• 15.910 nieuwsartikelen
  • 178.754 films
  • 12.256 series
  • 34.049 seizoenen
  • 648.696 acteurs
  • 199.207 gebruikers
  • 9.384.462 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Matrix (1999)

Sciencefiction / Actie | 136 minuten
4,01 9.205 stemmen

Genre: Sciencefiction / Actie

Speelduur: 136 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Australië

Geregisseerd door: Lilly Wachowski en Lana Wachowski

Met onder meer: Keanu Reeves, Laurence Fishburne en Carrie-Anne Moss

IMDb beoordeling: 8,7 (2.226.456)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 17 juni 1999

Plot The Matrix

"Believe the unbelievable."

De computerhacker Neo (Keanu Reeves) komt er achter dat het leven op aarde niets meer is dan een computersimulatie, opgezet door machines om de mensheid in bedwang te houden. Hij wordt door enkele vrijheidsstrijders uit deze "Matrix" gehaald, en samen met hen begint hij een strijd tegen de machines, om de mensheid haar vrijheid weer terug te geven.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

Ik merkte ook niets van een schok bij mezelf. Ik was juist geshockeerd door het tweede deel, omdat het scenario zoveel slechterwas, het acteerwerk zoveel minder en de effecten zelfs minder indruk maakten.

Toch maar naar deel 3 gegaan, omdat ik hoopte dat het middelste gewoon een soort slappe tussenfilm was. Maar echt hoge verwachtingen had ik niet meer. Deel 3 was voor mij eenzelfde lor als deel 2.


avatar van eerdekes

eerdekes

  • 1529 berichten
  • 587 stemmen

Inderdaad, bij mij was het zo :

Ik zat zo'n 2 uur naar het televisiescherm te kijken met m'n mond open ( bij wijze van spreken :d)

En de hele tijd van 'wow' hoe komen ze erbij?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87603 berichten
  • 12865 stemmen

Met shock bedoel ik dus dat mensen blij verrast waren iets gezien te hebben dat ze nooit eerder gezien hadden. Vandaar ook de enorm grote en fanatieke aanhang, en de teleurstelling bij de vervolgen. De tientallen films tussen M1 en M2 die dezelfde bullet-time effecten gingen gebruiken hebben daar ook geen goed aan gedaan.

Verder is het Matrix 1 script ook niet al te denderend, met z'n 'schone slaapster' einde. Ik blijf de delen inwisselbaar vinden.


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

Onderhond schreef:

dat mensen blij verrast waren iets gezien te hebben dat ze nooit eerder gezien hadden.

Zo bijzonder vond ik het niet. Heel goede film, niet ground-breaking.

Vandaar ook de enorm grote en fanatieke aanhang, en de teleurstelling bij de vervolgen.

Ik heb juist het idee dat de fanatieke aanhangers de vervolgen ook prijzen (zie tevens box office), maar dat juist de mensen die deel 1 gewoon als een (hele) goede, mooie film zagen, de vervolgen tegen vinden vallen.

De tientallen films tussen M1 en M2 die dezelfde bullet-time effecten gingen gebruiken hebben daar ook geen goed aan gedaan.

Hoewel spectaculair, zijn die bullettime shots niet dat wat Matrix 1 zo goed maakte. Dat was gewoon prima script, prima acteren, prima gemaakt.

Verder is het Matrix 1 script ook niet al te denderend,

Vond ik wel.

Ik blijf de delen inwisselbaar vinden.

De retorische vraag is dan of dat iets over het scenario van deel 1 of over jouw verstand van scenario's zegt.


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Ik ben het met onderhond eens. De eerste matrix betekende voor velen een nieuwe nummer 1 in hun top 10. De film was revolutionair in alle opzichten. Door de torenhoge verwachtingen is het vrij normaal dat er zo een teleurstelling heerst bij de vervolgen. De vervolgen zijn ietwat anders van aard , verwacht nou niet een even goed verhaal als bij deel 1 want je moet het geheel als een trilogie bekijken. Volgens mij vergelijken ook velen de films teveel met de eerste matrix. Als je bv reloaded op zijn eigen bekijkt en tegelijkertijd rekening houdt dat het een trilogie is dan is Reloaded gelijkwaardig aan de eerste film.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

sn@ke schreef:

Ik ben het met onderhond eens. ...verwacht nou niet een even goed verhaal als bij deel 1...

Je bent het niet eens want Onderhond vindt het script van deel I nou juist niet denderend.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87603 berichten
  • 12865 stemmen

Je bent het niet eens want Onderhond vindt het script van deel I nou juist niet denderend.

Daar doelde hij ook niet op. Ging over teleurstelling ivm verwachtingen.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Teleurstelling dat het vervolg zo slecht is ja. Daarmee zegt hij toch dat deel I erg goed is? Maar jij vond ze toch alledrie slecht? Onderling inwisselbaar of zoiets?


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 87603 berichten
  • 12865 stemmen

Gaat toch helemaal niet over goed of slecht, maar hoe ze relatief tov elkaar zijn. Tuurlijk is sn@ke het niet eens met mijn mening over de films zelf, denk dat hij dat ook wel doorheeft..


avatar van neo

neo

  • 15436 berichten
  • 10046 stemmen

Ok en nu weer gezellig


avatar van neo

neo

  • 15436 berichten
  • 10046 stemmen

eerdekes schreef:

(quote)

Inderdaad gooi het effe in de groep

Wij acceptere je mening :d

Ah mag ik, please


avatar van eerdekes

eerdekes

  • 1529 berichten
  • 587 stemmen

Go ahead son


avatar van neo

neo

  • 15436 berichten
  • 10046 stemmen

Onderhond schreef:

De vervolgen zijn even goed als de eerste film.

Mee eens op een iets andere manier

Wouter schreef:

The Matrix 1 is in alle opzichten beter dan zijn opvolgers

Lariekoek

Jordy schreef:

Sterker, het kwaliteitsverschil is pijnlijk groot.

Lariekoek

[b[Boordappel schreef:[/b]

Dat valt ook wel mee. Het verhaal werd hier tenminste niet in 1 scene verteld, zoals in Reloaded.

Lariekoek

Onderhond schreef:

Vandaar ook de enorm grote en fanatieke aanhang, en de teleurstelling bij de vervolgen

Fanatieke aanhang zeker,maar teleurstelling... Helaas weer lariekoek.

cornelis schreef:

Ik heb juist het idee dat de fanatieke aanhangers de vervolgen ook prijzen (zie tevens box office), maar dat juist de mensen die deel 1 gewoon als een (hele) goede, mooie film zagen, de vervolgen tegen vinden vallen.

Dat is niet helemaal waar. Vele fanatieke aanhangers (noem het landverraders) zijn afgehaakt qua fanatiek aanhanger zijn na Reloaded, maar hebben toch ook Revolutions gezien in de hoop dat er voor hun nog iets zou verbeteren. Die box office zegt in dat opzicht wel iets maar niet heel veel. En dan zijn er ook nog de mensen die een ‘’paar keer’’ gaan natuurlijk.Maar natuurlijk zijn er ook de echte fans die ze alle drie de hemel in prijzen. Kan zomaar zijn dat ik dit weer omdat ik uit ervaring spreek En natuurlijk de mensen die gewoon nieuwsgierig zijn.


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

neo schreef:

Lariekoek

[knip]

Dat is niet helemaal waar.

Ik win op punten!

(Of neo slikt mijn apekool voor zoete koek)

Verder wel een hoop gebazel over wat nou wel en niet een fanatieke aanhanger dan wel landverrader is, waar ik in deze context niet zoveel van begrijp.


avatar van Phoenix

Phoenix

  • 7846 berichten
  • 1418 stemmen

Neo schreef:

een prachtige quote op een welbekende manier


avatar van morpheus

morpheus

  • 1034 berichten
  • 675 stemmen

neo schreef:

(quote)

Lariekoek

(quote)

Lariekoek

Mooralriddermodus:

Daarover dient u zich niet zo uit te laten, het betreft in dit geval een geheel subjectieve mening

/Mooralriddermodus


avatar van Goodfella

Goodfella

  • 5091 berichten
  • 4875 stemmen

neo schreef:

Vele fanatieke aanhangers (noem het landverraders) zijn afgehaakt qua fanatiek aanhanger zijn na Reloaded

Landverraders? Haha, neo, in wat voor bizarre wereld leef jij?


avatar van neo

neo

  • 15436 berichten
  • 10046 stemmen

Dat is zomaar een grappige uitdrukking die ik gebruik voor dat soort mensen


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Ik ben het met onderhond eens ivm de verhouding tss de films. Dat ze inwisselbaar zijn , in die stelling kan ik me ook wel wat vinden. Door de verwachtingen was het ook vrij normaal dat iedereen negatief reageerde . Over de film zelf had ik al door dat mijn mening niet strookte met de zijne door eerdere discussies.


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

hey neo vraagje, wanneer neo door Smith ondervraagd wordt begint het shot gezien door 3 monitoren. Zijn dit de monitoren in The Source? zien er wel net zo uit.


avatar van neo

neo

  • 15436 berichten
  • 10046 stemmen

Die van the Architect ja. Source mocht je trouwens wel tussen haakjes zetten , want er is nog twijfel over. Heb zelf andere ideeen hierover.


avatar van evwi

evwi

  • 131 berichten
  • 131 stemmen

In een woord: GEWELDIG!!!


avatar van Take One

Take One

  • 195 berichten
  • 144 stemmen

Ik hou absoluut niet van SF. Maar hiervoor maakte ik graag een uitzondering. Het had van mij bij dit deel mogen blijven, maar dat terzijde.

*****


avatar van eerdekes

eerdekes

  • 1529 berichten
  • 587 stemmen

Deel 2 overtreft deel 1 vind ik


avatar van neo

neo

  • 15436 berichten
  • 10046 stemmen

Weer eens wat anders dan ''deel 2 is minder''


avatar van eerdekes

eerdekes

  • 1529 berichten
  • 587 stemmen

zulke mensen moeten er ook zijn hé

Ik ga het nog eens zeggen.

Visueel heeft deel 2 zoveel indruk op mij gemaakt, niet normaal.

Nog eens die stad 'Zion' is echt subliem !.

Jammer dat het maar bij 'n derde film blijft .

echt héél spijtig


avatar van sn@ke

sn@ke

  • 2077 berichten
  • 888 stemmen

Is idd perfect nu. De trilogie is afgeleverd, wist vele filmfans te boeien en heeft voor vele vernieuwingen gezorgd. Maar nu de trilogie af is moeten ze geen films bijmaken want dan zal hoogstwaarschijnlijk de magie verloren gaan ( wat voor velen al het geval was spijtig genoeg ) en uitmonden in uitmelkerij.


avatar van neo

neo

  • 15436 berichten
  • 10046 stemmen

Alle tepels van de koe zijn zo'n beetje al op, maar er is nog wat ruimte voor een Animatrix 2


avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3236 stemmen

Chainsaw schreef:

(quote)

Kijk, zo ver wil ik dus net niet gaan ....

Ook al heb ik me bij deel 2 en 3 best vermaakt

ze hadden ze het van mij bij deel 1 mogen laten.


avatar van eerdekes

eerdekes

  • 1529 berichten
  • 587 stemmen

Loop heen

Deel 2 overtreft deel 1