American Beauty (1999)

4,09

Drama / Komedie

geregisseerd door Sam Mendes
met Kevin Spacey, Annette Bening en Thora Birch

Voor de buitenwereld lijkt het alsof Lester Burnham een perfect leventje leidt: een mooi huis, goede baan, mooie vrouw, en een leuke dochter. In werkelijkheid raakt Lester echter in een steeds diepere depressie: de relatie met z'n vrouw stelt weinig voor, met z'n dochter praat hij bijna nooit, en hij is z'n baan meer dan zat. Als hij in contact komt met z'n nieuwe buurjongen leert hij het leven weer waarderen: hij stopt met werken, wordt verliefd op een vriendin van z'n dochter, begint weer te blowen, en begint te trainen.

1858 BERICHTEN 108 MENINGEN
avatar van Aazhyd
El ralpho schreef:
Na de zoveelste herziening vond ik het personage van Wes Bentley wel behoorlijk irritant.

Knap dat je een 5,0 geeft en dan dit commentaar. Volgens mij is zijn rol na die van Spacey de belangrijkste in de film. Zelfs de titel van de film is volgens mij ontleend aan hem, in die scene met de plastic zak in de wind.

avatar van El ralpho
Aazhyd schreef:

Geen film is perfect maar sommige titels komen aardig in de buurt. Vandaar ook mijn gegeven 5*. Betekend niet dat ik me helemaal nergens meer aan hoef te irriteren, want zelfs 5* beoordelingen kunnen nog zo hun mankementen hebben. Dit kan overigens ook deels te maken hebben met het feit dat ik de film toch al een behoorlijk aantal keren gezien heb waardoor (in dit geval) het personage van Bentley op den duur irritant werd. Dit deed voor mij echter niet voldoende af aan de totaalervaring om hem niet alsnog met een 5 te beoordelen.

Thereisnospoon
El ralpho schreef:
Nog steeds klasse

Dit is wat ik nu noem (nog steeds) Oscar materiaal. Weg met hedendaagse parade paardjes zoals het overtrokken Birdman.

Geweldig, mee eens, er is veel beter spul gemaakt in 2013/2014.

Kunnen we die ouwe kliek: 'The Academy of Motion Pictures and plubblub' niet eens aan de
kant schuiven? Wie is de Sepp Blatter van deze ploeg?

NYSe schreef:

Dat Lester dood gaat weet je toch al vanaf het begin?

Dick2008
geplaatst: je hebt gestemd, spoilers zijn leesbaar
Marbles schreef:

Dank je

Is duidelijk een spoiler, niet? Zal het wel even vragen. Kan je volgende keer zelf doen door op tweede symbool (uitroepteken) linksboven te klikken. En niet door te quoten, dan blijft het een spoiler.

avatar van NYSe
Marbles schreef:

Dank je

"My name is Lester Burnham. This is my neighborhood; this is my street; this is my life. I am 42 years old; in less than a year I will be dead. Of course I don't know that yet, and in a way, I am dead already." Is toch echt geen spoiler, als je de eerste drie minuten van de film mee kan krijgen.

NYSe schreef:

Ik ben nog niet begonnen, heb hem opgenomen vanavond.
Ergens is het wel een spoiler natuurlijk maar ik vergeef het je.

Dick2008 schreef:

Okiedokie.

avatar van John Barry
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Toen ik de plotomschrijving hier op MovieMeter las dacht ik dat ik dit wel een interessante film zou kunnen vinden. Een man die depressief is en een door een nieuwe buurjongen zijn leven weer leert waarderen klinkt interessant. Ik dacht dat dit mischien wel een mooie film zou kunnen zijn en ik ging hem vol goede moed kijken. Maar deze film is duidelijk niet aan mij besteed.

De film lijkt alleen maar uit aparte personages te bestaan. Een vader die op de vriendin van zijn dochter valt. Die vriendin lijkt dat niet heel erg te vinden. Een aan de drugs verslaafde jongen die alles en iedereen filmt. Hij filmt ook een meisje. Dit meisje vindt dit blijkbaar wel romantisch en word verliefd op de jongen. De vader van de jongen is een conservatieve marinier die zonder pardon zijn zoon slaat. Met de vrouw van de marinier lijkt ook iets aan de hand te zijn…. Met haast ieder personages is wel iets raars aan de hand in deze film.

Om nu ruim 2 uur naar het doen en laten van die personages te kijken vond ik niet echt interessant. De film pakte mij totaal niet. Ik vond de film behoorlijk langdradig.
Als de film alleen maar uit het perspectief van Lester werd verteld had ik het mischien nog wat gevonden. Maar nu bestaat de film uit zoveel personages en verhalen waar op ingezoomd word dat het mij allemaal niet zo veel uitmaakte wat er gebeurde. Door de vele personages die aandacht kregen kon ik er met geen één meeleven.

Het acteerwerk in deze film is heel erg goed. Vooral Kevin Spacey zet een hele goede acteerprestatie neer. Eigenlijk vind ik bijna iedereen van de cast goed acteren. Alleen Annette Bening als Carolyn Burnham vond ik niet zo goed bezig. Ik vond dat Bening haar karakter een beetje te overdreven speelde. Ze maakte zich dus naar mening schuldig aan overacting.

Verder moet ik zeggen dat ik de muziek van Thomas Newman erg mooi vind. De muziek past goed bij de film.

Al met al is dit een film waarvan ik wel snap dat sommige dit een goede film vinden. Dit is een film wat laat zien dat het leven aan de buitenkant er vaak mooier uitziet dan aan de binnenkant. Op zich wel een mooie boodschap wat mooi word weergegeven in de film. Maar mij pakte de film niet door de vele personages en verhalen. Hierdoor vindt ik de film saai en langdradig en een behoorlijk lange zit. Moeilijk om hiervoor een cijfer te geven. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een onvoldoende, want ik had toch wel moeite om hier de hele tijd aandachtig naar te kijken. Maar omdat ik wel snap waarom veel anderen dit wel een goede film vinden en vanwege het toch wel goede acteerwerk en de muziek, geef ik de minst zware onvoldoende.

2,5 ster voor deze film.

Ik heb de film inmiddels al vaak gezien en elke keer word ik weer gesterkt in mijn overtuiging dat dit de beste film aller tijden is (samen met de eveneens tragisch-komische Birdman). Zelfs na de film vele malen te hebben gezien, verveelt de film geen seconde en blijft elk moment in de film zowel hilarisch als ontroerend, zowel banaal als diepzinig. Elke scene, elke uitgesproken zin en elk detail van deze film is gewoonweg volmaakt. Als God een film zou hebben gemaakt dan zou Hij deze film hebben gemaakt. Niets in de film is minder dan volmaakt: de film scoort de volle 10 uit 10 punten.

Gisteren op TV gezien. De titel liet mij vermoeden in eerste instantie dat het een romantische film was. Kortzinnig van mij. I know.

Ik heb hier een ijzersterke Spacey gezien, samen met een goed onderhoudend verhaal. Ik heb me met een aantal scènes doodgelachen zonder dat ik de film minder serieus nam. Het einde zag je helaas al van mijlenver aan komen. Goed gedaan, maar toch geen absoluut meesterwerk.

avatar van Basto

De film begon met het eind te verklappen, dus dat je dat zag aankomen, lijkt me logisch.

avatar van tbouwh
Ik vroeg me ergens wel een beetje af hoe deze film zo hoog genoteerd kon staan in de top 250, nu snap ik het. Intrigerende film met een excellerende Kevin Spacey. Prachtige plotontwikkeling met personages die elkaar overduidelijk tegenstaan. Goed toegewerkt naar een prachtige climax.

avatar van TornadoEF5
Prachtige film, heerlijke soundtrack. 4,5 voorlopig en ongeveer een dertigste plek in mijn top 100 met potentie op meer bij een herkijk.

Beste soundtrack ook in een film naar mijn mening. Samen met Amélie en 2001: a space odyssey

avatar van Miszmi
Natuurlijk verklapt het begin het einde al, maar dat is in deze film juist erg passend. Totdat het daadwerkelijk gebeurt denk je er juist over na. Het verhaal boeide mij niet zo heel veel, wat eerder is gezegd: enkele vreemde personages waarvan je een deel uit hen leven ziet. De enige normale in deze film zijn de buurmannen. Toch heb ik de film vrij gemakkelijk weggekeken, kreeg je toch telkens de vraag; wie? Natuurlijk brengt het begin je op het verkeerde been, maar dat was voor mij al vrij snel duidelijk naarmate de film vorderde.

Mede door de uitstekende acteerprestaties, want daar heb ik werkelijk niets op aan de merken, geef ik deze film toch nog 3.5*. Als ik alleen zou oordelen over het verhaal, was ik veel lager uitgekomen.

avatar van mystica
Een bonte verzameling van behoorlijk dramatische personages die allemaal een steekje los lijken te hebben. Bizar verhaal met vreemde verhaallijn. Deels erg voorspelbaar ondanks de plottwist.

avatar van Zwolle84
In mijn grote herkijkmissie leg ik (bijna) al mijn hoog gewaarde films opnieuw op de weegschaal, omdat mijn puntenschaal flink veranderd is. De meeste films vallen daarbij een halve of hele ster lager uit, maar American Beauty is een uitzondering. Sterker: hij blijkt nog veel beter te zijn dan ik me herinnerde.

Het meeste zal hier al gezegd zijn, dus ik ga er geen heel verhaal van maken. Maar hoe deze film zich naadloos ontvouwt van een erg grappige zwarte komedie tot een ingrijpend drama is fenomenaal. Er lijkt geen scène overbodig te zijn en het flowt als een malle, waardoor mijn korte aandachtsspanne geen moment op de proef gesteld werd.

Fantastisch. 9/10

Prachtige film waarin wordt ingezoomd op een ogenschijnlijk doodnormaal Amerikaans gezin. Boeiend neergezette personages, bijna perfect ingevuld door een sterke cast. Traag, maar mooi (ook zeker vanwege de soundtrack). Pijnlijk grappige scenes gaan hand in hand met ook een aantal ontroerende momenten. Sterk regiedebuut van Sam Mendes.

avatar van Teejey
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze zo'n 3 jaar geleden op mijn 16e voor het eerst gezien en toen beoordeeld als een redelijke film met 3,5*.

Ik weet dat ik rond die leeftijd genialiteit soms over het hoofd zag, zo had ik destijds Donnie Darko een 2 gegeven, inmiddels een 4. Dus ook deze wou ik een nieuwe kans geven met zijn enorm hoge ratings en voorál Kevin Spacey op deze regenachtige ochtend.

Binnen een kwartier wist ik t eigenlijk al, wát een uitzonderlijke comedy. "I'm missing the James Bond marathon" met Spacey zijn gezicht erbij was echt ge-wel-dig, net zoals het voorstellen aan zijn dochters vriendin. Ik kwam niét meer bij. Verder zijn er te veel prachtige scènes (Spaceys ontslag, de ontmoeting bij het fast-food restaurant etcetera etcetera)

Na een tijd wisselt de film komedie zich meer af met drama en beide genres worden eigenlijk perfect uitgevoerd, oplopend in een (eigenlijk al verklapt) bijpassend einde. PUUR genieten dit.

De casting is ten eerste al foutloos; werkelijk waar zou ik geen betere vervanger van welk karakter dan ook kunnen noemen, van uiteraard Spacey tot aan buurman Cooper en buurjongen Bentley.

Ten tweede speelt deze cast ook nog eens enorm goed. Spacey zijn werk is duidelijk, Cooper speelt lekker zichzelf lijkt wel en Bentley zet een imposant psychopaatje neer, waar je bij vlagen eigenlijk begrip voor hebt. Annette Bening, die ik niet ken(de) gaat compleet op in haar rol lijkt het. De dochter en vriendin doen het ook meer dan prima. Samengevat: alles rondom de cast is perfect.

De soundtrack die lekker vaag is zo hier en daar en het leuke Amerikaans buurtje (ik heb hier gewoon iets mee lijkt het) maken het af.

Meesterwerk van Sam Mendes, nu al zin in de volgende kijkbeurt.

Het word tijd dat ik mijn 4,5* films eens verdeel tussen 4,5* en 5* merk ik langzamerhand.

4,5/5*

avatar van Hendrick99
Een topper in het "film noir" genre. Je zou er haast zelf een tikje depressief van worden. Hoofdrol voor Kevin Spacey als uitgebluste werknemer, die als tegenpool fungeert voor zijn kille ambitieuze vrouw. Het einde van de film moest ik meerdere malen bekijken om de onverwachte ontknoping te begrijpen. Kan ook aan mij hebben gelegen

avatar van Aazhyd
Film noir? Dit is een film noir? Dat associeer ik toch met een heel ander type films. Dit is meer een zwarte komedie, met een serieuze ondertoon.

avatar van Antonev
Sterk en vooral boeiend drama, dat inzoomt op nare gebeurtenissen die zo uit het dagelijkse leven gegrepen zijn. De manier waarop de mensen in deze film op de down's van hun leven reageren, is zeer vakkundig en herkenbaar neergezet. Het toont dat wij aan het eind van de rit ook maar gewoon mensen zijn met menselijke behoeftes. Je hoeft niet slecht te zijn, om slechte dingen te doen.

avatar van Aldo Raine
Prachtige film, echt zo'n film die je doet nadenken over het leven.

avatar van SmackItUp
Dat soms enorm droge hoofd van Kevin Spacey is echt geweldig. Hilarisch filmpje.

avatar van notsub
American Beauty is toch vooral de film van Kevin Spacey. Zijn rol is hier geweldig, die kop doet het gewoon en de humor werkt voortreffelijk. Verder zien we personages die zich anders voordoen dan ze echt zijn en dat levert ook leuke film op. Helaas komen niet alle verhaallijnen even goed uit de verf en komt de irritatie soms dichtbij. De film heeft uiteindelijk best wat te bieden, maar heeft ook zeker zijn beperkingen.

MaartenTuinstra
Aparte film: Grappig, irritant, tragisch en gênant tegelijk.

Buiten kijf staat dat Kevin Spacey het fantastisch doet als depressieve vader. American Beauty is voor mij vooral een goed gecaste, aparte productie met erg interessante personages en een vreemd script. Er kwamen mijns inziens ook wat gênante en irritante scènes voorbij en Annette Bening speelde ondermaats. De film heeft me uiteindelijk niet aan het denken gezet over de zin van het leven, maar wist wel te vermaken en mee te slepen. De muziek werkte bovendien uitstekend.

avatar van Luppie00
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Erg goede film alleen een ding had van mij anders gemogen:

In de laatste scene zien we wie de dader is van Lester. Dat had ik niet hoeven zien. Er waren dan namelijk drie personen met een motief. Buurjongen (vriendje van zijn dochter), buurman en zijn vrouw.

Dat was voor mij beter geweest.

avatar van JoeCabot
Geen enkele andere film doorprikt façades op zo'n gevatte manier en zet fakers zo geweldig te kakken.

Ik hoor wel eens dat 'American Beauty' een ironische titel is. Klopt deels. De film kijkt inderdaad verder dan de schone schijn - 'look closer' - en legt de zielige toneelstukjes van burgerlui pijnlijk bloot. En toch schuilt er in American Beauty vooral heel veel schoonheid. Iedereen kan een beerput opentrekken, maar niemand doet het zo stijlvol als Sam Mendes.

Audiviosueel subtiel en adembenemend tegelijk. Wat een parel van een soundtrack levert Thomas Newman hier af. Voor iedere nanoseconde beeld vindt hij de perfecte toon. Het mooiste voorbeeld hiervan is de scene in de keuken met Kevin Spacey en Thora Birch, wanneer er plots overgeschakeld wordt naar de amateurcamera van de buurjongen.

Ook Alan Ball pakt hier uit met een tour de force. Of hoe verklaar je anders dat hij met een scenario vol cynische sneren er alsnog in slaagt om zo'n krachtig optimistisch statement te maken? En dat zonder ook maar één stroperig moment. Voorts weet Ball perfect het evenwicht tussen drama en comedy te bewaren. Een unicum!

Spacey ontpopt zich in American Beauty tot een patroonheilige voor mannen met een midlifecrisis. Geweldig acteur, geweldige rol. Maar verwacht zeker geen one-man show. De hele cast blaast schittert. Annette Bening als serpent, Thora Birch als onverschillige puber, Wes Bentley als freak die de wijsheid in pacht heeft ... allemaal prachtig.

American Beauty lijkt voorts helemaal geen houdbaarheidsdatum te hebben. Meer nog, de film wordt alleen maar actueler en relevanter met de jaren. Enkel de lavalamp en de vreemde modegrillen verraden dat deze film uit de jaren '90 dateert.

Voor wie het nog niet doorhad: ik vond het een fijne film. 5*

avatar van marantz
fijne en vermakelijke film met een intersante boodschap en verhaal
een straat mensen en het leven en hoe deze dingen met elkaar aan de haal gaan.
het opstandige stukje van de rebelse echtgenoot die vast gerot zit in een uitgeblust en materalistisch huwelijk is zeer herkenbaar. en erg leuk neergezet ik heb bij deze film van begin tot het eind een goed gevoel ondanks de iewat bizarre afloop gewoon een erg bijzondere opzichzelfstaande film
een film die je absoluut eens gezien moet hebben denk ik!