Cannibal Holocaust (1980)
Genre: Horror / Avontuur
Speelduur: 95 minuten / 89 minuten (heavily cut, Verenigd Koninkrijk) / 90 minuten (animal cruelty-free, VS)
Alternatieve titel: Ruggero Deodato's Cannibal Holocaust
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Ruggero Deodato
Met onder meer: Robert Kerman, Francesca Ciardi en Perry Pirkanen
IMDb beoordeling:
5,8 (66.255)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Italiaans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Cannibal Holocaust
"Can a movie go too far?"
Een groep jonge journalisten gaat op expeditie naar het Amazone-gebied om een documentaire te maken over de laatst nog overgebleven stammen die kannibalisme bedrijven. De groep verdwijnt spoorloos. Twee maanden na hun vertrek wordt een reddingsteam gestuurd onder leiding van professor Monroe. Deze komt in contact met twee rivaliserende stammen, hun schokkende levenswijze en barbaarse rituelen. Al spoedig ontdekt Monroe de stoffelijke resten van de vermisten en vindt hij bij een van de stammen filmmateriaal.
Externe links
Acteurs en actrices
Faye Daniels
Jack Anders
Mark Tomaso
Chaco Losojos
Alan Yates
1st Executive
2nd Executive
Video's en trailers
Reviews & comments
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Ik denk dat je gelijk hebt, FK.
Al is de rituele slachting daar dan voor volksvermaak (wat het overigens niet beter of slechter maakt dan voor enige religie) en in dit geval dus evenzogoed voor een film.
Dat het verschil in aaibaarheidsfactor van groot belang is bij goed- of afkeuring van heel veel mensen , dat geloof ik maar al te graag.
Selektief, derhalve.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Arme stier, was ik ook niet blij mee. Maar wat heeft dat te maken met die zielige schildpad (-zonder dat ik me door alle stukken hierboven moet werken-)????? Kijk inmiddels ben al lang heen over de moord op die schildpad, ik heb hem niet gezien maar ken de foto's wel. Die schildpad is toch bedoeld als sensatiefactor in deze kannibalen flick?
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Wat een discussie zeg
Valt nog mee dat niemand over de film Oldboy begint waarin een octopus levend wordt opgepeuzeld. Daar kan je ook eindeloos over discusseren. Het maakt deel uit van de cultuur daar, maar is wel speciaal voor de film opgenomen.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Ik twijfel daar lekker aan. Wie zegt dat dat een onderdeel moet zijn van het cultuurtje daar? Mister deodat0?
FisherKing
-
- 18696 berichten
- 0 stemmen
Al is de rituele slachting daar dan voor volksvermaak
Ja, en in de Romeinse tijd was HET volksvermaak een gevecht tussen mensen op leven en dood. Enig vooruitgang is dus geboekt. 
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Ik twijfel daar lekker aan. Wie zegt dat dat een onderdeel moet zijn van het cultuurtje daar? Mister deadat0?
Dat is gewoon een feit...hier in Zeeland vreten we toch ook mosselen die levend in de pan worden gemikt. Dat je niet aan alles mee hoeft te doen ok. Maar je moet niet iedereen proberen te overtuigen.
ps. loop maar eens voor de gein door een franse supermarkt daar liggen de levende beesten in de visafdeling
Ik vind het walgelijk, maar ik ga dus echt niet tegen hun zeggen dat ze er mee moeten kappen.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Vroeger gingen er ook een boel dood tijdens de indy 500 (toen had je nog van die leuke turbomotoren). ook volksvermaak.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
ps. loop maar eens voor de gein door een franse supermarkt daar liggen de levende beesten in de visafdeling
Ik vind het walgelijk, maar ik ga dus echt niet tegen hun zeggen dat ze er mee moeten kappen.
Weet ik wel. maar zou je daarom een film moeten maken met daarin gemartelde visjes? Het kan me ook niet schelen verder. Ik stoor me gewoon aan dat sensatie-effectje in deze film. zonder dat ik hem ooit zag.
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Heb je helemaal gelijk in...de film zelf viel voor mij enorm tegen en de 'dierenleedscenes' hadden er zeker niet in gehoeven. Zag pas nog de documentaire "The Last Voices From Heaven" waar de presentator muziek wil opnemen van verschillende stammen, en daarin wel erg veel mazzel heeft dat hij niet geoffert wordt omdat de medicijnman oppeens ziek wordt. Erg goede docu was het trouwens (hopelijk binnenkort weer op National Geographic). Ok back on topic!
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Tralalalaaaaaaaaa.. En iedereen negeert gewoon alle inhoudelijke opmerkingen over waar de film nou daadwerkelijk over gaat. Nog een extra laag hypocrisie eroverheen, prachtig! Film wordt er alleen maar treffender en sterker door.
GerwinF
-
- 1643 berichten
- 0 stemmen
Tralalalaaaaaaaaa.. En iedereen negeert gewoon alle inhoudelijke opmerkingen over waar de film nou daadwerkelijk over gaat. Nog een extra laag hypocrisie eroverheen, prachtig! Film wordt er alleen maar treffender en sterker door.
Tuurlijk Menni, dus als er over een film wordt gediscuseert wordt hij treffender en sterker? Ben eerder geneigd door zo'n opmerking mn stem te verlagen.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Wel als de film precies die hypocrisie blootlegt ja..
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Arme stier, was ik ook niet blij mee. Maar wat heeft dat te maken met die zielige schildpad (-zonder dat ik me door alle stukken hierboven moet werken-)?????
Dat een stier die gedood wordt in een stierengevecht een stuk meer lijdt dan die schildpad.
Kijk inmiddels ben al lang heen over de moord op die schildpad, ik heb hem niet gezien maar ken de foto's wel. Die schildpad is toch bedoeld als sensatiefactor in deze kannibalen flick?
Nou nee.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Vroeger gingen er ook een boel dood tijdens de indy 500 (toen had je nog van die leuke turbomotoren). ook volksvermaak.
En eigen keuze van de stervenden.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
En eigen keuze van de stervenden.
Wat doe je ingewikkeld. Het gaat me er niet om waarom iemand in de arena staat. Maar wat het volk daar doet!?
Anyway, een stierengevecht in spanje is me wel een duidelijk beeld (niet een fijne). Een schildpad met inheemsen die kannibalen moeten spelen riekt naar exploitatie. Ik ken alle argumenten van de voorstanders van deze film inmiddels. en alle argumenten tegen deze. En als mensen graag de regisseur willen geloven, is dat prima. Ik denk dat hij een schokkende film wilde maken en de argumenten om zich te verantwoorden zijn erg makkelijk gevonden. Die kan elk kind van 10 verzinnen. Ik concludeer dan maar dat deze film wat makkelijker te verteren is voor boerenzonen dan voor de rest.
ichi
-
- 791 berichten
- 7225 stemmen
Cannibal Holocaust is ongetwijfeld een exploitatie-film en dat zal in eerste instantie wel de bedoeling zijn geweest. Mondo deed het altijd goed en dan prop je er wat animal slaughter in, ophef gegarandeerd, dus meer bezoekers, in de jaren zeventig lustte men er wel pap van. Hogere intenties geloof ik niet in, Deodato had zich er in eerdere films ook al schuldig aan gemaakt en met hem vele (vooral Italiaanse) regisseurs. Hier is het weliswaar extremer en explicieter, maar toch...Men deed er toen gewoonweg niet zo moeilijk over. Deodato heeft veel meer films gemaakt en bijna allemaal exploitation, dus dit project zal echt niet met andere intenties begonnen zijn. Achteraf gezien voelt hij zich misschien moreel verplicht en gedwongen om er een diepere gedachte aan te koppelen. Het zal mij eerlijk gezegd een worst wezen.
Cannibal Holocaust ontstijgt het exploitatieniveau door zijn originaliteit en misschien wel door zijn exploitatie in overtreffende trap. Maar het blijft een exploitation flick. Die schilpad scene is naar mijn idee volstrekt onzinnig, maar het past wel in de nare en medogenloze sfeer van de film.
Mensen die deze film afzeiken, vanwege zijn ranzigheid en zinloos dierenleed, etc en tevens naar aktienieuws en dat soort programmas kijken, die zijn hypocriet. Op die manier legt de film de hypocrisie misschien bloot. Meer niet. 4.5
Het zou lachen zijn als de vpro of NPS de film eens zouden uitzenden.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Wat doe je ingewikkeld. Het gaat me er niet om waarom iemand in de arena staat. Maar wat het volk daar doet!?
Anyway, een stierengevecht in spanje is me wel een duidelijk beeld (niet een fijne). Een schildpad met inheemsen die kannibalen moeten spelen riekt naar exploitatie.
O, maar natuurlijk zit er een exploitatief kantje aan de film. Het is in ieder geval de reden van het succes. Maar dat wil niet zeggen dat het enkel exploitatief was. Het had wel degelijk een inhoudelijke reden.
Ik ken alle argumenten van de voorstanders van deze film inmiddels. en alle argumenten tegen deze. En als mensen graag de regisseur willen geloven, is dat prima.
Wat de regisseur er over te zeggen had, las ik hier voor het eerst. Ik beoordeel de film.
Ik denk dat hij een schokkende film wilde maken en de argumenten om zich te verantwoorden zijn erg makkelijk gevonden. Die kan elk kind van 10 verzinnen. Ik concludeer dan maar dat deze film wat makkelijker te verteren is voor boerenzonen dan voor de rest.
En dat is geen makkelijke conclusie? Wie de film heeft gezien en niet ziet dat er meer achter zit, is gewoon ronduit dom.
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Waarom is dat onzinnig? Het is duidelijk dat de film zinspeelt op de vraag wie er nu eigenlijk de barbaren zijn. Ik zeg niet dat de enige manier is om zoiets te vertellen (en in de film is het ook niet de enige manier), ik beargumenteer dat deze wijze volledig valide is. Er wordt een beest geslacht, zoals er elke dag miljoenen geslacht worden. Alles wat daarna gebeurt roept walging op bij de kijker, maar dat is nu juist het effect wat beoogd wordt.
kijkert
-
- 3584 berichten
- 0 stemmen
Cannibal Holocaust is ongetwijfeld een exploitatie-film
Wat is dat eigenlijk, een 'exploitatiefilm'?
Is 0605, die zonder de moord op PF waarschijnlijk (zeker!) nooit gemaakt zou zijn dan niet een 'exploitatiefilm'?
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
En Mikey, ik zie dat je een 5 geeft aan Apocalypse Now. Wat vind je van het einde daarvan?
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Mikey - wat de stier in Habla Con Ella met de Schildpad in CH te maken heeft is de idiote hypocrisie van mensen die om het een een regisseur en een film zonder hem gezien te hebben de grond in blijven boren, en het ander (aanzienlijk schandaliger, trager en tergender) mutileren en martelen van een dier in een film van een kennelijk wat meer "gerespecteerd" regisseur niet zo erg vindt.
Kortom: het is gewoon een slappe smoes om iemand de grond in te boren, want dierenleed in een "artistiek verantwoorde" film mag wel.
En dat is raar
Anyway, een stierengevecht in spanje is me wel een duidelijk beeld (niet een fijne). Een schildpad met inheemsen die kannibalen moeten spelen riekt naar exploitatie.
Het tergend martelen van een dier in een arena vol juichende mensen. Is dat geen exploitatie? Het mag een volksgebruik zijn, maar sinds de oertijd is men daar toch nog niet veel beschaafder geworden. Waarom is dat WEL geaccepteerd, ook als het nog eens wordt geenceneerd (en er NOG een beest zinloos gemarteld wordt) in een film???
Voor de rest heeft het erg weinig zin te discussieren over een film met iemand die hem niet gezien heeft, niet wil zien, maar wel al besloten heeft dat de regisseur niet deugt maar er kennelijk ook nog dubbele standaards op na houdt.
En Cannibal Holocaust is GEEN exploitatie film - dat mensen hem zo willen zien dat mag, maar het is NIET de bedoeling van de regisseur geweest. Toen niet en nu nog niet. En al helemaal geen "mondo" film. "Mondo"is een "genre" gejat van de zeer integere documantaires van Jacopetti en Prosperi die alleen maar schokkend zijn vanwege de confrontatie van de "beschaafde" mens met zijn eigen schandalige gedrag.
En het zou toch echt leuk zijn als iemand deze film nu eens ging bespreken zonder uitsluitend over die 2 minuten te kletsen. En na hem gezien te hebben.
Almodovar's stier lijdt een aanzienlijk langere tijd. Maar ik neem aan dat het ook wel zijn bedoeling zla zijn geweest zoveel mogelijk mensen naar de bioskoop te trekken door een flauw verhaaltje te verzinnen dat kan worden opgehangen aan de martelscenes.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
En dat is geen makkelijke conclusie? Wie de film heeft gezien en niet ziet dat er meer achter zit, is gewoon ronduit dom.
En wie dat weigert te geloven zelfs zonder de film maar te willen zien is nog veel dommer.
mikey
-
- 28993 berichten
- 5142 stemmen
Je hebt wel gelijk. Ik neem mijn woorden terug. sorry. die scene uit apocalypse now liet ik maar voor wat het waard was.
ik wilde je nog de domme vraag stellen; of je ook eerst naar Faces of death moet kijken voordat je ook daar een mening over formuleert? maar ach...
kos
-
- 46702 berichten
- 8857 stemmen
En Cannibal Holocaust is GEEN exploitatie film - dat mensen hem zo willen zien dat mag, maar het is NIET de bedoeling van de regisseur geweest.
Menni
-
- 1762 berichten
- 0 stemmen
Hoe weten mensen zo zeker dat Coppola, Almodovar, of welke algemeen gerespecteerde regisseur dan ook.. Neverending story, ik ga me weer met belangrijker zaken bezighouden.
Kabukiman
-
- 414 berichten
- 75 stemmen
Hoe weet je dat zo zeker?
In de eerste plaats: hoe weten al die anderen hier zo zeker dat de zaak NIET deugt??
Voor de rest sluit ik me bij Menni aan - gerespecteerde regisseurs geloof je zo weleens als ze aan het woord zijn over hun werk. Als ze SERIEUS aan het woord zijn over hun werk. Deodato is een zeer serieus regisseur, waar ik me behoorlijk in heb verdiept. Een die beslist ook rotzooi heeft gemaakt voor the quick buck - in welke gevallen hij daar ook nooit geheimzinnig over heeft gedaan. Cannibal Holocaust zou echt geen cent minder hebben opgleverd als hij inmiddels had toegegeven dat het inderdaad louter exploitatief bedoeld was, waarschijnlijk zelfs nog meer als hij het zogenaamd expoitatieve element van de film nzelf nog wat meer zou hebben uitgebuit - maar nee, hij blijft de film in serieuze toon en serieuze bewoordingen verdedigen voor de oprechte redenen waarom hij hem heeft gemaakt. En eigenlijk zijn die hier nog helemaal niet aan de orde geweest, niemand echt in geinteresseerd, zo lijkt het.
Er is na alles wat ik over en van de man heb gelezen en wat ik over, van en door hem heb gezien voor mij echt geen enkele reden om aan te nemen dat hij deze film om de verkeerde redenen zou hebben gemaakt - waarom dat wel toegeven over andere films en niet over deze?
En, Mikey: ja NATUURLIJK moet je Faces of Death ook bekijken voordat je je er een mening over vormt. Dat is een hopeloze bende rotzooi, voortbordurend op het succes van meer integer filmmakers, klopt, en wellicht had je dat ook al gededuceerd. En hoewel veel slachtingen daarin nou juist weer NEP zijn is het een verwerpelijk gebeuren, inderdaad uitsluitend gemaakt voor de centen, zonder enige artistieke of informatieve waarde of wat dan ook.
Als je beide films zou hebben gezien zou je weten dat je ze werkelijk NIET met elkaar kunt vergelijken, dat ze zo weinig met elkaar gemeen hebben als een aflevering van Bonanza met The Wild Bunch.
(Zelf vind ik bijvoorbeeld voetbal een vreselijke sport, en weet ik uit heel veel horen zeggen en over lezen dat Seedorf een waardeloos voetballer is en onze vorige bondscoach een klungel was - maar toch kan ik niet zonder de wedstrijd te hebben gezien zeggen dat Clarence gisteren een waardeloze match speelde, of me een mening vormen over integriteit van de coach en de onjuistheid van een foute wissel).
APOCALYPSE NOW moet ik nog maar eens gaan zien. Dat einde lijkt me waardeloos 
Wouter
-
- 18720 berichten
- 3085 stemmen
Je hebt wel gelijk. Ik neem mijn woorden terug. sorry. die scene uit apocalypse now liet ik maar voor wat het waard was.
ik wilde je nog de domme vraag stellen; of je ook eerst naar Faces of death moet kijken voordat je ook daar een mening over formuleert? maar ach...
Wil je daar een zinnige mening obver hebben, moet je het zien, inderdaad.
mister blonde
-
- 12698 berichten
- 5832 stemmen
na alles dat ik over deze film gelezen heb (niet alleen onlangs hier, hoor) wil ik hem op dvd hebben.
Pre- en sequels

Paradiso Infernale
1988
34 reacties
Gerelateerd nieuws

Moordscènes in 'Cannibal Holocaust' waren zo echt dat de regisseur aangeklaagd werd voor moord
Bekijk ook

La Mala Ordina
Misdaad, 1972
12 reacties

Kimyô na Sâkasu
Drama, 2005
33 reacties

Martyrs
Drama / Horror, 2008
2.820 reacties

Jeanne Dielman 23,Quai du Commerce 1080 Bruxelles
Drama, 1975
78 reacties

Bad Boy Bubby
Komedie / Misdaad, 1993
20 reacties

Ôdishon
Thriller / Horror, 1999
298 reacties
Gerelateerde tags
verkrachtingoverspelfilm bedrijfculture clashslangleechspiderswampritueelpigdierlijke aanvalvomitfilmteam horrorcontroversyfilm in filmtribejunglehuman sacrificemartelenrape and murderwreedheidkannibaalhatchet south americafilmproductiecultfilmvermist persoonfake documentarymisogynyritual sacrificegevonden beeldenamazon rainforestdocumentaire filmproductietortoisevideo nastylost footage animal crueltykannibalismeamazon tribevomiting woman abused womanfilm within a film adulterous wifefilm censorshipreal animal killingfilm industryforced to watch rapeguerilla filmmakingbanned filmdisembowelingfilm reelyacomo
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.







