Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.255)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Wil je daar een zinnige mening obver hebben, moet je het zien, inderdaad.
Ik vind dat raar, je mag toch wel een reden hebben een film niet te willen zien?
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5775 stemmen
Deze vond ik slecht op alle vlakken.
Ik zeg het niet graag, maar "Cannibal Holocaust" was ronduit saai in alle betekenissen van het woord.
Acteurs die van tevoren lijken te denken dat dit niks zal worden; belachelijke muziek; onbegrijpelijke handelingen van de personages en enge of gore scenes vind ik echt niet terug.
"The Blair witch Project" blijkt zich hierop gebaseert te hebben? Gefeliciteerd !!!
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ik vind dat raar, je mag toch wel een reden hebben een film niet te willen zien?
Tuurlijk mag dat!!
Maar Wouter zei: als je er een zinnige mening over wilt hebben moet je het zien.
Je mag best films niet willen zien (er zijn zoveel films die ik niet wil zien), maar dan moet je er geen kritiek op gaan hebben, want dan weet je niet waar je het over hebt.
Dat bedoelde wouter.
Deze vond ik slecht op alle vlakken.
Ik zeg het niet graag, maar "Cannibal Holocaust" was ronduit saai in alle betekenissen van het woord.
Acteurs die van tevoren lijken te denken dat dit niks zal worden; belachelijke muziek; onbegrijpelijke handelingen van de personages en enge of gore scenes vind ik echt niet terug.
Er zitten geen ENGE scenes in, er zitten weinig GORE scenes in - maar het is ook geen HORRORFILM!!!! Zijn dat de ingredienten die een film moet hebben? Dat is nou juist het probleem: iedereen beoordeelt deze film juist op DIE dingen, op de dingen waar het helemaal niet over gaat. Ja, als je dan verwacht anderhalf uur eng en gore te zien dan heb je de verkeerde film gehuurd.
Wat de muziek betreft: zelden heb ik zo een fantastische keuze van muziek bij een film mogen meemaken - de waarde, de diepte van de film wordt daardoor nog eens dubbel onderstreept.
"The Blair witch Project" blijkt zich hierop gebaseert te hebben? Gefeliciteerd !!!
Het idee van gevonden footage van vermiste documantaire-makers ligt wel dik bovenop "gebaseerd", ja (ik noem het jatten, maar vooruit). Alleen hebben ze er een soort kinderversie van gemaakt.
moviemike
-
- 1309 berichten
- 5775 stemmen
Er zitten geen ENGE scenes in, er zitten weinig GORE scenes in - maar het is ook geen HORRORFILM!!!! Zijn dat de ingredienten die een film moet hebben? Dat is nou juist het probleem: iedereen beoordeelt deze film juist op DIE dingen, op de dingen waar het helemaal niet over gaat. Ja, als je dan verwacht anderhalf uur eng en gore te zien dan heb je de verkeerde film gehuurd.
Het is nochtans zo dat elke filmsite, elke criticus en zelfs elke achterkant van het filmhoesje "Cannibal Holocaust" omschrijft als HORRORFILM.
Wat is deze film volgens jou dan wel? Een documentaire???
Als documentaire laat hij bij mij eveneens geen enkele indruk achter, en is hij geen bal realistisch te noemen.
Ik ga er niet veel woorden aan vuil maken, dit is gewoonweg EEN PRUL.
Jammer dat die kannibalen er hun tanden niet in hebben gezet. 
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Ik ga er niet veel woorden aan vuil maken
Wedden van wel? 
Anyway, de ene 'horror' is de andere niet. Men mag het best zo noemen, maar mén heeft over het algemeen een zeer bekrompen definitie van 'horror', het genre dat het meest in het verdomhoekje zit. Cannibal Holocaust is (ook) voor mij meer drama (om nog eens een andere loze term te gebruiken) dan horror. Maar ik kan me voorstellen dat je je daar niets bij voor kunt stellen, als de film je niet beviel.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Moviemike:
Het is nochtans zo dat elke filmsite, elke criticus en zelfs elke achterkant van het filmhoesje "Cannibal Holocaust" omschrijft als HORRORFILM.
Wat is deze film volgens jou dan wel? Een documentaire???
Documantaire is het natuurlijk niet. Ik heb eerlijk gezegd een hekel aan elke Genre-afscheiding (de beste films zijn die welke nergens in passen), maar het beeld dat bij veel mensen opgeroepen wordt bij het woord "horror" is toch van het Scream-gehalte, danwel (als men iets meer smaak heeft) Evil Dead achtige dingen: enge sferen, gore, bloed, onverklaarbare dingen of psychopatische moordenaars die er eerst een reeks aan het mes rijgen voor er iets duidelijk wordt. Onder die noemer val Cannibal Holocaust totaal niet - het is, zoals Menni al zegt, als het dan al een naam moet hebben en in een hokje moet zitten veel meer drama, gebaseerd op de schandalen die in de "beschaafde" wereld helaas wel bestaan.
Maar de constructie van de film is zo overweldigend uniek dat bestaande hokjes niet passen.
(Je top tien zo bekijkend zou ik daaraan toevoegen dat ik Dawn Of The Dead ook aanzienlijk meer vind dan een horrorfilm, als we dan genre dan toch moeten noemen).
Dan kan het zijn dat de film geen indruk op je maakt, maar dat maakt het nog geen prul. Ik denk dat je dan (zoals zovelen) gewoon niet hebt begrepen waar hij over gaat of je bekocht voelde door de misleidende reclame en de film daar de schuld van wilt geven.
De "recensisten" die geld verdienen met het schrijven over de films die ze hebben gezien zitten er niet alleen bij dezefilm maar in 80% van de gevallen behoorlijk naast - daar heb ik mezelf nog nooit iets van aangetrokken. (Ik zat eens bij een persvoorstelling van een film waar een der heren halverwege wegliep - ben heel benieuwd naar zijn mening!).
De kreten op hoezen van obscure distributiemaatschappijen zijn daar uitsluitend op aangebracht om zoveel mogelijk te verkopen. De film heeft de afgelopen 35 jaar heel erg veel te lijden gehad van mensen die om de een of andere reden vonden dat ze er dingen over moesten zeggen die nergens op slaan (en heeft ook zijn titel een beetje tegen, de oorspronkelijke titel "the green inferno" zou de film waaschijnlijk een geheel andere reputatie hebben gegeven). Op videohoezen van erg veel vage en onbekende films treft men tegenwoordig ook het predikaat "cult" aan en in 99% van de gevallen slaat dat ook helemaal nergens op.
Zo kocht ik eens John Carpenter's THE THING, die ik nooit had gezien maar volgens velen goed mest zijn - EN omdat op de hoes stond vermeld: "DE ENGSTE FILM ALLERTIJDEN". Nou - dat sleog ook nergens op.
Ik ga er niet veel woorden aan vuil maken,
Ik bedenk me net dat mijn hele relaas dan eigenlijk misschine niet zo heel veel zinheeft 
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Dat is iets anders.
ja maar ik gaf een reden om hem niet te zien. over die inhoud hadden we een discussie. maar ik je geef gelijk dat het prettiger praten is als ik hem eerst zie. ik zal hem eens opspeuren. ken wel emanuelle en haar laatste kannibalen met laura gemser. Ik ben toch al bedorven
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ik ben toch al bedorven
Ja, dan ben je hopeloos verkoren, inderdaad 
Hoewel ik die film geweldig vind om te zien (ik kan me nou eenmaal geweldig vermaken met de juiste slechte films), kunnen we het daarover wel eens zijn dat dat nou niet direkt een cinematografisch hoogstandje is of enige diepgang bezit (pun not intended).
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Nou.. in emanuelle en dr kannibalen zitten scenes die erg leken op die van de latere evil dead. van raimi. Volgens mij wel een cinegrafisch historisch hoogteuntje. maar dat heeft niet met deze film te maken.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ja, ik druk me verkeerd uit - de BEELDEN zijn prachtig, zoals in veel D'amato films. De samenhang en het verhaal, daar zat hij over het algemeen niet zo heel erg mee.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Het idee van gevonden footage van vermiste documantaire-makers ligt wel dik bovenop "gebaseerd", ja (ik noem het jatten, maar vooruit).
Mwoa. Jatten gaat me wat ver. (Er zijn trouwens wel meer films gemaakt, omtrent zogenaamd gevonden materiaal. In Nederland, Zusje bijvoorbeeld.)
TBWP (wat ik een dodelijk saaie film vind, maar dat terzijde) is natuurlijk wel anders dan CH, omdat CH immer fictie blijft doordat ze het vinden en bekijken van het filmmateriaal als fictie binnen de film brengen. Dit itt TBWP waar we enkel het (gemonteerde) filmmateriaal te zien krijgen en als waarheid gepresenteerd. Daar gingen ze zelfs behoorlijk ver in en het was die gimmick die de film een hype en vervolgens een hit maakte.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Oneens. Dan doe je mee met de onzinnige manier waarop veel mensen het horrorgenre inschalen. Elke goede horrorfilm heeft drama-elementen. Geen groter drama dan Frankenstein of Dracula. Nee, als deze film iets doet is het ons de horror van de moderne maatschappij laten zien en waarom zou de film dan niet als horror bestempeld mogen worden? Horror is een breed genre, waarin ook daadwerkelijk maatschappelijke problemen in uitgewerkt kunnen worden.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Niet dat dat Evil Deads sterkste punt is.
jij bent wel kritisch he?
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Horror is een breed genre, waarin ook daadwerkelijk maatschappelijke problemen in uitgewerkt kunnen worden.
Ehm, laten jij, Kabukiman en ik daar nou net resoluut gezamenlijk een lans voor aan het breken zijn.. En elke goede horror drama? Ben ik 't niet mee eens. The Evil Dead is al een goed voorbeeld.. Zelfs een Halloween zie ik niet/nauwelijks als drama. Cannibal Holocaust daarentegen 'verdient' dat hokje (als het dan toch per se moet) absoluut een stuk meer. Maar laten we als liefhebbers onder elkaar vooral niet over elkaar heen rollen om termen die we niet zelf hebben verzonnen
.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Halloween heeft wel wat sociale en sexuele motiefjes volgens de schrijfster debra hill: Meyers staat voor de sexuele spanningen tussen ouders en jeugd, of in het algemeen, in kleine gemeenschappen tijdens en na de sexuele revolutie. verbeter me gerust en ik heb dit ook niet zelf verzonnen. Maar je zou zoiets wel kunnen zien met een beetje moeite
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Oh ja hoor, Halloween is ook niet de minst diepgaande film, toch zet ik DIE vooral op als ik eens 'lekker wil griezelen' (waar niks mis mee is trouwens), dat is bij Cannibal Holocaust toch anders.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ja, inderdaad, dat is mooi omschreven: "even lekker willen griezelen" is toch het eerste waar de meeste mensen aan denken bij het woord Horror (wat ik een hoorendous term blijf vinden, hoor). Moviemike's opmerkingen ("het is nochthans zo dat elke criticus/website/videohoes het woord horror gebruikt") en het tegenvallende resultaat aan hoeveelheid gore en ENG zijn daarvan toch wel een beetje en bewijs.
Niet dat IK dat noodzakelijker wijs zo vindt, maar dat is een beetje de tendens - vandaar dat ik bezwaren heb tegen het indelen van dit meesterwerk onder die noemer: veel mensen krijgen dan een absoluut verkeerd idee.
Deze film staat niet garant voor "lekker griezelen" (waar ook de prachtigste drama's die je al noemt toch ook voor garant staan) - deze film zet mensen aan het denken. De horrors zitten niet in de film zelf, maar in de realisatie die het zien ervan doet losmaken dat het juist BUITEN die film een ellendige horrorzooi is.
Helemaal dan ook helemaal met je eens, Wouter, als je zegt dat Cannibal Holocaust ons de horrors van de moderne ("geciviliseerde") maatschappij laat zien. Maar als we dan toch genres moeten hebben, en dit soort prachtwerken eronder willen laten vallen (wat ik overigens best vind, maar de meeste mensen begrijpen het dan niet meer) - dan moet ik in dat kader ook de sublieme Nederlandse film BLUEBIRD noemen.
Voor mij is dat op die manier geinterpreteerd de meest schokkende, enge en dramaturgisch geladen horrorfilm die ik ooit heb gezien - de horror van mijn volledige schooljeugd werd daar even pijnlijk tot leven geroepen als Cannibal Holocaust de werkelijkheid voorhoudt.
Maar.... die termen zijn er natuurlijk alleen voor de verkoop, en de distributeur zit er verder niet mee dat iemand die zijn tientjes heeft neergelegd eenmaal thuis gekomen iets anders blijkt te hebben dan hij had verwacht.
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Maar als we dan toch genres moeten hebben, en dit soort prachtwerken eronder willen laten vallen (wat ik overigens best vind, maar de meeste mensen begrijpen het dan niet meer) - dan moet ik in dat kader ook de sublieme Nederlandse film BLUEBIRD noemen.
Voor mij is dat op die manier geinterpreteerd de meest schokkende, enge en dramaturgisch geladen horrorfilm die ik ooit heb gezien - de horror van mijn volledige schooljeugd werd daar even pijnlijk tot leven geroepen .
Edie
-
- 3185 berichten
- 1220 stemmen
Maar.... die termen zijn er natuurlijk alleen voor de verkoop, en de distributeur zit er verder niet mee dat iemand die zijn tientjes heeft neergelegd eenmaal thuis gekomen iets anders blijkt te hebben dan hij had verwacht.
Precies, velen hadden ook bij 'Irreversible' misschien een ander beeld, en een potje griezelen is het niet; het mag vind ik ook geen horror genoemd worden (dit product ook NIET), maar eerder in de categorie Drama.
Over deze film had ik al geschreven, vond het zelf niet veel bijzonders en gewoon soms dierenleed die NIETS aan de film toevoegde zoals met de schildpad.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Maar.... die termen zijn er natuurlijk alleen voor de verkoop, en de distributeur zit er verder niet mee dat iemand die zijn tientjes heeft neergelegd eenmaal thuis gekomen iets anders blijkt te hebben dan hij had verwacht.
Precies, velen hadden ook bij 'Irreversible' misschien een ander beeld, en een potje griezelen is het niet; het mag vind ik ook geen horror genoemd worden (dit product ook NIET), maar eerder in de categorie Drama.
Horror betekend veel meer dan griezelen, goor of eng. Horror staat voor: intense angst en schok.
De oorlogsgruwelijkheden in Apocalypse Now worden ook aangeduid met The Horror, The Horror. De term horror is dus wel juist voor dit schokkende filmpje. Maar blijkbaar weten jullie niet wat het betekend.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Horror betekend veel meer dan griezelen, goor of eng. Horror staat voor: intense angst en schok. De term horror is dus wel juist voor dit schokkende filmpje. Maar blijkbaar weten jullie niet wat het betekend.
Helemaal mee eens.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
iedereen heeft dus andere kijkervaringen met films reinbo. Ik denk wel dat iedereen weet wat horror inhoudt. Kolonel kurtz uit de heart of darkness zijn woorden (the horror, the ... ) gingen over zijn eigen misdaden (hij ijlde). maar misschien ook wel een aanklacht tegen het kolonialisme. maar misschien ook wel conrads kijk op de mensheid die in staat is tot dingen als kolonialisme.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
iedereen heeft dus andere kijkervaringen met films reinbo. Ik denk wel dat iedereen weet wat horror inhoudt. Kolonel kurtz uit de heart of darkness zijn woorden (the horror, the ... ) gingen over zijn eigen misdaden (hij ijlde). maar misschien ook wel een aanklacht tegen het kolonialisme. maar misschien ook wel conrads kijk op de mensheid die in staat is tot dingen als kolonialisme.
Ik heb het niet over kijk ervaringen, ik heb het over de betekenis van het wordt horror volgens het Engelse woordenboek. Ook in het Nederlands staan er betekenissen als gruwel, ontzetting, afschuw, ontsteltenis bij. Niet Gore & Griezel.
PS. Ik weet waar Kurtz 'The horror, the Horror' opslaat, Namelijk op de afschuwelijke daden waar de mens toe in staat is . In het specifiek: het afhakken van kinderarmpjes door hun (vietnamese) ouders, nadat ze door (amerikanen) gevacineerd waren.
Juist om te onderbouwen dat horror meer voor afschuwlijk e.d. staat dat alleen griezel en gore haalde ik dit aan.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Over deze film had ik al geschreven, vond het zelf niet veel bijzonders en gewoon soms dierenleed die NIETS aan de film toevoegde zoals met de schildpad.
Uiterst vreemde mening. Die scene had toch een hele duidelijke reden?
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Maar blijkbaar weten jullie niet wat het betekend.
Ik weet heel goed wat het woord Horror betekent, maar gaf eerder al aan dat de Meeste Mensen onder het FILMGENRE horror toch een bepaald beeld voor ogen hebben.
Ik heb de gruwelijke pest aan onderverdeling van zaken in GENRES, maar als het genre dan toch moet bestaan is het in de perceptie van de meeste mensen die een film staan uit te zoeken in de videotheek of de winkel toch wat krapper dan wat jij omschrijft.
Mijn voorbeeld de Nederlandse film BLUEBIRD dan ook maar als horror te kenmerken (iets dat meer HORRIFIC was heb ik nog nooit gezien) maakt hopelijk duidelijk wat ik daarmee bedoel.
Want volgens mij staat ook APOCALYPSE NOW niet als horror te boek - THE DEER HUNTER zou dan ook een horrorfilm zijn.
Mag van mij, en het klopt wel met het woord uit het woordenboek, maar het vervelende feit is toch dat als je op een videohoes het woord HORRORFILM gebruikt de meeste mensen niet verwachten dat ze met hun neus op een spiegel van de afschuwelijke werkelijkheid worden geduwd. Dan verwachten ze een `avondje lekker griezelen`. Een vroeger vaker gebuikte Nederlandstalige term voor een Horrorfilm was dan ook `GRIEZELFILM` / ouderwets, maar wel duidelijk.
En zoals APOCALYPSE NOW veel meer is dan alleen maar Horror (en dus nergens als een horrorfilm staat gecatalogiseerd) is Cannibal Holocaust dat ook. En Bluebird ook.
wouter:
Uiterst vreemde mening. Die scene had toch een hele duidelijke reden?
Daar zijn inderdaad de eerste tien van deze 14 pagina's over volgeschreven, ja 
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
78 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







