• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.479 films
  • 12.239 series
  • 34.025 seizoenen
  • 647.798 acteurs
  • 199.137 gebruikers
  • 9.379.461 stemmen
Avatar
 
banner banner

Fight Club (1999)

Komedie / Thriller | 139 minuten
4,08 9.154 stemmen

Genre: Komedie / Thriller

Speelduur: 139 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: David Fincher

Met onder meer: Brad Pitt, Edward Norton en Helena Bonham Carter

IMDb beoordeling: 8,8 (2.569.534)

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 4 november 1999

Plot Fight Club

"Mischief. Mayhem. Soap."

Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Volledige cast

Acteurs en actrices

Tyler Durden

Robert Paulson

Angel Face

Richard Chesler (Regional Manager)

The Mechanic

Intern at Hospital

Thomas at Remaining Men Together

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Lijkt me zeer interessant. Ben benieuwd hoeveel de stad Oregon hem inspiratie gaf voor Fight Club.


avatar van EmDee

EmDee

  • 7192 berichten
  • 1417 stemmen

de stad Oregon?


avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3234 stemmen

in de staat Portland...:p


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Ja ik maak een vergissing. Kan gebeuren, ik wou jullie nog snel even op de hoogte stellen.

Prachtige reportage. Niemand gezien ?


avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

  • 2805 berichten
  • 4325 stemmen

Yup. Ik vond het best boeiend, al hadden ze de docu wel iets meer mogen focussen op Palahniuk zelf ... al die randpersonages waren wel leuk, maar maakten het geheel wat warrig.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Niet mee eens, ik vond het hartstikke interessant.

Zo kreeg je een idee van de cultuur en sfeer in Portland.


avatar van Goodfella

Goodfella

  • 5091 berichten
  • 4875 stemmen

Wordt dit nog herhaald?


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Goodfella schreef:

Wordt dit nog herhaald?

zaterdag 11 oktober 2003 14:25

meer info


avatar van tovenaar

tovenaar

  • 6723 berichten
  • 0 stemmen

kappeuter schreef:

Niemand gezien ?

Yep, ook gezien. Ik heb nog nooit een boek van Chuck gelezen, dus ik vond het heel interessant om wat passages te horen en de achtergrond te zien die diende als basis voor zijn boeken (inclusief Fight Club). Zijn visie die hij in Fight Club kenbaar maakt, komt ook heel duidelijk terug in zijn andere boeken. Ik had trouwens totaal niet verwacht dat hij er zo uit zou zien, maar ach, dat is bijzaak . Thanks voor het melden Kapp.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8961 berichten
  • 3566 stemmen

Hier staat ie dan....

image


avatar van bioscoopzaal

bioscoopzaal

  • 2805 berichten
  • 4325 stemmen

kappeuter schreef:

Niet mee eens, ik vond het hartstikke interessant.

Zo kreeg je een idee van de cultuur en sfeer in Portland.

Dat weet ik nog zo net niet, vooral omdat het nu zo lijkt alsof Portland een stad is met alleen maar freaks en geeks. Een beetje nuance had wat dat betreft wel gemogen al was het wel interessant, natuurlijk.

De docu zette me bovendien aan tot lezen, ik ben vanmorgen namelijk begonnen aan Invisible Monsters ...


avatar van NERD

NERD

  • 1720 berichten
  • 1432 stemmen

Mij leek Survivor juist ijzersterk van wat ik er van gehoord en gelezen heb. Zijn voor Survivor ook al bezig met scripts en wat er allemaal bij komt kijken voor een film, is nog niets vasts bekend.

Daarom wil ik heb boek dus ook niet lezen.....ik wil de film(s gebaseerd op Palahniuks boeken) "maagdelijk" bekijken


avatar van roda

roda

  • 1670 berichten
  • 961 stemmen

dit gedrocht nog maar eens gekeken, het blijft de meest waardeloze k** film ooit !!! (samen met The Foreigner)

onbegrijpelijk dat dit soort rotzooi in de top 100 staat, flop 100 daar hoort ie thuis !!

jullie zullen wel weer zeggen dan snap je het verhaal niet !!

nou wat valt er niet te snappen.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Als je zulke trieste bewoordingen gebruikt, denk ik dat niemand met je in discussie wil gaan.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Lekker makkelijk he. Durf je ook zonder ?


avatar van jassonn

jassonn

  • 5303 berichten
  • 3234 stemmen

roda schreef:

dit gedrocht nog maar eens gekeken, het blijft de meest waardeloze k** film ooit !!! (samen met The Foreigner)

onbegrijpelijk dat dit soort rotzooi in de top 100 staat, flop 100 daar hoort ie thuis !!

jullie zullen wel weer zeggen dan snap je het verhaal niet !!

nou wat valt er niet te snappen.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

Roda, geef dan even aan wat er zo slecht is aan de film......argumenten graag. En als je de film begrijpt dan kun je ons toch zeker wel een korte samenvatting van de inhoud van de film geven?


avatar van roda

roda

  • 1670 berichten
  • 961 stemmen

Ramon K schreef:

Roda, geef dan even aan wat er zo slecht is aan de film......argumenten graag.

de film heeft goede acteurs, en dat is eigenlijk het enigste wat ik er goed aan vind.

het verhaal, boeit mij persoonlijk gewoonweg niet.

vermakelijk vind ik de film niet, ik wil gewoon dat een film vermakelijk is, waar ik 2 uur boeiend/amuserend naar kan kijken.

ik ben meer iemand die bij het grote cliché aanbiddend publiek hoort, dan bij de echte criticus, zoals jij.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

roda schreef:

ik wil gewoon dat een film vermakelijk is, waar ik 2 uur boeiend/amuserend naar kan kijken.

Geen filmliefhebber in de breedste zin van het woord dus.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

roda schreef:

ik ben meer iemand die bij het grote cliché aanbiddend publiek hoort

Goh, wat werd jij even misleid met de titel he. Jij verwachtte natuurlijk platte actie. Ik denk dat in de flop 100 meer iets voor jouw gading staat. Lekker rechttoe rechtaan en vol cliche's.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

ik wil gewoon dat een film vermakelijk is, waar ik 2 uur boeiend/amuserend naar kan kijken.

Maar dat geldt toch voor iedereen roda?


avatar van roda

roda

  • 1670 berichten
  • 961 stemmen

een film hoort geen kunstwerk te zijn, maar is bedoelt voor entertainment.

en ik wist dat geen vechtfilm zou zijn.

en dus het feit dat ik van films als Die Hard, The Insider en Hoosiers houdt, betekent dus dat ik geen filmliefhebber ben.

wat een onzin !!

niet iedereen hoeft van de FIght Clubs, Matrixen en Mulholland Driven van deze wereld te houden.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22413 berichten
  • 5077 stemmen

Ik werd 2 uur lang zeer geamuseerd en nog meer geboeid door Fight club.


avatar van Ramon K

Ramon K

  • 13575 berichten
  • 0 stemmen

een film hoort geen kunstwerk te zijn, maar is bedoelt voor entertainment.

Entertainment, kunst of beiden? Maakt toch niet uit?


avatar van Jordy

Jordy

  • 22567 berichten
  • 2952 stemmen

roda schreef:

een film hoort geen kunstwerk te zijn, maar is bedoelt voor entertainment.

VIND je. En da's je goed recht. Maar waarom noem je dit dan gelijk een gedrocht?


avatar van roda

roda

  • 1670 berichten
  • 961 stemmen

Jordy schreef:

VIND je. En da's je goed recht. Maar waarom noem je dit dan gelijk een gedrocht?

nou ik vond het een verschrikking om deze film te kijken.

is meer een gevoel dat je bij deze film krijgt, ik heb niet de universitaire inteligentie om het duidelijk onder woorden te brengen.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

roda schreef:

nou ik vond het een verschrikking om deze film te kijken.

is meer een gevoel dat je bij deze film krijgt, ik heb niet de universitaire inteligentie om het duidelijk onder woorden te brengen.

Kom op zeg. Iedereen kan bij zichzelf te rade gaan wat hij goeie en slechte kanten van een film vond. Je moet er soms alleen wat moeite voor doen. Heeft niks van doen met universitaire intelligentie.

Als je geen argumenten hebt, kun je kwalificaties als gedrocht, kutfilm e.d. beter achterwege laten.


avatar van LZA

LZA

  • 474 berichten
  • 1557 stemmen

roda schreef:

[ ik heb niet de universitaire inteligentie om het duidelijk onder woorden te brengen.

Laat dat 'universitaire' maar weg (+een extra l bij inteligentie)...

geef nou gewoon toe dat je er geen reet van begrepen hebt want inhoudelijke kritiek op het verhaal zijn in jouw posts niet te vinden.


avatar van Hobbes

Hobbes

  • 2911 berichten
  • 1195 stemmen

Ik kan me goed voorstellen dat je de aanklacht tegen de consumpriemaatschappij niet snapt, of iig de extensie niet volledig kunt bevatten.

Dan kan ik me ook voorstellen dat het je redelijk gaat irriteren. Daarbij heb ik 't idee dat de gedachtegang van Fight Club en zoals het neergezet wordt niet door roda gesteund wordt en eerder afgewezen (als ik afga op de posts die roda hier in de afgelopen tijd op MM heeft geplaatst)

dat heeft niks met intelligentie te maken, maar meer met de beleving van een film.

Dat je dan posts gaat plaatsen waarin je alleen zegt dat 't kut is...da's vragen om problemen


avatar van Agony

Agony

  • 1985 berichten
  • 1256 stemmen

roda schreef:

een film hoort geen kunstwerk te zijn, maar is bedoelt voor entertainment.

en hier ben ik het nu verschrikkelijk met je oneens. Film is een vorm van kunst, net als muziek, theater enz. Dat het daarbij een vorm van entertainment is die veel mensen trekt is mooi meegenomen. Persoonlijk mag je van me vinden van FC wat je wilt (al blijft het een steengoede film, waarvan jij denk ik de essentie hebt gemist... ik heb tenminste nog geen overtuigende argumenten gehoord), maar film is en blijft absoluut kunst!

Off topic: Daarom begrijp ik ook de oscars niet: ik vraag me dan voor de zoveelste keer wanhopig af wanneer er nu eens iemand inziet dat kunst, literatuur en cultuur (waaronder ook films zouden moeten vallen) geen competitie is.