Lilo & Stitch (2002)

Familie / Animatie

geregisseerd door Dean DeBlois en Chris Sanders
met de stemmen van Daveigh Chase, Ving Rhames en Tia Carrere

Lilo is een bijzonder 5-jarig meisje uit Hawaï dat niet altijd begrepen wordt door haar omgeving. Terwijl haar zus de sociaal werker op afstand probeert te houden, wil Lilo alleen maar iemand die met haar wil spelen. Op dat moment stort Stitch, een buitenaards wezen dat alleen maar kan vernietigen, neer op Lilo's eiland. En een onwaarschijnlijke vriendschap begint zich te vormen.

avatar van Joeviemama
de film zelf vind ik NIET geslaagd!!!
Lieve kleine stitch... die heeft mijn hartje gestolen waardoor mijn 2,5 - je

avatar van avdj
Disney Classic #45

Lilo & Stitch is een werkje waar van alles op aan te merken valt en toch een glimlach op je gezicht weet te toveren. Allereerst is het technisch niet bepaald een hoogvlieger met vluchtige tekeningen en weinig oog voor details. Verder komt het geheel wat kinderlijk over.

Maar het zomerse sfeertje, de leuke soundtrack en humor maken het op de één of andere manier tot een behoorlijk genietbare film. De hoofdkarakters zijn goed neergezet. Behalve de twee titelpersonages vond ik vooral de voormalig CIA agent à la Marsellus Wallace leuk bedacht. Het is allemaal niet genoeg om een klassiekerstatus te verkrijgen maar ik kom wel op een ruime voldoende.

vreselijke film

avatar van rcuppen79
Lilo & Stitch is na The Lion King de tweede animatiefilm van Disney, die niet gebaseerd is op een bestaand verhaal. Eind jaren ’90 werden de kosten van traditionele 2D-animatiefilms alsmaar duurder en duurder. Disney-directeur Michael Eisner stelde daarom voor om weer eens een goedkopere en kleinschaligere animatiefilm te produceren, zoals Disney dat ooit deed met de film Dumbo uit 1941. Lilo & Stitch maakt ook weer gebruik van oudere animatietechnieken, zoals het gebruik van in waterverf geschilderde achtergronden.

In deze film wordt ook slechts beperkt gebruik gemaakt van computeranimatie. Op animatie-gebied kan Lilo & Stitch zich misschien niet meten met films als Tarzan of Beauty and the Beast, toch is ze een geslaagde animatiefilm.

Dankzij de setting in het hedendaagse Hawaï, wijkt Lilo & Stitch ook behoorlijk af van de typische Disney-films, die zich vooral in het verleden afspelen. De relatie tussen Lilo en Stitch wordt uitstekend uitgebeeld en vormt het hart van de film. Het verhaal is misschien ietwat voorspelbaar, maar de humor en het tempo maken veel goed. De film werd lovend ontvangen en werd een succes in de Amerikaanse bioscopen, mede dankzij de grappige trailers die vooraf gingen aan de film, waarin het karakter Stitch de draak steekt met diverse animatieklassiekers als Beauty and the Beast en The Lion King.

avatar van jipt
rcuppen79 schreef:
Lion King is gebaseerd op Hamlet en enkele verhalen uit te bijbel.

Vond het zelf verder wel een schattig filmpje maar verder weinig imponerend. Laat visueel ook zeer te wensen over.

avatar van TheLionKingFan
jipt schreef:
Lion King is gebaseerd op Hamlet en enkele verhalen uit te bijbel.

Nee.

avatar van jipt
Hamlet and The Lion King: Shakespearean Influences on Modern Entertainment - chakal.lionking.org

The Spirit Behind The Lion King - crossroad.to

En Wikipedia zegt: The Lion King was the first Disney animated feature to be an original story, rather than being based on an already-existing work. The filmmakers have said that the story of The Lion King was inspired by the Joseph and Moses stories from the Bible and William Shakespeare's Hamlet

Ik vind de scheidslijn tussen 'baseren' en 'direct overnemen' bij Disney vrij vaag maar laten we stellen dat er wel veel invloeden van Shakespeare en de Bijbel in de Lion King zijn terug te vinden.

avatar van Vinokourov
In het begin werd ik wel verrast door een voor Disney-begrippen donkere introductie van gemene aliens. Leuk hoor, maar je weet ook wel dat er daarna er zich toch een zwak verhaaltje ontwikkelt, waarbij een kleine alien als hond gezien wordt door een jonge blaag. Alles loopt in de soep door dat mormel! Ongelooflijk trouwens weer, die 'grap' wordt weer ellenlang doorgezet. Animatie was bij vlagen trouwens heel matig en ook aan de saaie kant.

avatar van baspls
Mijn zusje keek deze gisteravond. Grappig eigenlijk dat ik me van deze film nauwelijks nog wat kon herinneren maar van de vervolgen de tv-serie nog wel veel weet.
Vroeger vond ik het fenomeen in ieder geval erg leuk.

avatar van Metalfist
Oh good! My dog found the chainsaw!

Ik moet ongeveer een jaar of 11 à 12 zijn geweest toen Lilo & Stitch hier in de cinema draaide. Indertijd volgens mij wel gaan zien in de cinema (of later gaan huren, dat kan ook) maar de film had in ieder geval niet echt een indruk nagelaten. Gisteren had ik echter opeens zin in nog eens een Disney film en tussen de 'moet ik nog eens herzien' stapel lag deze. Zonder al te veel verwachtingen opgezet en wat blijkt? Het is verdraaid één van de beste Disney films in jaren!

Sowieso al een leuk begin met een, voor Disney normen, ietwat duistere introductie maar het valt meteen op dat Stitch de show gaat stelen. Iets wat hij geruime tijd doet (favoriete scène is ongetwijfeld Lilo die bidt om een echt vriendje, liefst een engel, en dat er dan wordt gecut naar Stitch die met zijn ruimteschip is gecrasht en chaotisch brabbelend uit het wrak komt gekropen) en het is dan ook jammer dat er wordt beslist om hem uiteindelijk meer en meer te laten praten. Had voor mij in ieder geval niet gehoeven. Soit, voor het overige wel een film zoals je van Disney kunt verwachten. Hier en daar nogal zoet en de moraal ligt er vooral naar het einde toe nogal dik op. Is dat erg? Eigenlijk niet, want Lilo & Stitch heeft nog genoeg andere kwaliteiten om te boeien. Een resem kleurrijke nevenpersonages (al kreeg ik bij de galactische federatie nogal een Treasure Planet vibe en die David had geknipt mogen worden), een vlotte muziekkeuze (niet meteen een Elvis fan maar het werkt) en natuurlijk de aandoenlijke chemie tussen Lilo en Stitch zelf.

Qua animatiestijl iets minder. Sowieso al erg moeilijk om aan de stijl van Aristocats of Sword in the Stone te tippen, maar bijvoorbeeld Nani zag er gewoonweg niet altijd even goed uit. Stemmencast daarentegen is wel goed. Vind het wel merkwaardig dat de regisseur zelf (of toch één van de twee aangezien Chris Sanders de film heeft gemaakt met Dean DeBlois) de stem van de hoofdrol voor zich neemt. Soit, een paar bekende(re) namen om het geheel wat beter te kunnen promoten (al betwijfel ik of er iemand vandaag de dag Tia Carrere nog kent aangezien Relic Hunter toch ook alweer een aantal jaar achter ons ligt) maar ook op hen weinig op aan te merken. Leuke knipoog trouwens in de outfit van Cobra Bubbles. Die wordt gespeeld door Ving Rhames en Bubbles lijkt wel erg hard op Marsellus uit Pulp Fiction.

Toffe manier van releasen ook met die trailers van Disney classics waar Stitch in verschijnt. Leuk gevonden en de bonus A Sitch in Time is nog wel een leuke extra. Soit, naar het schijnt zijn de vervolgen ook nog wel vrij degelijk en er is zelfs nog een serie van gemaakt. Ik heb het indertijd in ieder geval gemist, maar dat wil ik best nog wel eens goedmaken.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film Pegasus schreef:
Na het avontuurlijke Atlantis is er weer op veilig gespeeld en gemikt op een jonger publiek. Een jong meisje en een leuk monstertje spelen nu de hoofdrol met enkele kinderlijke figuurtjes. Gelukkig is het niet helemaal een kinderfilm geworden met wat humor (meer dan we bij Disney gewoon zijn) en muziek van Elvis. Ik hou niet echt van dit soort animatie, het is vrij druk en denkelijk ook wel voor een jong publiek bedoeld zoals ik al zei. Maar af en toe een lach en de verwijzingen naar Alienfilms zijn wel leuk. Maar geen topper in de reeks.

Na herziening is deze Lilo & Stitch op het eerste zicht een buitenbeentje van Disney. Geen prinses en je zou kunnen zeggen dat de sidekick dit keer centraal staat. Stitch maakt het dan ook wat de moeite waard, maar verder mist het alle charme en is dit een kinderfilm met enkele verwijzingen naar SF-films. Niet mooi gemaakt en eerder geschikt als tv-serie voor een Nickelodeon-publiek. En de aankleding van een gezin met problemen op een eiland in Hawaii mag dan wel anders zijn dan wat Disney gewoonlijk serveert, het blijft wel het gekende schema volgen met een moraal en wat voorspelbare flauwe humor.

avatar van arno74
Afgedaan als kinderfilm en destijds daarom links laten liggen, en hoewel het inderdaad ook wel een kinderfilm is, is het wel ontzettend bekijkbaar door volwassenen die jong van geest zijn. Het verhaal is erg leuk en de vriendschap tussen de schattige Lilo en de stekelige Stitch is heel aandoenlijk. Leuke en lieve animatie, richting de 4*.