Je kijkt een film en denkt te weten waar het verhaal heen gaat, tot de slotscène komt en alles toch net even anders blijkt te zijn dan verwacht. Niets is leuker dan je af en toe even volledig te laten verrassen, en dan vooral op 1 april, de dag waarop men elkaar maar al te graag voor de gek houdt. Wij somden acht goed beoordeelde films op waarvan het einde niet te voorspellen is.
Dr. Malcolm Crowe, een kinderpsycholoog, neemt de taak op zich om een jongetje te genezen dat geesten ziet. Het jongetje, Cole, heeft door z'n gave veel problemen op school en met z'n moeder. Door Cole te helpen hoopt Crowe in het reine te komen met zichzelf, nadat hij in het verleden bij een soortgelijk geval niet voldoende heeft kunnen helpen.
Dr. Malcolm Crowe, een kinderpsycholoog, neemt de taak op zich om een jongetje te genezen dat geesten ziet. Het jongetje, Cole, heeft door z'n gave veel problemen op school en met z'n moeder. Door Cole te helpen hoopt Crowe in het reine te komen met zichzelf, nadat hij in het verleden bij een soortgelijk geval niet voldoende heeft kunnen helpen.
Na gisteravond mijn stem verhoogd naar 4,5 en ik overweeg nog steeds de film in mijn top tien te zetten. Wat een ongeloofelijke rit toch weer! Het verhaal is eenvoudig, maar wordt zo goed uitgewerkt, alles klopt gewoon aan deze film. De setting en de beelden worden goed gecombineerd met de uitstekende cast, vooral Haley Joel Osment, die volgens mij meer ís dan acteert. De hele film houdt je in een houdgreep binnenin een beklemmende sfeer van paranoia, waarvan je pas wordt verlost tijdens het openbarende einde. Meesterwerk! - Denveen
De film speelt zich af in 1954. U.S. Marshall Chuck Aule (Mark Ruffalo) en zijn nieuwe partner Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) gaan op zoek naar een moordenares, die ontsnapt is uit TBS-kliniek 'Ashecliffe Hospital' voor langgestraften op Shutter Island, een eiland voor de kust van Massachusetts. Aangenomen wordt dat ze zich daar nog verborgen houdt. Een web van intriges en misleiding zorgt er al snel voor de nodige problemen. Zo krijgt Daniels van de plaatselijke doktoren geen toegang tot de archieven van het hospitaal, die hem de broodnodige informatie zouden kunnen verschaffen. Een plotseling opstekende orkaan verbreekt de verbinding met het vasteland, waardoor ze nu op zichzelf zijn aangewezen. Diverse langgestraften maken van de verwarring gebruik, om uit de kliniek te ontsnappen.
De film speelt zich af in 1954. U.S. Marshall Chuck Aule (Mark Ruffalo) en zijn nieuwe partner Teddy Daniels (Leonardo DiCaprio) gaan op zoek naar een moordenares, die ontsnapt is uit TBS-kliniek 'Ashecliffe Hospital' voor langgestraften op Shutter Island, een eiland voor de kust van Massachusetts. Aangenomen wordt dat ze zich daar nog verborgen houdt. Een web van intriges en misleiding zorgt er al snel voor de nodige problemen. Zo krijgt Daniels van de plaatselijke doktoren geen toegang tot de archieven van het hospitaal, die hem de broodnodige informatie zouden kunnen verschaffen. Een plotseling opstekende orkaan verbreekt de verbinding met het vasteland, waardoor ze nu op zichzelf zijn aangewezen. Diverse langgestraften maken van de verwarring gebruik, om uit de kliniek te ontsnappen.
Goede film van Scorsese die weer een grauwe prent aflevert. Over het algemeen werd er sterk geacteerd. Er hangt een donker sfeertje in de lucht en naarmate de film vordert word het allemaal wat ingewikkelder en moet je wel je hoofd erbij houden. Naar het einde toe vond ik de film net een beetje te lang duren. Maar over het algemeen ben ik positief over de film. (ook een paar schrikmomenten) - Reservoir Dogs
Nicholas Van Orton is een rijke bankier, die alles heeft wat z'n hartje begeert, behalve een beetje spanning in z'n leven. Rond z'n 48e verjaardag geeft zijn broer Conrad hem een visitekaartje van een entertainment-bedrijf. Nieuwsgierig geworden besluit Nicholas het bedrijf te bezoeken. Hierna staat het leven van Nicholas volkomen op z'n kop. Er zitten mensen achter 'm aan, en hij kan niemand meer vertrouwen.
Nicholas Van Orton is een rijke bankier, die alles heeft wat z'n hartje begeert, behalve een beetje spanning in z'n leven. Rond z'n 48e verjaardag geeft zijn broer Conrad hem een visitekaartje van een entertainment-bedrijf. Nieuwsgierig geworden besluit Nicholas het bedrijf te bezoeken. Hierna staat het leven van Nicholas volkomen op z'n kop. Er zitten mensen achter 'm aan, en hij kan niemand meer vertrouwen.
Deze film paar keer gezien. Het blijft een toppertje. Niet alleen goed in mekaar gezet, want dat is gewoon meesterlijk. Maar ook de hele gedachte achter de film, dat je zoiets mee zou mogen maken en jezelf bewust zou zijn van je einde, omdat er niks anders op zit op dat moment, en dan toch blijkt dat er helemaal niks aan de hand is. Van je dieptepunt naar je hoogtepunt. Ik weet het, het is maar een film. Maar wat zou dat een gevoel zijn zeg, de wereld kan wel instorten maar elke minuut die jij nog meemaakt is gevoelsmatig een extratje. - tiz80
Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.
Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.
Zonder twijfel is dit voor mij de beste film die ik ooit gezien heeft. Ziet er qua uiterlijk goed uit, heeft de beste dialogen van alle films die ik gezien heb en weet ook nog eens een duidelijke boodschap uit te brengen. Edward Norton is trouwens briljant; hij zet een geweldige rol neer. Ook Brad Pitt verdient ze zeer flink schouderklopje. -knisper
In de San Pedro Baai, een haven van Los Angeles, is een chaos met vele lijken ontstaan na een enorme explosie op een vrachtschip. Douanier Dave Kujan reist af van New York naar de westkust om Verbal Kint, de enige overlevende getuige die een bijzondere deal heeft gesloten met justitie, te ondervragen. Kujan is er namelijk zo goed als zeker van dat de dood gewaande crimineel Dean Keaton een hand in de zaak heeft. Ondertussen blijkt er nog een getuige te zijn, in het ziekenhuis, die een ander licht op de zaak werpt.
In de San Pedro Baai, een haven van Los Angeles, is een chaos met vele lijken ontstaan na een enorme explosie op een vrachtschip. Douanier Dave Kujan reist af van New York naar de westkust om Verbal Kint, de enige overlevende getuige die een bijzondere deal heeft gesloten met justitie, te ondervragen. Kujan is er namelijk zo goed als zeker van dat de dood gewaande crimineel Dean Keaton een hand in de zaak heeft. Ondertussen blijkt er nog een getuige te zijn, in het ziekenhuis, die een ander licht op de zaak werpt.
Nogmaals deze film gezien vanavond. Blijft voor mij de beste misdaadfilm ooit gemaakt. Heb deze film meerdere keren moeten zien om te weten te komen hoe de door Bryan Singer gemaakte trucendoos in elkaar zat. En dat maakt voor mij de film briljant. Ik houd wel van dit soort ingewikkelde plots. Hapklare brokken hoeven mij nu eenmaal niet voorgeschoteld te worden. Verder wordt er geweldig geacteerd, vooral door Kevin Spacey en ook de broeierige muziek van John Ottman mocht er wezen. Zover ik weet heeft Bryan Singer hierna geen bijzondere films meer gemaakt en ik verwacht ook niet dat hij deze film nog ooit zal evenaren. -wibro
Door een storm zien tien reizigers zich genoodzaakt om onderdak te zoeken in een vreemd motel. Al snel realiseren ze zich dat er zich een moordenaar onder hen bevindt. Terwijl de storm doorraast, en er steeds meer doden vallen, wordt er één ding duidelijk: het was geen toeval dat de reizigers bij het motel terecht kwamen...
Door een storm zien tien reizigers zich genoodzaakt om onderdak te zoeken in een vreemd motel. Al snel realiseren ze zich dat er zich een moordenaar onder hen bevindt. Terwijl de storm doorraast, en er steeds meer doden vallen, wordt er één ding duidelijk: het was geen toeval dat de reizigers bij het motel terecht kwamen...
Verrassend goede film. Het leek erop dat het een doorsnee Motel horror film zou worden maar door een paar interessante plot twists wist deze film de spanning van het begin tot het einde vast te houden. Zeker niet onverdienstelijk geacteerd door Cusack en Liotta en er zat in de film een degelijk opbouw. Eigenlijk vanaf het begin wordt er met puzzelstukjes gestrooid maar die vallen gaande weg in elkaar. Zeker een film om nogmaals te kijken. - Film Fan
Detective William Somerset (Morgan Freeman) heeft nog zeven dagen te gaan alvorens hij met pensioen zal gaan. Hij krijgt de nieuweling David Mills (Brad Pitt) onder zijn hoede om in te werken als zijn opvolger. Ze stuiten al snel op een aantal gruwelijke moordzaken die door het thema 'de zeven hoofdzonden' met elkaar verbonden zijn. Het duo botst qua inzicht en aanpak regelmatig. Daarbij lijkt de moordenaar door zijn ingenieuze werkwijze en uiterst zorgvuldige voorbereiding van de moorden ongrijpbaar.
Detective William Somerset (Morgan Freeman) heeft nog zeven dagen te gaan alvorens hij met pensioen zal gaan. Hij krijgt de nieuweling David Mills (Brad Pitt) onder zijn hoede om in te werken als zijn opvolger. Ze stuiten al snel op een aantal gruwelijke moordzaken die door het thema 'de zeven hoofdzonden' met elkaar verbonden zijn. Het duo botst qua inzicht en aanpak regelmatig. Daarbij lijkt de moordenaar door zijn ingenieuze werkwijze en uiterst zorgvuldige voorbereiding van de moorden ongrijpbaar.
Vandaag voor de zoveelste keer herzien. De film is leuk, maar niet meer dan dat. Gewoon een standaard thriller wat mij betreft. Het einde is er één om nooit te vergeten en ook de grote kracht van deze film. Met tranen in mijn ogen, kippenvel en verschrikkelijk veel haat heb ik zitten kijken naar dit einde. Niet normaal meer, maar zoals eerder gezegd vind ik dat ook het sterkste punt en voor de rest is de film niet erg bijzonder. Wel goed, maar wat mij betreft overrated. Ik blijf bij de vier sterren. -Leland Palmer
Nick (Ben Affleck) en Amy Dunne (Rosamund Pike) staan op het punt om hun vijfde huwelijksjaar te vieren. De ochtend van hun jubileum begint Nick echter enige twijfels te krijgen over de stabiliteit van zijn huwelijk en gaat hij op bezoek bij zijn tweelingzus Margo (Carrie Coon) voor advies. Als hij thuis komt blijkt Amy plots verdwenen te zijn. Hij schakelt direct de politie in en na enig onderzoek blijken alle aanwijzingen naar slechts één persoon te leiden: Nick.
Nick (Ben Affleck) en Amy Dunne (Rosamund Pike) staan op het punt om hun vijfde huwelijksjaar te vieren. De ochtend van hun jubileum begint Nick echter enige twijfels te krijgen over de stabiliteit van zijn huwelijk en gaat hij op bezoek bij zijn tweelingzus Margo (Carrie Coon) voor advies. Als hij thuis komt blijkt Amy plots verdwenen te zijn. Hij schakelt direct de politie in en na enig onderzoek blijken alle aanwijzingen naar slechts één persoon te leiden: Nick.
Het blijft toch bijzonder hoe Fincher met zijn vakmanschap doorsnee literatuur tot een boeiende enerverende filmervaring weet te maken. Zijn visual signature blijf ik ook erg adembenemend vinden. Een verhaal vertellen kan hij als geen ander, maar het is toch de vorm die mij in zijn greep houdt. Ik weet niet hoe het in het boek zit maar de raw explicit dialogue maakt de film wel heel erg fris. Ook worden dit soort 'vermissings'films vaak wel erg slepend gebracht en ondanks dat de 'twist' fris is moet je dat ook maar tot uiting weten te brengen in het segment waar je min of meer op het verkeerde been wordt gezet. Subliem. - Naomi Watts
Voor de nieuwere filmkijkers onder ons is dit een vervelend lijstje. Met in het achterhoofd een zekere plottwist op het einde kijk je toch anders naar een film.
Reacties (11)