The Straight Story (1999)

Verenigde Staten / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk
Drama / Roadmovie

geregisseerd door David Lynch
met Richard Farnsworth, Sissy Spacek en Everett McGill

The Straight Story is een roadmovie gebaseerd op het waargebeurde verhaal van de 73-jarige Alvin Straight, die in 1994 op zijn grasmaaier een zes weken durende tocht onderneemt, vanuit Iowa naar Wisconsin, om zijn zieke broer op te zoeken. Het feit dat het met de auto een halve dag rijden is, maakt duidelijk dat zijn reis een verzoeningsgebaar is naar zijn oudere broer, die hij na een ruzie, 10 jaar niet gesproken heeft. Onderweg ontmoet Alvin diverse lokale bewoners met ieder hun eigen verhaal.

DwarreI schreef:
Dan ben je de enige persoon in de geschiedenis die al bij de eerste kijkbeurt van een Lynch film niets over het hoofd gezien heeft, gefeliciteerd

Dank je.

Bij de andere films van Lynch heb ik een heel hoop gemist. Dat waren ook een stuk betere films dan deze.

avatar van DwarreI
Leef jij maar lekker verder in je waan

En dan wordt er gezegd dat ik snel op mijn teentjes getrapt ben...
Blijft toch raar dat mensen zo slecht tegen kritiek kunnen op een film die ze zelf erg goed vinden.

avatar van DwarreI
Ik kan niet tegen kritiek van mensen die een film helemaal niet begrepen hebben en deze vervolgens vanuit hun onkunde gaan beoordelen. Dus ga eerst maar eens gefundeerde kritiek leveren zou ik zeggen, dat heb je namelijk nog niet gedaan.

GinolaEHV schreef:
Het verhaal/idee an sich is aardig, maar de uitvoering was weinig boeiend.
Je stelt enkel dat de uitvoeringen niet voldeed aan je verwachtingen, wat verwachte je eigenlijk toen je de plotomschrijving las, drag races ofzo

GinolaEHV schreef:
er gebeurt verder gewoon eigenlijk niks.
En als er vanuit verhaaltechnisch opzicht weinig gebeurt, maakt dat een film ook per definitie slecht? In de film Gerry van Gus van Sant gebeurt daadwerkelijk bijna niets, en toch vind ik dat verre van een slechte film, het wijkt hooguit af van de standaard.

Hm... niet tegen ongefundeerde kritiek kunnen en dan aangeven dat de uitvoering niet aan mijn verwachtingen voldeed, terwijl ik dat nooit heb vermeld. Ik heb nergens vermeld wat ik verwachtte.

Komt het spreekwoord van die pot en ketel je bekend voor?

avatar van DwarreI
Als je zegt dat de uitvoering van een aardig concept naar jou idee weinig boeiend is, dan neem ik aan dat je bepaalde zaken graag anders had willen zien, oftewel, de film voldoet niet aan je verwachtingen.. Maar als dat al te ver doorgeredeneerd door mij is

Ja, dat is inderdaad te ver doorredeneerd. Sommige mensen kijken namelijk een film zonder van tevoren enige verwachtingen te hebben. En een uiteindelijke beoordeling hoeft voorts ook helemaal niks te maken te hebben met verwachtingen.

En misschien had ik juist wel lage verwachtingen van de film, maar heb ik 'm toch gekeken, omdat -ie in de Top 250 staat. Dan voldeed de film juist wel aan mijn verwachtingen.

Zoals eerder gezegd, een geval van de pot en de ketel.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Ik had eerlijk gezegd geen goed gevoel bij een film die het resultaat is na een samenwerking tussen Lynch en Disney. Lynch werkt niet echt met emoties in z'n film (toch niet wat ik er van verwacht) en Disney overdrijft dan weer. De fim over een waargebeurd verhaal begon vrij rustig en ik had het al niet met de vertolking van Sissy Spacek. Z'n eerste ontmoeting met het weggelopen meisje viel nog wel mee, maar dat gedoe met het hert dat onver gereden wordt (13 herten in 7 weken tijd, of zoiets) leek me teveel Lynch en paste niet echt in dit soort film.

Maar kom, daarna gaat het wel beter en lijkt het alsof Lynch toch nog de teugels in handen krijgt. Het verhaal leent zich er toe om alles op het gemak te bekijken en het tempo van de grasmaaier past perfect bij de oudere Alvin. En die is zelf zeker de troef van de film. Richard Farnsworth zet een prachtrol neer als de oude en versleten Alvin. Het gebeurt niet veel, maar Fransworth vertolkt z'n personage met veel overtuiging en je gelooft hem direct als hij vertelt over wat hij allemaal meegemaakt heeft. En op zo'n manier dat je niet meteen met het gedacht zit van een oude man wiens tijd gepasseert heeft en zit te zagen over de tijd van toen.

Richard Farnsworth maakt veel goed en het verhaal is ideaal voor een roadmovie met verschillende personages. Ik miste wel wat en ik denk dat ofwel Lynch z'n creativiteit hier niet kon gebruiken (hij werkte zelf niet mee aan het script), ofwel hebben we het geluk van een veredelde 'waargebeurde film' te zien zoals Disney er wel meer heeft uitgebracht. Een aangename film, niet helemaal een topper misschien, maar dat hoeft ook niet altijd.

avatar van Tsolodimos
Super geacteerd, fijne sfeer, de nodige humor en een mooi 'levensverhaal'. 4 sterren.

avatar van Bottleneck
Heerlijke film met persoonlijk drama via een omweg (de vertellingen) en veelzeggende blikken. Prettig dat je er stiekem vanuit gaat dat Alvin ofwel Lyle dood gaat, maar uiteindelijk beiden toch tegenover elkaar komen te staan; perfect einde zonder woorden. Muziek en beelden zijn ook ruim voldoende en passend bij het straight forward verhaal, enige minpunt is dat het overall net te weinig indrukwekkend is. Misschien omdat Alvin iets té aandoenlijk is; oud, teer mannetje, getekend door het leven, op een oude grasmaaier.

ohja What the hell are you doing there lying on the floor? Are you nuts?

avatar van missl
Een schattige film met veel charme, iedereen die de man tegenkomt heeft een eigen karakter en is heel sympathiek. Ook grappige momenten.

avatar van Davidus
Zo na een aantal donkere, serieuse en sombere Cassavettes is dit toch een heerlijk ontspannen vrolijk filmpje dat haast als een sprookje aanvoelt. Heel relaxed en heel vriendelijk komt deze film voorbij. De personages zijn stuk voor stuk vriendelijk, relaxed en hebben geen kwaad in de zin. En evenals het heerlijke landschap komt er een heerlijk relaxed laid back gevoel over je.
Ik heb hier echt van genoten

avatar van DragQueen
Mooie film van Lynch, met een aandoenlijk en ontroerend verhaal. Het acteerwerk van de cast is van hoog niveau, en erg overtuigend gebracht. Verder zijn de beelden sfeervol geschoten. Mooie roadmovie / dramafilm. 4 Sterren.

Loepsaal
Harry Dean Stanton als nukkige broer, heerlijk.
Tijd voor een top 10 van beste bijrolacteurs, ik weet er zo 10.

avatar van terschelling
Ik begrijp dat dit een discussieforum is???
Laten we ons nu eens puur beperken tot het geven van een mening over een film en niet over wat een ander over een film zegt!!!!
Dat leest voor mensen prettiger en voor al dat gezwets over en weer zou men de telefoon eens moeten pakken en elkaar ongezouten moeten waar het op staat.
Dusssssssssssss;
Een heerlijke film in want zeg nou zelf, wat heb je meer nodig in het leven dan een grasmaaier!
Kijken!

avatar van kosmo
Voor deze film, had ik enkel de serie Twin Peaks gezien van David Lynch. Ik zag toch voldoende gelijkenissen tussen de twee, zowel in de sfeer als in het excentrieke van de personages zag ik veel gelijkenissen met Twin Peaks. Ik zag ook dat Badalamenti voor beide de muziek verzorgde.

Vanaf het begin wordt er een prachtig beeld van het landelijke Iowa geschetst. Lynch laat ons in een klein halfuur zien hoe het leven van Alvin Straight eruit zag op dat moment. Wat was die Alvin overigens een heerlijk personage. Kwam tegelijk warm en sympathiek en scherp en grappig over. Hij leek een soort gemoedsrust gevonden te hebben ondanks de tegenslagen die hij in zijn leven kende, waardoor hij ook erg veel levenswijsheid leek te bezitten. Hoop dat ik op zo'n manier oud kan worden.

Daarna begint Alvin aan zijn roadtrip(de scène waarbij dat groepje oude mannen hem probeert tegen te houden was hilarisch, zeker als hij daarna terug voorbijkwam op die pick-up truck ). Werkelijk het ene wondermooie beeld na het andere met de grasmaaier die voorttuft doorheen de uitgestrekte landschappen rolden over het scherm. Ik vond de traagheid van de film eigenlijk heel goed meevallen, sterker nog, als de film sneller was geweest zou dit nefast geweest zijn voor de sfeer.

Op zijn trip komt Alvin een aantal mensen tegen. Hoogtepunt vond ik de vrouw die belachelijk veel herten aanreed. In het algemeen lag het acteerniveau ook erg hoog, niemand viel echt uit de toon, met Richard Farnsworth in een glansrol. Zonder het charisma van Farnsworth zou de film het hoofd toch echt niet boven water houden denk ik.

Beeld en geluid vormen werkelijk één geheel en zijn eigenlijk onafscheidelijk. Ik begrijp dat dit typisch is voor een Lynchfilm. Mooi voorbeeld hiervan vond ik de scène waarbij Alvin de mississippi overstak, de aangename muziek sloeg om naar een dreigend geluid terwijl we een close-up zien van zijn bezorgd gezicht. De confrontatie met zijn broer komt nu echt dicht bij. Het einde was erg mooi en voldeed volledig aan mijn verwachtingen. Zelden een 'gesprek' gezien waarbij zoveel gezegd werd met zo weinig woorden.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
David’s Disney.

Een sympathieke Walt Disney-film van de doorgaans iets duisterder regisseur David Lynch. Een boer gaat per trekker het halve land door om zijn zieke broer te bezoeken. Een roadmovie gebaseerd op ware feiten, hetgeen de film wat extra sjeu geeft. Warm, maar wellicht iets te zoetsappig.

Goed.

Innemende film over een eigenwijze oude man die langs veler wegen aanstuurt op verzoening met zijn broer. Zijn vervoermiddel is een grasmaaier en dat maakt hem voor mij een ware Easy Rider. Ademloos uitgekeken!

Het feit dat het een onwaarschijnlijk, maar waar gebeurd verhaal is én de fraaie rol van Richard Farnsworth maken deze film boeiend. Want afgezien van een paar wijze levenslessen (de ontmoeting met het zwangere meisje en met de oorlogsveteraan aan de bar) gebeurt er onderweg niet zo veel. Daarom vind ik het achteraf jammer dat het rendez-vous van Alvin met zijn broer Lyle pas helemaal op het eind plaatsvindt, omdat de scènes van Farnsworth met Harry Dean Stanton er echt uitspringen. Dat had best wat langer mogen duren.

Alleraardigst. Echter, ik had toch nóg iets meer diepgang verwacht. Het plot is niet in proporties, waarmee ik bedoel dat de aanloop te lang is en het slot, hoewel toepasselijk, misschien een tikkeltje te kort. De fijne cinematografie (op een enkele scène na) en een vertederende Farnsworth maken nog een en ander goed, maar ik had er toch iets meer van verwacht.

avatar van koko28
Voor mij ook een echte tegenvaller ..... jammer.
Zoetsappig en erg voorspelbaar. Beeld en geluid combinatie erg slecht.
Alleen al hoe men regen en onweer zo nep in beeld kan brengen.
Verder te veel gebruik gemaakt van sfeer muziekjes en geluidjes om de beelden op te leuken.
Veel nep/gemaakt en te Hollywood ..... tja Disney ... had ik niet gezien van te voren.
Had eerlijk gezegd ook iets meer filmhuis/Arthouse verwacht.

Dat er niet zo veel in de film gebeurd is op zich nog geen punt, het is meer hoe het in beeld is gebracht. En het acteerwerk is ook niet helemaal geweldig. Voor een Top film behoren de bijrollen ok goed te zijn. De tweeling monteurs bijvoorbeeld ..... ai ai wat slecht zeg.

Jammer van dit waar gebeurde verhaal, hier had men echt iets moois van kunnen maken.

Deze film hoort echt niet thuis in de top 250. .... en dat zeg ik niet snel van een film uit deze lijst.

( Sfeer beelden zijn overigens wel erg mooi geschoten )

avatar van Leo1954
En laat ik nu eens blij zijn dat David Lynch een straight film heeft gemaakt. Zonder zijn eeuwige "Artistieke" filmhuis shit.

avatar van koko28
Leo1954 schreef:

Ha die Leo

Ben het eigenlijk meestal wel met jou eens, kijk zelfs af en toe in je filmlog of ik nog iets goeds mis.
Maar deze van David Lynch ....... nee ik kan er echt helemaal niks mee.

avatar van Leo1954
Dat vind ik aardig gezegd van je koko28. Ik ben niet zo'n liefhebber van David Lynch, maar bij deze film vind ik hem meer dan uitstekend. Bijna letterlijk een rechtlijnige film, waar ik keer op keer weer van geniet. Alvin Straight speelt geweldig en laat door zijn uitdrukking bijna heel zijn geschiedenis zien. Het raakt mij gewoon. Heel subtiel. En Road movies, je mag mij er voor wakker maken.

avatar van porcupine3
Leo1954 schreef:

Ben ik het helemaal mee eens. Fijne film om naar te kijken, geweldige acteerprestatie van Farnsworth.

En inderdaad veel en veel beter dan de volstrekt onbegrijpelijke rommel als b.v. Lost highway en Mulholland drive.

Ik houd van roadmovies en deze mag er zeker zijn. Alvin Straight is een markant en koppig figuur dat het altijd goed doet in dergelijke films. Ik had al verwacht dat er vast een Amerikaan dom genoeg zou zijn om met zijn grasmaaier naar een andere staat te rijden, en de film bleek dan ook autobiografisch te zijn. Dat Farnsworth aan terminale botkanker leed en zelfs nauwelijks kon lopen, las ik pas achteraf, maar komt het realisme ten goede.

Fraaie score ook, al wordt er wel te veel herhaald.

avatar van Kronos
Niet te veel vind ik. De muzikale herhaling is functioneel; schept een wiegend ritme terwijl alles om ons heen toch voortdurend verandert.

avatar van Onceuponanytime
Ondanks goed acteerwerk, niet bepaald mijn filmgenre. Slopende vooruitgang en eentonig...

avatar van Musicman10
Echt een geweldig verhaal.Op een grasmaaier naar je broer.Ha ha ha

Ik weet nog niet goed wat ik van deze film moet denken. Want het gaat om een koppige oude man die naar zijn broer wil, maar moet ik nu medelijden hebben met iemand zonder tanden in zijn bek, natte ogen en er zelf voor kiest om zo te reizen want hij kon er gewoon binnen een dag of 2 had kunnen zijn.