The Jungle Book (1967)

Alternatieve titel: Jungle Boek

Animatie / Familie

geregisseerd door Wolfgang Reitherman
met de stemmen van George Sanders, Louis Prima en Phil Harris

Het mensenkind Mowgli wordt door de wolven opgevoed in de jungle. Op een dag keert de gevaarlijke tijger Shere Khan terug in deze jungle. Shere Khan heeft een gruwelijke hekel aan mensen en wil Mowgli vermoorden. De panter Bagheera probeert Mowgli naar de mensenwereld te brengen, maar Mowgli wil in de jungle blijven. Hij wil laten zien dat hij het best kan volhouden in de wildernis. Hij wordt bijgestaan door Baloo de beer. Maar naast Shere Khan blijken ook Kaa de slang en Louie de apenkoning het op Mowgli voorzien te hebben.

avatar van kimberlyVD
Klassieker. Mooi verhaal, mooie animatie. 3,5

Ongeacht welke leeftijd je hebt, dit is een film voor iedereen, zowel jong als oud, hij blijft leuk.
En dat is niet alleen door het verhaal dat ie zo goed blijft voor ons, 'ouderen', de muziek, die me altijd al heeft aangesproken blijft nu nog steeds swingend in de oren klinken.
Net als toen ik hem voor het eerst zag, inmiddels toch al zo'n 40 jaar geleden, heb ik me nu net zo goed kunnen amuseren bij het bekijken ervan als toen.
De film is ook prima gerestaureerd en de klank is prima omgezet naar een surround sound, wat vooral de muziek ten goede komt.
Puike film dus, voor jong én oud !!!

avatar van hellblazer93
knd_boy schreef:
slechte kinderfilm !

Absoluut niet mee eens. In mij kindertijd al erg vaak gekeken en de film behoorde tot een van mij favoriete films toendertijd. Ik zal nog niet stemmen, aangezien de film 5 jaar geleden voor het laats heb gezien..

avatar van film88888
Deze Jungle Book is een echt knap werkje van de mensen van Disney, en deze was ook de laatste film waar Walt Disney nog heeft aan mee gewerkt. Dus dit is een mooi aandenken aan de man.

De film heeft een mooi typisch Disney verhaaltje, en leuke liedjes, en scene's, maar toch vind ik dat er nog iets betere Disney films zijn, maar slecht is deze HELEMAAL! niet. Het is een echte mooie tekenfilm voor jong en oud.

Ook Phil Harris (de stem van Baloe) had er helemaal zin in, en kwam mooi overtuigend neer, en net zoals in De Aristokatten zat hij leuk in zijn rol.

3,5 sterren.

Al de tekenfilms moesten zoals die van Disney zijn !

avatar van maxo922
altijd wel spannend en leuk geweest. * 3,0

avatar van JTV-kijker
Toch wel zeer amusante film, vooral Baloo de beer vind ik echt geweldig

avatar van DragQueen
Zeer mooie disney klassieker, met een goed verhaal. ook de animaties zien er prachtig uit. verder erg leuke personages. 3,5 sterren.

avatar van BennyZ1991
Een echte klasieker met geweldige liedjes, prachtige personages met als hoogtepunt balou de beer. Als je het mij vraagt één van disney's beste films.

Ondergronds
Een film die je als kind verplicht gezien moet hebben. Echt een ontspannende film met leuke muziek en grappige personages. Deze heb ik vele keren gekeken in mijn jonge jeugdjaren en daar ben ik nog steeds blij om.

3,5 sterren, je moet je nu even inleven en beseffen dat het een kinderfilm is.

avatar van PatrickB
PatrickB (crew)
Een van mijn favoriete Disney klassiekers. Jammer dat ze tegenwoordig geen echte getekende animatie maken zoals dit. De personages zijn echt schitterend, de humor is leuk en de muziek is geweldig. Een uitstekende film om van te genieten met je kinderen. En de NL-gesproken versie is even goed als het origineel, wat je ook niet zo vaak tegenkomt

avatar van Vinokourov
Een vrij bekende Disneyfilm, die het moet hebben van al die leuke dierenkarakters en hun vrolijke liedjes. Ik weet me niet veel te herinneren van de film, maar volgens mij is dit wel een van de betere Disneys . Ik vond het in ieder geval een prettige film om te zien.

avatar van niethie
Zonet pas voor de eerste keer gezien. Deze wordt vaak bestempelt als de beste, of in ieder geval de bekendste Disney klassieker en het was dan ook wel raar dat ik hem nooit eerder had gezien, de nagesychroniseerde videoband (jaja!) stond immers al jaren in de kast. Kwa animatie was het niet echt bijzonder interessant, maar het verhaaltje was erg aandoenlijk en plezierig om naar te kijken. Heb me prima vermaakt dus. Erg leuk ook zo'n Disney filmpje op zijn tijd, haalt het kind weer in je naar boven.

3 sterren

Een echte Disney klassieker. Leuk verhaal, leuke personages, aanstekelijke muziek en ik heb deze film als kind ontzettend vaak gekeken. Toch vind ik deze film niet meer dan gewoon een goede film. Het is niet mijn favoriete disneyfilm.

avatar van movie acteurs
Leuke Disney film. Leuke personages, zoals: King louis, Baloe de beer en Kah de slang. Vermakelijke Disney film. 3,5.

avatar van dave
Misschien wel de beste oude Disney die ik heb gezien.

Wat me vooral aanspreekt is het hele jazzy sfeertje dat doorheen de film zweeft. Denk aan de scène met Koning Louie (Jaja, heb altijd de nederlandse versie beter gevonden) en daaraan voorafgaand de scène op de rivier en kidnapping van Mowgli. Waar de matige achtergronden in andere films zouden vervelen, zorgen ze hier voor een meerwaarde. Lekker old-school.
Héérlijk. Balou en Bagheera passen hier zeer goed in.

Jammer genoeg zijn er veel karakters die deze sfeer tenietdoen.
Shere Khan, Hathi (de olifant) en vooral Mowgli zelf zijn nooit mijn favorieten geweest.

Ik zou van deze film ook iets heel anders hebben gemaakt dan alweer dat klassieke Goed vs. Kwaad duel.
Een lekker tripje door het oerwoud met Bagheera en Balou. Een vleugje Coltrane of Davis hier en daar.

Tja. Toch een relatief hoge score voor zeer veel jeugdsentiment en eerder vermelde punten.

avatar van maxo922
Ja heel bekend, maar verder niets bijzonders en heel beperkt.
Vooral de hele typerende personages vallen op. Samen met de grappige stemmetjes en de geinige handelingen wordt de zeer slechte verhaallijn weggemoffeld. Ik bedoel te zeggen, dat het gewoon heel lang duurt voordat het een beetje op gang komt. Nou zal het voor kinderen wel heel grappig en vermakelijk zijn, dus slecht is het niet.

* 2,5

avatar van CrazyDavid
Raar dat ie al bijna een halve eeuw oud is.. Voelde als kind vroeger (10jaar geleden ofzo )helemaal niet zo aan.

avatar van Noodless
BennyZ1991"] schreef :

avatar van DwarreI
Een Walt Disney classic uit de tijd dat de Disney films écht nog klassiekers waren.

avatar van soom
Wow, is deze film al zo oud dat 'ie uit 1967 komt ? Jeetje, dat had ik er echt niet achter gezocht. Ik dacht dat de film in elk geval wel oud zou zijn, maar niet zo oud, uit 1980 ofzo.. Ghehe. Ik heb het echt al zeker 19.000 miljoen keer gezegd/geschreven, maar Ariel en Belle blijven mijn Disney jeugdherinnerings heldinnen. Geen enkele Disney film, hoe leuk ook, kan iets wegnemen van de magie die ik voel, elke keer dat ik Ariel of Belle zie. Mowgli en co ook niet, al vond ik de sidekicks (heet dat zo?) hier wel leuker dan sommige andere sidekicks uit andere films. Het is best leuk om dit gezien te hebben, alweer. Mooie sfeer, mooie film.

avatar van Veruca
Eén van de beste Disney Classics!

avatar van Jessen0wnt
Nooit echt mijn-film geweest. Vond altijd alleen de olifanten leuk. Naar mate ik ouder word, en de film heb herzien moet ik eerlijk bekennen dat het een goede film is. Alleen bevooroordeel ik jeugd-films, hoe ik ze vroeger leuk vond. En dan kom ik op een 6je. 3 sterren

avatar van Crimecassano
Mijn lievelings disney film! vooral de muziek met louis prima maakt deze film een toppertje voor jong en oud

avatar van tal1b
geweldig leuk deze

melvddonk
Die woordgrappen zijn geweldig!

avatar van John Lee Hooker
Fantastische animatie van vroeger natuurlijk. Ik zou 'm wel eens willen herzien.

avatar van TheLionKingFan
En nu allemaal:

Als je van beren leren kan,van slimme beren leren kan.
Is dat iets wat je echt proberen moet!

De NL versie is echt veel leuker.

avatar van erik neuteboom
Ik heb deze film als klein jongetje in de bioscoop gezien, dat is zo'n 40 jaar geleden maar ik haal moeiteloos al die prachtige beelden voor me, zeer dynamisch met veel sfeer. Er zit behoorlijk wat humor in, vooral Baloo de beer steelt hiermee vaak de show. Op dat grote scherm spetterden ook de flitsende apen van het scherm, je wordt zo helemaal de film ingezogen. Ook die slang is fraai gedaan en natuurlijk heb ik vooral genoten van de kleine Mowgli die als een ware held door al het gevaar in de jungle gevaar heenglipt, op een manier die hoort bij sprookjes en dat maakt het zo leuk en ontspannen! Het wordt tijd deze film weer eens te gaan bekijken na al die jaren maar zo groots en meeslepend als indertijd in de bioscoop als klein jongetje zal het niet meer worden, vrees ik.

avatar van kobe bryant fan
Dat ik vergeten was op deze film te stemmen.
Toch wel een film die iedereen blijft zien van de jongere ook a is hij al zou oud.toch een 3.0*

avatar van Hauer_Paul
Vanochtend weer eens gezien om de oude sfeer te proeven. Heerlijke Disney-film!