Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.489.825)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1489825)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
swollenaer68
-
- 247 berichten
- 777 stemmen
zo en nu downloaden en branden maar
Ik zou wachten op goede kwaliteit.
lucdecoster
-
- 1644 berichten
- 6323 stemmen
Heeft iemand deze niet in 3D gezien en hoe is de film dan?
Gezien in gewone versie en ik vond hem fantastisch mooi. Voor mij hoeft dit 3D gedoe niet.
levellife
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
Gezien met een stel vrienden, 3 van de 5 waren al snel aan het slapen tijdens de film.
Erg mooi gemaakt maar de dialogen waren vrij cheesy en cliché ook en te langdradig voor de bios waar ik toch moeilijk zo lang kan stilzitten in die benarde houding.
De 3d was ook zo zo en had al op 2/3 van de film de bril afgezet omdat het niet lekker zat.
Final destination in 3d vond ik ook veel beter maar misschien had ik een minder goed brilletje deze keer.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik wist niet dat er een speciale 2D-versie was, zo raar is dat toch niet?
Nou, wel een beetje..... (2D versie is overigens niets speciaals aan, das gewoon een film zoals alle andere films. En je zou toch wel kunnen weten dat een 3D film bestaat uit twee over elkaar gelegde beelden, niet zo gek dus, dat dat zonder bril nogal wazig overkomt. Maar ach, weer wat bijgeleerd.
)
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
De 3d was ook zo zo en had al op 2/3 van de film te bril afgezet omdat het niet lekker zat.
Dus je hebt het laatste uur naar een wazig beeld zitten staren?
t.durden
-
- 67 berichten
- 878 stemmen
Deze film, ik heb 'm zaterdag gezien in IMAX 3d. Ik had voor mijn studie wat recensies moeten lezen en daaruit bleek dat de film het alleen moest hebben van de graphics. Ik ben het ermee eens dat de beelden fenomenaal zijn, gewoon prachtig om naar te kijken. Maar het verhaal kan niet worden afgedaan als een simpele lovestory (wat ik in recensies heb zien gebeuren. Er zit toch wel veel meer in.
Wel is het dat bepaalde transformaties weinig uitgewerkt zijn, en daarvoor zou in een drie uur durende film toch ruimte voor moeten zijn. Dan denk ik vooral aan hoe Jake Sully ineens weer benen heeft, dat komt in twee scènes terug volgens mij: wanneer hij voor het eerst in het na'vi lichaam zit en wanneer hij daar voor het eerst weer uit is. En vooral jammer is dat het 'overlopen' van Sully naar het na'vi team weinig wordt uitgewerkt... Het ene moment sluit ie een dealtje met die legerbaas (die ik overigens sterk vond spelen), het andere moment rent ie verliefd rond met die na'vi vrouw. Omdat zulke zaken oppervlakkig zijn gebleven, krijgen we weinig te zien van de ontwikkelingen van de karakters.
Maar ik heb toch drie uur geboeid gekeken, de grote verhaallijn van strijd tussen mens en na'vi en hoe er plaats is in de na'vi voor "mensen" is interessant. Als ik het me goed herinner, en dat zou wel een beetje apart zijn, dan is voor die wetenschapper die achterblijft, die negro, uiteindelijk ook een na'vi lichaam en blijft hij ook op Pandora... Dat vond ik wat vreemd, aangezien hij (volgens mij) de hele film gewoon mens is. Er is dan blijkbaar een lichaam voor klaargemaakt, maar nooit gebruikt... terwijl het zo'n gigantisch duur gebeuren is....
Ik weet niet hoeveel sterren ik 'm zou geven zonder de graphics of als ik 'm niet in de bios had gezien, maar ik heb ook geen zin om erover na te denken. 4,5 heeft ie verdiend, ik heb 3 uur lang genoten.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2412 stemmen
en daarvoor zou in een drie uur durende film toch ruimte voor moeten zijn.
Maar ik heb toch drie uur geboeid gekeken.
ik heb 3 uur lang genoten.
Heb jij soms Titanic zitten kijken? Want die duurt namelijk wel 3 uur.
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Helaas zijn mijn verwachtingen door alle goede recensies niet waar gemaakt. Vooral 3D effecten komen niet echt lekker uit de verf. Ik dacht dat 3D naar je toe kwam, maar je ziet soms alleen maar diepte haha dat klinkt een beetje een beetje gek, maar goed ik denk dat jullei het wel snappen.
Verder was het wel een practhige film om te zien.
OliverDogg
-
- 201 berichten
- 195 stemmen
Wees blij dat je niet elke 10 seconden iets naar je hoofd krijgt geslingerd! Leuk voor een paar keer, maar te veel gaat gewoon irriteren, ik ben blij met de 3D zoals hij nu is.
t.durden
-
- 67 berichten
- 878 stemmen
Heb jij soms Titanic zitten kijken? Want die duurt namelijk wel 3 uur.
JacoBaco
-
- 10573 berichten
- 2412 stemmen
Was het maar een grap.
Aftiteling is minimaal 10 min. Avatar duurt 2 uur en 32 min.
Black Math
-
- 5430 berichten
- 1753 stemmen
Ik zou wachten op goede kwaliteit.
Twee kennissen van me beweren een 3D-versie gedownload te hebben via een bepaalde nieuwsgroep (geen idee welke, ik maak nooit gebruik van nieuwsgroepen), en die schijnt echt giga groot te zijn. Brilletjes gekocht ... en dat werkte niet 
herman78
-
- 3176 berichten
- 1281 stemmen
Ik wist niet dat er een speciale 2D-versie was, zo raar is dat toch niet?
Nou, wel een beetje..... (2D versie is overigens niets speciaals aan, das gewoon een film zoals alle andere films. En je zou toch wel kunnen weten dat een 3D film bestaat uit twee over elkaar gelegde beelden, niet zo gek dus, dat dat zonder bril nogal wazig overkomt. Maar ach, weer wat bijgeleerd.
)
Ja, weer wat bijgeleerd. Ik wist niet dat het twee beelden waren die over elkaar waren gelegd. Je ziet soms wel heel duidelijk dat het meerdere lagen zijn, maar het leken me er toch meer dan twee.
Maar goed, ik heb me ook totaal niet verdiept in het hele 3D-gebeuren...
Zouden er trouwens nog spin-offs/sequels/prequels komen of is dat niet Cameron's pakkie an? Het is toch zonde dat die wereld maar voor één film wordt gebruikt. 
kaatjemossel
-
- 1 berichten
- 0 stemmen
zo, gister maar eens naar avatar 3d geweest.
beeld kwaliteit en geluid altijd goed in antwerpen,
de 3d van avatar vond ik eigenlijk een beetje tegenvallen.
ik had meer effect willen zien van dingen, bijv dat je ziet dat er draken op je af vliegen en dit is heel de film niet aan bod gekomen.
dus dat vind ik jammer dat er weinig effect in zat, ook zijn bijna heel de film lang de avatar's niet 3d alleen de achtergrond.
wel zie je de kleuren van de achtergrond heel mooi!!!
maar veders goede film maar de 3d versie vind ik minder!!
gr kaatje
Elineloves
-
- 24073 berichten
- 3633 stemmen
Zo zie je maar weer hoe groot het verschil van ervaring van 3D kan zijn..
ricardow
-
- 13 berichten
- 1009 stemmen
ik vond het echt super is echt 1 van me favoriete films tot nu toe!
Allepinie
-
- 125 berichten
- 317 stemmen
Film in 2d gezien. Was wel boeiend, maar hier en daar wel voor verbetering vatbaar. Personages mogen wat dieper uitgelicht worden, verhaal is erg cliche (het gaat goed, het gaat beter, het gaat heel slecht, einde weer goed...) Verzin eens wat nieuws. Verder mooi gemaakt, de moeite waard.
Darkbilly
-
- 5 berichten
- 5 stemmen
Heeft iemand deze niet in 3D gezien en hoe is de film dan?
Ik heb de film in 3D gezien, Ik vond het een waanzinnig knap gemaakte film. Ik ben daarnaast een 3D fannaat en heb thuis ook een 3D installatie voor mijn 3D films. Zelfde systeem wat ze ook in de bios gebruiken.Ik zou zeggen ga naar de bios en bekijk de film en oordeel zelf.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Twee kennissen van me beweren een 3D-versie gedownload te hebben via een bepaalde nieuwsgroep (geen idee welke, ik maak nooit gebruik van nieuwsgroepen), en die schijnt echt giga groot te zijn. Brilletjes gekocht ... en dat werkte niet
Tuurlijk niet, daar moet je ook een 3D processor voor hebben 
Rujar
-
- 2871 berichten
- 3816 stemmen
Wees blij dat je niet elke 10 seconden iets naar je hoofd krijgt geslingerd! Leuk voor een paar keer, maar te veel gaat gewoon irriteren, ik ben blij met de 3D zoals hij nu is.
Oke maar als 3D de toekomst moet zijn voor de bioscopen verwacht ik wel meer dan dit. Hiervoor ga je niet speciaal naar de bios. Altahns ik niet.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Pindakazen is een nogal irritant synoniem voor downloaden. Noem het beestje gewoon bij zn naam denk ik.
Persoonlijk, als ik een film download moet het minstens een 1280x720 formaat hebben, anders is het op mijn tv een dergelijke kutkwaliteit dat ik liever naar de bios ga. Over cam versies zeg ik helemaal niks, als je daar naar kijkt is het best triest gesteld met je denk ik. Zelfde voor DVD screeners of .avi's van 700mb
grid8400
-
- 669 berichten
- 603 stemmen
Trouwens dat "pindakazen" gaat sneller dan naar de bios gaan, binnen 10 minuten heb ik de film op HD haal alle gezeik eruit en kijken maar.
Naar de bios is alleen maar ergeren begin in r'dam maar eens je auto op een normale manier kwijt te raken....
Zit nu weer naar Sherlock Holmes te kijken ziet er fantastisch uit !!! Kom nou niet aan met "het mag niet cliché" dat is zo 2000...
Ik kan je toch echt aanbevelen om hem 3d IMAX te gaan kijken. Ik heb hier zelf ook een zeer goed prive bioscoop zaaltje, maar dat kan je gewoon niet vergelijken met deze film in IMAX kijken.
Wat je zou kunnen doen is op zondag ochtend de eerste voorstellen, heerlijk stil dan, en dan zit er publiek wat echt voor de film komt, dus geen geklets of wat dan ook om je heen (overigens is het geluid zo knoert hard in de IMAX dat je toch amper last hebt van mensen om je heen.)
Thomas83
-
- 4064 berichten
- 3665 stemmen
Ik zal gelijk maar met de deur in huis vallen: ik ben teleurgesteld. Echt heel goede blockbusters worden tegenwoordig niet meer gemaakt, daar heeft de intrede en evolutie van CGI wel voor gezorgd. Avatar biedt wat betreft CGI absoluut het beste van het beste, en regelmatig ziet dat er indrukwekkend uit, andere keren is de CGI dan weer “vanouds” lelijk. Het plot is vaak van ondergeschikt belang in blockbusters, maar nog niet per se slecht en storend (Lord of the Rings-trilogie) of zelfs origineel en goed zoals in de eerste twee Terminator-films en Titanic, beiden niet geheel toevallig films van Cameron. Juist vanwege diens goede reputatie op blockbuster-gebied had ik goede hoop dat Avatar een van die uitzonderingen zou worden die de regel bevestigt, op zijn minst door de groot-groter-grootst-mentaliteit. Maar zelfs op dat vlak blijkt Avatar echt een teleurstelling te zijn. Ik heb het nog nooit gehad dat ik het met zo’n grote groep filmliefhebbers oneens zou zijn.
Laat ik vooropstellen dat ik de film dan wel erg teleurstellend vond, maar ook gewoon erg vermakelijk, en een met zeker ook zijn sterke punten. Het eerste half uur of zo begon geweldig, en ik dacht echt dat de film alle lof helemaal waar zou maken. De prettige voice-over, de knappe maar ook stoere hoofdpersoon die vrij vlak vlak is maar niet in die mate dat je je niet kunt inleven in hem, de prachtige binnenlocaties, technische snufjes en voertuigen en een heel goed werkende en zelfs wat ontroerende scène, als Jake voor het eerst plaatsneemt in zijn Avatar en zo weer kan ervaren hoe het is om te kunnen lopen en rennen en de grond onder je voeten te voelen. Het gevoel van vrijheid komt ook goed over in deze scène en geeft Jake Sully wat meer een gezicht.
De problemen beginnen alleen zodra de Jake zich echt op Pandora gaat begeven. Velen loven Pandora omdat dit zo’n tot in detail ontworpen en vormgegeven wereld zou zijn. Nou, dan ben ik zeker gek, want ik dacht juist eerder het tegenovergestelde. De Na’Vi blijken allereerst gewoon simpele indianen te zijn, alleen dan blauwgekleurd en met de lichaamsverhoudingen van een fotomodel met anorexia. Al net zo kleurig zijn de flora en fauna op de planeet, maar nooit zie je eens echt een speciale vondst, alles is heel duidelijk afgekleid van onze eigen planeet. Het lijkt wel alsof Cameron dit heeft proberen te compenseren door alles dan maar heel kleurig (met name blauw, groen en paars) en fluorescerend te maken. Het resultaat is vrij kitscherig en maakte het voor mij maar lastig om écht in de planeet (of maan) op te gaan. Bovendien vond ik het nogal onnatuurlijk (erg ironisch gezien het hoofdthema van de film) dat al die wezens zo bont gekleurd waren en totaal niet opgingen in de natuur; van schutkleuren kun je niet spreken. Later blijkt Pandora wel terug te kunnen slaan en er is ook iets met een soort van biologisch internet, maar dat laatste zag ik meer als een verwijzing naar ons eigen moderne tijdperk hier op aarde. Ook lijkt Cameron zich wel te hebben laten inspireren door computerspellen zoals Halo, wat ik overigens zeker niet wil ontmoedigen. In District 9 waren ook al elementen uit computergames te herkennen, dat zal in de toekomst waarschijnlijk meer in films gebeuren.
Minder een ding van voor de toekomst vind ik trouwens de special-effects. Ik heb overal al gelezen en gehoord dat Avatar een nieuw tijdperk in zou luiden, maar ik heb eigenlijk nergens wat baanbrekends gezien. CGI is meestal oerlelijk maar vind ik hier in veruit de meeste gevallen er juist heel aardig uitzien, maar andere momenten is het gewoon weer lelijk. De wat kleinere dieren en planten vond ik er slecht uitzien en de Avatars en Na’Vi vond ik ook niet helemaal ideaal, al wen je hier snel aan. Uit het camerawerk spreekt vakmanschap, maar ik mis in de film echt een grootse veldslag a la The Return of the King, met weidse shots van gigantische legers die elkaar treffen. Dat zie je geen moment eigenlijk, en dat had ik juist bij deze film nogal verwacht, dat mag gewoon niet ontbreken bij een blockbuster die zo groots wordt gepresenteerd. De geluids-effecten vond ik dan wel weer heel goed, de soundtrack viel me vies tegen. Veel van die dramatische aahaahaaa-muziek (zou er geen ander woord voor weten, ben ook geen muziekkenner. Ik doel in elk geval op het soort muziek waarbij je dan meestal een vrouw hartverscheurend en dramatisch aaahaaahaaa hoort uitsnikken, en waarbij de muzikale begeleiding dan vrij sober is. Denk bijvoorbeeld aan de ontknoping op het vliegveld in Spielbergs Munich), wat dan ook nog vaak samengaat met het wat mij betreft beruchte overdadige gebruik van slowmotion ter dramatisering van het geheel.
Dit wordt dan muzikaal aangevuld met wat muziek die verder helemaal niet opvalt, een pakkend en goed themanummer (zo belangrijk in blockbusters) ontbreekt en tijdens de aftiteling hoor je dan geheel uit de toon een heel fout nummer van Leona Lewis, die je wat mij betreft weinig complimenteus de nieuwe Céline Dion mag noemen. My Heart Will Go On vond ik stiekem toch wel erg lekker in Titanic, maar dit nummer vond ik echt niks. Een goed eerste nummer tijdens de aftiteling van een film is wat mij betreft een erg belangrijk en zwaar onderschat onderdeel van een goede (spektakel)film, het is zo’n moment van de film nog even laten nabezinken en een van de mooiste momenten aan een film. Elke echte topblockbuster heeft wel zo’n goed afsluitnummer.
Komen we op het plot, in blockbusters een onderdeel dat gerust ondergeschikt en vlak uitgewerkt mag zijn. Toppers als Titanic en The Lord of the Rings tonen dit overtuigend aan.
Verschil is alleen dat in deze films het liefdesverhaaltje wel heel goed of voldoende uit de verf komt, waar het in Avatar in mijn ogen vrij dubieus is om de hoofdpersoon verliefd te laten worden op een van Na’Vi. Een mens op een buitenaardse verliefd laten worden, dan steek je wel je nek uit als filmmaker vind ik. Het werkt hier ook niet helemaal, en sowieso is het liefdesplotje hier er nogal bijgesleept.
Een andere fout maakt Cameron in de hoofdlijnen van het plot. De verwijzing naar politieke situaties op onze eigen planeet in het verleden en heden ligt redelijk voor de hand en kan prima wat mij betreft, maar de confrontatie tussen pacifisten en agressieve militairen voelt al afgezaagd, en echt goed fout is hoe nogal de nadruk werd gelegd op (1 zijn met) de natuur en de nietsontziende hebberigheid en honger van de mens naar macht, geweld en rijkdom. Dit zijn nog redelijk zware thema’s die je onmogelijk op zo’n karikaturale manier uit kan werken, het is gewoon pijnlijk om naar te kijken. Colonel Quaritch is simpelweg een bordkartonnen testosteronboef en wat van zijn medestanders blijken ook heel gemeen en respectloos, racistisch, richting de Na’Vi. Sigourney Weaver, erg leuk om haar weer in een sciencefictionfilm van Cameron te zien, is er dan weer een uit het kamp van de pacifisten, maar ze krijgt te weinig screentime en haar personage wordt op weinig subtiele manier geïntroduceerd. Joel Moore speelt de holle en totaal overbodige wetenschapper/nerd, Michelle Rodriguez mag weer eens opdraven als de stoere chick en is in haar rol ook al totaal niet nodig. Maar die kunnen dan later in de film heel voorspelbaar het clubje good guys spelen, en tegelijk mag Rodriguez een van de twee overbodige personages zijn die later in de onvermijdelijke “zielige” sterfscène mogen figureren.
Oh ja, en als ultieme stoot in de schaamstreek mag de zeer irritante en beperkte Giovanni Ribisi ook nog een opper-bad guy spelen. Opgemerkt moet wel worden dat op hem na eigenlijk niemand slecht loopt te acteren, hooguit op vrij schaarse momenten. Zelfs Stephen Lang gaat niet over de kop met zijn personage.
We over de kop zijn nog vele storende momenten in de film, die ik maar even puntsgewijs zal opsommen:
-Idiote natuurdialogen en quasi-spiritueel gewauwel.
-Toevallig genoeg wordt Jake nou net ontdekt en gered door Na’Vi-prinses Neytiri. Dat vind ik nog wel acceptabel, maar ze moet ook weer net als eigenlijk enige Engels kunnen spreken, en later in de film wordt er op bepaalde momenten opeens vergeten wanneer men Engels moet spreken en wanneer niet.
-Het principe van Jake die zijn Avatar-wereld meer gaat waarderen dan zijn echte wereld en het switchen tussen beide werelden is heel aardig, maar de overgang is matigjes uitgewerkt, en hij mag wat al te makkelijk de rol van leider op zich nemen.
-Er moet onder de Na’Vi zo nodig weer iemand zijn die een liefdesrivaal is van Jake en hem sowieso al niet kan uitstaan.
-Jake: “Why save me?”/Neytiri: “You have strong heart *gevoelig bedoeld muziekje wordt ingezet*. No fear.”
-De actie en spanning zijn niet goed uitgebalanceerd in de film en de spanning is sowieso amper aanwezig. Bij achtervolgingsscènes etc. wist je altijd hoe het af zou lopen.
-Hoe weet Tsu’tey dat Neytiri het heeft gedaan met Jake?
-“These words are like stones in my heart”.
-De Na’Vi zijn zo wijs en 1 met de natuur, maar wel stom genoeg om serieus de helikopters/voertuigen met pijl en boog te lopen beschieten, tijdens de verder trouwens vrij imponerende eerste aanval. Ergerlijk genoeg lukt het zo later nog serieus ook om dit soort voertuigen met pijl en boog neer te halen.
-Stoere chick Trudy deserteert op een gegeven moment, eigenlijk gewoon uit het niets, zonder dat er een band met haar is opgebouwd of iets dergelijks.
-De helmen/maskers van de mensen zijn onlogisch. Het gaat hier om soldaten, dus je zou verwachten dat ze gewoon een helm dragen met zuurstofvoorziening. Nu is er een soort plexiglas lasmasker van gemaakt.
-Het “gebed” van Jake is voldoende om Neytiri’s boosheid geheel te laten verdwijnen.
-Zo af en toe zit er nog een poging tot oneliner in de film, maar ze zijn slecht geschreven en worden zonder enig enthousiasme gebracht.
-Er zit eigenlijk geen enkel geweld in de film dat je raakt, wat juist erg kan bijdragen aan het trekken van lijn tussen goed en kwaad, tussen de pacifisten en de hebberige agressievelingen. Er zit zelfs helemaal geen bloed in de film.
-Jake die een raket van een vliegend voertuig afrukt.
-Helemaal op het einde is de cryo toevallig net vlak naast de plaats beland waar Jake zijn 1 op 1-gevecht heeft gehad met Colonel Quaritch, en wonderlijk genoeg heeft Neytiri direct door hoe alles werkt, zodat ze Jake nog nét kan redden.
Uiteindelijk kunnen er dus nog een hoop minpunten aan Avatar genoemd worden, ik had op zoveel meer gehoopt. Echt heel groot wordt de film ook nooit, laat staan episch. Het begint allemaal zo goed, maar zodra Pandora wordt betreden zie je weinig nieuwe en verbluffende dingen meer, hooguit korte en kleine piekmomentjes. Er worden ook niet eens zo heel veel verschillende locaties aangedaan, zowel niet buiten als binnen, en er zit weinig variatie in het landschape. Zelfs een grootse massascène in de finale ontbreekt, en qua plot zet Cameron net wat te hoog in, en werkt dit allemaal bijzonder vlak uit, met ook nog een hoop overbodige personages. Er is ook slechts eentje nog een beetje uitgediept, en dat is hoofdpersoon Jake Sully. Met een interessant thema wordt ook weinig gedaan. Cameron lijkt te hebben gekeken naar games en bepaalde trends op het gebied van internet en technologie, maar doet er gewoon erg weinig mee. Meer is hij bezig met allerlei elementen uit andere blockbusters lenen, niet eens alleen uit de goede. Iemand noemde Avatar hier op Moviemeter een soort 3D-compilatie van allerlei bekende blockbusters, en dat vind ik eigenlijk wel een treffende omschrijving. Is dit nou de film waar Cameron 15(!) jaar mee bezig is geweest? Zijn die special-effects nou echt zo toonaangevend, verbluffend en vernieuwend? Absoluut niet. De marketing heeft wel weer indrukwekkend zijn waarde aangetoond. Cameron haalt hier echt niet het niveau van zijn beste werk. Na al die tijd mag je toch echt wel met een wat beter script op de proppen komen. 3.0 ruim*, had na doorzetten van het niveau van het begin makkelijk een vol punt meer kunnen worden, maar helaas.
Arnhemmer
-
- 629 berichten
- 345 stemmen
Ik wist niet dat het twee beelden waren die over elkaar waren gelegd. Je ziet soms wel heel duidelijk dat het meerdere lagen zijn, maar het leken me er toch meer dan twee.
ewalk
-
- 767 berichten
- 1059 stemmen
Ik waande me in een soort van Jack Vance wereld. Over het algemeen ben ik vrij kritisch over Blockbusters maar ik moet zeggen dat Cameron dit goed heeft aangeakt. Dat het verhaal, volgens de critici wat vlak zou zijn, vind ik grote onzin. Hoeveel diepgang wil men eigenlijk? Alles is gewoon zodanig uitgewerkt dat je geboeid blijft kijken. Het is idd een verhaal dat vaak is verteld en wat maakt dat uit? Het zal nog wel veel vaker worden verteld en wat is hier mis mee? Dat de Na'vi symbool staan voor Native Americans, zou kunnen, maar volgens mij zou het ieder natuurvolk kunnen zijn. de boodschap is duidelijk maar zal door ons toch niet worden opgepikt omdat wij het lekker luxe willen hebben om films als deze te kunnen zien. Natuurlijk zijn er voorspelbare scenes, maar dat geldt voor de meeste films die we kennen, maar dat maakt de film niet minder goed. Het ligt bijvoorbeeld voor de hand dat Sully hen helpt. Hij is van de maan en de Na'vi en zijn nieuwe leven gaan houden. Bovendien kent hij de wapens van de mens en kent hun zwakke punten en heeft gevechtservaring Cameron heeft het volgens mij goed uitgezocht, daar het volgens wetenschappers in theorie mogelijk moet zijn dat er rond Alpha Centauri planeten of manen moeten zijn die bewoond kunnen zijn. Dat de Na'vi zo lang zijn kan best te maken hebben met de zwaartekracht die minder is dan op aarde. Volgens mij was de atmosfeer ook lager, hierdoor is het best logisch dat deze wezens rank en slank zijn. Kortom: er is goed over nagedacht. Je ziet veel van de natuur van de maan alleen heb ik jammer genoeg niet echt insectachtigen gezien. Zou het de aarde zijn dan zou het er van stikken.
4*
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
te lang thomas
te lang of gewoon te correct 
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
79 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.908 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.354 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.179 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.









