Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.484.141)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1484141)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
istimewa
-
- 20 berichten
- 0 stemmen
Voor mij was deze film als een super goed boek. Ik werd vanaf het begin helemaal meegesleurd door deze film, en ik vond het dan ook jammer dat deze film niet 24 uur duurde..
Ik kan een heel lang verhaal houden, maar het is naar mijn inzien gewoon een geniale film die iedereen leuk zal vinden alhoewel iedereen hem anders zal interpreteren..
5* for sure
grid8400
-
- 669 berichten
- 603 stemmen
Als men hem toch 2 tot 3 x in de bios gaat zien. Let dan eens op de exploderende ruimteschepen in de achtergrond, tijdens het 'eindgevecht'. Is weinig 'visueel onovertrefbaar' aan, me dunkt. Er valt wel degelijk iets aan te merken op deze film, visueel gezien (en ook vooral inhoudelijk natuurlijk).
Ik zal er op letten als ik de 4e en laatste keer ga ....
Rowen
-
- 17 berichten
- 28 stemmen
Erg mooie film en zeer vermakelijk! geen erg in gehad dat hij zo lang duurde.
yasaka
-
- 51 berichten
- 85 stemmen
Naar mijn inziens was de wereld van pandora echt prachtig uitgewerkt. De visuele effecten waren verbluffend, toch had ik van het 3D effect meer verwacht. dit was de eerste keer dat ik een film in 3D gezien heb en ik had er veel meer van verwacht, bijkomd is die bril zo zwaar dat het na 210 minuten best wel pijnlijk begint te worden.
Ik betwijfel of ik volgende keer wel naar een 3D verisie ga kijken.
3.5, omdat het verhaal toch wel een beetje teleurstelde.
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Gezien in de bios, in 3D.
De eerste keer dat ik een film in de nieuwe generatie 3D zie. Heeft me nooit echt getrokken en de "gezellige" bios in Antwerpen heeft het ook niet, maar Avatar leek me een aardig experiment om het toch een keer te proberen. Zelfs met de wetenschap dat er nog een pauze doorheen de film zat.
3D is interessant in zoverre dat de goeie punten compleet gecounterd worden door de slechte. Af en toe wordt er mooi met diepte gespeeld. Grappig genoeg kwam dit vooral tot z'n recht in rustigere scenes. Zoals de zoom-out wanneer de drie in een kamertje opgesloten zitten. Tijdens de actie vond ik het niet zo boeiend. Vervelend wordt het wanneer objecten "dichtbij" wel érg blurry zijn, net zoals de achtergrond af en toe. Werd af en toe aardig gek van al dat fuzzy gedoe.
Extra nadeel natuurlijk dat idiote brilletje dat je om de vijf minuten toch weer wat omhoog moet duwen, en de belachelijk doffe kleuren. Aantal keren het brilletje af gehad en dan zie je pas hoe brak het kleureffect is met bril. Al bij al lijkt de film mij in 2D gewoon beter. Voor mij hoeft het in ieder geval niet meer tot er weer een nieuwe generatie 3D is.
Wat het verhaal betreft, dat boeit inderdaad niet. Je kan wel 100 films noemen waar Avatar "uit gepikt" heeft. Zelf herkende ik inderdaad heel wat Ghibli (eigenlijk vooral Japanse fantasy in het algemeen, levensbomen en vliegende rotsen zijn daar aardig populair) en een dikke scheut Kaena, waar de Na'vi aardig wat overeenkomsten mee vertonen. Het ecothema is aardig vreselijk, maar dat was vooraf ook al wel te verwachten.
Veel erger was dat mijn vrees rond de visuals eigenlijk volledig terecht waren. Technisch ziet het er inderdaad geslaagd uit. Hoewel er nog aardig wat aan te merken is (vooral op de Na'vi dan) is dit vast en zeker z'n geld wel waard. Maar esthetisch is dit één van de grootste draken uit het afgelopen decennia. Character design van de Na'vi is fuck ugly, de mechas zijn gespeend van creativiteit en zien er flauw en uitgedoofd uit. De planeet baadt in godsgruwelijke kleuren en de vier of vijf ontworpen diersoorten zijn al even creativiteitsloos. Hond, paard, neushoorn en draak, maar dan een beetje op z'n Egyptisch (maw, gooi er wat andere halve dieren doorheen).
Eerste deel van de film viel dan nog wel mee. Het avontuurlijke redt de film dan nog een beetje, maar het tweede deel wordt echt (echt!) saai. Veel lompe momenten ook, zoals de "aanstekelijke" - bijna Braveheart-achtige speech van Jake. De blauwe romance was ook niet om aan te zien, net als de hippiebedoening rond de boom. Gooi daarbij de hilarisch slechte soundtrack en zo'n bioscoopbezoek van 3 uur wordt een aardig vervelend gebeuren.
uiteindelijk draaide het in Avatar om 2 dingen. Het visuele, wat de overtreffende trap van kitsch is, en de beleving, die in zowat alle opzichten tegenviel. Toch wil ik Cameron aardig dankbaar zijn, binnen een jaar of 2 staat er vast een talentvolle regisseur op die met een 100e van Cameron's budget een waar meesterwerk uit z'n hoed tovert. Daarvoor zijn die grote Hollywoodmastodonten toch steeds wel goed.
Wat Avatar zelf betreft, hoop ooit nog wel eens een stuk in 2D mee te pikken, waarschijnlijk kan de waardering dan iets omhoog, maar veel zin om de gehele film nog een keer te zien heb ik niet. Daarvoor doet het gewoon teveel pijn aan de ogen. 3D of 2D ...
1.0*
Cyberator
-
- 214 berichten
- 253 stemmen
film heeft hier een extreem hoge score. ik vond de film wel goed. maar ik zou hem geen 2de keer willen zien!
En dat zegt veel...
erwku
-
- 529 berichten
- 2482 stemmen
daar hebben we onderhond weer met zijn megalomane mening, en zijn gefrustreerde behoefte altijd tegen de stroming in een 1 te geven. en oja, mr onderhond, ik weet nog iets waar de navi's op baseerd zijn namelijk ze lijken op mensen,.... das toch niet origineel,?? wat gejat zeg.!!
vanaf Avatar hergezin in imax 3-d,..... WAT EEN FILM,... nu nog meer op de technniek gelet,....
Waar ik bij de eerste kijkbeurt nog dacht dat het niet voor iedereen is, zie ik nu meer de fusion van het soort film wat het s.
MNV2
-
- 6932 berichten
- 1901 stemmen
daar hebben we onderhond weer met zijn megalomane mening, en zijn gefrustreerde behoefte altijd tegen de stroming in een 1 te geven.
Ik vroeg me al af hoe lang het nog ging duren voordat de eerste zou reageren. 
Ik kan me voor een groot stuk wel in Onderhond's mening vinden, de film straalt gewoon een gebrek aan creativiteit uit. Ik vond alleen de 3D techniek dan weer juist wel vooruitstrevend, maar ik heb dan ook al eerdere 3D films gezien waarmee ik de vergelijking kan maken.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Niks mis met Onderhonds mening. Liever een goed beargumenteerde 1* dan de zoveelste bruller met ''Waauwie, ziet er super uit! 5*'' die ik hier ook genoeg voorbij zag komen...
jan7878
-
- 13 berichten
- 24 stemmen
Verhaal is niet spectaculair, maar de beeldwaliteit en de 3D
5 sterretjes.
Je wordt echt meegezogen in de film.
Revolutionair op dit moment
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Onderhonds recensie is meer dan treffend. Opvallenderwijs zijn het bijna alleen maar de laagstemmers die hun mening met meer dan drie zinnetjes kunnen onderbouwen en beargumenteren. Vooral de kritiek op het gebrek aan creativiteit bij het creature en environment design is er eentje die ik 100% met hem deel.
rep_robert
-
- 27517 berichten
- 4086 stemmen
Als je gewoon op de meningen knop drukt krijg meer dan prima recensies te lezen denk ik 
merijn82
-
- 1931 berichten
- 460 stemmen
daar hebben we onderhond weer met zijn megalomane mening, en zijn gefrustreerde behoefte altijd tegen de stroming in een 1 te geven. en oja, mr onderhond, ik weet nog iets waar de navi's op baseerd zijn namelijk ze lijken op mensen,.... das toch niet origineel,?? wat gejat zeg.!!
vanaf Avatar hergezin in imax 3-d,..... WAT EEN FILM,... nu nog meer op de technniek gelet,....
Waar ik bij de eerste kijkbeurt nog dacht dat het niet voor iedereen is, zie ik nu meer de fusion van het soort film wat het s.
Je kan toch niet echt zeggen dat het verhaal van Onderhond slecht in elkaar zit, of je het er mee eens bent daar gelaten. (Ben het er zelf ook maar gedeeltelijk mee eens..)
panjoe
-
- 240 berichten
- 749 stemmen
Onderhonds recensie is meer dan treffend. Opvallenderwijs zijn het bijna alleen maar de laagstemmers die hun mening met meer dan drie zinnetjes kunnen onderbouwen en beargumenteren. Vooral de kritiek op het gebrek aan creativiteit bij het creature en environment design is er eentje die ik 100% met hem deel.
Haha dit is min of meer letterlijk wat ik wilde zeggen na het lezen van zijn review
.
rolfkunst
-
- 36 berichten
- 98 stemmen
Afgelopen vrijdag gezien. Wat een film! En dat 3d, het is inderdaad niet zo als in de Efteling met Panda Droom, dat de bomen naast je neervallen, of dat je stoel inzakt. Ik heb 1 keer een momentje gehad dat ik m'n hoofd opzij deed, uit reflectie. Verder is het heel bescheiden, maar wel doeltreffend.
Ik vond het voor de eerste keer aardig vermoeiend voor de ogen. Normaal gesproken heb je 1 focus punt en dat is het doek. Nu had je continue diverse focuspunten op plekken die de makers bepalen, dat was vooral in het begin vermoeiend en wennen.
De film was qua verhaal niet spectaculair, maar de opbouw was super!
Wat ik ook erg goed vond, waren de grote schepen, normaal gesproken proberen ze iets groot te laten lijken, en dat mislukt dan behoorlijk, je ziet dan aan alles dat het maar een klein animatie scheepje was, maar hierin waren het ook echt enorme gevaarten. Heel goed neergezet. Ik denk zeker dat ik nog een keer ga kijken, en weer in 3d..
Vijf sterren voor het "wow effect"
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Extra nadeel natuurlijk dat idiote brilletje dat je om de vijf minuten toch weer wat omhoog moet duwen, en de belachelijk doffe kleuren. Aantal keren het brilletje af gehad en dan zie je pas hoe brak het kleureffect is met bril.
Vreemd weer een klacht over een slechte bril. Schandalig dat ze niet overal met een goede bril werken...
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Ze zagen er anders blits genoeg uit, en met van die Dolby logotjes aan de zijkant. Geen idee of daar verschillende versies van zijn of niet ...
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3094 stemmen
Ik vroeg me al af hoe lang het nog ging duren voordat de eerste zou reageren.
Heeft toch nog een half uur mogen duren! Ik had OH's stem ook wel kunnen voorspellen, maar niet omdat hij gefrustreerd is en tegen de stroming in wíl spelen. Cameron's schuld dit, niet die van Onderhond. 
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
3D is interessant in zoverre dat de goeie punten compleet gecounterd worden door de slechte. Af en toe wordt er mooi met diepte gespeeld. Grappig genoeg kwam dit vooral tot z'n recht in rustigere scenes. Zoals de zoom-out wanneer de drie in een kamertje opgesloten zitten. Tijdens de actie vond ik het niet zo boeiend. Vervelend wordt het wanneer objecten "dichtbij" wel érg blurry zijn, net zoals de achtergrond af en toe. Werd af en toe aardig gek van al dat fuzzy gedoe.
Exact ook mijn ervaring. Ik vond dit ook nogal irritant.
Het is ook de reden dat ik er hoofdpijn van kreeg denk ik, al die onscherpe objecten op de voorgrond, die je ogen dan scherp proberen te krijgen of zo.
Nog een punt van kritiek op de film, die ik nog vergeten ben te noemen en die ik hier ook niet echt in de "discussie" tegenkom (voor zover ik het gevolgd heb) is dat de film zichzelf veels te serieus neemt. Een totaal gebrek aan humor en zelfrelativering is echt funest bij zo'n film als deze. Prima dat je een cliché-verhaal gebruikt als kapstok voor een spektakelfilm, maar doet het wel met een beetje humor en zelfspot.
Goldenskull
-
- 24398 berichten
- 3094 stemmen
is dat de film zichzelf veels te serieus neemt. Een totaal gebrek aan humor en zelfrelativering is echt funest bij zo'n film als deze. Prima dat je een cliché-verhaal gebruikt als kapstok voor een spektakelfilm, maar doet het wel met een beetje humor en zelfspot.
Precies.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Ach kom, hoe veel humor moet je missen om 2,5m hoge buitenaardse smurfen zo serieus te gaan nemen?
Ik vind die uberserieuze eco-moraal van Princess Mononoke vele malen storender.
Cameron neemt zijn wereld uiteraard wel serieus maar vergeet daarbij de factor fun absoluut niet.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ze zagen er anders blits genoeg uit, en met van die Dolby logotjes aan de zijkant. Geen idee of daar verschillende versies van zijn of niet ...
Ik had deze http://1.bp.blogspot.com/_-NbL8W9Jnco/Sl62rMBgMUI/AAAAAAAAE74/vZ1Te2_CM2g/s1600-h/CIMG7315.jpg
PS. Dat ben ik overigens niet zelf. 
Onderhond
-
- 87599 berichten
- 12858 stemmen
Die brilletjes zijn inderdaad aardig anders. Kan je waarschijnlijk ook mee gaan skieën.
En wat de ecomoraal betreft, Cameron doet echt niet onder voor Miyazaki. Gelukkig is Miya's fantasy wereldje vaak een stuk boeiender.
Ach kom, hoe veel humor moet je missen om 2,5m hoge buitenaardse smurfen zo serieus te gaan nemen?.
Een half jaartje na Watchmen maar een beetje pover, niet? Verder ook niet de indruk dat er veel moest gelachen worden met de Na'vi.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2791 stemmen
Een totaal gebrek aan humor en zelfrelativering is echt funest bij zo'n film als deze. Prima dat je een cliché-verhaal gebruikt als kapstok voor een spektakelfilm, maar doet het wel met een beetje humor en zelfspot.
Deze vorm van kritiek hoor ik vaker. Ik denk bijvoorbeeld aan LOTR of een Star Wars. Maar kun je mij een voorbeeld geven waar dit dan op een goede manier toegepast is?
Zavo
-
- 6392 berichten
- 1616 stemmen
Die luitenant kan je moeilijk serieus nemen.
Die luitenant was ook het leukste karakter uit de film ja en misschien ook nog wel het sympathiekst, aangezien de rest zo bloedirritant is.
Deze vorm van kritiek hoor ik vaker. Ik denk bijvoorbeeld aan LOTR of een Star Wars. Maar kun je mij een voorbeeld geven waar dit dan op een goede manier toegepast is?
LOTR vond ik toch veel meer humor hebben dan Avatar.
Zelf vond ik The Night Watch (Nochnoy Dozor) wel leuk of neem een District 9, ook veel meer humor. Dan accepteer je de domme actiescenes ook veel meer, als het allemaal niet zo serieus is.
panjoe
-
- 240 berichten
- 749 stemmen
Deze vorm van kritiek hoor ik vaker. Ik denk bijvoorbeeld aan LOTR of een Star Wars. Maar kun je mij een voorbeeld geven waar dit dan op een goede manier toegepast is?
Ik vond dat door LOTR en Star Wars wel wat meer subtiele humor was verwerkt hoor, meer dan hier. Maar ook die films nemen zichzelf inderdaad erg serieus.
Maar goed, ik vind humor en zelfspot totaal niet nodig voor een spektakelfilm over een niet-bestaande wereld en ik vind het vooral bij LOTR juist erg netjes gedaan, hoe ze in zo'n korte tijd een fantasiewereld zo neerzetten zonder te veel dingen onduidelijk te laten.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Een half jaartje na Watchmen maar een beetje pover, niet? Verder ook niet de indruk dat er veel moest gelachen worden met de Na'vi.
Watchmen (de graphic novel) is van ergens halverwege jaren '80 en Cameron liep geloof ik ook al een jaartje of 15 rond met dit idee maar verder zie ik weinig wat Watchmen met Avatar van doen heeft... Echt nergens die link gelegd tijdens het kijken.
Bovendien ben ik blij dat er geen 'verplichte' comic-relief in zit, ook geen fratsen als sluikreclame van Coca Cola, dure automerken of sportschoenen. Dat bedoel ik met dat Cameron zijn universum serieus neemt. Hij maakt er geen groot prijzencircus van en daar ben ik hem dankbaar voor.
Verder lijkt me dat Avatar genoeg ontspanning en vermaak biedt om niet met een bedompt gevoel een filmzaal te verlaten.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
77 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.908 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.350 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








