Terminator 2: Judgment Day (1991)

Alternatieve titels: T2 - Terminator 2: Judgment Day | Terminator 2: 3D

Verenigde Staten / Frankrijk
Actie / Sciencefiction
137 minuten / 152 minuten (special edition) / 154 minuten (extended special edition)

geregisseerd door James Cameron
met Arnold Schwarzenegger, Linda Hamilton en Edward Furlong

Het is tien jaar geleden dat Sarah Connor het doelwit was van een moordlustige Terminator-robot uit de toekomst. Haar zoon John zal ooit de verzetsleider worden die het opneemt tegen supercomputer Skynet. Daarom zendt Skynet nu een nieuwe, nog dodelijkere Terminator naar het heden om John te elimineren. Het verzet stuurt daarop een oudere Terminator naar het heden om John te beschermen. Dit leidt tot een gevecht tussen twee onoverwinnelijke moordmachines.

Killer-Instinct
Prachtige film die meer dan verdiend een plek in mijn top 10 heeft.
Ik vind dit veruit de beste Terminator-film en kan eigenlijk niks negatiefs zeggen over deze film.
Misschien alleen dat je op de stunt met de motor duidelijk ziet dat het Arnie niet is,maar ja,alsnog wel cool.

Toevallig afgelopen week Ghost Rider gezien en waar die film bewees dat een saaie matige badguy een groot minpunt is bewijzen films als The Dark Knight en deze dat een gevaarlijke dreigende badguy een film kan maken of breken.
De aanwezigheid van Patrick in een scene is dreigend en spannend,en wat speelt hij ijzersterk 1 van de meest gevaarlijke killers uit de film-geschiedenis.

Arnie zelf is natuurlijk vleesgeworden 'coolheid' en zijn band met Furlong is erg goed uitgewerkt,ze hebben echt chemie met elkaar en de band die ze creeeren geloof je in.
Ook Hamilton is gegroeid in haar rol en haar karakter doet me lichtelijk denken aan Weaver's in Aliens.
Het begint angstig maar als het nodig is een stoere chick met ballen.

Het verhaal is sterk,de special effects zijn goed en de film verveelt niet.
En niet vergeten de prachtige muziek die echt iets bijdraagt en me rillingen bezorgt(zeker tijdens de afdaling van Arnie in de lava )
De finale/climax is 1 van de beste in de filmgeschiedenis voor mij,wat een spanning!

Voor mij persoonlijk een film die het origineel in alles overtreft(deel 1 vind ik sowieso niet zo bijzonder en zou niet eens in mijn top 100 van beste films staan)

Een klassieker!!!

avatar van djravibarossa
Ik durf te beweren dat dit de beste actiefilm ooit is. Een mega-topper waarin Arnold zijn bruutheid perfect tentoonstelt. Wat een fantastisch verhaal, voor deze film heb ik eigenlijk geen woorden. Perplex!

GuyB
Hoef je het eerste deel eerst gezien te hebben om deze beter door te krijgen? Het is namelijk belangrijk dat ik mijn gemiste nostalgie zo goed mogelijk beleef.

In de videotheek was alleen deze beschikbaar.

avatar van moviemafketel
Toch eerst even wachten tot je deel 1 ergens hebt gezien GuyB.

GuyB
Zal ik maar vlug morgen naar MediaMarkt gaan dan. Knullig dat ze enkel het tweede deel hebben.

avatar van Karl van H.
Het verhaal is heus niet onbegrijpelijk zonder deel een, maar je mist wel een heleboel, ja. Bovendien is de eerste film ook tof, dus daarmee zit je sowieso goed.

avatar van JigSaw_Doll
Was ik de enigste met een "wauw" gevoel op het einde?

avatar van %%%%%%
JigSaw_Doll schreef:
Was ik de enigste met een "wauw" gevoel op het einde?

zeker niet

gister nog eens gekeken, dit blijft een klassieker in mijn ogen

avatar van Franklin1975
Vroeger had ik deze film op vhs, nadat ik hem ook in de bios had gezien. Later op dubbel-dvd gekocht in een blikken can, maar buiten de vele extra's staat hier alleen de (tragere) special edition op.
Nu heb ik dan de Skynet Edition op BR met alle 3 de versies erop. Buiten de diverse trailers zijn de overige extra's het kunnen meelezen/meekijken van het storyboard en weetjes over de film (gaat erg snel die tekst!) en kun je een quiz spelen tijdens de film. Helaas ontbreken de making of's van de dvd volledig op deze BR, evenals de geweldige videoclip van Guns N' Roses. Zal wel met de rechten te maken hebben.

Gisteravond voor het eerst sinds het vhs-tijdperk de gewone theatrical versie van de film zitten kijken en weer genoten! Niet alleen van de film en de acties of sfx, maar vooral ook van het geluid! Vooral de scenes in de woestijn geeft je het gevoel alsof je er ook zelf in zit met de wind om je heen!

Nu dan nog wachten op de BR van de eerste Terminator.

GuyB
Mijn eerbetoon aan de mooiste film die ik in lange tijd heb mogen ervaren.

Amper drie weken na het legendarische eerste deel, waar ik zeker erg van onder de indruk ben, kon ik het niet meer langer houden om deze in de dvd-speler te stoppen. Het resultaat is verbluffend, cinema-kunst met dank aan Cameron die hier samen met het meer dan tienvoudige budget ook heel wat van zijn eigen stijl instopte.

Ik wist niet wat me overkwam gisteravond, in de volksmond exstase genoemd, toen The Governator zoals gewoonlijk kleren wou hebben bij die bikers. De coolness druipt er helemaal van af bij "Bad to the Bone".

Robert Patrick als lichtjes creepy badguy, al vind ik Arnold als badguy leuker, hier past hij opnieuw erg goed. Het is de man op zijn lijf geschreven. In een week tijd heb ik er een favoriete personage bij.

Het feit dat Cameron ook nog eens wat ironie en humor ingiet maakt het helemaal af. Een klein vleugje humor, héél wat actie en coolness is een shake die ik maar al te graag drink, en nooit dronk ik er zo'n goeie als deze.

Op gebied van special effects is alles af, een grappig momentje is als de T-1000 in het Medical Center door traliesdeur loopt en z'n gun blijft steken.. Leuk idee dat de geavanceerdere Terminator in de huid van mensen en voorwerpen van eigen grootte kan kruipen.

Overtreft deze film op alle gebieden het eerste deel? Néén: Thrillergehalte is er véél meer in deel 1, met de constante achtergrondsound die er te vinden is. De cheesy sfeer is weggeslinkt, Arnold als bad guy is iéts leuker & aangezien ik aan de voorganger direct na de kijkbeurt "slechts" 4,5* kwijt kon zal die misschien voor het tweede deel in mijn top tien te vinden zijn, de tijd zal het uitwijzen.

Dat Arnold hier de goeie Terminator is, is natuurlijk hélemaal niet slecht, anders was er nooit dit emotionele einde. Want geef toe, is het niet schitterend dat tussen al die robots, actie en suspense er ook een menselijke band gecreëerd wordt? Je moet het maar durven proberen om een groot deel van het publiek waarbij gedurende de hele film hun ballen groter worden, op het einde proberen om hen te laten wenen. Die band tussen mens en Terminator is voor sommige mensen nog indrukwekkender dan alle special-effects, actiemomenten & oneliners op een hoopje...

A timeless piece of art

avatar van moviemafketel
Wat leuk om te lezen GuyB! Grappig dat er nog mensen zijn die de reeks nog niet kennen. Je hebter zeker geen spijt van dat je ze in de goede volgorde hebt gekeken?

GuyB
Helemaal geen spijt, het was inderdaad beter om het zo te doen. En ja, iémand moet dan ook als laatste een film zien.

avatar van Fran
Deze film heeft toen hij net uitkwam heel veel indruk op mij gemaakt en nog steeds als ik er naar kijk vind ik het zo'n ijzersterke film. De actie, spanning en achervolgingsscène's zitten zo goed in elkaar. Ben blij dat ik hem in de bioscoop nog heb mogen bekijken. Dan komt het helemaal heftig over.

Het verhaal doet ook nog steeds tot de verbeelding spreken. Je moet er niet aan denken dat door een wonder al die computers en robots opeens voor zichzelf kunnen denken. Dat maakt deze film gewoon tijdloos.

Het komt ook heel weinig voor dat een tweede deel het eerste overtreft. En wat mij betreft heeft deel 2 het bij deze reeks dat ook echt gedaan.

Tussen al die actie en heftigheid is ook een beetje drama doorgeweven. De band die John met de terminator krijgt zorgt voor een beetje menselijkheid tussen al die computers en moordaanslagen door. Het is wat dat betreft wel perfect in balans. Heel indrukwekkend deze film.

Altijd mijn nummer 1 film, beste film ooit gemaakt.
Kijk hem altijd als die op tv is verveeld me nooit.

dominion

avatar van Mankatans
Maar toch blijf ik iets niet snappen. Iets wat ik bij een eerdere film ook al had (ik denk donnie darko of the butterfly effect)

het verhaal creëert zichzelf zeg maar, zonder de robot-arm was de microchip nooit uitgevonden en zonder de microchip was de robot nooit uitgevonden waardoor de arm nooit gevonden zou zijn en de microchip nooit was uitgevonden. Hierdoor is er dus helemaal geen verhaallijn

Dus wanneer de jaren gewoon chronologisch verstrijken wordt de robotarm niet gevonden, omdat de technologie hiervoor door het ontbreken van de microchip die gebaseerd was op deze robotarm niet bestaat.
Ik hoop dat jullie me kunnen volgen kon er via google niet wijs uit worden

Verder een ongelooflijk vette actiefilm die ik eigenlijk al veel eerder had moeten zien. Veel dieper uitgewerkt dan deel 1 en door verbeterde techniek ook mooiere effecten.

avatar van Karl van H.
Hangt een beetje van je theorie wat tijdreizen betreft af. In het eerste deel is er één tijdlijn en die wordt eeuwig in stand gehouden door het tijdreizen. In deel twee wordt er eigenlijk een nieuwe tijdlijn gecreëerd doordat er wordt ingegrepen in de huidige tijdlijn. Op die manier ontwikkelt het tijdreizen als het ware een nieuwe dimensie waarin er geen robotuitbraak wordt gerealiseerd, waardoor er ook niet meer terug in de tijd hoeft te worden gereisd. Maar in de andere dimensie bestaat de oorlog tussen robots en mensen nog wel, omdat die tijdlijn (nog?) niet is onderbroken.

avatar van Mankatans
oja, ik snap 'm, thanks

avatar van Al DeNiro
Fran schreef:

Helaas heb ik dat genoegen niet gehad, omdat ik toen nog 10-11 jaar was.

Anders had ik T2 zeker de beste film gevonden.

avatar van RSmovie91
Hoe groot kan het verschil zijn tussen een deel 1 en 2.
Iedereen die hier in speelt, speelt boven het nieveau dat in deel 1 vertoont wordt.
Het verhaal vind ik ook veel boeiender en de lengte van de film helpt daar ook aan mee (ben wel fan van langere films).

Hamilton speelt ook hier soms wat overdreven, maar om 1 of andere reden vind ik het hier een stuk minder storend.
Schwarzenegger speelt ook wat meer robot (wat doen, laten en bewegen betreft).
Ook Furlong speelde goed, helemaal als je bedenkt dat dit zijn eerste film is (volgens IMDB althans). Enige punt bij hem was dat ik het idee had dat zijn manier van praten soms niet klopte met de manier van doen (heel wild vertellen, maar er dan saai bij staan. En andersom).

De tegenstander was soms wel wat vergezocht. Maar toch, hier kan het. Voornamelijk omdat het over het 'uit de toekomst komen' gaat. Het is in ieder geval iets om over na te denken, dat vloeibare staal .

Een film die mij heel erg beviel en die ik graag nog een keer terug zie. (zal ook zeker wel gebeuren)

RSmovie91 schreef:
Schwarzenegger speelt ook wat meer robot (wat doen, laten en bewegen betreft).

Nope. Schwarzenegger lijkt héél wat meer mens hier, wordt ook aan gewerkt, remember? Bekijk de posters al eens om te beginnen, ziet er hier veel soepeler uit. In het eerste deel wat ie pas robot!

avatar van RSmovie91
Ik bedoel niet zijn gedrag hè. Daarin is hij hier ook een stuk menselijker.
Maar met de bewegingen die hij maakt vind ik hem hier toch meer robot lijken.

Voorbeeld uit deel 1: als hij voor het eerst een auto meepakt. Hij doet eerst heel houterig (robot) het raam open slaan, maar stapt dan in zoals ieder mens zal doen.

Voorbeeld uit deel 2: als hij de polite heeft gestopt draait hij zich om door op de plaats rond te draaien voordat hij gaat lopen..

Snap je mijn punt?

avatar van fappie
Laatst gezien en nog steeds een toppertje.. Alleen is de director´s cut niet echt een verbetering.. deze houdt het verhaal een beetje op.. De blue-ray versie is eveneens geen toevoeging, de studio-momenten vallen hierdoor veel beter op..

Vermakelijke indrukwekkende film. De special effects waren mooi, en nog aardig geloofwaardig in beeld gebracht. Zo zouden ze nu vandaag de dag ook moeten zijn. Tegewoordig zie je overduidelijk dat het computer gestuurd is. Je ziet nog net niet de tekst'' MS DOS'' op je scherm verschijnen.

4 sterren

avatar van fappie
Prince AFCA schreef:

4 sterren

Indaad maat!

avatar van Stu-Pot
Ik heb een klein vraagje omtrent deze film. Terminators hebben een chip. Die chip is zo geprogrammeerd dat ze mensen moeten ombrengen of zelfs voor specifiekere opdrachten (The Terminator). Arnie heeft een chip, maar waar is de chip van Robert Patrick? Hij is van vloeibaar metaal en door de vormen die je hem ziet aannemen stel ik vast dat hij geen chip heeft. Als hij inderdaad geen chip heeft (en nergens voor geprogrammeerd is) waarom is hij dan zo vastbesloten om John Connor te vinden? Hij zou even op vakantie kunnen gaan.

Nog een vraag. Een Terminator heeft geen gevoelens, kent geen emoties. Toch zie ik Arnie lachen in de film en vertoont hij regelmatig menselijk gedrag. Maar daar ga ik niet verder over wijten. Het punt is, de Terminator kent ook geen pijn. Patrick wordt een hele film lang beschoten e.d. en eens hij in dat vuur valt schreeuwt hij het uit van de pijn? Of heb ik dat verkeerd opgevat en was dat geluid iets anders?

Dan heb je de film niet goed bekeken of je was effe naar de WC toen dit vermeld werd in de film.
Het was duidelijk uitgelegd in de film dat deze Terminator menselijke dingen kan aanleren.

Omtrent de chip van de T-1000, je moet maar eens een beetje fantasy erbij nemen hé.
Niet elke film is realistisch