Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.482.741)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1482741)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
panjoe
-
- 240 berichten
- 749 stemmen
En die recensie dan, wat een chaos zeg. Een grote bak met allemaal onzinnige opmerkingen die door zeer onlogisch gebruik van leestekens enorm door elkaar staan gemixt.
I agree, maar inhoudelijk ben ik het compleet met hem eens. Hij geeft een betere onderbouwing dan de meesten, dus beetje jammer dat je alleen afgeeft op de vorm van zijn stukje zonder op de inhoud in te gaan
.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Zijn vooral krachttermen. Dus als we over inhoud gaan beginnen... 
panjoe
-
- 240 berichten
- 749 stemmen
Ook dat is vorm.
Hij zegt inhoudelijk:
- de film maakte de hoge verwachtingen niet waar;
- zowel de romantische scènes als de actiescènes stonden bol van de clichés;
- de effecten zijn okay maar de kleuren zijn lelijk en weten niet te boeien;
- de acteurs waren bar slecht;
- deze film komt niet in de buurt van Terminator 1&2.
Nu ik het terug lees is het wel echt heel irritant lelijk neergepleurd maar ik ben het er nog steeds volkomen mee eens.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Tsja als je toch zegt:
- de film maakte de hoge verwachtingen niet waar;
- de acteurs waren bar slecht;
- deze film komt niet in de buurt van Terminator 1&2.
Is dat vorm zonder enige inhoud, geen toelichting/redenen gegeven.
panjoe
-
- 240 berichten
- 749 stemmen
De film veroorzaakte een hele hype bij het uitkomen maar maakte voor mij de verwachtingen niet waar, want het verhaal stond bol van de clichés. De special effects waren okay maar de kleuren waren lelijk en wisten niet te boeien. Ook vond ik de acteurs bar slecht acteren. Conclusie: deze film komt niet in de buurt van Terminator 1&2 want die vond ik wel geweldig.
Als hij het zo had gezegd vond ik het een hele nette korte recensie.
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Als hij het zo had gezegd vond ik het een hele nette korte recensie.
Serieus..?
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Wat je met voor zijn begrippen bedoelt weet ik niet, maar het mist sowieso onderbouwing.
lugia
-
- 37 berichten
- 0 stemmen
Ik vond het avontuur niet zo speciaal maar de diepte die je zag echt mooi!
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
De laagstemmers zijn er meteen weer als de kippen bij om iets te melden, worden jullie niet moe van hier elke minuut van de dag je leven slijten..?
En om ontopic te blijven: hij zegt niet dat hij 4,5* geeft voor alleen het 3D effect, hij heeft het alleen over de diepte en het avontuur. Hij zegt niets over acteerwerk, camerawerk, cinematografie, dialogen, gevechten en de beelden die we tevoorschijn getoverd krijgen (etc). Dus veel te weinig om je conclusies uit te trekken.. 
AC1
-
- 5775 berichten
- 909 stemmen
Ik heb gewoon om wat meer toelichting gevraagd. Ik heb vaak de indruk dat de fans van Avatar het verhaal en de karakters eigenlijk niet zo belangrijk vinden en Lugia's post draagt hiertoe bij. Ik vraag me af of Avatar de mindere aspecten van de film kan compenseren met het visuele aspect.
Ik kan niet spreken voor alle laagstemmers maar ik zit hier niet elke minuut van de dag. 
AchmedATM
-
- 1507 berichten
- 0 stemmen
Hij zegt niets over acteerwerk, camerawerk, cinematografie, dialogen, gevechten en de beelden die we tevoorschijn getoverd krijgen (etc).
Exact de afwezigheid van die termen in zijn korte mening maakt toch duidelijk dat hij dat niet in de verhouding mee heeft genomen. Dat houdt in dat hij 4,5 punten geeft aan het term diepte, dat in de film te vinden is.
En daar is 3D toch voor, om wat diepte aan het beeld te geven. 
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Ik heb gewoon om wat meer toelichting gevraagd. Ik heb vaak de indruk dat de fans van Avatar het verhaal en de karakters eigenlijk niet zo belangrijk vinden en Lugia's post draagt hiertoe bij. Ik vraag me af of Avatar de mindere aspecten van de film kan compenseren met het visuele aspect.
Ik kan niet spreken voor alle laagstemmers maar ik zit hier niet elke minuut van de dag.
De vraag die je stelde is normaal inderdaad, de reactie van AchmedATM erachteraan was meer dat me deed reageren.
En met laagstemmers bedoel ik ook niet per se jou, het valt me gewoon op hoe hoe bedreven veel laagstemmers zijn met hier reageren op elk foutje of dingetje dat ze niet aanstaat. Kom ik bij zowat geen enkele film tegen (m.u.v. flop 100 films o.d.).
Exact de afwezigheid van die termen in zijn korte mening maakt toch duidelijk dat hij dat niet in de verhouding mee heeft genomen. Dat houdt in dat hij 4,5 punten geeft aan het term diepte, dat in de film te vinden is.
En daar is 3D toch voor, om wat diepte aan het beeld te geven.
Wat een onzin, ik zeg soms ook bij een komedie alleen dat ik me rot gelachen heb, betekend niet meteen dat het de enige bepalende factor is voor het cijfer. Hij vinkt het überhaupt niet eens aan als mening.. 
88Fabian
-
- 1527 berichten
- 0 stemmen
Ja maar met welk ARGUMENT heb je gelachen is dan de vraag 
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Ja maar met welk ARGUMENT heb je gelachen is dan de vraag
Daar gaat het nu helemaal niet over, ik had het over de bepalende factor voor je cijfer, dus waar deze opmerking vandaan komt..?
Miss Sway
-
- 322 berichten
- 0 stemmen
Onderbouwing of niet, discussiëren over een mening, vind ik al vrij overbodig.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je zonder de veelvuldig gevraagde onderbouwing niet kan begrijpen wat iemand zegt of bedoeld te zeggen. Dat is gewoon zeuren om het zeuren.
Avatar is ook niet een film waar ik warm voor loop, juist door de gigantische hoeveelheid clichés en inderdaad het mediocre acteren, het op en top Disney complex en de zoete kleurtjes. Dat is een mening beredeneerd vanuit mijn reverentiekader en nee, dat ga ik niet motiveren.
TragieStar.*
-
- 3473 berichten
- 1628 stemmen
Onderbouwing of niet, discussiëren over een mening, vind ik al vrij overbodig.
Ik kan me ook niet voorstellen dat je zonder de veelvuldig gevraagde onderbouwing niet kan begrijpen wat iemand zegt of bedoeld te zeggen. Dat is gewoon zeuren om het zeuren.
Je hebt eigenlijk wel gelijk 
DonOswaldo
-
- 6430 berichten
- 1931 stemmen
Onnodig inderdaad, maar tegelijk logisch als iemand gaat beweren dat het wel goed onderbouwd is en heel inhoudelijk e.d. terwijl het dat niet is. Maar goed, het gaat al genoeg offtopic.
Child
-
- 3 berichten
- 4 stemmen
Ppl ben talkin alotta smack about this movie, but all I can is that this movie does captivate you.Watching this movie made me feel as if I was on pandora itself. The sfx is really good in detail, you have to watch this movie several times to see all the small things.Its a playfull world at that Pandora, they did a good job with it.I mean they took quite awhile creating this movie and everything about it .So I think its Bs that ppl look down on it I mean could you have done a better job ...I dont think so.The first time I saw this movie it was like stepping off a rollercoaster(I saw it in IMAX) it was wild.This is really the kind of movie you have to see in 3d.The story Wasnt weak at all but It could have had a bit more depth in it.Ppl talk about character development, IT WAS A TREE HOUR MOVIE
CritiCom
-
- 6 berichten
- 6 stemmen
'Avatar' was het eerste grootschalige filmproject van James Cameron na 'Titanic', en dat is eraan te zien: de film is een visueel meesterwerk dat een relatief simpel verhaaltje weer intrigerend en spannend weet te maken.
Deze prent is zonder twijfel een mijlpaal in de filmgeschiedenis op gebied van cinematografie. De beelden zijn formidabel en scheppen een compleet nieuwe en realistische wereld waar je gedurende de hele film mag vertoeven. Ik heb de film gezien in 2D, maar daar blijven de “visuals” even schitterend. De Na'vi zijn wonderbaarlijke schepsels die erg mooi zijn gerealiseerd door middel van Motion Capture, een techniek die in 'Avatar' erg deskundig is gebruikt.
De acteerprestaties waren...goed, niets meer en niets minder. Sam Worthington speelt de rol die hij later ook in 'Clash Of The Titans' zal spelen: de actieheld waarmee iedereen zich moet kunnen identificeren. Zijn karaktertrekken worden niet uitgewerkt en het hele personage blijft nogal oppervlakkig (zo speelt Sam het ook).
Sigourney Weaver speelt dan weer net iets overtuigender in haar wetenschappelijke rol, waar niet veel op aan te merken is.
Zoë Saldana vertolkt de Na'vi Neytiri op een natuurlijke manier die me aangenaam heeft verrast, maar degene die in deze film écht de show steelt is voor mij Stephen Lang, de kwaadaardige Kolonel Miles Quaritch die het aardige blauwe volkje (de Na'vi, niet de smurfen) om zeep wil helpen.
Inhoudelijk mankeert er wel heel wat aan Avatar: de dialogen hadden evengoed geschreven kunnen zijn door een peuter, de film is bij momenten wel heel langdradig (kijk maar eens naar de speelduur) en what you see is what you get: vergeet nuances of diepere betekenissen, want die moet je met een gigantisch vergrootglas gaan zoeken.
Toch wekt Cameron met zijn spetterende actie en simpele plot een hoop basale emoties op bij de kijker. Het verhaal maakt wel iets los bij het publiek, waardoor het een emotionele band krijgt met de Na'vi. Dit was ook de bedoeling, aangezien 'Avatar' een allegorie is voor de situatie in het Amazonewoud, waar indianen worden verdreven door kwaadaardige bedrijven. Ook dit is in de film zo subtiel als een nijlpaard in een kinderzwembadje.
Kortom: ga kijken naar deze film als je een simpel verhaal zoekt dat op revolutionaire wijze in beeld is gebracht. De kans is groot dat je ontroerd zal worden, en zoiets is vandaag de dag ook niet meer zo simpel...
Mijn score: 8/10 (voor de mooiste beelden die ik ooit in de bioscoop heb gezien)
MoviefreakRob
-
- 220 berichten
- 99 stemmen
Na deze film goed in 3D in de media is terechtgekomen.
Worden de meeste films nu in 3D vertoond!
Negatief, positief?
Wat trouwens geweldig was is dat Cameron zo lang heeft moeten wachten voor deze film.
Ik denk dat als hij hem een jaar na titanic filmde, hij toch erg slecht was. (voor de technieken!)
Dus goed mister Cameron!
Thom1994
-
- 1312 berichten
- 672 stemmen
Na deze film goed in 3D in de media is terechtgekomen.
Worden de meeste films nu in 3D vertoond!
Dat heeft er volgens mij helemaal niets mee te maken. De films die de laatste tijd in 3D zijn uitgekomen, waren allang 'in productie' op het moment dat Avatar zijn intreden in de bioscopen deed.
CritiCom
-
- 6 berichten
- 6 stemmen
Dat heeft er volgens mij helemaal niets mee te maken. De films die de laatste tijd in 3D zijn uitgekomen, waren allang 'in productie' op het moment dat Avatar zijn intreden in de bioscopen deed.
Het heeft er juist heel veel mee te maken. Je weet het misschien niet, maar 3D kan ook in post-productie toegevoegd worden. 
Thorak
-
- 6354 berichten
- 1885 stemmen
Enige film die post production nog in 3D is veraderd is Clash of th Titans. De rest is van begin af aan als 3D gefilmd. Overigens vind ik qua 3D Avatar toch het slechtste, erg irritant dat je niet kan kijken naar wat jij wilt zien maar dat je moet kijken naar wat Cameron wil dat je ziet, de rest is niets meer dan blur. Alle andere 3D films zijn gewoon over het hele scherm goed zichtbaar.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.










