American History X (1998)

4,18 10106

Misdaad / Drama

geregisseerd door Tony Kaye
met Edward Norton, Edward Furlong en Fairuza Balk

Danny Vinyard is een tiener die helemaal onder invloed staat van zijn oudere broer, de skinhead Derek. Wanneer Danny op school een enthousiast verslag maakt over Hitlers 'Mein Kampf', stelt het schoolhoofd hem voor de keus, of een opstel schrijven over zijn broer Derek, of van school getrapt worden. Dereks haat tegen andere rassen vloeit voort uit de moord op zijn vader. Derek sluit zich aan bij een bende en belandt in de gevangenis voor moord. Weer vrij is Derek veranderd. Hij wil een aantal mensen een lesje leren, waaronder zijn eigen broertje...

avatar van kArIzMa_Movie
Ik had gelezen dat American History X pas 22 september op Veronica te zien zal zijn.

ouwezeug schreef:
dat komt omdat jij niet snapt waar over de film gaat. hij was zo geworden omdat negers zijn vader hadden vermoord en toen in aanraking kwam met een man genaamd cameron die maakte hem zo. toen probeerde 3 negers zijn auto te stelen en toen heeft hij ze vermoord. toen belande hij in de gevangenis en kwam hij er achter dat wij(witte mensen) het zelfde zijn als alle anderen en toen vroeg hij hulp aan sweeney en ging hij zijn leven beter en proberen te voorkomen dat zijn broertje danny het zelfde zou overkomen(neonazi worden). dus het gaat er over dat het geen reet uitmaakt of je neger,turk,blank of wat dan ook bent en dat hij zijn leven beterde en uiteindelijk werd zijn broertje(die zwaar door zijn broer beinvloed was)van zijn oude daden de dupe. maar dat snap jij vast niet.

Dat ik deze film niet goed vind, betekent nog altijd niet dat ik de o zo voor de hand liggende moraal niet begrijp.

avatar van Anjin
[quote]Bottleneck schreef:
Boeiende film, maar een aantal punten weerhouden me van een hoge score en ik snap de hoge notering in de 250 ook niet.

Nou dat ik ik met jou nummer 1 positie "Pulp Fiction".

avatar van dijkieR
yeyo schreef:
Nee maar op de cover lijkt hij net een held.

Het is maar net wat je er zelf van maakt jongen.
Of denk je dat er mensen zijn die door dit plaatje ook zulke ideeen krijgen???

yeyo wat een zeer kortzichtige gedachte, wat ik van een zuiderbuur toch eigenlijk niet had verwacht, maar heb me vergist. Deze film kreeg ik te zien op school als basis opvoeding te samen met Forrest Gump. En ik vind hem een held al had hij adolfs portret op zijn rug. Dat hij een stomme bokkelul is geweest kun je hem niet verwijten en is juist het uitgangspunt van de film. En als er iemand een hekel heeft aan dergelijk soort praktijken ben ik het wel, mede door mijn afkomst.

avatar van dijkieR
Deze film komt er niet op vanavond,conspiracy theorie komt er op volgens mij.
Beetje vreemd allemaal.
Ik zie het vanzelf wel.

wauzz schreef:

avatar van brabusRUS
dijkieR schreef:
Deze film komt er niet op vanavond,conspiracy theorie komt er op volgens mij.
Beetje vreemd allemaal.
Ik zie het vanzelf wel.

Het viel mij ook al op. Signs is vandaag ook op tv, maar die staat er ook niet bij. Even een pmtje sturen.

avatar van noa1
deze film komt pas dinsdag 22 september om 22,55 uur op tv...

avatar van Xen0n
Is het egt zo?? Jammer, ik had me er zo op verheugt...
Voor de zekerheid toch maar even kijken over 2 min.

Edit: Nouja Conspiracy Theory dan maar....

gvd wat is dit nouweer

vara gids gaf deze film 3 sterren...
ik ga mijn abonnement opzeggen

Ja, maar het is wel heel simpel om racisme voor te stellen als iets omkeerbaar. Het is een gedachte die diep vanbinnen zit en niet zo gemakkelijk te veranderen is. Zeker niet in Dereks geval (een super extreme skin). Dan kijk ik toch liever een film die een realistisch beeld geeft van racisme. Geloven in sprookjes is leuk, maar ik denk dat het in de realiteit lelijk zou kunnen tegenvallen. [/quote]

De gene die zo rasistisch blijven, zijn denk meer onder invloed van drugs(coc en heroine).. en kunnen hun denkwijze niet meer veranderen..
Zoals die chick van em op het laatst.. werd helemaal gek dat hij weg wou met haar uit het leven dat ie leed hahah, stond helemaal stijf ofniet dan
maja denk nog wel dat ie beetje kut vond dat positieve discriminatie, maar hoe hij leefde deed niks voor em.. hij werd er niet beter van ofzo..en die neger in gevangenis zorgde ook ervoor dat ie niet werd afgemaakt..

avatar van yeyo
Ik snap eerlijk gezegd het verband dat je vernoemt tussen racisme en druggebruik niet. Z'n meisje was volgens mij ook helemaal geen junkie, gewoon een lelijke marginale. Skinheads zullen denk ik vaak genoeg anti-drugs zijn.

En dat van die zwarte die hem "beschermde" vond ik ook zo overdreven. Alsof een kleine droplul die niks criminele connecties had een skinhead zo kunnen beschermen in een beruchte gevangenis als Chino. En wat voor een skinhead, Derek had in godsnaam 2 crips vermoord, één van de machtigste zwarte bendes in Amerika. Zo iemand overleeft de gevangenis niet.

avatar van pimpamhenk
Norton kan door middel van zijn imposante rol toch niet verbloemen dat het fundament van deze film toch wel erg gammel is. Waarom zou een intelligente skin zich van zijn stuk laten brengen door 1 aardige neger en een aantal potjes basketbal? De film piept en kraakt dus echt in de basisopzet, en dat is jammer, want er had veel meer ingezeten...

avatar van Xen0n
Dinsdag? Om 11 uur? lekkere tijd...
Maarja, hopelijk stellen ze me niet weer teleur.(anders sta ik niet voor de gevolgen in!)

avatar van Thom1994
Verreweg een van de beste films die ooit gemaakt is. Een hele mooie,emotionele film met veel actie die de werkelijkheid van racisme laat zien. Ik vond dit echt een hele mooie film met erg goed acteerwerk van de 2 broers.

avatar van 606
074 schreef:
vara gids gaf deze film 3 sterren...
ik ga mijn abonnement opzeggen

Haha en hier zijn er bij die 2 geven en wat ga je dan doen

606 schreef:

Haha en hier zijn er bij die 2 geven en wat ga je dan doen

Tsja, Punt een is dat er altijd wel mensen tussen zitten die het onderwerp van de film niet aanstaat, en dan krijg je dit soort gezeur. Sommige mensen komen dan aan met reacties ls " Wat een gewelddadige film " , dan denk ik bij mezelf, als je een film gaat kijken waarbij je op de voorkant van de dvd een man met een hakenkruis op zijn borst ziet staan, Dan kan je toch zelf ook wel bedenken dat het geen Komediefilm is, dat is nou precies wat sommige mensen doen, en dan vervolgens deze film ver onder zijn waarde beoordelen. En dat van de varagids, daar kijk ik niet eens meer naar. Volgens mij is er gewoon een of andere man die films kijkt en ze vervolgens naar zijn mening beoordeeld. Ik kijk altijd op Moviemeter televisieoverzicht , want volgens mij zijn de beoordelingen in die gidsen echt waardeloos. ( Behalve voor die ene man die ze heeft zitten beoordelen..;) )

avatar van yeyo
Het onderwerp van deze film spreekt mij wel degelijk aan, een thema als racisme zal trouwens vrijwel iedereen kunnen boeien. Op een tweetal scènes na vond ik deze film helemaal niet zo gewelddadig. Ik was er overigens van op de hoogte dat dit geen "komediefilm" is, mijn zogezegd te lage stem komt door andere redenen en dus absoluut niet dezelfde die jij vernoemt.

yeyo schreef:

Nee, maar dit is een voorbeeld van wat sommige mensen denken.
Maar toch, 2.0 sterren voor deze film is gewoon te laag, maar het blijft je eigen mening.

G to the J
yeyo schreef:

Gast... waar ergens is dit een sprookje?
Het verhaal klopt gewoon.
Netzoals als mississippi burning is dit zeer geloofwaardig.
Ik zie jouw punt niet , dat dit een sprookje zou zijn..
Ik zou graag uitleg hierover willen hebben...

G to the J schreef:
Gast... waar ergens is dit een sprookje?
Het verhaal klopt gewoon.
Netzoals als mississippi burning is dit zeer geloofwaardig.
Ik zie jouw punt niet , dat dit een sprookje zou zijn..
Ik zou graag uitleg hierover willen hebben...

Geen enkel probleem.

Dat ik deze film als een sprookje beschouw, ligt aan de in mijn ogen onrealistische metamorfose die Derek ondergaat: al jarenlang koestert hij een diepe haat jegens buitenlanders. Hoe z'n racistische karakter plots verandert, wordt wel op een heel simpele manier voorgesteld. De oorzaken die ervoor gegeven worden dragen allesbehalve bij aan de geloofwaardigheid. Hoe Nortons personage in het algemeen verandert is ronduit karikaturaal: niet alleen is hij geen racist meer, na z'n gevangenisstraf hij is een soort perfecte man geworden t.o.v. zijn familie. De zwart-wit verhoudingen vieren, zoals zo vaak in Hollywood, weer maar eens hoogtij.

Aan deze film kunnen nauwlijks nog nieuwe dingen worden gezegd die nog niet gezegd zijn, feit blijft:
Verdomd goede film.

Voor de mensen die hem nog niet gezien hebben, ik zou zeggen, vanavond op Veronica zeker kijken ^^

*****

avatar van chevy93
Net als hij vandaag op tv is, kijk ik hem gewoon .

Een prachtige film! Ik vond het geweldig in beeld gebracht. Af en toe wat over the top, maar dat is niet bewust gedaan. Althans, het was gewoon de realiteit in beeld brengen.
Wat dat betreft vond ik het vergelijkbaar met Passion of the Christ --> Over the top, maar het is gewoon de realiteit in beeld brengen.

Voor de rest zit er genoeg actie in en zit er een goed tempo in. En daar hou ik van .

Flashbacks in het zwart-wit . Hierdoor werd het (nog) makkelijk(er) om de film van de flashbacks te onderscheiden.

Dikke 4,5*. Geen 5,0, omdat ik toch nog met wat vragen achter blijf, maar ze hadden dan niet dit prachtige einde gehad

neutelaar
goede film met redelijk goed verhaal spelers zijn goed !

avatar van JaZo
Zojuist gezien. Ik ben geen liefhebber van drama maar deze film bleef mij steeds boeien. Goed geacteerd, een goed verhaal, misschien idd iets 'over the top' maar toch....

avatar van t3kn0b0y
Gisteravond deze film gezien.

Gaat geen moment vervelen je wordt er echt in meegezogen.
Laat de gebeurtenissen op een hele mooie manier zien waarin je echt met de hoofdpersonen meeleeft. Erg goed geacteerd ook naar mijn zeggen.

Ik vind het alleen wel erg vreemd hoe derek in de gevangenis ineens zo veranderd, hij had zich aangesloten bij die groep nazi's maar omdat die ene nazi met die mexicaan dealde wilde hij daar niet meer bij horen omdat hij vond dat ze geen idealen hadden. Hij was dus nog meer tegen die zwarten dan die groep nazi's daar in de gevangenis. Maar eigenlijk vanaf dat moment begint die juist met die zwarten waarmee hij werkt op te trekken en raakt die daarmee bevriend. Dat vind ik een beetje tegenstijdig.

Maar het blijft een goede film dat zeker, 4*.

avatar van Xen0n
Voor het eerst bekeken gister avond. Wat een geweldige film, geweldig verhaal, prachtig geacteerd. Het begint als een misdaadfilm, waarna het in het midden omslaat naar drama, geweldig gedaan. Je gaat zelfs meeleven, wat vantevoren moeilijk te begrijpen is bij zo'n persoon(zou je zeggen).

Dit is een echt meesterwerk, staat op zichzelf, hele andere film als 'normaal' 5* GEWELDIG!

Die discussie hierboven over die cover is iets wat ik niet helemaal begrijp... Wanneer je de film gezien hebt denk ik toch wel dat je weet waarom de man er zo op staat? Ik vind het juist een heel goed passende voorkant, niet zo nietszeggend als wat zo vaak het geval is in ieder geval.

avatar van moviemafketel
Gister ook gekeken. Had hem tijd geleden al eens gezien.
Ik vind het een hele leerzame film. Goed in beeld gebracht en ook hele passende filmmuziek. Edward Norton is dan ook 1 van de beste acteurs van de laatste jaren.
1 vraagje: Die jongen die het broertje neerschiet op het einde, is dat familie van 1 van die jongens die werden neergeschoten door Norton of waren dat gewoon vrienden/soortgenoten van hem? Ik heb een heel klein stukje niet gezien namelijk, dus weet deze link niet pcies