Se7en (1995)

Alternatieve titel: Seven

4,22 10306

Thriller / Misdaad

geregisseerd door David Fincher
met Morgan Freeman, Brad Pitt en Gwyneth Paltrow

Detective William Somerset (Morgan Freeman) heeft nog zeven dagen te gaan alvorens hij met pensioen zal gaan. Hij krijgt de nieuweling David Mills (Brad Pitt) onder zijn hoede om in te werken als zijn opvolger. Ze stuiten al snel op een aantal gruwelijke moordzaken die door het thema 'de zeven hoofdzonden' met elkaar verbonden zijn. Het duo botst qua inzicht en aanpak regelmatig. Daarbij lijkt de moordenaar door zijn ingenieuze werkwijze en uiterst zorgvuldige voorbereiding van de moorden ongrijpbaar.

avatar van trebremmit
Ooit eens gezien in de jaren negentig, toen maakte het nog wel indruk op mij, tegenwoordig vind ik er maar weinig meer aan. Wat was Pitt hier eigenlijk aan het doen, hij deed me denken aan de persoon die hij speelde in Burn after Reading, totaal misplaatst en nul chemie met Freeman die hier ook niet zijn beste rol speelde met die geveinsde diepzinnigheid. Het is natuurlijk ook niet echt een film om te vaker te kijken omdat het nogal plotgedreven is en er maar weinig meer overblijft als je het einde al weet.
Maar goed, toch nog 2,5 * voor het mooie camerawerk en de wat deprimerende en claustrofobische sfeer, dat was wel sterk gedaan, maar als het om seriemoordenaars gaat kijk ik veel liever naar Silence of the Lambs.

avatar van Kronos
Gisteren herbekeken. Ik kan me goed vinden in je kritiek, trebremmit. Ik moest ook aan de Brad Pitt in Burn after Reading denken. In die film vind ik het wel werken. Hier minder.
Het uitgangspunt van de seven deadly sins is wel aardig maar de uitwerking kon me anno 2019 maar matig boeien.

avatar van Bram0108
Wat een meesterwerk!

Na ongeveer 2 jaar herbekeken en weer vond ik hem erg sterk. Goede opbouw en het wordt steeds spannender.

De moorden worden expliciet in beeld gebracht, af en toe keek ik even de andere kant op. Hierdoor kreeg je wel het idee dat de dader enorm gestoord was.

Fincher heeft het grafisch echt fantastisch gedaan! Het was allemaal prachtig in beeld gebracht. Vooral de achtervolging was enorm goed gedaan.

Die achtervolging was ook bloedstollend spannend. Wat mij betreft had dit wel vaker in de film gemogen. Hierna blijft het ook echt spannend.

Helaas heb ik ooit een aflevering van Flikken Maastricht gezien, waar ze het einde verklapt hebben. Hierdoor was de verassing een beetje weg. Bij de eerste keer dat ik keek begreep ik niet wat de zevende moord was, maar dat was achteraf eigenlijk de meest verassende.

Deze moet je zeker zien!

avatar van wihu61
trebremmit schreef:

Ik had precies hetzelfde. Bij de tweede kijkbeurt, jaren later, heb ik hem vrij snel afgezet. Vreselijk die Brat Pitt. Begrijp sowieso niet wat men in hem ziet.