The Jungle Book (1967)

3,50

Animatie / Familie

geregisseerd door Wolfgang Reitherman
met de stemmen van George Sanders, Louis Prima en Phil Harris

Het mensenkind Mowgli wordt door de wolven opgevoed in de jungle. Op een dag keert de gevaarlijke tijger Shere Khan terug in deze jungle. Shere Khan heeft een gruwelijke hekel aan mensen en wil Mowgli vermoorden. De panter Bagheera probeert Mowgli naar de mensenwereld te brengen, maar Mowgli wil in de jungle blijven. Hij wil laten zien dat hij het best kan volhouden in de wildernis. Hij wordt bijgestaan door Baloo de beer. Maar naast Shere Khan blijken ook Kaa de slang en Louie de apenkoning het op Mowgli voorzien te hebben.

164 BERICHTEN 28 MENINGEN
geplaatst: 13 maart 2014, 11:12 uur [permalink]
De figuren uit het verhaal over het mensenkind in de jungle zijn inmiddels klassiek en de gieren doen 'n beetje aan The Beatles denken. De prachtige animaties en de heerlijke tijdloze liedjes vervolmaken deze productie. Maar het allerleukst is om deze film, steeds weer, samen met een jongen van tweeënhalf jaar te kijken die bij de tijger en de slang je hand pakt of een paar passen achteruit doet.

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst: 13 maart 2014, 20:02 uur [permalink]
gauke schreef:

Ze wilden destijds ook de Beatles de gieren laten inspreken, maar toen Lennon daar niet al te geïnteresseerd in was, haakten de anderen ook af.
Ook wilde Disney Louise Armstrong koning Lowie in laten spreken, maar omdat het hen niet al te verstandig leek om een neger een aap in te laten spreken, ging ook dit plan niet door.

geplaatst: 13 maart 2014, 20:36 uur [permalink]
Ted Kerkjes schreef:

LEUKE INFO. BEDANKT

avatar van John Barry
geplaatst: 8 mei 2015, 23:23 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
The Jungle Book vind ik een leuke film.

Deze film heeft een leuk verhaaltje. Een jongetje groeit op in de bossen en komt de allerlei dieren tegen. Dit zorgt voor komische en spannende gebeurtenissen. Ik moet zeggen dat ik de meeste personages erg geslaagd vind. De wat mopperde panter Bagheera is een sympathiek personage. Hoewel wat te druk vind ik Baloo de beer een leuk en komisch personage. Shere Khan de tijger vind een erg goede schurk. De gieren vind ik ook erg geslaagd evenals de slang. Die olifanten vind ik ook hilarisch en dat baby olifantje is erg schattig. Alleen die apen vind erg irritant en niet zo leuk. Al was de scene dat Mowgli bevrijd werd van de apen dan wel weer hilarisch.

De muziek in deze film vind ik erg geslaagd. Leuke liedjes, goede instrumentale muziek. De tekenstel vond ik niet heel bijzonder, maar het kon er wel mee door.

Het eind van de film is mooi en hilarisch tegelijk. Hoe Mowgli zich door het meisje van het mensendorp laat verleiden en Baloo en Bagheera tegenstrijdige adviezen geven vind ik een mooi en leuk stuk.

Al met al vind ik The Jungle Book een sterke film.

4 sterren voor deze film

avatar van Gang_Star
geplaatst: 8 juli 2015, 09:21 uur [permalink]
Na Mary Poppins is classic nummer 20 voor mij wel weer een goede titel. Baloe is een erg leuk personage die de boel van veel humor voorziet. De scene waarin hij vermomd als aap erop los danst is leuk verzonnen. De muziek daarbij is verre van tegenvallend. Sterker nog, in vergelijking met een hoop andere Disney classics stoorde de muziek me hierin niet, en vond ik het ook nog best leuk.
Ook de rol van Kaa de slang is vermakelijk.

avatar van ExXxtreme
geplaatst: 31 augustus 2015, 23:43 uur [permalink]
Voor het eerst in het engels gezien; beter dan de Nederlandse versie. Mijn score gaat een halfje naar boven.

Dick2008
geplaatst: 22 september 2015, 20:17 uur [permalink]
Ik vond het verhaal vroeger in de Donald Duck al niet veel aan. Heb deze dan nu maar bekeken, maar weer de zoveelste kl*te film van Disney. En terecht al die jaren dit soort films gemeden. Het mensenkind Mowgli komt ter wereld en onderweg naar het mensendorp, maakt het kennis met allerlei dieren uit de jungle. Mijn God, en dat tempo daarbij, aanbeland bij de olifanten was mijn reactie, schiet nou een beetje op . En hij duurt maar een uur en een kwartier. Het tekenwerk ging dan nog wel. Liedjes zijn ook niet zo geweldig. 2.0

avatar van DVD-T
geplaatst: 11 oktober 2015, 13:05 uur [permalink]
Als kind vond ik deze film helemaal niets. Nu voor het eerst in 20 jaar herzien en heb er enorm van genoten.

Jungle Book is en heeft niet het beste verhaal wat Disney verteld heeft, maar de animaties zijn werkelijk briljant. De prachtige personages, het goede acteerwerk en de vele leuke scenes laten je de film's gebreken in het vertellen van het verhaal helemaal vergeten. Dat dat gedaan kan worden door zoiets simpels als een paar "tekeningen". Wel een teken dat de "Nine old men" aan de top van hun kunnen zaten. Er triest natuurlijk dat dit de laatste film was waar Walt Disney aan heeft gewerkt daar hij tijdens het maken van Jungle Book is gestorven. Geeft de film net dat beetje lading meer mee binnen de classics.

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst: 25 oktober 2015, 00:40 uur [permalink]
Tot mijn verbazing had ik op deze nog niet gestemt.
Was voor zover ik mij kan herinneren mijn 1e keer in de bios.....als kleuter.
Sindsdien tientallen keren gezien en ook als volwassenne nog leuk.
Wel nederlands gesproken vanwege het sentiment....Wat je van beren leren kan.....

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 25 januari 2016, 03:31 uur [permalink]
Dit was een leuke film. Wel wat mankementen. Zo kon de jungle iets kleurrijker en gedetailleerder geanimeerd wordt en was deze met momenten erg kaal, en kon de dierenwereld wat meer divers en levendiger worden opgebouwd, maar de karakters zijn wel sterk bedacht. Kaa, Baloo en Baghoura maken echt de film. Ik vond de film het goede niveau niet altijd vasthouden, en het tweede deel was over het algemeen beter dan de eerste. Qua muziek zit het wel goed met een voor die tijd wellicht wel aanstekelijk liedje bij kinderen. Kan me wel voorstellen dat dit jeugdsentiment moet zijn bij sommigen. Een van de betere Disney's, maar niet de top. Heerlijke stemacteurs hier, zeker Kaa is meesterlijk.

Leuk dat de dieren ook elk genoeg aandacht krijgen, en niet alles weggaat naar het centrale hoofdpersonage. Er waren ook momenten dat ik dacht tijdens de film dat je met bepaalde dingen nog harder zou kunnen lachen als je stoned bent, dus ik vind het ook wel een stoner film.

Een nipte 3,5

avatar van Ted Kerkjes
geplaatst: 25 januari 2016, 19:22 uur [permalink]
TornadoEF5 schreef:
Hoezo een ''voor die tijd wellicht welaanstekelijk liedje''? Want in die tijd konden ze nog geen goede muziek maken?
Wat een onzin.

geplaatst: 16 augustus 2016, 18:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Pracht van een Disneyfilm. Het straalt iets magnifiek uit, iets origineel, iets wat de film eigen maakt en toch anders is dan andere Disney's. Walt Disney is gestorven tijdens de productie van deze film en zo wordt met de volgende productie de, wat fans noemen, donkere periode ingezet.

Qua verhaal krijgen we te maken met het Alice In Wonderland gevoel. Flinterdun, bestaande uit verschillende secties en meestal gaat die sectie dan gepaard met een muzikaal nummer. Heb er zelf geen enkel probleem mee omdat het allemaal prachtig is uitgewerkt. Allereerst heb ik de jungle altijd fascinerend gevonden. De makers doen daarbij ook hun best om je helemaal een te maken met de locatie. Je hebt de prachtige animatie, weer bestaande uit sketchy achtergronden maar hier werkt dit het best van alle films. De dieren zijn ook prachtig geanimeerd. Een zeer realistisch en mooi geanimeerd stukje was bijvoorbeeld met de introductie van Shere Khan. Als hij daar dreigend ging liggen om een hinde te vangen en je zijn schouders van boven naar beneden ziet bewegen moest ik toch even schrikken van hoe akelig echt dit eruit zag.

Niet alleen de animatie maar ook de muziek zorgt ervoor dat de jungle beter uit de verf komt. Het intronummer is gewoon geniaal. Ik had een onwaarschijnlijk leuke nostalgische trip toen ik het terug hoorde. De liedjes zijn stuk voor stuk geslaagd, misschien wel de beste liedjes die Disney ooit heeft gemaakt. Bear Necessities, I Wanna Be Like You, De mars van de olifanten, de ballade van die gieren, het lied dat het meisje op het einde zingt... echt allemaal heel sterk.

De personages blijven je allemaal bij, ook al zien we de meeste maar heel kort. Mowgli weet wat hij wil, kan zijn mannetje staan maar is kwetsbaar. Baloo was als kind mijn favoriet en blijft een grappig figuur maar als ik het nu terug bekijk , kan ik me meer vinden in Bagheera die zo wat de beschermer speelt over Mowgli. Wat ik dan wel weer knap vind is dat het toch wel Baloo is die Mowgli op het einde tegen Shere Khan probeert te beschermen. Met de zijpersonages heb ik hetzelfde gevoel als met Alice al zijn ze in Jungle Book wel veel geslaagder. Denk dus maar aan Kaa, de olifanten, Koning Louie en de gieren.

De schurk is ongelooflijk goed. We zien Shere Khan laat verschijnen maar de film krijgt van mij een dikke pluim voor de opbouw. Als kijker zien we namelijk dat de dieren ongelooflijk bang zijn voor de tijger als ze over hem spreken.
Zelf heeft de tijger alle eigenschappen voor een geslaagde schurk : bedreigend, donkere stem, sterk , een vleugje narcisme en vrij gewelddadig voor Disney standaarden.

Jungle Book is de favoriete Disneyfilm van zowel mijn vader als mijn beste vriend. Diezelfde mening deel ik na het kijken niet, maar het maakt wel veel kans om in mijn top 10 van Disney te komen. 4,5*

avatar van Thomas83
geplaatst: 25 augustus 2016, 23:28 uur [permalink]
Toch niet helemaal die klassieker. Ik heb ook helemaal geen bijzonder goede herinneringen aan de film. Ik dacht dat het mijn geheugen misschien was, of dat ik met de blik van nu bepaalde dingen zou waarderen die me ontgaan zijn toen ik de film als kind zag. Maar nee, het is juist een film die zich echt op kinderen richt. Het grote zwakke punt aan de film is dat het allemaal totaal niet groots voelt. Geen enkel gevoel van avontuur. Na vrijwel iedere losse scène waarin eigenlijk telkens weer een nieuw personage/dier wordt geïntroduceerd is er wel weer een dag voorbij en als het fout loopt is Bagheera altijd dicht in de buurt om te hulp te snellen. Het geeft niet echt het idee van een uitgestrekte jungle die een hoop avontuur te bieden heeft. Ook de locaties vallen helemaal niet op. Heel bescheiden allemaal, en sowieso is niets in de film echt bijzonder mooi getekend. Enkel de ruïnes waar de apen leven springt er nog een heel klein beetje uit. Maar ook hier wordt er van de locatie niet echt gebruikgemaakt. Erg raar eigenlijk als je nagaat dat in animatie zoveel mogelijk is. Het is ook een weinig ambitieuze film met amper spanningsopbouw of een verhaal.

Verder zitten er naar mijn smaak ook wat teveel liedjes in de film, waarvan uiteindelijk ook maar twee nummers echt bijblijven. Het voor zo'n korte film misschien wat teveel gebruikte The Bare Necessities en I Wanna Be Like You, het hoogtepunt van de film. Shere Khan en Kaa zijn lekker vals ingesproken personages, maar enorm indrukwekkend en dreigend zijn ze ook weer niet. Daar is de film wat te braaf voor uiteindelijk. De personages hebben allemaal relatief weinig menselijke trekken (op de gieren na misschien), blijven op wat plukjes haar relatief dicht bij hun oorspronkelijke uiterlijk, en wat me verder ook wel opvalt aan de stemacteurs is dat alles zo kalm wordt opgelezen. Het maakt de film zoveel rustiger dan wat we nu gewend zijn van Amerikaanse animatie. Dat is op zich wel een pluspunt, maar soms slaan ze wel door. Een zin als "run, Mowgli, run!" mag best wel met enige stemverheffing gebracht worden lijkt mij. Het einde voelt wat abrupt, maar dat krijg je bij een film die weinig lijn of opbouw kent. 3.0*.

geplaatst: 30 april, 10:10 uur [permalink]
Aardige film met een goed verhaal. Die liedjes hoeven niet van mij.