische film is.

Scarface is ook populair onder rappers en criminelen. Daar geld precies het zelfde. Ze zien alleen zijn opkomst, niet zijn ondergang. Dat boeit ze niet.

avatar van Angelo2
Mooie film met sterk acteerwerk. Vind alleen de eindscene niet helemaal bij de film passen. Voelde wat geforceerd aan van oja er moet nog wat drama bij. Verder een dikke 8
Deze film bespreekt een belangrijk thema. Alleen bij discriminatie gaat het meestal om blank haat bruin en niet andersom. Er is genoeg haat en afkeer tegen blanken van afro-amerikanen alleen lees je daar weinig over. Maar dat terzijde.

olievol
Ik wil deze film echt heel graag een keer zien. Lijkt me echt een film die je denkbeelden verandert.

avatar van margo1
Hoe discriminatie en intolerantie je leven kan verwoesten had wat mij betreft niet indringender kunnen worden uitgebeeld. Chapeau voor de makers, een topfilm!

avatar van Lancher
RuudC schreef:

Zelfde geld voor mijn omgeving, wat wel weer jammer is. Het is namelijk een antiracistische film.

querido
American History X was een film waarvan de ontvangst erg goed verliep, maar het productieproces maar traag en moeizaam. De eerste montage van Tony Kaye (de regisseur) werd afgekeurd door de distributeur New Line en door de hoofdrolspeler Edward Norton zelf. Ook de tweede versie werd afgekeurd door de distributeur, de derde versie werd mede gemonteerd door Edward Norton, die ook de hoofdrol vertolkte, maar Kaye vond deze teveel afwijken van de oorspronkelijke versie en probeerde zijn naam van de aftiteling te krijgen, zonder succes.

Ondanks dit is American History X een prachtig portret van haat, racisme en invloed. De film maakt gebruik van zwartwit beelden als de film zich in het verleden afspeelt, wat de film alleen maar meer sfeer geeft en je echt ook meer indruk krijgt van het in beeld gebrachte racistische neonazisme. De film wordt natuurlijk grof en ook erg discriminerend in beeld gebracht, maar dat is ook duidelijk de bedoeling om meer indruk achter laten want het zijn gewoon dingen die werkelijk plaats vinden in de wereld. Het acteerwerk in deze film is fantastisch. Edward Norton zet een grove, brute en racistische rol neer die uiteindelijk samensmelt met een veranderd, vriendelijk en geleerd persoon. Edward Furlong speelt een rol die met name heel erg meeloopt met het grove en racistische gehalte van andere karakters. Hij speelt een stoer personage, maar je ziet duidelijk tijdens de rol dat dat niet de werkelijke aard is van het karakter.

Deze film laat het neonazisme prachtig in beeld zien en misschien is prachtig het verkeerde woord om het te omschrijven, maar dat is het toch op de een of andere manier.

Zeer indringende film met een Oscarwaardige rol van Norton. Helaas ging deze prijs aan zijn neus voorbij, maar ook een jaar later bewijst Nortin in Fight Club wat voor geweldige acteur hij is. Het verhaal is zeer indringend, dramatisch en het geweld dat in de film naar voren komt is keihard. Met name het einde komt als een klap in je gezicht.

Zieke film, gisteren voor het eerst gekeken. Wat een overtuigende rol weg gezet door Norton. De discriminatie vliegt je om de oren, met een mooi einde. Het afwisselende beeld van zwart-wit en kleur, het verhaal dat verteld wordt door beide hoofdrolspelers komt goed tot zijn recht.

Na het einde denk je na over de film en de afsluitende quote. Een waardige film die een zeer realistisch beeld schetst. Goede montage en goede acteerprestaties van met name Norton, maar ook Furlong verdient respect.

Al met al 3x slikken en balen dat de film aan zijn einde kwam. 5*

avatar van Quisho
Natuurlijk had ik al over deze film gehoord en ik wist dat het over neonazi's ging en het soms als een controversiële film bestempeld wordt. En dat was het dus ook in een bepaalde mate. Het plot is goed uitgewerkt, alleen probeert de film inderdaad net iets te veel een statement te maken. Maar de cinematografie is in ieder geval dik in orde, en het acteerwerk van Norton is ook weer geweldig.

Maar desondanks alle controversie greep de film mij niet zo erg als de bedoeling zou zijn geweest, misschien omdat de karakters niet interessant genoeg zijn. De film blijft wel boeiend, al zakt het net na het middengedeelte wel iets in, maar daar staat dan weer een schokkend einde tegenover.

Dus een beladen film met de nodige minpunten, die in mijn ogen misschien een beetje overgewaardeerd is. Maar alsnog wel een kijkbeurt waard, maar dan moet je er wel voor in de stemming zijn.

Wat een film
gewoon top
Enige wat ik jammer vond was dat er iets te veel nadruk weert gelegd op het moraal
En daarvoor geef ik niet de volle 5 punten
maar voor de rest ijzersterk acteer werk goed camera werk
Al met al een goed meeslepend verhaal

avatar van Spetie
Een enorm sterke film, die wordt gedragen door een fantastische Edward Norton.

Gelijk vanaf de openingsscène zet hij de toon, een toon die hij niet meer zal loslaten. De kille manier waarop hij in het begin de zwarte jongens vermoord, is indrukwekkend. Zijn manier van handelen en voor zijn enorm koele blik, doen je bijna de rillingen bezorgen. Hij maakt van Derek een zeer interessant personage, die zowel qua uiterlijk als qua tekst indruk weet te maken. Naast Norton speelt ook Furlong goed, maar zowel hij als de overige acteurs verbleken in de nabijheid van Norton.

Visueel is de film erg mooi. Vooral de flashbackscènes, die in het zwart-wit gefilmd zijn erg sterk. Het geeft aan de ene kant de gedachtegang van Derek goed weer en zorgt er daarnaast voor dat de film erg dynamisch oogt. Er wordt een zeer knap portret geschetst rondom het onderwerp vreemdelingenhaat, maar dat de film hier duidelijk een standpunt tegen inneemt leidt geen enkele twijfel. Toch slaagt regisseur Kaye erin om Derek om zo’n manier te laten zien, dat je begrip krijgt voor zijn daden. Maar begrip is natuurlijk niet hetzelfde als sympathie.

Ik ben de drie keren dat ik deze film zag iedere keer weer meegesleurd in het geheel. De veelbesproken stoeprandscène, is natuurlijk niet te missen en is zo’n scène die je nog eens even goed laat nadenken over alles. De prima ondersteunende muziek maakt het totaalplaatje compleet en zorgt ervoor dat ik gewoon niet om de maximale score heen kan. Wel moet ik concluderen dat iemand als Norton sindsdien maar erg weinig uit zijn carrière gehaald heeft tot nu toe. Maar misschien komt dat nog wel.

Edward Norton zet weer een geweldige statement. Prachtige acteur in een goede film. 4,5

avatar van MizKriz
Een van mijn favoriete films.
In het begin is het misschien wat saai, maar als je verder kijkt wil je niets meer missen.

5* krijgt deze film

avatar van mar007
goed verhaal
uitstekend acteerwerk
indrukwekkend

briljant en overtuigend neergezet door edward norton.

avatar van Wardsteiner
Topfilm die ik zeker nog eens vaker ga bekijken. Het acteerwerk van Edward Norton (wat is die kerel toch goed) en Edward Furlong is erg sterk, evenals de rest van de cast trouwens. Hierdoor komen scenes die erg snel verkeerd uit hadden kunnen pakken juist erg goed in beeld. Bijvoorbeeld de scene aan tafel wanneer Derek ruzie krijgt met de rest van het gezin. Zeer sterk hoe hij hier met volle overtuiging zijn ideologie bepleit. Hij laat het er echt uitzien alsof het uit zijn hart komt. Ook vind ik de afwisselingen tussen zwart wit en kleurenbeeld mooi gedaan. Behalve dat het duidelijkheid geeft over heden en verleden, voegt het ook aan de sfeer van de vertelling toe. Nog een klein detail wat me erg aansprak was het contrast van het hakenkruis op de borst van Derek in zwart wit beeld. Erg indrukwekkend. Los hiervan gebeurde er juist heel veel wat ik niet zag aankomen, soms verwachte ik iets maar het tegenovergestelde gebeurde. Credits naar het verhaal. Erg goede film dus, enige minpuntje dat ik kan bedenken is de ietwat Morgan Freeman achtige rol van de schooldirecteur als wijze man, die soms net wat te clichématig door de bocht kwam.
Nogmaals, een zeer goede film die ik hoogstwaarschijnlijk nog wel eens op zet.

congo
Het is overduidelijk waarom American History X door zoveel mensen als een sterke en krachtige film wordt gezien. Het is namelijk èèn van de meest heftigste en grofste portretten van het neonazisme en de beïnvloeding ervan.

Echter ben ik misschien net iets sceptischer over de film dan anderen. By the way, ik probeer nou helemaal niet te zeggen dat dit een slechte film is hoor of zoiets dergelijks. Persoonlijk vind ik de film wel erg overschat door sommige mensen. Qua werk in de film is het helemaal in orde. De acteerprestaties zijn subliem, ondanks dat ik Edward Furlong helemaal niet zo sterk vond op sommige aspecten. Ook de afwisseling van zwart-wit beelden en kleur is ook een mooie toevoeging aan de sfeer in zijn geheel. Ook het einde vind ik mooi gefilmd op dat strand en geeft een mooie effect, ondanks dat het misschien beetje too much was. De missers zitten meer in de film zelf en dat zijn de clichés.

Ik heb hier er ook al iemand iets over horen zeggen maar bijv. die zwarte leraar is een zeer cliché personage. De wijze en vriendelijke man. Daar ben ik het helemaal mee eens. Pf, sympathie wek ik er wel natuurlijk meteen voor op maar het is wel ook erg toevallig dat hij dan ook weer degene is die ervoor zorgt dat Derek de grote verandering in zijn ideeën en leven gaat maken. Dat vond ik allemaal wel erg simplistisch gezocht. Ook de ideeën van Danny vind ik allemaal wat vaag. Op begeven moment rookt hij zijn sigaret in het gezicht van een zwarte leerling, terwijl hij een paar minuten later zegt van: "well, I guess some of them are okay". En dan nog die dikzak in de film. Pffff, laat me niet lachen. Zelden zo'n overdreven karakter in een film gezien. En het einde vind ik allemaal een beetje zo van: alsof het allemaal voor niks is geweest. Die zwarte leerling die Danny doodschiet in de school vind sowieso allemaal al absurd want hij weet dat hij meteen gepakt word maar het lijkt me dan dat Derek dan ook weer zijn oude leventje weer oppakt. Dat terzijde vind ik dat er ook nog veel goede dingen aan de film zitten. Zoals het acteerwerk van Edward Norton hoe hij zo'n (gruwelijke) racisme uit, Elliot Gould vond ik ook zeer goed spelen en dan nog die rol van Stacy Keach als die lugubere neonazi-leider ook erg kwaadaardig neergezet. Ook visueel vind ik het een prachtige stukje cinema. Maar daar heb ik al mijn mening over gegeven.

American History X is een beetje een gemiddeld filmpje, maar dat hij het haalt in toplijsten is dan misschien een klein beetje overdreven. Het is dan ook qua inhoud een niet al te prettige film om te kijken.

avatar van movieonly
goedkoop verhaaltje met een hoog cliche gehalte , omtrent dit onderwerp vond ik Mississippi burning stukken beter.

Weet er iemand hoe de 2de film heet? Die zou nog veel erger zijn en mag in de meeste landen niet vertoond worden.

starbright boy (moderator)
En weer dat eeuwig opdoemende gerucht. De tweede film bestaat niet. Dat is een heel oude hoax. Grappig hoe dat telkens weer boven komt drijven.

Die bestaat wel want er zijn verschillende die die gezien hebben, maar die film zou totaal verbannen zijn overal.

starbright boy (moderator)
Er zijn vooral verschillende mensen die mensen kennen die mensen kennen die 'm gezien hebben, zoals altijd met dit soort "ware verhalen". Een keer in de zoveel tijd komt ook op Moviemeter weer iemand voorbij met het gerucht.

Geloof me, hij bestaat ècht niet. Die geruchten gaan al zeker tien jaar. Er staan zelfs neptrailers van op Youtube (gemaakt met beelden uit deze film). Het gerucht is ooit begonnen door twee verhalen rondom het maken van deze film: het oorspronkelijke einde was anders. Het is nooit zo gefilmd maar in het originele script zou Derek aan het eind van de film zich kaalscheren en het tweede is dat mede door toedoen van Edward Norton (Derek in de film) de film een heel andere opbouw heeft gekregen dan de regisseur wilde. Kaye is vervolgens heel boos geweest. Zo boos dat hij jaren geen film meer heeft gemaakt omdat ondanks het succes van deze film hij een slechte reputatie had.

Bovendien is er in Nederland maar één film verboden en dat is om totaal andere redenen.

avatar van Daan258
Top film.
Heb hem nu voor de 2e keer gezien en hij blijft echt fantastisch.
Onwijs mooi verhaal, en acteren ook echt top van Edward Norten.
Echt geweldig.

Fortune schreef:

Welke film is dat dan?

Spielen Wir Liebe (1977)

congo
Ik zag American History X voor het eerst toen ik 12 jaar was en was toen erg onder de indruk van het drama dat werd neergezet en heb de film sinds toen heel erg gewaardeerd. Ik heb hem gisteravond maar weer eens opgezet maar moet helaas constateren dat de film maar een cliché-zooitje is. Ik ga de film niet helemaal afkraken, maar zo als ik zie dat hij hier gewaardeerd wordt ben ik verbaasd.

Acteerwerk is niet het grootste probleem, ik vind Edward Norton en Edward Furlong niet geweldig maar storend zijn ze absoluut niet. Veel beter daarentegen zijn de acteerprestaties van Elliot Gould en Stacy Keach. Maar voor de rest is dat absoluut geen probleem. Maar laat ik dan maar beginnen met de clichés van de film: gewoon al het hele gedoe met het feit dat die zwarte man in de gevangenis contact probeert te maken met Derek. Niet alleen is Derek een beruchte neonazi maar ook heeft hij ook nog eens een hakenkruis op zijn borst getatoeëerd. Dat sowieso vind ik al apart, maar dat hij ook nog eens hierdoor zijn totale levensstijl veranderd vind ik al helemaal ridicuul. We gaan weer eens op de shawshank-redemption-tour. Ook vraag ik me af of die dikzak in de film nou echt werkelijk een serieus personage moest voorstellen of gewoon plaatsmaakte voor de humor. Dan hebben we ook nog eens Terminator-rookie Edward Furlong die de rol van Danny speelt die op het ene moment een racistisch rotjong is maar vervolgens toch nog even in de camera van Mr. Fatboy zegt: "well I guess some of them are okay" waarbij zijn tegenstander hem even verbeterd op boze wijze, om maar even stiekem zo te zeggen: hij is eigenlijk super racistisch, maar diep van binnen is het een schat van een jongen. Dat hij dan vervolgens meegaat met Derek's nieuwe levensstijl zegt eigenlijk alleen maar dat hij gewoon een meelopertje is. Bovendien verwachtte ik dat ook nog van die oerlelijke vriendin van Derek, waarover ik nog enigszins verrast was.

Nee, de waardering van American History X gaat mij toch echt voorbij. Sommige scènes zijn ook totaal niet centraal, vooral de welbekende brute curb-kill. Die religieuze muziek dan ook er zo bij. Alsof het symbolisch is. Dit is geen barslechte film, maar goed vind ik hem absoluut niet.

avatar van bvonk
Moet zeggen dat ik het zelfde gevoel heb congo. Deze film kan niet meer de zelfde indruk maken dan jaren geleden. Het paste denk ik goed in de tijd toen hij uitkwam maar nu zijn de dingen toch wat anders. Toch nog wel leuk om te zien dus ga nu niet lager dan 3.0.

puckb96
Hmmm, ik vind American History X toch een erg mooie film. I guess taste variates

avatar van bvonk
Inderdaad puckb96, gelukkig hebben we niet allemaal dezelfde smaak want dan zou er maar een soort film zijn.