Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.483.751)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1483751)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Beide opmerkingen zijn onzinnig.
1. Het verhaal is eigenlijk helemaal niet belangrijk bij een actie SF film. Vergelijk het eens met James Bond, daar is het verhaal ook al jaren ondergeschikt en voorspelbaar. Wat behelst nu eigenlijk het verhaal van de publiekslievelingen Shawshank Redemption of The Dark Knight. Zijn allemaal net zo dun en voorspelbaar als dat van Avatar. Het gaat gewoon om de uitvoering (Had Ledger een tamme joker neergezet dan was van TDK niet veel over gebleven). En als deze uitvoering zodanig is dat je je interesse verliest komt dat door de uitwerking, niet door het verhaal.
En het zijn niet de sfx die mooi zijn, maar de art direction, de wondere wereld van Pandora. Dat die toevallig met cgi tot stand is gekomen ipv dat het echt is nagebouwd in de studio is irrelevant.
Rizz
-
- 302 berichten
- 1780 stemmen
Hm hier moet ik je gelijk ingeven, verhoog m'n stem met een half punt.
Maar bij mij persoonlijk telt het verhaal gewoon zwaar.
davidz352
-
- 206 berichten
- 315 stemmen
Beide opmerkingen zijn onzinnig.
1. Het verhaal is eigenlijk helemaal niet belangrijk bij een actie SF film. Vergelijk het eens met James Bond, daar is het verhaal ook al jaren ondergeschikt en voorspelbaar. Of behelst nu eigenlijk het verhaal van de publiekslieveling Shawshank Redemption of The Dark Knight. Zijn allemaal net zo dun en voorspelbaar als van Avatar. Het gaat gewoon om de uitvoering. En als deze uitvoering zodanig is dat je je interesse verliest komt dat door de uitwerking, niet door het verhaal.
En het zijn niet de sfx die mooi zijn, maar de art direction, de wondere wereld van Pandora. Dat die toevallig met cgi tot stand is gekomen ipv dat het echt is nagebouwd in de studio is irrelevant.
Toevallig dat ik Shawshank Redemption en The Dark Knight geen goede films vind? Nee, want ze hebben geen verhaal! En dat maakt het interessant! Niet de special effects!
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Geen idee, ik heb gewoon twee popie jopie films genoemd die qua verhaal ook niet veel om het lijf hebben, heeft verder niets met jou te maken....
Verhaal/ concept kan inderdaad iets interessant maken, maar dan moet het wel goed worden uitgevoerd. Maar ook verhalen die totaal niet interessant zijn/lijken , kunnen mits goed uitgevoerd geweldige films opleveren.
Wyverex
-
- 27 berichten
- 24 stemmen
Reinbo, nu beweer je dat je een verhaal in een CGI film niet belangrijk is terwijl je dit schreef op 21 augustus om 11.26
...
Ben geen freak ofzo die alle reacties bekijk om 'fouten' te vinden, maar ik kijk af en toe eens naar wat de verwachtingen waren van de film voor dat die uitkwam. En die reactie viel nogal op
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Maar ook verhalen die totaal niet interessant zijn/lijken , kunnen mits goed uitgevoerd geweldige films opleveren.
Dit maakt elke discussie inderdaad nutteloos.
Ik ben van mening dat een goed script, zelfs met technische beperkingen, een sterke film oplevert, maar een slecht script nooit een goede film.
Als je deze mening niet deelt dan houdt het gewoon op. 
davidz352
-
- 206 berichten
- 315 stemmen
Dit maakt elke discussie inderdaad nutteloos.
Ik ben van mening dat een goed script, zelfs met technische beperkingen, een sterke film oplevert, maar een slecht script nooit een goede film.
Als je deze mening niet deelt dan houdt het gewoon op.

Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Dit maakt elke discussie inderdaad nutteloos.
Ik ben van mening dat een goed script, zelfs met technische beperkingen, een sterke film oplevert, maar een slecht script nooit een goede film.
Als je deze mening niet deelt dan houdt het gewoon op.
Script is iets anders dan verhaal imo. (In een script is namelijk ook de manier waarop het verhaal verteld gaat worden verwerkt.)
Ik heb het ook verder nergens over technische beperkingen. Ik vind tenslotte zelfs Baise-Moi goed. 
Neem bijv. een film als Halloween. Dat is toch nauwelijks een sterk verhaal te noemen, maar dankzij de uitvoering een meesterwerk.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Reinbo, nu beweer je dat je een verhaal in een CGI film niet belangrijk is terwijl je dit schreef op 21 augustus om 11.26
...
Ben geen freak ofzo die alle reacties bekijk om 'fouten' te vinden, maar ik kijk af en toe eens naar wat de verwachtingen waren van de film voor dat die uitkwam. En die reactie viel nogal op
Leuk dat je dat naar boven haalt, maar dat was drie maanden voordat de film uit kwam. Hoe anders kunnen zaken uitpakken.....
En lees dan ook mijn eerste recensie erop na.
Nu een iets uitgebreidere review. Avatar is zoals waarschijnlijk nu wel bekend een Ecosprookje/oorlogsfilm. De film bevat eigenlijk alle bekende Camaronesque ingredienten: Een op geldbelust bedrijf huurt militaire en wetenschappers in, om in een vreemde en vijandige omgeving naar waardevolle grondstoffen/producten te zoeken. Al gauw krijgen de wetenschappers en de militaire ruzie en valt het team uit in twee kampen. Daarnaast kent de film weer de sterke vrouwelijke personages en de testosteron gedreven militairen. Ook de brute machinerie is weer van de partij en er wordt net als in Rambo ook weer aan vliegtuigen gehangen en zelfs zijn mes is weer van de partij. Niet veel nieuws dus. Maar de ster van de film is dan ook de jungle/natuur, want die is werkelijk schitterend vormgegeven tot in het kleinste detail (Vandaar mijn vergelijking van Cameron met God). Je kan het niet mooi vinden, en ik snap de vergelijking met de Efteling ook wel, maar wees eerlijk, als wij zo'n stukje natuur op aarde hadden, zou dat land toeristen attractie nummer 1 in huis hebben..... Zou jij niet ook een weekje willen?
Verder is het eenvoudig goed vs bad space quest verhaaltje a la Star Wars, maar met heel veel meer kennis en kunde gemaakt. Film bevat vrijwel geen overbodige seconden en dendert voort.
Veel plezier allemaal.
Vind het verhaal dus ook best aardig en zoals ik al schreef, geen seconde verdaan aan onzinnige uitleg e.d.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Dit script past toch eigenlijk prima bij de film. Hadden er dan diepgaande filosofieën behandeld moeten worden met die na'vi? Of bizarre plotwendingen die The Usual Suspects als lulletjes neerzetten? Nee lekker simpel zo 
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
@Reinbo
Dat klopt, maar verhalen die niet de diepte ingaan (neem James Bond, of TDK) hebben in ieder geval nog een andere Joker te bieden... Character development. Dat is bij Avatar ook schrijnend dun. Dat is wat ik al eerder aangaf. Een uiterst interessante opening biedt het gegeven van zijn overleden broer, maar ook daar wordt niets mee gedaan zodat we Sully totaal niet gaan begrijpen of er ook maar enige sympathie voor krijgen.
Wyverex
-
- 27 berichten
- 24 stemmen
Reinbo, hetgeen ik bovenhaalde was helemaal geen kritiek ofzo, want inderdaad, het was nog een eindje naar de film toe. Maar het feit dat je een sterk verhaal verwacht, en er een flutverhaaltje voor in de plaats krijgt en dan tóch nog de volle 5* geeft voor Avatar gaf mij de reden om die reactie neer te schrijven. Anders had ik er geen aandacht aan besteed.
Ik kan moeilijk geloven dat je het verhaal goed vond, en de reden daarvoor zette je zelfs in je eerste recensie:
Wyverex
-
- 27 berichten
- 24 stemmen
Dit script past toch eigenlijk prima bij de film. Hadden er dan diepgaande filosofieën behandeld moeten worden met die na'vi? Of bizarre plotwendingen die The Usual Suspects als lulletjes neerzetten? Nee lekker simpel zo
Daar zeg je zoiets, waarom net niet met meer diepzinnige plotwendingen werken? Dan had het verhaal de animatie waard geweest. Ik vond juist dat het script niet bij de film zelf paste. Maar dat zijn natuurlijk ook allemaal eigen meningen.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Als het verhaal en het character development ook nog eems top was geweest had Avatar waarschijnlijk mijn top 10 gehaald. Ik zie ook wel dectekortkomingen, masr ondanks dat heb ik me nu al meerdere keren perfect vermaakt. En dan geef ik 5*.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Daar zeg je zoiets, waarom net niet met meer diepzinnige plotwendingen werken? Dan had het verhaal de animatie waard geweest. Ik vond juist dat het script niet bij de film zelf paste. Maar dat zijn natuurlijk ook allemaal eigen meningen.
Tja ik vond de animatie al voldoende met zo'n 'avonturen'verhaaltje. Weet niet hoe het uitgepakt zou zijn met meer verfijning in het verhaal, zou dan ook een beetje misplaatst kunnen worden.
Net zoals aan de andere kant bijv. the Usual Suspects bij mij de volle mep scoort vrijwel volledig dankzij het script.
Wyverex
-
- 27 berichten
- 24 stemmen
Als het verhaal en het character development ook nog eems top was geweest had Avatar waarschijnlijk mijn top 10 gehaald. Ik zie ook wel dectekortkomingen, masr ondanks dat heb ik me nu al meerdere keren perfect vermaakt. En dan geef ik 5*.
Kan hier natuurlijk blijven argumenten zoeken maar uiteindelijk heb je gelijk. Als je je geamuseerd hebt bij de film dan moet je die idd hoog raten. Maar ik vond Avatar nu niet echt een film om Yerbouti op te Sheiken
!
Wyverex
-
- 27 berichten
- 24 stemmen
Tja ik vond de animatie al voldoende met zo'n 'avonturen'verhaaltje. Weet niet hoe het uitgepakt zou zijn met meer verfijning in het verhaal, zou dan ook een beetje misplaatst kunnen worden.
Net zoals aan de andere kant bijv. the Usual Suspects bij mij de volle mep scoort vrijwel volledig dankzij het script.
Er zijn zoals je hier zegt uitzonderingen op de regel, maar ik vind toch dat een film om hem 5* te geven een goed verhaal moet hebben en ook aantrekkelijk moet zijn voor het oog. Dan heb je een echt goede film!
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Jawel, maar Avatar is alleen al voor het oog en de sensatie bij mij goed voor 4*, puur een belevenisfilm. Usual Suspects vind ik trouwens zeker niet onaantrekkelijk voor het oog met de film noir achtige delen erin, maar daar dragen het verhaal en het acteren meer bij aan het kijkplezier. En zo is elke film eigenlijk wel anders (om te beoordelen).
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Ik geef Reinbo groot gelijk. Komt vrijwel altijd aan op de uitwerking/uitvoering. Het kan nog zo'n geweldig verhaal zijn, als je de uitwerking/uitvoering niks vind (en misschien ook de cast die het verhaal overbrengt), kan je er gewoon vrij weinig mee.
Toevallig dat ik Shawshank Redemption en The Dark Knight geen goede films vind? Nee, want ze hebben geen verhaal! En dat maakt het interessant! Niet de special effects!
Grappig dat je dat zegt met Lotr op 1. Moet het nou ook niet bepaald van het verhaal hebben, maar van de uitwerking/uitvoering.
Sjard
-
- 24 berichten
- 41 stemmen
Beide opmerkingen zijn onzinnig.
1. Het verhaal is eigenlijk helemaal niet belangrijk bij een actie SF film. Vergelijk het eens met James Bond, daar is het verhaal ook al jaren ondergeschikt en voorspelbaar. Wat behelst nu eigenlijk het verhaal van de publiekslievelingen Shawshank Redemption of The Dark Knight. Zijn allemaal net zo dun en voorspelbaar als dat van Avatar. Het gaat gewoon om de uitvoering (Had Ledger een tamme joker neergezet dan was van TDK niet veel over gebleven). En als deze uitvoering zodanig is dat je je interesse verliest komt dat door de uitwerking, niet door het verhaal.
En het zijn niet de sfx die mooi zijn, maar de art direction, de wondere wereld van Pandora. Dat die toevallig met cgi tot stand is gekomen ipv dat het echt is nagebouwd in de studio is irrelevant.
Je zegt dat TDK niets is met een tamme joker, ik ben daar volkomen mee eens. Maar Avatar heeft zo veel meer! Nieuwe werelden, avontuur en een groot aan fantasie natuurlijk. En ja avatar heeft cliche momenten, maar dat is gewoon gebeurd omdat het zo ontsettend comercieel is geworden!
Link1987
-
- 7 berichten
- 10 stemmen
Vond hem echt tegen vallen, was meer de hype om het 3d dat deze zo geprezen werd naar mijn mening.
Mooie effects met een slap cliché verhaal lijn die ze zo uit de kast getrokken hebben met standaard typetjes.
Was ook voor de mens haha go humans...
Spoiler?ze hadden die boom gewoon moeten Nuken of zo iets.
We doen ergere dingen voor geld op onze planeet, tegen ons eigen soort dan tegen wat blauwe Aliens. snapte dus daar geen hout van.
Btw, het is niets meer dan sympathie wekken voor wat er nu in de wereld gebeurd, kijk het nieuws en go figure.
Dan kijk ik liever het nieuws en documentaires dan deze zooi.
2 sterren voor de effects alleen, viel in slaap in de Bioscoop.....
davidz352
-
- 206 berichten
- 315 stemmen
Grappig dat je dat zegt met Lotr op 1. Moet het nou ook niet bepaald van het verhaal hebben, maar van de uitwerking/uitvoering.
Zelf vind ik Lotr. meer verhaal hebben dan Avatar. Maar ja, ieder zijn mening 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Een paar dwergen moeten een ring in een put gooien en een boze tovenaar probeert dit te voorkomen. Zou het ze lukken.....?
Zoiets? 
sjano1244
-
- 75 berichten
- 0 stemmen
Deze film blijft voor mij 1 van de mooiste, tofste en geweldigste film ooit gemaakt.
Pandorra ziet er zo vet uit, de dieren, de lianen waar ze met hun grootvaders kunnen praten, de wezens, alles daarvan hebben ze gewoon supervet gemaakt. het verhaal was niet zo origineel maar voor zo'n film maak het mij geen moer uit. Dat het bijna 3 miljard dollar heeft gemaakt is echt niet voor niets.
Respect naar de regisseur James Cameron 
panjoe
-
- 240 berichten
- 749 stemmen
Een paar dwergen moeten een ring in een put gooien en een boze tovenaar probeert dit te voorkomen. Zou het ze lukken.....?
Zoiets?
Zo is het verhaal van iedere film in een zin te formuleren
...
Karl van H.
-
- 2812 berichten
- 2256 stemmen
Zo is het verhaal van iedere film in een zin te formuleren
...
Maar gezien Reinbo's standpunt dat het verhaal op zich niet het belangrijkste van een film is, is daar niks mis mee 
orbit
-
- 12092 berichten
- 0 stemmen
Zelf vind ik Lotr. meer verhaal hebben dan Avatar. Maar ja, ieder zijn mening
Daarbij vergeleken is Avatar helemaal een prachtige gelaagde en uitgediepte karakterstudie met uitstekende acteerprestaties en origineel gevonden plot 
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4085 stemmen
Zo is het verhaal van iedere film in een zin te formuleren
...
Het basisgegeven van LOTR is dan ook heel simpel. Wat niet wegneemt dat dat ook een fantastische film(van ruim 10 uur) is.
YouTube - Star Wars Vs. LOTR - Clerks 2
Deze scene(specifiek gedeelte vanaf 1:52) van Clerks 2 geeft het geniaal weer.
Bottleneck
-
- 8233 berichten
- 2117 stemmen
Daarbij vergeleken is Avatar helemaal een prachtige gelaagde en uitgediepte karakterstudie met uitstekende acteerprestaties en origineel gevonden plot
en een subtiel verweven maatschappijkritiek die alleen de oplettende kijker kan oppikken 
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








