American Beauty (1999)

4,09

Drama / Komedie

geregisseerd door Sam Mendes
met Kevin Spacey, Annette Bening en Thora Birch

Voor de buitenwereld lijkt het alsof Lester Burnham een perfect leventje leidt: een mooi huis, goede baan, mooie vrouw, en een leuke dochter. In werkelijkheid raakt Lester echter in een steeds diepere depressie: de relatie met z'n vrouw stelt weinig voor, met z'n dochter praat hij bijna nooit, en hij is z'n baan meer dan zat. Als hij in contact komt met z'n nieuwe buurjongen leert hij het leven weer waarderen: hij stopt met werken, wordt verliefd op een vriendin van z'n dochter, begint weer te blowen, en begint te trainen.

1857 BERICHTEN 107 MENINGEN
avatar van NYSe
king-kevino schreef:

ook heb ik het idee dat deze film nog steeds niet alom bekend is bij het grote publiek en dat is jammer.

Maak je een grapje? Deze film staat op nr. 29 in de top 250!

enige minpuntje is dat het meisje waarop de hoofdpersoon valt wel een beetje jong is en ik het daarom een beetje misselijkmakend vond, maar ik vind het altijd wel dapper als films durven te shockeren, helpt ook een beetje de taboes uit de maatschappij te verhelpen.

Dus vind je dit nou echt een minpunt? Wat mij betreft is juist het feit dat ik het pijnlijk vind om naar te kijken één van de grootste pluspunten.

avatar van jumpstylemovie
Wat is daar pijnlijk aan?

avatar van NYSe
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond het toch redelijk pijnlijk om een veertigplusser zo zwaar overduidelijk en ongemakkelijk avances proberen te zien maken naar een zestienjarige. De vrijscène aan het eind voelt tegelijkertijd juist, want het hoofdpersonage heeft zijn doel bereikt, en ongepast aan, simpelweg omdat seks met minderjarigen (vooral in cinema) een taboe is.

avatar van king-kevino
Maak je een grapje? Deze film staat op nr. 29 in de top 250!

ik geef ook aan dat ik het aan de ene kant een minpuntje vind maar aan de andere kant erg dapper dat ze dit onderwerp durven aansnijden.

king-kevino schreef:

ja dit klopt, maar dan heb je het over die-hard film mensen die deze site bezoeken ik heb eens rond gevraagd en veel mensen die niet op deze site rondzwerven kennen deze film blijkbaar niet..

Onzin, met 6000 stemmen is dit een van de meest bekende hier op de site.

avatar van shimahero
Heel goede film. Wat een midlife crisis kan teweegbrengen. Tragikomisch en sterke rol van spacy

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een heerlijke fascinerende film over de zin van het leven.

Soms zijn er van die films, die je kunnen bedwelmen en die door hun simpelheid en herkenbaarheid gewoonweg erg goed zijn. American Beauty is daar misschien wel het perfecte voorbeeld van. Een film die werkt en tevens een film die bij herziening niets van zijn kracht inboet. Daarnaast is het een perfecte mix van drama en cynische humor.

Kevin Spacey is een geweldige acteur, maar wat hij in deze film laat zien is bijna geniaal te noemen. De manier waarop hij Lester Burnham neerzet is fantastisch. Zijn vertelwijze is aanstekelijk en tevens luister je geboeid naar hem. Het is soms ronduit hilarisch om te zien hoe uitgeblust hij is, hoe hij zich ergert aan bepaalde zaken en hoe hij uiteindelijk het besluit neemt om zijn leven drastisch te veranderen. Zijn manier van praten, zijn houding en zijn non verbale gedrag, grenst hier bijna aan de perfectie. Bijna elke scène met hem heeft iets fascinerends en als je een masterclass acteren wilt zien, moet je eens goed op Spacey letten in deze film.

De rest van de cast acteert overigens ook erg goed. Chris Cooper, Mena Suvari, Thora Birch en Annette Benning doen het prima. Ze worden daarnaast ook geholpen door het prima script, dat in combinatie met het acteerwerk ervoor zorgt, dat elk personage interessant is en tevens voldoende aandacht krijgt. Vooral Mena Suvari viel me in positieve zin op. Ze speelt overtuigend de tiener die zekerheid wil uitstralen, maar ondertussen van binnen super onzeker is over zichzelf. Dat wordt ook erg realistisch neergezet.

De film heeft een paar geweldige scènes, die mij altijd bij zullen blijven, ook al zou ik de film bij wijze van spreken nooit meer zien. De scène met het plastic zakje, met de rozenblaadjes en de”Smile you’re at mister Smileys”scène, zijn geweldig en tevens onvergetelijk. De fijne soundtrack maakt de film af en zorgt ervoor dat de mooie scènes nog net iets beter werken. Regisseur Mendes heeft zich met deze mooie film echt op de kaart gezet.

American Beauty is een tijdloze klassieker en een soort van ode aan het leven. Een leven dat mooie, maar ook minder mooie kanten kent.

geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zojuist de film bekeken samen met mijn moeder. Alleen ik heb één vraag:

Wie schoot Burnham nou dood? Zijn vrouw of de buurman?

avatar van Leo1954
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zijn buurman. Dat is toch zo duidelijk als wat?

avatar van Pim1993
Goede film erg sterke rol van Spacey. Hoger dan dit kan ik niet geven

Pim1993 schreef:
Goede film erg sterke rol van Spacey. Hoger dan dit kan ik niet geven

Jawel, je kan ook nog 4*, 4,5* of 5* geven. Ik raad je die laatste aan.

avatar van nilserr
Wat een meesterwerk. De film is tegelijkertijd een prachtig portret van een man, worstelend met een midlife-crisis, een filosofische kijk op het leven én dan is het ook nog een messcherpe parodie op de Amerikaanse samenleving. Kevin Spacey zet hier de rol van zijn leven neer, maar ook de rollen van Chris Cooper, Thora Birch, Annette Benning en die buurjongen (ik ken zijn naam niet) mogen niet onvermeld blijven. De geniale soundtrack van Thomas Newman en het ijzersterke camerawerk van Conrad Hall maken het geheel af. Het is moeilijk voor te stellen dat dit het speelfilmdebuut van regisseur Mendes is, zó perfect is de film.

Deze geweldige film blijft mij boeien, ook toen ik hem voor de vierde keer zag. Hoofdpersoon Lester maakt een geestelijke ontwikkeling door die hem uiteindelijk volkomen onthecht op een hoger spiritueel plan doet komen. Zijn 'verliefdheid' op de pubervriendin van zijn dochter is dan allang een symbool en de liefde wordt dan ook niet geconsumeerd want ze is nog maagd. Ook is dan duidelijk dat dit meisje, zoals iedereen in de film zo haar eigen problemen heeft. Lesters vrouw maakt een tegenovergestelde ontwikkeling door: ze wordt steeds materialistischer en in de grofstoffelijke wereld is uiteindelijk slechts wanhoop, destructie en ondergang te verwachten. De militaire buurman is een tragisch geval apart. iemand die op een andere wijze opgesloten zit in conventies dan Lesters vrouw. Want hij is al jaren lang aan het verbrokkelen, daaraan kan de ondrdrukking van zijn plant geworden vrouw en de mishandeling van zijn zoon niets aan verhelpen. De man is gedoemt (ik zeg hier niet waarom). Die zoon van de buurman blijft boeiend en mysterieus. Hij lijkt, op Lester na, de sterkste van de personages en verlaat uiteindelijk ongeschonden (?) huis en voorstad. De film is tragikomisch maar steeds meer regelrecht emotioneel en ontroerend. De op één na laatste scène, zo prachtig ondersteund door de weergaloze interpretatie van "Don't Let It Bring You Down" door Annie Lennox doet me steeds weer naar adem snakken van ontroering. Een PRACHTFILM die meerdere keren gezien moet worden.

avatar van DBTim
Wat is Spacey toch een geweldenaar. Pracht van een film, die je van de eerste tot de laatste minuut de adem doet inhouden. Eigenlijk een vrij simpel verhaal, maar die heel mooi verteld wordt. De problemen van alle karakters in de film worden zo sterk neergezet dat je je eigenlijk wel in iedereen kan verplaatsen en medelijden hebt met elk karakter. Zoiets heb ik eigenlijk nog nooit meegemaakt met een film. Alles klopt aan de film, ook de soundtrack. Met het prachtige 'Any Other Name' van Thomas Newman als hoogtepunt. Meesterwerkje, en vanaf nu ook een plaats in mijn top 10!

avatar van AOVV
Net deze film gezien, hij stond al een tijdje in de wachtrij. En ik vind het een erg sterke film, met vooral een uitmuntende Kevin Spacey, in de rol van Lester Burnham. De thema's die de film aanhaalt zijn, in combinatie met het lef van de filmmakers, erg goed erin verwerkt. Ik heb me geen moment verveeld tijdens deze film, de humor zag ik er ook van in, en tegelijk dat tragische. Klassieker.

avatar van Ayres
Net als met de meeste top 250 films ben ik teleurgesteld in deze film. Ik heb twee keer hard gelachen, maar dat was het ook.

avatar van bvonk
Het is ook geen film om hard bij te lachen vind ik, dan kijk ik wel naar een andere film.

avatar van Ayres
Dat snap ik, maar ik vond het ook geen film om gewoon naar te kijken,dus moest ik wel lachen.

avatar van Filmkriebel
Onder de rok kijken...

Deze spraakmakende film van Sam Mendes is een pareltje die men niet licht vergeet. Het is een satirische film over wat er zich achter de puriteinse facade van het huwelijk en het gezinsleven afspeelt, en ook over wat het leven nu waard maakt en wat niet. Mendes kijkt onder de rok. “Look closer” luidt de tagline.En onder die rok zag ik allemaal onvolmaakte mensen die onvolmaakt door het leven gaan. Iedereen leeft verder met zijn fantasieën, trauma’s, frustraties en kortzichtigheden. Na de film voelen we ons allemaal in ons blootje gezet, omdat we verdomd goed weten hoe we zelf allemaal in elkaar zitten en wat een fucking joke het leven soms is.

En toch is de film niet negatief. De situaties zijn komisch en overdekt met een dikke laag cynisme. De uitdaging van de hele film is dan dat je je eens moet afvragen waarom de auteur de film zo slecht laat aflopen.

Kevin Spacey speelt hier de rol van zijn leven als Leter Burnham, die zich stilaan emancipeert, en een metamorfose ondergaat van onderdanige echtgenoot tot de baas in huis. Annette Benning speelt zijn vrouw Carolyn, een hysterische carrièriste die alleen maar minachting heeft voor haar man, die haar dromen van macht en rijkdom niet kan waar maken. De dochter wordt gespeeld door Thora Birch en de meest sexy rol wordt weggelegd voor Mena Suvari als de vriendin waarop Spacey de hele film door op geilt. Op het einde neemt Mendes afstand van de seksfantasie en confronteert ons met de realiteit erachter . Dit blijft een erg knappe film die zeker zijn plaatsje verdient bij de 100 beste.

Ik kan hier niet veel van maken, ik heb hem gekeken na al die lovende comments maar ik heb al wel door dat dit niet mijn film is. Ik vond lester erg leuk maar daar bleef het ook bij.

Teveel psychologisch dat zeker, ben hier nog niet aan toe, god wat een tegenvaller!
Hele vage aparte film, die ik denk ik over 3 jaar beter begrijp of na een paar keer beter en beter vind worden. We zullen zien wat de tijd brengt.

schamele 2.0

avatar van libra666
Ayres schreef:

Hier sluit ik mij volledig bij aan !!!

avatar van Illum Sphere
Ik ken maar weinig mensen die hard lachen met deze soort komedie. Hooguit een glimlach.

Reinbo
Ik heb de film in de bios gezien. Een van de voorstellingen waar het hards gelachen werd die ik ooit heb meegemaakt. Is ook voor mij samen met Dr. Strangelove de film waar ik het hards om kan lachen. Maar wellicht moet je ook een beetje in de buurt van je midlife crises voor zitten om de film volledig op waarde te schatten.

Ben ook verder geen fan van doorsnee komedies.

avatar van king_pin
Ik vind een komedie eigenlijk een misplaatste term voor deze film. Absurde realiteit zou de lading beter dekken maar dat is geen genre. Nou is het wel een komedie maar niet wat men onder een 'komedie' verstaat.

over de film zelf:
Na een herziening wordt dit voor mij toch een perfecte film! Wat deze film met mij doet in de 2 uur die ze lang is: lachen, huilen, peinzen, boosheid, verontwaarding.. Het fascineerd mij mateloos en lokt uren lange goede gesprekken uit in de 'nabespreking'.

avatar van panax
tis net als met kunst............
je moet het zien en begrijpen
maar ik vind het niet veel aan
kon me niet erg boeien.

avatar van nilserr
Sometimes there's so much beauty in the world, I feel like I can't take it, and my heart is just going to cave in.

Soms heb je dat. Dat een film na een eerste kijkbeurt nog dagen in je hoofd blijft rondspoken. Dat had ik met het magnum epos van Sam Mendes, American Beauty. Ik heb nog nooit heeft een film gezien die essentie van het leven zo goed heeft beschreven.

American Beauty neemt je mee naar een doodgewoon gezin in de suburbs van de Verenigde Staten. Lester Burnham ligt je direct in over zijn nutteloze bestaan. De liefde tussen hem en zijn vrouw is allang over, en met zijn dochter praat hij bijna nooit. Lester begrijpt op een gegeven moment dat het zo niet verder kan. Met dank aan zijn nieuwe buurjongen Ricky, begint hij een nieuwe invulling te geven aan zijn leven.

Hoewel dit voor zowel regisseur Mendes als scriptschrijver Alan Ball het debuut is, zit de film perfect in elkaar. Hiervoor kunnen ook componist Thomas Newman en cinematograaf Conrad L. Hall bedankt worden. Het acteerwerk van de jonge Thora Birch, Wes Bentley en Mena Suvari is meer dan degelijk. Dat kan ook gezegd worden van Chris Cooper zijn prestatie. HIj zet op imponerende wijze een gecompliceerde militair neer, die maar geen grip krijgt op zijn zoon, terwijl zijn vrouw in staat van continue shock verkeerd. De meeste credits gaan echter naar Annette Bening en Kevin Spacey. Beiden zetten ze geen personages neer, maar levensechte mensen. Mensen die worstelen met een midlifecrisis. Wanneer ze alles op een rijtje zetten, komen ze er achter dat ze niks wat ze vroeger wilden hebben bereikt. Het is geweldig om te zien dat één blik van Spacey meer zegt dan duizend woorden. Zijn Oscar voor deze rol, is dan ook meer dan terecht.

Kortom, American Beauty is een van de beste films die ooit gemaakt is. Een film waarmee Mendes zich direct op de kaart zette, en Spacey nogmaals bewees één van de beste acteurs van zijn generatie te zijn. Ondanks de vele zwarte humor, kan de film niet als een komedie beschouwt worden. Op het eerste gezicht kan ik geen enkel genre bedenken waar American Beauty inpast. Daarvoor zit er veel te veel achter.

avatar van tommykonijn
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Look closer.. Lang niet meer gezien, deze American Beauty. De film is geregisseerd door Sam Mendes, die ik ook ken van het sterke Road to Perdition en recent nog Skyfall. Het komt opzicht niet vaak voor bij mij, maar deze film heb ik echt nog eens opgezet puur wegens de regisseur.

En toegegeven, dit is dan ook een mooie film. Waarschijnlijk inderdaad de beste midlifecrisis film die ik ooit heb gezien. De personages in de film zijn sterk. En deze worden dan ook allemaal goed gespeeld. Op de eerste plaats natuurlijk Kevin Spacey, die een erg sterke prestatie aflevert. Zijn personage kent verschillende kanten en ik had er ook verschillende gevoelens bij. Aan de ene kant kun je hem een beetje bestempelen als pervert, aan de andere kant is het begrijpelijk dat hij onder de omstandigheden oog krijgt voor een ander. Het personage kent zijn (lichte) grappige kanten, maar beleeft ook zijn serieuze momenten. Sterk vertolkt, dat zeker! Ook de rest van de cast is prima in orde. Annette Benning zet een goed rol neer als zijn vrouw, Thora Birch als zijn dochter en Mena Suvari als de jonge Angela waar hij voor valt.

Wat het verhaal betreft zit het ook goed met American Beauty. De film slaagt er in je vanaf het begin tot het eind te boeien. Er gebeuren genoeg dingen, en uiteindelijk ontpopt dit zich in een spannende ontknoping met een verrassende wending. Alles wordt ook goed in beeld gebracht. Daarnaast weer een sterke score van Thomas Newman die perfect aansluit bij film en thema.

Eigenlijk vooral een film die gewoon goed gemaakt is. Verhaal en de manier waarop het in beeld wordt gebracht zijn erg goed, en hierbij reken ik ook het acteerwerk en de settings mee. Alles zag er gewoon goed uit. Nu ben ik er ook eindelijk weer eens achtergekomen waar dit beroemde fragment vandaan kwam Het enige minpuntje wat ik eventueel zou kunnen noemen is dat ik het personage Ricky soms een beetje vervelend vond met zijn camera, maar dan is het weer de kwestie of dit vervelend of juist goed is. Persoonlijk vond ik die camerabeelden van hem in de film het minste van het geheel (dan duid ik vooral op het lange stuk tussen de twee tieners), maar een 'slecht' punt aan de film zou ik het ook niet willen noemen. Als je al op zó'n kleinde dingetjes gaat letten om 'iets' te noemen wat minder zou zijn en dan ook nog met twijfel, weet ik dat ik te maken heb met een goede film.

avatar van Eraser2
Met American Beauty deelde debuterend regisseur Sam Mendes in 1999 een geweldige sneer uit naar ‘the American Dream’. Het perfecte leventje dat Amerikanen in de suburbs beogen te hebben, blijkt eigenlijk helemaal niet zo perfect te zijn. Kevin Spacey speelt Lester Burnham, een saaie lul van in de 40 die de sleur van zijn saaie leven helemaal zat is. Hij heeft echter niet de ballen om hier iets aan te doen, totdat hij smoorverliefd wordt op de beste vriendin van zijn dochter. Plots gaat hij inzien dat hij iets van zijn leven moet maken voordat het voorbij is. Hetgeen dat deze film zo goed maakt is voor mij de manier waarop humor en drama samengaan. Bij momenten proest ik het uit van het lachen terwijl andere momenten mij weer tot tranen weten te beroeren. Het acteerwerk van Anette Benning als hysterische huisvrouw en Thora Birch als onzekere tiener is van een ongekend hoog niveau.

avatar van Valii
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mede door té hoge verwachtingen is deze film toch een beetje aan mij voorbij gegaan.

Toegegeven, het acteerwerk van Kevin Spacey, die normaal gesproken al een aardig pot acteerwerk op de mat weet te leggen, is in deze film écht van een andere planeet. Echter, thema's zoals uiterlijk vertoon, schijngeluk en afkeer zijn wel aanwezig, maar komen niet overtuigend bij mij binnen (met uitzondering van de homofobe buurman die uiteindelijk zelf ook op mannetjes blijkt te vallen). Het hele verhaal over kwetsbare pubers vond ik daarbij wat overdreven, doordat de personages stuk voor stuk wel erg extreem waren.

Uiteindelijk vervangt de regisseur de ene utopie, die van het perfecte leven, door een andere, die van de perfect midlife crisis. En terwijl ik mij kan voorstelen dat dit tot de verbeelding spreekt van velen, is deze film op wezenlijke lessen verder niet te betrappen.

NYSe schreef:
De vrijscène aan het eind

Welke vrijscene? Je bent vast in de war met een andere film.
Er komt geen vrijscene aan het eind. Wel ergens in het midden, maar dat is een groot verschil.