Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 99 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Quentin Tarantino
Met onder meer: Harvey Keitel, Michael Madsen en Tim Roth
IMDb beoordeling:
8,3 (1.160.873)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 5 augustus 1993
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Videoland
Bekijk via CANAL+
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Reservoir Dogs
"Every dog has his day."
Joe Cabot is de ongeschreven meester in het organiseren van overvallen op juweliers. Zijn zoon 'Nice Guy' Eddie brengt een bende criminelen bij elkaar om een belangrijke diamantair te beroven. De zes weten niets van elkaar af en kennen slechts elkaars codenamen: Mr. White, Mr. Blue, Mr. Pink, Mr. Orange, Mr. Brown en Mr. Blonde. Meer zelfs, de heren hebben allemaal de instructie gekregen om hun echte identiteit geheim te houden en geen enkele aanwijzing te geven. Wanneer de overval achter de rug is, krijgen ze een financiële beloning die een rustige oude dag verzekert.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (8,3 / 1160873)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Spoilertopic
- Reservoir Dogs: The Screenplay (BoekMeter)
- Game (GamesMeter)
- Reservoir Dogs (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 7,99 / huur € 2,99
- Kijk op Videoland
- Kijk op Canal Digitaal
Social Media
Acteurs en actrices
Mr. White / Larry Dimmick
Mr. Orange / Freddy Newandyke
Mr. Blonde / Vic Vega
"Nice Guy" Eddie Cabot
Mr. Pink
Joe Cabot
Detective Holdaway
Officer Marvin Nash
Mr. Blue
Mr. Brown
Reviews & comments
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Niet ijzersterk... wél een stuk beter.
Drie plots die kundig inééngevlochten zijn en veel variatie binnen de kaders bieden.
Daarnaast vind ik de muziek in 'Pulp Fiction' smaakvoller en origineler, de karakters diverser en dieper en eigenlijk alle overige cinematografische aspecten boeiender en gevarieerder...
Pulp Fiction duurt dan ook haast dubbel zo lang. Nogal evident dat ze daar meer kans hebben om subplots te verwerken in het verhaal en er meer, tevens uitgediepte personages erin te betreken.
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Pulp Fiction duurt dan ook haast dubbel zo lang. Nogal evident dat ze daar meer kans hebben om subplots te verwerken in het verhaal en er meer, tevens uitgediepte personages erin te betreken.
Dat vind ik dus echt een kúl-argument...
Alsof het een budgetkwestie zou zijn.
Als kijker maakt het mij geen zak uit waar een regisseur het geld of de tijd vandaan haalt. Dat is, plat gezegd, niet mijn probleem.
Als je daardoor als regisseur de karakters niet weet uit te diepen, heb je op dat punt domweg gefaald...
Kijk naar een regisseur als Kyle Henry als je wilt leren hoe een karakter uit te diepen in 75 minuten en met een budget onder de $100.000,- ('Room') en houd daarbij in je achterhoofd dat 'Reservoir Dogs' toch nog zo'n $1.200.000,- heeft gekost....
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Ik heb toch helemaal niks over het budget gezegd. 
Daarnaast ga ik helemaal niet beweren dat Tarantino zo een kei is in karakteruitdieping, integendeel zelfs. Maar door de korte speelduur (alsook de tijdspanne binnen de film) en het feit dat we door de setting niet eens de namen/achtergrond van de personages te weten komen, zorgt er natuurlijk voor dat de karakters minder uitgewerkt en gevarieerd lijken dan in Pulp Fiction
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Ik heb toch helemaal niks over het budget gezegd.
Gebeurt niet vaak dat ik mezelf citeer.......
Als kijker maakt het mij geen zak uit waar een regisseur het geld of de tijd vandaan haalt. Dat is, plat gezegd, niet mijn probleem.
Als je daardoor als regisseur de karakters niet weet uit te diepen, heb je op dat punt domweg gefaald...
Mocht het volgens jou dan toch echt puur een tijdkwestie zijn, dan heeft Tarantino, met oog op de karakters, wat mij betreft alsnog gefaald door die tijd niét te nemen c.q. te benutten...
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Vind ik onzin. De plot van RD is namelijk net zo geconstrueerd als de heistfilms uit de jaren 40 en 50. Die kritiek kun je dus ook loslaten op The Killing, The Asphalt Jungle en Kansas City Confidential (klassieke heistfilms die veel invloed op RD hebben gehad). Het is een update van de heistfilm, geen karakterstudie.
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Vind ik onzin. De plot van RD is namelijk net zo geconstrueerd als de heistfilms uit de jaren 40 en 50. Die kritiek kun je dus ook loslaten op The Killing, The Asphalt Jungle en Kansas City Confidential (klassieke heistfilms die veel invloed op RD hebben gehad). Het is een update van de heistfilm, geen karakterstudie.
Ken die films niet... wellicht is dezelfde kritiek daar ook van toepassing...
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Het is toch een leuke discussie? Waarom geven we fooi? Nee, het zijn geen superbelangrijke discussies waar de planeet beter van wordt. Het zijn gewoon discussies die af en toe leuk zijn om te houden.
Ehm... misschien leuk om een keer een discussie over te houden...
maar niet van belang... niet superbelangrijk inderdaad... zelfs niet een beetje, zoals jij wel beweert...
Maar dat iemand een onvoldoende geeft op basis van het feit dat het verhaal matig is, kan ik gewoon niet bij.
En daar laat ik het bij, want ik kan jou toch niet overtuigen.
Ten eerste is 2,5 ster geen onvoldoende, meer een (middel)matig.
Ten tweede heb ik zojuist nog enkele redenen gegeven waar die waardering op gebaseerd is. Dat dit louter op basis van het matige verhaal zou zijn is, zuig je ter plekke uit je duim...
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ken die films niet... wellicht is dezelfde kritiek daar ook van toepassing...
Wat een onzin. Dan lever je dus kritiek op de heistfilm (het genre), en is het geen kritiek op de kwaliteit van de film. Zo vind ik het ook weinig boeiend om kritiek te lezen op martial arts films, geuit door mensen die niets met martial arts films hebben. Je zult in zo'n genre geen Bergmanesque diepgang voorgeschoteld krijgen.
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Wat een onzin. Dan lever je dus kritiek op de heistfilm (het genre), en is het geen kritiek op de kwaliteit van de film. Zo vind ik het ook weinig boeiend om kritiek te lezen op martial arts films, geuit door mensen die niets met martial arts films hebben. Je zult in zo'n genre geen Bergmanesque diepgang voorgeschoteld krijgen.
Je moet me geen woorden in de mond leggen...
Waar heb ik beweerd dat ik niets met het genre 'heistfilm' heb...?
Gelieve beter te lezen de volgende keer...
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik begrijp niet waarom je met dit eenvoudig gegeven kan verwachten dat de karakters ernstig worden uitgediept. Dat lijkt wel tegen de bedoeling van deze film in te gaan. Het zijn stuk voor stuk kemphanen in een arena die met hun poses en taalgebruik elkaar op afstand proberen te houden. De finale scène is dan ook briljant gekozen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Je moet me geen woorden in de mond leggen...
Waar heb ik beweerd dat ik niets met het genre 'heistfilm' heb...?
Gelieve beter te lezen de volgende keer...
Ik trek gewoon een logische conclusie. Jij wilt diepgang in personages en plot bij een film die binnen een genre valt waar dat niet zo voor de hand ligt. Ik vind dat een beetje vreemd (omdat je de dialogen, afgezien van de inhoud, wel goed vindt en de acteerprestaties ook goed vindt). Wat had je dan nog willen zien?
Jij geeft toch duidelijk kritiek op de plot en de dialogen (eenvoudig plot, geen filosofische inbreng)? Wat lees ik dan verkeerd?
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Wat een onzin. Dan lever je dus kritiek op de heistfilm (het genre), en is het geen kritiek op de kwaliteit van de film. Zo vind ik het ook weinig boeiend om kritiek te lezen op martial arts films, geuit door mensen die niets met martial arts films hebben. Je zult in zo'n genre geen Bergmanesque diepgang voorgeschoteld krijgen.
Er is hier echt sprake van een dubbele moraal ... !
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Dat dit louter op basis van het matige verhaal zou zijn is, zuig je ter plekke uit je duim...
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4616 stemmen
Ik vind het ook een beetje vreemd dat je dit als argument gebruikt . Eerst lever je kritiek op een gangsterfilm als Public Enemies dat de film de diepgang bij personages mist en bij deze film doe je juist het tegenovergestelde .
Er is hier echt sprake van een dubbele moraal ... !
Absoluut niet. Naast het genre 'misdaad' hebben ze namelijk weinig gemeen. Reservoir Dogs is een momentopname van een aantal uur waar we vanwege de opzet nauwelijks iets kunnen te weten komen over de personages. (ze kennen elkaar niet en gebruiken pseudoniemen)
Public Enemies daarentegen is een 140 minuten durende vertelling van één bepaald personage over een veel langere tijdsspanne. In zo een film is het essentieel dat je als kijker zeer betrokken raakt met de personages, in een film als Reservoir Dogs is dat minder van belang.
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Ik trek gewoon een logische conclusie.
De verkeerde dus...
Nogmaals... ik beweer, of zelf impliceer, nérgens dat ik kritiek lever op het genre...
Dan lever je dus kritiek op de heistfilm (het genre), en is het geen kritiek op de kwaliteit van de film.
Je moet kritiek op één enkele film niet verwarren met kritiek op het gehele genre... dát lees je verkeerd...
Om je (hopelijk ten overvloede) gerust te stellen...
Ik zag, zoals ik al verwachte, 'Lock, Stock and Two Smoking Barrels' in de lijst met 'heistfilms' staan...
Hetgeen ik een heerlijke film vind, en waarin karakters ook nog eens vele malen meer dimensie hebben.
En om wat 'extra zekerheid' in te bouwen, voor de volledigheid een summiere ontleding van mijn uitspraak omtrent 'heistfilms':
Ken die films niet...
"die films" = 'The Killing', 'The Asphalt Jungle' en 'Kansas City Confidential'
wellicht
"wellicht" = [bijwoord]• wat kan gebeuren vb:wellicht heeft Jan een pen voor je
synoniemen: eventueel mogelijk misschien toevallig
tegenstelling: stellig
is dezelfde kritiek daar ook van toepassing...
Ofwel: Ik kan me er geen mening over vormen, omdat ik de betreffende films niet ken...
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Absoluut niet.

Ten eerste had ik het tegen Ramon K en niet tegen jou . Bovendien zeg ik nergens dat Public Enemies en Reservoir Dogs binnen eenzelfde genre vallen !
Vaak is het zo dat genrefilms diepgang missen . Daar heeft Ramon K absoluut gelijk in . Public Enemies is echter ook een 'genrefilm' ( het gangstergenre ) . Maat hij beweert dat die film wel enige diepgang mist en Reservoir Dogs niet , omdat Reservoir Dogs een genrefilm is .
Dat is wat ik noem een dubbel moraal ...
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Nu mij geen woorden in de mond leggen. Ik zeg nergens dat dit louter daarop gebaseerd is. Het als argument aanhalen, vind ik gewoon zwak.
Tja... als jij er een woordenspelletje van wilt maken...
Het zou van meer lef getuigen wanneer je gewoon achter je woorden zou blijven staan...
Je zegt namelijk letterlijk dat (en ik citeer wederom)...
----- scroll ----- scroll -----
[...] dat iemand een onvoldoende geeft op basis van het feit dat het verhaal matig is, kan ik gewoon niet bij.
(let op het gebruik van de woorden 'op basis van', zonder hier iets aan af te dingen of toe te voegen)
Mocht je dit niet bedoelen, herformuleer je dan gewoon fatsoenlijk en tracht het niet hopeloos te nuanceren... dán heb ik respect voor je manier van discussiëren...
Rephlex
-
- 223 berichten
- 85 stemmen
Zullen we het vanaf heden toch maar weer over 'Reservoir Dogs' zelf gaan hebben, zonder telkens andere films als referentiekader te gebruiken...? 
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Er is hier echt sprake van een dubbele moraal ... !
Nee hoor. Ik heb juist gezegd dat de gangsterfilm al zijn beperkingen heeft, maar dat Mann met Heat toch al diepte heeft gegeven aan het genre. Zo ook de films van Melville en verschillende films met Cagney,
Vergeleken met die films heeft Mann met Public Enemies (een film met een speelduur van 2,5 uur en gecentreerd rondom 1 karakter) vreselijk weinig diepgang kunnen creeeren.
Nu praten we hier over een heistfilm van 90 min rondom 6 misdadigers en men verwacht een diepgang die het genre nog nooit voortgebracht heeft. Daar kan ik dan terecht op reageren. De heistfilm levert een misdaad, een voorbereiding en een aftermath. Ik ken geen enkele heistfilm die zijn personages veel diepte geeft.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Je begrijpt me duidelijk niet.
0,0 diepgang en ook nog Tarantino-esque. je kunt geen slechter voorbeeld geven....
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Net als in Kansas City Confidential. En daar krijgen de personages (wederom) ook weinig diepgang mee.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Ik ken geen enkele heistfilm die zijn personages veel diepte geeft.
John Frankenheimer ( Ronin ) en William Friedkin etc. .
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Lang geleden gezien, en ik herinner me ook geen diepgang. Misschien dat er best wel een intelligente, diepe heistfilm bestaat hoor, maar in de regel levert dat genre geen diepe personages.
Zo'n eindmonoloog als in The Incredible Shrinking Man kom je doorgaans ook niet tegen in de jaren 50 sf-film.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Du Rififi chez les Hommes (1955) van Jules Dassin is een heistfilm met veel diepgang . Vergelijkbaar met Melville . Overigens , ook Jean-Pierre Melville heeft heistfilms gemaakt , denk aan Bob le Flambeur (1956) ...
Dat komt omdat die heistfilms een personage gaan isoleren. De andere kornuiten hebben ook geen diepgang in die films hoor. Dat zijn enkel pionnen.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Misschien dat er best wel een intelligente, diepe heistfilm bestaat hoor, maar in de regel levert dat genre geen diepe personages.
Zo'n eindmonoloog als in The Incredible Shrinking Man kom je doorgaans ook niet tegen in de jaren 50 sf-film.
Dus toch een dubbele moraal , Ramon ? 
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
FIlms van Jacques Becker , Jules Dassin , Jean-Pierre Melville ...
Inside Man (2006) van Spike Lee . 
Bande à Part (1964) van GODard .
The Getaway (1972) van Sam Peckinpah .
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Nee, want er zijn weinig tot geen heistfilms met diepgang. Kan ook bijna niet vanwege de structuur.
Tuurlijk niet. Alleen al binnen de rise-and-fall opzet van een gangsterfilm kan men tonnen diepgang in het personage duwen.
In een heistfilm staan vele misdadigers centraal die enkel dienen als pionnen in de voorbereiding, uitvoering en aftermath van een heist. je kunt daar nog een personage uitlichten, een voorgeschiedenisje toevoegen of iets dergelijks, maar daar blijft het dan ook bij.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Nee, want er zijn weinig tot geen heistfilms met diepgang. Kan ook bijna niet vanwege de structuur.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
FIlms van Jacques Becker , Jules Dassin , Jean-Pierre Melville ...
Inside Man (2006) van Spike Lee . 
Bande à Part (1964) van GODard .
The Getaway (1972) van Sam Peckinpah .
Dassin's heistfilm licht een personage uit, die ene van Melville ook, die ander van Melville is erg cool en sfeervol maar weinig diepgaand, die van Godard is geen genrefilm. etc.
Ik kan er niets mee.
ghostman
-
- 5740 berichten
- 5 stemmen
Dit zijn toch ECHT allemaal heistfilms , hoor . Ik kan dat per film aantonen als je dat wilt ( google eens 'best heist movies' ) .
Volgens jou is Reservoir Dogs een genrefilm ( het heistgenre ) . Ik geef je voorbeelden van films met diepgang die ook onder dit genre vallen . En wat je doet is ontkennen dat die films binnen dat genre vallen .
Het kan me niet schelen of die films uit 1 personages of 25 personages bestaan of dat het verhaal anders is , het zijn allemaal heistfilms ... !
Gerelateerd nieuws

Misdaadklassieker 'Reservoir Dogs' van Quentin Tarantino morgenavond (15 april) uitgezonden op televisie

Geen enkele nominatie: vijf klassiekers die ooit volledig werden genegeerd bij de Oscars

Tarantino's debuut 'Reservoir Dogs' is morgenavond (27 december) te zien op televisie: 'Bloederige, grappige en vooral gefocuste film'

Videogame-tie-ins: Vijf films waarvan je misschien niet wist dat ze een eigen game kregen
Bekijk ook

The Godfather
Misdaad, 1972
3.379 reacties

The Godfather: Part II
Misdaad, 1974
1.569 reacties

Pulp Fiction
Misdaad, 1994
5.091 reacties

Se7en
Misdaad / Thriller, 1995
2.822 reacties

One Flew over the Cuckoo's Nest
Drama, 1975
1.461 reacties

Scarface
Misdaad / Drama, 1983
3.811 reacties
Gerelateerde tags
traitorear jewelrypsychopaatdiefovervalverraadmysteriemaffiaontsnappenbendeplan gone wrong cultfilmnonlinear timelinewarehousejewelry heistensemble casttold in flashbackheist gone wrongbotched robberyforeshadowingrendezvousiconicset in one roomuneasy alliancerag tag group shared universebased on short film
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








