• 15.835 nieuwsartikelen
  • 178.422 films
  • 12.235 series
  • 34.017 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.128 gebruikers
  • 9.378.991 stemmen
Avatar
 
banner banner

Apocalypse Now (1979)

Oorlog | 153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")
4,02 5.356 stemmen

Genre: Oorlog

Speelduur: 153 minuten / 202 minuten ("Redux") / 183 minuten ("Final Cut")

Alternatieve titels: Apocalypse Now Redux / Apocalypse Now: Final Cut

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Francis Ford Coppola

Met onder meer: Marlon Brando, Robert Duvall en Martin Sheen

IMDb beoordeling: 8,4 (764.001)

Gesproken taal: Engels en Frans

Releasedatum: 18 oktober 2001

Plot Apocalypse Now

"This is the end..."

Ten tijde van de Vietnamoorlog, wordt Captain Willard de jungle in gestuurd om Colonel Kurtz te vinden en te vermoorden. Kurtz heeft zijn eigen leger opgebouwd, en weigert nog naar de legerleiding te luisteren. Terwijl Willard de jungle in vaart, worden hij en de rest van de bemanning langzaam overvallen door de gevechten en gekte van de omgeving.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Captain Benjamin Willard

Jay 'Chef' Hicks

Chief Phillips

Tyrone 'Clean' Miller

Lance B. Johnson

Colonel Walter Kurtz

Lieutenant Colonel Bill Kilgore

Photojournalist

General Corman

Colonel Lucas

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Dionysos

Dionysos

  • 852 berichten
  • 0 stemmen

93.9 schreef:
Zaten mij ietsjes te veel bombastische scenes in en wil je een oorlog echt goed weergeven moet je je daar toch echt verre van houden.

Ohja? Waarom?
In deze denk ik dat je in ieder geval ongelijk hebt. Als je de thematiek in ogenschouw neemt waar deze film op drijft, dan is dat bombastische een uitstekend gekozen stijlmiddel.

Verder vond ook ik 'm te langdradig en zeker de redux-versie.

Mietje...;)

Overigens wel weer grappig om te zien dat Coppola precies de juiste scenes achterwege liet in het origineel.
Scene bij die Fransen bijvoorbeeld is volslagen overbodig en maakt de film heel traag.

Volslagen overbodig?? :O Dat is juist een van de sleutelscènes uit de film! Ook eeuwig zonde dat-ie gesneuveld is in de originele versie, maar ja, flitsend en explosief is het geenszins natuurlijk.
De gesproken woorden maken de scène echter zeer krachtig:

"You Americans, you are fighting for the biggest Nothing in history!"


avatar van tovenaar

tovenaar

  • 6723 berichten
  • 0 stemmen

Dionysos schreef:

De gesproken woorden maken de scène echter zeer krachtig:

"You Americans, you are fighting for the biggest Nothing in history!"

Dus overbodig, de gesproken woorden waren helemaal niet nodig. De rest van de film maakte dit al genoeg duidelijk. Ik vond het ook jammer dat deze scene er weer terug in is gezet, vooral omdat het "fighting for the biggest nothing" gedoe, voor mij juist perfect duidelijk werd gemaakt in de film door juist de dingen niet gezegd werden.

PS, ik vind het wél een goede film.


avatar van aegron

aegron

  • 4030 berichten
  • 1268 stemmen

Ik ben het Dionysos eens. Die scene bij de fransen was een van de gaafste in de hele film.
Even voor de zekerheid tussen spoilertags:

De hele film is volgens mij een afwisseling van 'hel' en 'hemel' scenes. En juist deze scene is het stiekem allebei. Het lijkt een rustige scene, maar het drama wat er uit spreekt, en het kolonialisme zijn juist twee dingen die deze scenes zo krachtig maken. En ze zijn een van de duidelijke links met het boek vind ik.


avatar van 93.9

93.9

  • 3124 berichten
  • 4209 stemmen

ik heb het over te veel bombast.

begrijp dat het the end of the world-gevoel moet weergeven, maar het is te veel van het goede.

werd er eigenlijk een beetje melig van op het einde van de film.


avatar van PatrickL

PatrickL

  • 1586 berichten
  • 2398 stemmen

tovenaar schreef:

(quote)

Dus overbodig, de gesproken woorden waren helemaal niet nodig. De rest van de film maakte dit al genoeg duidelijk. Ik vond het ook jammer dat deze scene er weer terug in is gezet, vooral omdat het "fighting for the biggest nothing" gedoe, voor mij juist perfect duidelijk werd gemaakt in de film door juist de dingen niet gezegd werden.

PS, ik vind het wél een goede film.

Ik ben het volledig eens met tovenaar. Deze scène vond ik ook totaal overbodig en vertraagde de film onnodig, sterker nog ik vond deze scène slaapverwekkend. Het had voor mij geen enkele toegevoegde waarde aangezien het "fighting for the biggest nothing" toch wel zeer duidelijk naar voren komt in de film zonder dat dit expliciet gezegd wordt, ik vind het overigens wel een fraaie zin. Voor de rest vind ik dit natuurlijk een uitstekende film, met een uitstekende cast, die laat zien hoe waanzinnig die oorlog was en hoe waanzinnig mensen in dergelijke omstandigheden kunnen handelen. 4,5*


avatar van soboer

soboer

  • 359 berichten
  • 293 stemmen

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik Apocalyps Now Redux geen topper vind. Francis Ford Coppola heeft de film daarentegen meesterlijk in beeld gebracht. De acteurs leveren ook topprestaties. Waarom doet deze film mij dan bijna niets. Daar heb ik maar 1 antwoord op. Dat is namelijk het verhaal. Ik voelde me helemaal niet aangegrepen door de gevoelens van de karakters. Het gebrek aan realisme deed voor mij de film ook niet goed.

Als ik dan naar Platoon kijk dan krijg je het gevoel alsof je echt in Vietnam bent. Zo kan ik de scene in het vietnamese dorp nog steeds met moeite afkijken omdat dat zo een aangrijpende stuk is In Apocalyps Now kreeg ik nooit het beangstigende gevoel van oorlog. Dit komt voornamelijk door het absurde verhaal.
Zoals iemand op een board van IMD treffend zei: Afgaande op het verhaal; een ex spionage agent krijgt de opdracht om een losgelagen kolonel op te sporen en te vermoorden. ''Als je niet beter wist had het net zo goed een Chuck Norris film kunnen zijn".


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22412 berichten
  • 5077 stemmen

93.9 schreef:

Goede film natuurlijk, maar lang niet zo goed als bijvoorbeeld "Full Metal JAcket".(...) Denk dat als je films maakt van 3 uur je wel met een wat complexer plot moet komen.

Pardon? Apocalypse now is een veel complexere film in alle opzichten dan Full Metal Jacket. Wat mij betreft ook nog veel beter

soboer schreef:

Zoals iemand op een board van IMD treffend zei: Afgaande op het verhaal; een ex spionage agent krijgt de opdracht om een losgelagen kolonel op te sporen en te vermoorden. ''Als je niet beter wist had het net zo goed een Chuck Norris film kunnen zijn".

Tsja, als je de film in één regeltje gaat omschrijven lijken wel meer klassiekers ineens middelmatige actie, suffe romantiek of ander flauw B-materiaal.


avatar van Take One

Take One

  • 195 berichten
  • 144 stemmen

Mensen, weet iemand waar Hearts of Darkness te koop wordt aangeboden? Hij is nergens te vinden!!!

Thanks


avatar van mister blonde

mister blonde

  • 12698 berichten
  • 5832 stemmen

soboer schreef:

Zoals iemand op een board van IMD treffend zei: Afgaande op het verhaal; een ex spionage agent krijgt de opdracht om een losgelagen kolonel op te sporen en te vermoorden. ''Als je niet beter wist had het net zo goed een Chuck Norris film kunnen zijn".

zelden zo´n belachelijke vergelijking gelezen.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22412 berichten
  • 5077 stemmen

Take One schreef:

Mensen, weet iemand waar Hearts of Darkness te koop wordt aangeboden? Hij is nergens te vinden!!!

Thanks

Nergens helaas, je zult het tweedehands moeten proberen.


avatar van Take One

Take One

  • 195 berichten
  • 144 stemmen

Dat meen je niet Da's weer lekker dan. But thanks anyway


avatar van neo

neo

  • 15435 berichten
  • 10038 stemmen

Alweer een paar jaar terug voor het laatst uitgezonden op nl 3...


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Take One schreef:

Mensen, weet iemand waar Hearts of Darkness te koop wordt aangeboden? Hij is nergens te vinden!!!

Thanks

Iedere behoorlijke boekwinkel verkoopt dit klassieke verhaal van Joseph Conrad. In Donner (Rotterdam) bijvoorbeeld is hij al verkrijgbaar voor slechts € 3,20 (paperback), zij het niet op voorraad (levertijd 15 werkdagen). De correcte titel is trouwens Heart of Darkness, dat zoekt misschien wat makkelijker.


avatar van neo

neo

  • 15435 berichten
  • 10038 stemmen

Ik denk dat hij het over de docu had...


avatar van RolfWolf

RolfWolf

  • 1016 berichten
  • 1230 stemmen

Ow, dan zou ik het niet weten.


avatar van Take One

Take One

  • 195 berichten
  • 144 stemmen

neo schreef:

Ik denk dat hij het over de docu had...

Euhm, ik denk het ook...

But thanks anyway


avatar van chiquita

chiquita

  • 1109 berichten
  • 1683 stemmen

Met mijn 5* van 19 in de top 250 naar 17.


avatar van Chainsaw

Chainsaw

  • 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Coppola zou je eeuwig dankbaar moeten zijn.


avatar van T.E. Lawrence

T.E. Lawrence

  • 23 berichten
  • 19 stemmen

Die helicopter scene onder de begeleiding van Wagner is volgens mij één van de geniaalste scene's ooit en daarvoor alleen al krijgt deze film van mij 5 sterren al is de rest van de film ook briljant natuurlijk.


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

Ja laat ik hier ook maar 's een 5 van maken.


avatar van eerdekes

eerdekes

  • 1529 berichten
  • 587 stemmen

chiquita schreef:

Met mijn 5* van 19 in de top 250 naar 17.

haha

Heb hem nog niet gezien, wel opgepakt op video.

Zal wel zien als ik tijd en zin heb .


avatar van Take One

Take One

  • 195 berichten
  • 144 stemmen

Vond de Redux geen vervelend lange prent. De film blijft interessant genoeg om te boeien. Net als bij Full Metal Jacket lijkt het bij AN alsof de film in twee delen is opgesplitst. Het keerpunt voor mij is als Willard aankomt bij het kamp van Kurtz. De sfeer en dialogen worden dan ook wat mysterieuzer. Maar goed, dit is mijn persoonlijke opvatting.

Verder is dit een waanzinnige en krankzinnige film, zeker als je de problemen tijdens het schieten ervan in gedachten neemt. Hij is gevuld met schitterende scenes, waarvan ik de openingsscene eigenlijk een van de meest beklemmende van de film vindt.

Ik vind het niet perse de beste Vietnamfilm omdat het verhaal draait om de zoektocht naar Kurtz, Vietnam is niet echt van belang voor het verhaal. Daarentegen is het wel een van de beste oorlogsfilms.

Natuurlijk kan ik niet anders...5*


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

Volgens mijn zus is de scene in het begin dat die man een ruit inslaat, dat hij dus echt dronken was, en dat F.F.C. besloot om het erin te laten zitten.. Klopt dit..?


avatar van Dionysos

Dionysos

  • 852 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:

Volgens mijn zus is de scene in het begin dat die man een ruit inslaat, dat hij dus echt dronken was, en dat F.F.C. besloot om het erin te laten zitten.. Klopt dit..?


Dat klopt inderdaad. Sheen was ten tijde van het schieten van die scène - ik citeer de woorden van de presentator van Filmfan: "zo zat als een aap".

Het was overigens een spiegel, geen ruit .


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen


avatar van rjeggens

rjeggens

  • 3 berichten
  • 4 stemmen

Deze film vond ik ongeveer 2 uur te lang. Er gebeurt te weinig om de tijd te vullen. Ellenlange scene's konden mij niet boeien.


avatar van GFM

GFM

  • 1116 berichten
  • 1536 stemmen

rjeggens schreef:

Deze film vond ik ongeveer 2 uur te lang. Er gebeurt te weinig om de tijd te vullen. Ellenlange scene's konden mij niet boeien.

ik mag het eigenlijk niet zeggen maar ben het er mee eens...sorry voor alle mensen die deze film een klassieker vinden, kon mij geen 3,5 uur boeien... geef mij maar platoon of full metal jacket...het einde van deze film slaat mijns inziens nergens op met dat inboorlingendorp.


avatar van Goodfella

Goodfella

  • 5091 berichten
  • 4875 stemmen

GFM schreef:

het einde van deze film slaat mijns inziens nergens op met dat inboorlingendorp.

Alsof oorlog wél ergens op slaat.....


avatar van GFM

GFM

  • 1116 berichten
  • 1536 stemmen

ow jee sorry Goodfella......natuurlijk is oorlog niet zo fijn...het spijt me hoor... ik wist niet dat ik op deze site rekening moest houden met pacifistische gevoelens van mede-users en het alleen over de film ging......


avatar van vache

vache

  • 55 berichten
  • 38 stemmen

Hahahahahahahahaha