Metropolis (1927)

Alternatieve titel: The Complete Metropolis

Duitsland
Sciencefiction / Drama
153 minuten / 80 minuten (Giorgio Moroder-versie) / 145 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Fritz Lang
met Alfred Abel, Brigitte Helm en Gustav Fröhlich

Het jaar 2027: de mensheid is opgedeeld in een denkende en een werkende klasse en de zoon van een kapitalist ontdekt in welke slechte omstandigheden de arbeiders werken. Hij wordt verliefd op de charismatische Maria, die bij de arbeiders tegen het gebruik van geweld predikt. Het leiderschap van Maria is echter een bedreiging voor de rijke klasse, en ze besluiten de wetenschapper Rotwang in te schakelen om een robot te ontwikkelen die er hetzelfde uitziet als Maria, om zo haar plaats in te kunnen nemen.

avatar van joolstein
Ongelooflijk dat deze film, die tussen de 3,5 miljoen en vijf miljoen Rijksmark had gekost, destijds een grote flop is geweest. Gelukkig kunnen we achteraf bijna niet anders dan concluderen dat regisseur Fritz Lang een visionair was, want hoe vaak is deze film niet geïmiteerd, geciteerd en/of gekopieerd. Dat de film een aardige duit gekost heeft was ook wel te zien aan de talrijke maquettes en volgens de berichten 36.000 figuranten en 300 modelauto's. Maar we zien ook een verbluffende visuele stijl. Dit is absoluut een mooi voorbeeld van het Duitse expressionisme. Indrukwekkend waren de special effect. Natuurlijk is het niveau van de effecten niet te vergelijken met de digitale CGI-technieken van tegenwoordig, maar voor die tijd was het meer dan revolutionair. Daarnaast was het verhaal wat in Metropolis vertelt wordt zelfs nu nog steeds relevant. Het gaat over een groot stad waarin er een te grote kloof is tussen de rijken en het gewone "werk" volk en laat de gevaren zien die op de loer liggen als die industrialisatie te ver wordt doorgevoerd. Mooi verbeeld en verwoord in de eindscène: ‘Het brein en de handen kunnen elkaar nooit begrijpen indien het hart niet als bemiddelaar optreedt. Doordat Metropolis in 1927 een catastrofe voor de distributeur was, is er lange tijd alleen een ingekorte versie bewaard gebleven. Echter in 2008 doken er in Argentinië ineens nieuwe beelden op, waarvan men dacht dat ze verloren waren gegaan. De gedeeltelijk verloren gegane film is opnieuw gereconstrueerd en er is ruim 25 minuten extra beeldmateriaal aan toegevoegd. Ik heb dan ook deze langere versie gekeken, die muzikaal begeleidt werd door The New Pollutants. Een bijzondere iets moderne score. De film heeft bijzonder veel betekend voor de cinema in het algemeen en het sciencefictiongenre in het bijzonder. Dit prachtige werk van Lang was zijn tijd ver, ver vooruit!

TMP
Een film die een prominente plaats inneemt in de filmgeschiedenis en dat valt ook wel te begrijpen. De film is zijn tijd ver vooruit. Fraaie sets en een op zich ook wel gedegen plot. Niet dat het plot mij nou echt aanspreekt. De opbouw is wel aardig, maar vervolgens wordt het allemaal wel heel erg traag naar voren gebracht en wordt er wel erg langzaam naar een - overigens weinig verrassende - ontknoping toegewerkt. Na het eerste uur wordt het daarom hier en daar wat saai, te meer aangezien je het einde van ver ziet aankomen. Toch blijft er genoeg om naar te kijken, de film steekt visueel wel prima in elkaar. Het acteerwerk is wat zwaar aangezet, maar dat past wel in de tijdsgeest. Aardig om een keer gezien te hebben vanwege de status die de film (niet ten onrechte) heeft, maar het duurde mij toch echt te lang en aan een tweede kijkbeurt zal ik mij niet snel wagen.

avatar van Basto
Net de 2,5 uur versie gezien in Kino met de sound track live performed door techno DJ Jeff Mills. Een waanzinnig goede soundtrack, die de film optilde naar 2018. Wat een waanzinnige filmbelevenis om het onder deze omstandigheden te zien. Had ooit de Moroder versie gezien, maar die viel tegen. Dit was een heus audio visueel feest. Opmerkelijk ook dat de volle zaal, die voor 90% voor de dj kwam (het was in 15 seconden uitverkocht), gewoon 2,5 uur ademloos naar een stomme film heeft zitten kijken.

Meesterlijk!

avatar van DjFrankie
Gerestaureerde versie gezien.

Vooraf dacht ik waar begin ik aan, een film van bijna 100 jaar geleden.
Maar ik ben verrast, zeker de ideen toekomst gedachtes en bijbelse geschiedenis. Een complete film met duidelijke boodschappen, die tussen de 2 vreselijke oorlogen in zat.
Ook het aantal figuranten verbaasde me, ontzettend veel kinderen ook.

Wat wel altijd in mijn achterhoofd zit bij films uit deze tijd, ze zijn er allemaal niet meer op misschien een kind na.
Film heeft me niet verveeld, nu op naar de jaren 30. M Ein Stadt sucht ein Morderer