April Fool's Day (1986)

Horror / Komedie

geregisseerd door Fred Walton
met Deborah Foreman, Ken Olandt en Amy Steel

Een rijke studente nodigt een groep studievrienden uit om een weekend door te komen brengen op het landgoed van haar familie. Ze zijn in de stemming voor een feestje, maar dan maakt een onbekende moordenaar ze één voor één af.

avatar van the prowler
Toch wel een aardige slasher (met o.a. Amy Steel van 'friday the 13th II) die het met het eindplot eens over een totaal andere boeg gooit dan we gewend zijn in dit soort films.
Moest hij een normaal standaard einde hebben zou hij misschien meer geapprecieerd worden door de doorsnee horrorfan.
Maar desondanks zitten de vertrouwde elementen van de slasher ook weer in deze produktie verwerkt. Al vind ik dat bij deze 'April fool's day' de nadruk ietsje meer wordt gelegd op het mysterie dan op pure horror.

De film moet het niet hebben van gore scenes. Al is de bootincidentscene wel aardig en ook die scene met de waterput is wel leuk en echte kill scene krijgen we niet in beeld te zien (heeft te maken met het einde). Het is eigenlijk één grote Agatha Christie-achtige whodunit die je anderhalf uur lekker bezighoudt.

Spijtig van het einde? ik vind van niet, ik vond het zelfs zeer origineel.
Een zeer ondergewaardeerde slasher die zeker een 3,5* verdient

avatar van Perfectly clear
Wat een hoop woorden voor een zeikfilm

avatar van Vascago
Perfectly clear schreef:
Wat een hoop woorden voor een zeikfilm

Nee dat is prettig verwoordt. Wie ben jij dan?

avatar van StevenMighty
Ik dacht laat ik deze eens kijken nu 1 april net achter de rug is.
Wel ik was aangenaam verrast moet ik toegeven.

Het is een typische tiener horror film, maar wel eentje die ik veel beter vind dan de meeste in dit genre die de afgelopen 10 jaar zijn gemaakt.

Het plot vond ik heel goed, je word als kijker zelf in de maling genomen. Had ik niet zien aankomen, dus het was niet heel voorspelbaar.
In het eerste deel van de film zitten leuke 1 april grapjes waar je zelf nog inspiratie uit kan halen. De grap met de lichten die om de beurt aangaan vond ik een leuke

Aardige film dus met een verrassend plot en die erg geschikt is om eens rond de 1 april periode te kijken.

3,5 sterren

avatar van Corcicus
Uitstekende horror met een fijn gevoel voor humor. Ik lag strijk met de pranks op die boot, zo een heerlijk 80's sfeertje.

Sjonge zeg wat een score weer

Fantastische slasher, 1 van mijn favorieten. De kracht van deze film zit 'm niet alleen in de opzet (zeer geslaagd natuurlijk, vooral de eerste keer), maar ook echt in de sfeer. Vooral de prachtige, bijna idyllische locatie wordt hiervoor optimaal gebruikt. Voeg daar nog een mooie soundtrack bij op en het plaatje is compleet. Een dikke 8 van mijn kant en die score moet omhoog!!!

avatar van FillumGek
Leuke slasher waarvan - helaas - de kills eens een keer niet het hoogtepunt zijn, maar - gelukkig - wel de erg leuke cast die met erg veel plezier acteert. Ook de enige slasher denk ik waarbij de bodycount nul is. Raar maar waar.

De aanloop naar de eerste kill is vermakelijk. De vrienden dollen wat onder elkaar op de boot en later in het huis waarbij de ene na de andere 1-aprilgrap wordt uitgevoerd. Sommige daarvan zijn hilarisch zoals de stoel en de lampen. Paar mooie grietjes lopen er bij en sommige gasten waren ook écht grappig. Goede chemie waardoor je wat mindere puntjes in de film al snel door de vingers wilt zien.

Zo zijn er best wat kills, maar gebeuren ze allemaal offscreen. Bloed is er niet veel te bespeuren, spanning wel. Je bent toch steeds benieuwd wie nou de moordenaar is. Wanneer de enige overlevenden het mysterie dreigen te ontrafelen leek het alsof het verhaal nog een extra laag kreeg. Meerdere malen dacht ik dat het gewoon een grote grap was, maar die gedachten was allang verdwenen op het einde. Toch was ik daardoor allerminst verrast door de ontknoping, maar leuk is het wel.

De cast en het leuke einde maskeren het gebrek aan bloederige effecten. Maar uiteindelijk is het een fijne slasher geworden met een relaxte sfeer afgewisseld met spanning en een origineel einde.

avatar van mikey
Bevallige hardbody's en typische knullen die je altijd tegenkomt in dit soort films kunnen de whudunnit niet aan en dat neemt nogal wat spanning weg. De motivaties en de clou zijn werkelijk onbegrijpelijk. Maar amusant was het wel als je van giallos en teen slashers en zo houdt. De onschuldige 1april grappen waren het leukst

avatar van Bottleneck
Een slasher die eigenlijk ook weer geen slasher kan zijn

Prima film ondanks het hakkelende begin, maar hoe verder hoe beter het wordt. Goede locaties, redelijk spannend op z'n tijd en een origineel scenario, trapte er volledig in en dan voel je je behoorlijk dom.

Een perfect naar de climax getimede scene wanneer die meid de kamer ziet waar de rest zit te keuvelen alsof er niets aan de hand is, toch een klein wtf-momentje. Net als die stoel

Muffy is best een gaaf personage en leuk vertolkt, ze had zelfs nog een tikkeltje weirder / mysterieuzer gemogen.

avatar van mikey
Bottleneck schreef:
Prima film ondanks het hakkelende begin, maar hoe verder hoe beter het wordt.
Ik vind het juist andersom.

avatar van Bas15
Prima horrorfilm. Er zitten geen gore scenes in de film, maar wel een goeie sfeer en veel spanning. Het einde had ik totaal niet verwacht. De 1 april grappen die uitgehaald werden in het eerste deel van de film waren ook erg leuk vooral met de lichten.

Tegenvallende film waarin een groepje vrienden een weekend doorbrengen op een klein eilandje. Een typische opbouw van een slasher. Nergens echt vermakelijk, en ook zeker nergens spannend. Zelfs de kills vallen tegen. Alhoewel de finale met de twist ongeloofwaardig en ook onlogisch is, is het toch het beste gedeelte van de film.

avatar van Mac Hammer Fan
"April Fool's Day" is een variatie op het lucratieve horrorgenre uit de jaren 80 over een afslachtingspartij onder teenagers. Fred Walton volgt de stijl van "Friday the 13th" maar probeert toch aan het bloederige exploitatie-genre een draai te geven door de kijker in het ongewisse te laten of het nu om ware moordpartijen in het landhuis op een verlaten eiland gaat, of om een handig uitgekiende grap die uit de hand loopt.
De cast is perfect. Een onderhoudende griezelfilm die best leuk is voor fans die het niet moeten hebben van extreme gore. Ik heb me alleszins vermaakt.

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan deze slashers uit deze tijdperk. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele.